Sd.Kfz. 9 (Famo)

Famo Sd.Kfz. 9. 18 ton halftrack

1:72, Trumpeter No.07203 (2004)
Pintér György - Múzeumi krimik A német hadsereg legnehezebb féllánctalpas vontató járműve az Sd.Kfz. 9. FAMO F3 volt. Becenevét a fejlesztő cég nevének rövidítéséből kapta (Fahrzeug und Motorenbau GmbH).
A járművet 12 hengeres Maybach HL 108 TUKRM motor hajotta meg (ugyanaz, mint a Panzer III-ast), kezelőszemélyzete: 8 fő volt, 2,8 tonna hasznos terhet volt képes szállítani, vagy 18 tonnát vontatni és több, mint 2500 darab készült belőle.
Sérült harcjárművek elvontatására használták, egy Pz. III., Pz. IV., vagy Stug III. elvontatása nem okozott problémát számára. Általában merev vontatórúddal kapcsolták a vontatókhoz a könnyebb irányíthatóság miatt. Esetenként, ha nagyon sérült volt a harcjármű, az Sd.Ah. 116 jelzésű utánfutót használták. Egy Tiger I., vagy Panther elvontatása már meghaladta a féllánctalpas képességeit, ehhez három vontatót kellett alkalmazni egyszerre, amiket drótkötelekkel erősítettek egymáshoz.

A makett iszonyat részletes (talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy ez a legrészletesebb 1/72-es jármű), veri a Revell Famo-ját. Rengeteg elemből áll, szinte semmi sorja, az illeszkedés 95%-os, bár eddig legtöbbször a tájolást segítő pöcköket levágtam.

Igazi kihívás már csak összerakni is!
184 darab alkatrész, ebből 3 az átlátszó szélvédő, 3 darab a gumikerekek és egy a vontatókábel. Plusz 200(!) elem a szemenkénti lánctalphoz (egy láncszem két elemből áll össze) - bár ebből "csak" 188 darab kerül felhasználásra és mellékelnek egy lánctalp összeállító segédeszközt is.

Összerakható a Maybach motor is (13 darab) és az erőátviteli rendszer is (6 darab). Persze ezekből a végén nem fog látszani semmi a motorháztető és a felépítmény miatt. Esetleg a motor láthatóvá tehető, ha nem rakjuk rá a motortetőt.

Az alvázat viszonylag egyszerű összerakni, a kerekekkel sincs nagy probléma. A motor és az erőátvitel behelyezéséhez már ügyeskedni kell egy kicsit, a kipufogó meg könnyen eltörik, azzal csak óvatosan.
A lánctalpak összeállítása - az elemek keretekről való leválasztása és sorjázása után - viszonylag könnyű és egyszerű feladat, csak türelem kell hozzá. A lánctalp felhelyezése a kerekekre kicsit nagyobb figyelmet igényel az átlagnál, mivel viszonylag könnyen szétpattanhat, ha erőltetjük, egyébként egyszerű felrakni és beállítani.
A sárhányóból kis darabot ki kell metszeni, különben nem fér el a kipufogótól (7. képen látszik).

Észrevettem egy zavaró dolgot: a beszálló részek melletti kapaszkodókat ráöntötték a karosszériára, ezért még megközelítőleg sem adják vissza az eredetiek kinézetét, így ezeket eltávolítottam és megfelelő vastagságú műanyag drótból újakat készítettem.

Végülis a motorháztetőt levehetőre készítettem, hogy megmutatható legyen a motortér és a motorház oldalát is kivágtam, hogy alapból be lehessen látni. A rakteret teleszórtam más készletekből származó kiegészítőkkel és maradék cuccokkal.
Már csak a figurák hiányoznak.
Doboztető
Doboztet
Alváz görgőkkel
Alváz görgőkkel
Alváz és motor
Alváz és motor
Motor beszerelve
Motor beszerelve
Alváz alulról
Alváz alulról
Lánctalp összeállítása
Lánctalp összeáll…
A kapaszkodó elötte és utánna
A kapaszkodó elö…
Most már lánctalpakkal
Most már lá…
Lánctalpakkal, alulról
Lánctalpakkal,…
Lánctalpakkal alulról, felépítménnyel
Lánctalpakkal alulr…
Oldalról
Oldalról
Eleje
Eleje
Eleje
Eleje
Előről
Előről
Balról
Balról
Raktér 1
Raktér 1
Raktér 2
Raktér 2
Raktér 3
Raktér 3
Raktér 4
Raktér 4
Raktér 5
Raktér 5
Raktér 6
Raktér 6
Ülések
Ülések
Műszerfal
Műszerfal
Vezető rész
Vezető rész
Motortér 1
Motortér 1
Motortér 2
Motortér 2
Motortér 3
Motortér 3
Motortér 4
Motortér 4
Tat
Tat
Tat 2
Tat 2
2008.08.23.
Utolsó módosítás: 2008.11.03.
Giruna
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció