SzPL - a szovjet "hároméltű"

Csetverikov SzPL

1:72, KAYuK No.02
Pintér György - Múzeumi krimik Kevés undorítóbb dolgot tudok elképzelni makettek kivitelezésénél, mint a vákuumos kialakítású, egy-két vaskos sztirollapba nyomott alkatrészlenyomatokat, amiből valódi, embert próbáló küzdés kiszabadítani az alkatrészeket. Utána sem kis műsor úgy lecsiszolni az éleket, hogy abból értékelhető makett váljék. Persze, jó készletből könnyű szép makettet építeni. De ebből...

Nemrég került a birtokomba egy műanyag zacsiban két ilyen borzalom és a hozzájuk tartozó összeállítási útmutató. A zacskóban egy SzPL, azaz egy repülőgép tengeralattjárók számára.
Most akkor mi van? Egyszerű. A két világháború között az angolok, a franciák és a japánok mellett a szovjet haditengerészet is elkezdett kísérletezni egy, a kempingbiciklik mintájára összehajtogatható, összeszerelhető kisméretű felderítő repülőgép, egyfajta "repülő csónak" kifejlesztésén. Hogy minek egy tengeralattjárónak egy ilyen repülő szerkentyű? Mivel a tenger domborzata eléggé "egysíkú", így a viszonylag kis magasságba eljutó repülőkről is elég messze el lehet látni. Szóval a felderítés volt a szent cél. Nos, e kérdésre próbált választ kidolgozni Igor Vjacseszlavovics Csetverikov.

Ő egy igazi munkáskáderként került a szaratovi egyetemre, majd Leningrádba, ahol a vízi kommunikációval foglalkozva került közel a tengeri hadviselés kérdéseihez, majd egy repülőgéptervező irodába. Ennek - miután a "kommunista éberség" eltakarította az útból addigi főnökét - vezetője is lett. Végül a légierő ezredeseként ment nyugdíjba.
Szevasztopolban már a haditengerészet számára tervezett gépeket, amelyek közül néhány ki is állta a gyakorlat próbáit.
Az SzPL, vagy polgári nevén Gidro-1 az egyik ilyen munkája. Kisméretű, csónaktestű, felülszárnyazott gép volt. A tervek szerint szétszedett, összehajtogatott állapotban szállította a tengeralattjáró, majd a kellő helyen és időben összerakták és szárnyra kelhetett. Ezzel párhuzamosan épült a jégtörőkre megálmodott OSGA 101 (OSGA = Polgári Légiflotta Tudományos Kutatóintézetének Repülőgép- és Motorosszán Építési Osztálya - komolyan ez volt a neve!). Az SzPL egy példánya részt vett az 1936-ban Milánóban megrendezett repülőszalonon is. Rekordot állított fel kategóriájában sebesség, hatótáv és repülési magasság kategóriákban.

Maga a gép 7,4 méter hosszú, 9,5 méter szárnyfesztávú, M-11-es motorral hajtott szerkezet volt, ami két fő szállítására volt alkalmas max. 186 km/óra sebességgel. Végül a flotta nem, az OSZOAVIAHIM (Szovjetunió honvédelmét, repülésügyét és vegyvédelmét támogató társaság) azonban használta.
Ja, hogy miért "hároméltű"? Igazából 2+1, hiszen víz alatt - összehajtogatott állapotban - közelít céljához, vízfelszínről startol és oda is érkezik vissza és a kettő között repül.

A makett nem túl ismert típus, bár a most tárgyalt borzalmon kívül az Amodel is elkészítette.
A kapott zacskóban egy bombabiztos keménységű sztirollapot kapunk az összes alkatrésszel. Mellé egy útmutatót, amit szintén nem túloztak el. Az amúgy is gyönge minőségű nyomtatással, ráadásul ékes orosz nyelven írt szöveg kevés dolgot tartalmaz, de annak egy része sem életbevágó fontosságú. Szépen fel van sorolva az összes alkatrész neve. Amúgy TIT-alapon egy kis ismeretterjesztés - de minek. Inkább adtak volna egy matricalapot - bár az ilyen korú készleteknél nem biztos, hogy adna okot gyönyörűségre. Meglátjuk!
Komoly közelharc volt kiszabadítani az alkatrészeket. Volt amelyik meg is sérült. Ezt majd pótolnom kell. A kibányászott alkatrészeket komolyan kell csiszolni, alakítani. A készlet nem tartalmaz minden alkatrészt. Ami van az sem feltételül használható. Mindettől függeltenül össze fogom rakni.

A gond alapvetően az, hogy a vastag sztirol lap, amibe belepréselték az alkatrészeket ehhez a méretarányhoz borzasztóan vastag. Így az egymáshoz ragasztott részletek dupla vastagok, aránytalanul drabálisak. Van, ahol ez javítható, van, ahol nem. Hogy aztán a kivagdosott alkatrészeken mennyit kell csiszolni, alakítani, hogy legalább formájukban hasonlítsanak, azt már nem is mondom. De, ha harc, akkor legyen harc! Sikerült egy M-11-es motort szereznem egy maradék Po-2-es alkatrészkeretről. Sajnos ezen nem volt rajta a légcsavar, így azt külön ki kell alakítanom, de az sem lehetetlen, hogy készítek egyet.
Hasonlóan pótolnom kell a gép vázszerkezetét, pontosabban azt a cső-vázhálózatot, ami összeköti a gép testét a farokrésszel. Ezt ugyanis, használható formában a készlet nem tartalmazza.
Kivagdostam az átlátszó felületek, úgymint szélvédő, oldalablakok helyét és átlátszó fóliával „beüvegeztem” őket.
Amíg folyt a vagdalkozás, eszembe jutott autószerelő egy örökbecsű mondata: „Tanárúr, a fizika nem hazudik!” Egy levágott alkatrész elrepült – na ja, repülőgép alkatrész – és négyet koppanva esett le valamerre. Szóval, többszörösen gellert kapott. Csak sejtem a röppályáját, ami aztán végül az asztal alá vitte nagyjából spirális pályán.
Közben kezdtek összállni a nagyobb darabok. A szárny két végére az úszótalpakat teljesen át kellett építenem, hiszen az ezt tartó rudazat épségben történő leválasztása a vastag polisztirol lapból a „Mission Impossibile” kategóriájába tartozott. Így húzott szálból pótoltam. Itt pillanatragasztót kellett bevetnem úgy is, hogy a csatlakozásokat előzőleg megfúrtam. Ez volt, Shakespeaer után a „Gányolások vígjátéka”. Ok: a repülőgép vázát alkotó rudazatot (ami az eredetinél lehetővé tette a gép összehajtogatását) teljesen a magam erejéből kellett megterveznem és anyagát kitalálnom. Még jó, hogy a BiCs-17 után edzésben voltam! Jellemző módon, a legsikerültebb rész a két kerék volt. Ezek viszonylag jó kialakíthatók voltak. De ez olyan, mintha egy nőre azt mondják: „De a füle szép!”
Így aztán összeállt a makett. A szárnyra és az gép orrára felkerült a vörös csillag. Most már csak egy vizes alap kellene hozzá. Majd az is lesz.
SzPL
SzPL
SzPL_2

A tervező és a pilóta Szevasztopolban
SzPL_2
összehajt

"Összehajtogatva"
összehajt
összehajt2
összehajt2
scale_1200.jfif
scale_1200.jfif
IMG_20231213_153205
IMG_20231213_153205
IMG_20231213_153232
IMG_20231213_153232
IMG_20231213_153236
IMG_20231213_153236
IMG_20231213_153324

A készlet. Tokkal, vonóval ennyi.
IMG_20231213_153324
DSC_0170

Készülnek a fődarabok.
DSC_0170
SZPL_1 (4)

Színesedik a dolog.
SZPL_1 (4
SZPL_1 (5)
SZPL_1 (5
SZPL_1 (6)
SZPL_1 (6
SZPL_1 (7)
SZPL_1 (7
DSC_0176
DSC_0176
DSC_0177
DSC_0177
2023.12.13.
Utolsó módosítás: 2024.01.01.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
tyimosenko
2023.12.20. 12:48:00
Azt a mindenit. Kitartást hozzá Gyuri, ez nagyon-nagyon kemény lesz.
warbirds
2023.12.20. 13:18:26
Но где двигатель?? Mert én nem látom, csak a borítást... :) Emberes munka lesz...
Miggyuri
2023.12.20. 14:25:34
Hacsak rajtam múlik, megszületik az évszázad legrondább makettje. :D A motor? Nem részletezték agyon. Fenn a szárnyidom alatt balra, az a kör alakú valami került a motorborításra elől. Erre jön a légcsavar - szerintem. Szóval, lesz vele munka! Az építésről majd írok és teszek fel képeket is - elrettentésül. :)
warbirds
2023.12.20. 14:48:25
Aaaaz??! És esetleg nincs helyette valami maradék csillagmotor? ;)
Miggyuri
2023.12.20. 15:03:33
Meg kell néznem, valahol a maradékok között nem maradt-e egy M-11-es motor. Rendes Po-2-ket is ez hajtotta.
Muzzy
2023.12.20. 17:55:52
ott van az, csak borítást kapott, A dúcokon a szárny felett!!! :)
A Walrus, KOR 4 is hasonló megoldással rendelkezik, csak itt csak a hengerek állnak ki a borításból.
Muzzy
2023.12.20. 18:52:16
Ja, hogy a sztirollapon? Szerintem a légcsavar felett a két félgömb (egybeöntve a reduktorburkolat a hengerekkel)
Mindenesetre őszinte elismerésem a kitartásodért és elszántságodért!!!
Muzzy
2023.12.23. 09:15:41
Legmélyebb elismerésem!
Ha esetleg 1/48-ban építenéd, tudok adni egy M-11-es motort :)
Miggyuri
2023.12.23. 10:13:55
Köszönöm! Már találtam egyet a roncsok között.
Muzzy! A légcsavar fölötti fél pingponglabda alakú valami egy gyűrű (NACA?), ami körülveszi a motort. Újat kell készítenem, mert megsérült.
Muzzy
2023.12.23. 12:33:08
Én fenntartással kezelném azt a gyűrűt, mert a fényképeken nem látszik, egyedü a makett rajzán látható. Az is inkább csak egy Sima Townend gyűrű csak, nem NACA gyűrű. A NACA a teljes motort borítja, a Townend csak a hengereket.
Miggyuri
2023.12.23. 13:39:24
A szemből készült "összehajtogatott" képen ott van.
Muzzy
2023.12.23. 14:34:23
Nem tudom, nekem rossz a szemem ehhez, de én nem látom. Viszont az összes többi képen, amin jól látszódik a motor, nincs. Lehet, hogy volt olyan változat, ahol volt, de arról nem készült fotó???
Miggyuri
2023.12.23. 15:44:11
Küldtem egy képet a méledre.
Muzzy
2023.12.23. 20:51:23
Megvan a megoldás a motorgyűrűvel kapcsolatban!!! :) Az első gépeken Townend gyűrűt tettek fel a motorokra, hogy javítsák annak teljesítményét, hűtését. Az M-11-es motoroknál nem volt elég hatásos a Townend gyűrű, ezért az első pár berepülés után leszerelté azokat.
https://www.airwar.ru/enc/sww2/spl1.html

В первоначальном варианте на моторах обоих самолетов устанавливали кольцо Тауненда; на ОСГА-101 - граненое, сваренное из листовой нержавейки, а на СПЛ - круглое, выколоченное из дюралюминия.

Как известно, кольцо Тауненда снижает аэродинамическое сопротивление головок цилиндров звездообразного двигателя, но на М-11 эффект от его применения почти не ощущался. Поэтому после первых полетов кольца были демонтированы.
Miggyuri
2023.12.24. 06:22:14
Köszönöm! Találtam a cikk mellett olyan rajzokat, amik segítenek a gép váza összeállításában.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció