Nagymacska

Aérospatiale SA 330B Puma

1:72, Airfix/Heller No.80366 (1989)
Pintér György - Múzeumi krimik 1:72-es SA 330B Puma helikopter után keresgéltem Desert Storm témában.
A '73-ban kiadott Airfix-en és tesóján, a '89-es Heller maketten kívül csak egy műgyanta készletet találtam. A doboztetőkön látszódott, hogy a Heller makettje jó lesz, mert a matrica is a dobozban van hozzá. Ráadásul az E.A.P szűrők is megtalálhatóak az öntőkereteken, ellentétben az Airfix régebbi makettjeivel.

A dstorm.eu és az airliners.net is felhozta az ARP jelű homok-barna festésű helikoptert. A leírás szerint a kép Szaúd-Arábiában készült a francia helikopterről, épp egy köztes repülőtéren pihenőt tartva, úton King Khalid katonai bázis felé 1990 szeptemberében az Operation Daguet keretében.

Senkit ne riasszon el, hogy a makett pont 50 éves! És nem csak azért, mert jelenleg nincs jobb a piacon. A legtöbb alkatrész jó kidolgozású, kevés házi barkácsolással feljavítható igény szerint. Én szinte csak az "out of box" témát követtem. Csak pár dolgot módosítottam, a teljesség igénye nélkül.

Külföldi fórumokat olvasva két nagyobb hibát írtak a makettről. Az egyik viszonylag könnyen javítható. Ezek a futószárak. Mindhárom túl magasra emeli a törzset, így a rugós tagoknál kivágtam 2-2 millimétert.
A kerekeket is kicsit megcsiszoltam, hogy imitáljam a benyomódásukat a talajon.

A másik a főrotorlapátok alakja. A formájuk nem megfelelő, mert ekkor már kompozitból voltak a fém helyett. Ezzel nem küzdöttem meg, de akinek bántja a szemét: be kell toldani egy háromszög alakú részt a lapátok tövében és egyenesre kell csiszolni a lapátvégeket, valamint ~1mm-rel meg kell növelni a húrhosszukat.
Na én ez utóbbi miatt tettem le az egészről.
A lapátok hosszúságának pontosságát ezek után már nem is mértem meg. Évekkel ezelőtt lehetett műgyanta rotorlapátokat vásárolni hozzá, ezek ma már elérhetetlenek.

Ja és vannak még a "szegecslesők" is, akik szerint ezek túl nagyok a maketten! Nem a szegecsek nagyok, hanem az igények egy 8-10€ értékű, 50 éves makett iránt...

Az építés a beltérrel kezdődik. A botkormányokat az ülések elé középre kell pozícionálni, mert rossz helyen vannak a furatai. Viszont a kollektív karokat is megkapjuk! (Ezt sok újabb kiadású helikoptermakettnél elfelejtik a gyártók valamiért.)
Az ülések mellett jobb oldalra is kapunk még egy-egy kart. A fotók alapján ezek szerintem az ülés "kényelmes" beállítását szolgálják a pilóták részére. Apropó ülések. Ezeket is feltuningoltam némi reszelgetéssel és az övek pótlásával. Az oldalkormány-pedálokat is sikerült megoldanom maradék alkatrészekből. Ezek még viszonylag jól látszanak az átlátszó alkatrészeken keresztül.

A műszerfal és a középkonzol részleteit festéssel próbáltam látványossá tenni, kevés sikerrel. Hogy miért? Mert a beltér festése a francia Pumáknál túlnyomórészt fekete, kevés kivétellel. A pilótafülke és a deszanttér elválasztófala mindkét oldalon, illetve az átjáró sötétszürke. A hátsó tér üléseinek vászonja szintén ilyen festést kapott. Az ülések keretei és a lábai is feketék.
A deszanttér hang-hőszigetelő falai, valamint a pilótaülések sötét szürkészöld színűek. Az előbbiek rombuszmintáját be lehet karcolgatni, de szinte semmi sem fog látszódni belőle. A hajtómű és reduktorház belseje elvileg cinkkromát. (Na ebben lehet hogy tévedtem!)

A két hajtóműkiömlő barnás színét acél és pár csepp rozsda keverékével festettem. A belsejük gunmetal. A farokrész eleje felett is található egy kiömlő. A lyukba egy tölcsér formájú maradék alkatrészt helyeztem, hogy ne lehessen belátni a törzsbe a reduktorig. Ennek belsejét is gunmetallal színeztem. A reduktorház előtt a törzs tetején van két négyzet alakú lyuk. Ezeket ki kell vágni (én kihagytam).

Az oldalablakok a leggyengébb alkatrészek úgy a törzsön, mint az oldalajtókon. A valóságban ~15cm vastagok lennének. Torzítanak és belülről egy pozícionáló keret is van rajtuk. Szerencsére ez utóbbi nem nagyon látszik, inkább az ablakok torzítása, ami zavaró a vastagságuk miatt. Ügyesebbek vékonyabbra csiszolhatják,vagy méretre vágott átlátszó sztirollapokból pótolhatják őket.

A primeportal.net-en (is) sok fotót lehet találni a belső és a külső részletekről egyaránt. Aki törekszik a "tökéletesre", annak viszont elengedhetetlen a neten tovább kutatnia.

Az első és hátsó futóművek szárai, tárcsái és aknáik matt alumínium színűek. Itt volt az egyik legnehezebb pozícionálás. Az orr és a főfutók szárai csak két ponton ragaszthatóak, így a szimmetria miatt három dimenzióra kell figyelni, amikor a rögzítésükre sor kerül. A főfutógondolák oldalán látható egy félkör alakú hiány. Ezt elfelejtettem kicsiszolni. A másik problémás beragasztás a farokcsúszó volt. Itt is a két alkatrész szimmetriájára kell figyelni.

A rotoragy alkatrészeinek összeállítása szintén odafigyelést igényel, mert itt is három dimenzióban kell dolgozni. De egy 50 éves maketthez képest meglepően részletes a kidolgozása. Itt inkább a sorják okoztak problémát.

A két kábelvágót is fel tudjuk ragasztani, mert megtalálhatóak az öntőkereten 118 és 119-es számmal. Ezt azonban az összeépítési rajz valamiért nem jelzi. Az alsó nem a törzs középvonalában található! A jobb alsó ablak bal oldalával van egy vonalban. Mindkét kábelvágó oldalán merevítőrudak is találhatóak. Ezeket húzott szálakból készítettem el. A késantennák elég jók, a 108-ast viszont függőlegesen kell beépíteni.

A vízszintes vezérsík ráfekszik a farokrészre, az alkatrész tövébe viszont öntöttek egy félcentis tengelyt (ami nem létezik) és erre az illesztőcsonkot. Ezeket levágtam és csak egy 2 milliméternyi darabot hagytam meg. Ez lett az új csapolás. A farokrészen található négyzetes lyukat kifúrtam a tengely átmérőjével megegyezőre.
Így ragasztottam be a vízszintest, csak egy hajszálnyi rést hagyva közte és a farokrész között. Arra kell figyelni, hogy a széle párhuzamos legyen a törzs hossztengelyével és tényleg vízszintesen álljon.

Az E.A.P szűrők beömlőiből egy-egy "kupak" is hiányzik. Ezt úgy oldottam meg, hogy egy átmérőben egyező öntőkeretdarabka végét kerekítettem le és ragasztottam be. A közepükre egy apró lyukat is fúrtam.
Az oldalajtók sínjei túl nagyok, mert az ajtókat tologathatóra tervezték anno, mint az igazin. Én félbevágtam őket. Az ajtókat ezután már csak fixen lehet beragasztani, de sokkal jobb lett az összkép. Egy harmadik, az ajtók középvonalánál található sínt szintén pótoltam. A jobb oldali tolóajtót nyitva ragasztottam fel, hogy aki kíváncsi, az be tudjon lesni (a sötétségbe).

Én mindent mozdíthatatlanra ragasztok, ezért a farok és a főrotorok is fixek lettek.
Egy kicsi késantennát raktam még fel a farokrész felső gerincének közepére, ami nem volt a dobozban. Az orron található két antennát is cseréltem szebb maradék alkatrészekre. Azt viszont későn vettem észre, hogy más volt a bépítésük. Mindkét oldalon ~2 milliméterrel kijjebb kellett volna ragasztanom őket, egy háromszög alakú tartóra rögzítve, amit szintén le kell gyártani, mert alkatrész nincs hozzá.

A makett legtöbb alkatrészének meglepően jó volt az illeszkedése (persze a korához képest!) Szinte minden passzolt a helyére, csak az átlátszó kabinburkolat és a két törzsfél összeépítése igényelt kicsit több munkát. Az illesztési vonalakat kellett óvatosan csiszolni és a tömítőpaszta sem ártott itt-ott. Ok, vannak vaskos alkatrészek is (fellépők, kábelvágók...), de ezek cserélhetőek, feljavíthatóak, ha valaki szeretné rájuk szánni az idejét és az energiáját.

A festéshez a Heller a saját régi enamel színeit ajánlja: 7023 és 7063. A később kiadott makettjében már Humbrol színekre (szintén enamel) hivatkozik: 103 és 119. Sajnos mindegyik csak megközelíti az eredeti árnyalatokat.
Keresgéltem kicsit és több oldalon is az FS.30277 és FS.30145 színeket javasolták. A világosabbat sikerült megvennem vízbázisú festékből. Amúgy is kezdek átállni akril festékekre, mert nagyon szépen lehet ecsetelni őket "Flow Imprower" felhasználásával. A sötétbarnát benéztem és lakkbázisú festéket rendeltem hozzá. Ez airbrush-ra van optimalizálva...
Viszont az FS.30140-es barnája volt a festékeim között. Egymás mellé festettem őket és megfelelőnek tűnt.
A kiömlők mögötti fekete folthoz antracitot használtam, mert a fekete koromnyomok látszanak rajta. A területét megnöveltem felfelé pár milliméterrel a festési utasításhoz képest, a fotó alapján. A főrotor és a farokrotor lapátjaihoz szintén ezt a színt használtam. Az utóbbiak belépőéle matt alumínium.
A farokrész tetején a 99-es átlátszó alkatrészt "clear smoke"-kal színeztem fekete helyett.

Ezek után fényesre festettem a törzset, amire a matt matricák némi lágyítóval szépen felfeküdtek. Tartottam tőlük, nehogy "becsillogjanak" a koruk és a sok szegecs miatt, de szerencsére ez nem történt meg.
Következett a részletek festése. Az "ovális" ablakok keretét, valamint az ablaktörlőket feketére festettem. Az E.A.P-k oldalbeömlőit maradék fekete matricákból oldottam meg.
Említésre méltó még,hogy a farokrész lámpáit az átlátszó öntőkereten találjuk (97 és 98-as alkatrész). A felsőt "clear" pirosra festettem, a hátsó viszont nincs színezve.
A főfutómű gondoláinak oldalára már sajnos nem kapunk ilyeneket. Itt ezüst alapra festettem jobb oldalra "clear" zöldet, balra pedig pirosat.
A tolóajtók közepén sárga színű a háromszög alakú bemélyedés. A szálantennák feketék. Ezt a színt kapta az az anntenna is, amit pótoltam a függőleges tetején, a piros lámpa mögött.

Koszoltam, koptattam és befolyatattam a makettet. Végül egy lezáró lakkozást kapott a helikopter. Egy kicsit lehet, túltoltam a koszolást, de az eredeti sem volt egy frissen festett példány. Ecsettel ennyit tudtam kihozni a makettből.
Legközelebb a barna Tamiya befolyatóval próbálkozok a fekete helyett, egy homok festésű gépen. A mai napig tanulok.

Nagyon élveztem az építést. Nosztalgia volt, de kicsit azért keverve az újabb megoldásokkal. A '90-es évek elején szinte csak ilyen kidolgozású makettekkel találkoztunk. Jó volt kicsit lazítani.
1699021725608
1699021725608
1695493033075
1695493033075
1695493163912
1695493163912
1695493163965
1695493163965
1695493204739
1695493204739
1695493163937
1695493163937
1695493033104
1695493033104
1696275047163
1696275047163
1696275047168
1696275047168
1696275134889
1696275134889
1696275134873
1696275134873
1697842195666
1697842195666
1697842195643
1697842195643
1698444972403
1698444972403
1698444972407
1698444972407
1699021725600
1699021725600
1699021725619
1699021725619
1699021771138
1699021771138
ARP Saudi Arabia - September 1990
ARP Saudi Arabia -…
2023.11.03.
Utolsó módosítás: 2023.11.05.
Szabó László (medor), Nyíregyháza/Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Zoli
2023.11.05. 11:16:29
Szia,
Minden elismerésem, nekem nagyon tetszik, gratula és köszönet a részletes leírásért!
z
rod666
2023.11.05. 11:41:37
Élvezetes olvasni a cikket, köszi, hogy megosztottad a tapasztalataid. Lesznek még képek? Néhány WIP fotót is megnéznék... A végeredmény bámulatos lett!
Johnie
2023.11.05. 13:25:46
Jó cikk, jó makett, szép építés. Gratulálok, tetszik!
medor
2023.11.05. 23:41:07
Sziasztok!
Köszönöm nektek a hozzászólásokat.Próbáltam inkább az építésben segíteni mint írtam nektek anno Zoli.
A szebb festés már a ti dolgotok! ;) 'rod66' kedvéért tettem fel pár VIP,ööö illetve WIP fotót még. :D
(Valamint az 'ihletet'.Van ott még valami ábra az 'armée de TERRE' felirat előtt a farokrészen amit nem tudtam megoldani.)
warbirds
2023.11.06. 10:42:38
Csinos lett, meg sem látszik a kora. :) Gratula!
rod666
2023.11.06. 21:32:45
Köszönöm a plusz képeket!
medor
2023.11.06. 21:58:29
Köszi!
És szívesen!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció