Me-210 a sokoldalú

Messerschmitt Me-210 A-1/Ca1

1:72, Bílek/Italeri No.Bílek932 + ITA 074
Pintér György - Múzeumi krimik Pár hónapja állt már a polcon egy csokibarna alapszínű doboz. Ma úgy gondoltam, a sok másirányú munka mellé be kellene tennem az egykori Magyar Királyi Honvéd Légierő kétmotoros felderítő/bombázó/romboló/nehézvadász makettjét.

No, de nézzük csak miről is van szó!
A háború során volt egypár olyan géptípus, ami az idők folyamán leszerepelt, vagy egyszerűen kiavult. Váltásra volt szükség. Emellett a német repülőgépgyártás decentralizálása is egyre égetőbb szükség volt. Így kezdődhettek meg a tárgyalások a Me-210 hazai gyártásáról. A szavakat tettek követték. Létrejött a Dunai Repülőgépgyár. Itt kezdődhetett meg a típus magyarországi gyártása. Persze nincs olyan szerkezet, amit nem lehetne egy kicsit jobbá tenni. Így a magyar mérnökök rakétafegyverzettel igyekeztek erősíteni a gép tűzerejét, 2x3 csőköteg került a szárnyak alá.
A leírások szerint voltak gondok az akár "rosszindulatúnak", a pilótahibákat megtorlónak tartott géppel. Persze ebben a helyzetben nem az volt a kérdés, hogy "lehet-e" repülni. Kellett, hiszen minden segítség elkelt a tömeges szövetséges légitámadások és a szárazföldi rohamok visszaverésére.

A makettgyártó összesen 61 számozott alkatrészből gondolta elkészíteni a makettkészletet. Ez összesen 94 alkatrészt takar, amiből 10 átlátszó. Kapunk mellé két A/4 méretű lapot. Az egyiken az összeállítási útmutató, rövid angol és cseh nyelvű típusleírás olvasható, a másik egy festést segítő folttérkép a régi szép KP-s hagyományokat követve, sűrűbb vagy ritkább, mindenféle irányban döntött csíkozással. A festékek árnyalatát ékes cseh nyelven olvashatjuk, de mellette ott Model Master és Humbrol kódban is. A lap egyik oldalán egy német, a másikon egy magyar gépre érvényes térkép található, a Z0+65 számú géphez. A matricalapon ennek megfelelő jelzések, számok, betűk találhatók. Nem bántam volna, ha van egy-két magyar századjelvény a "Tigris", "Sas", "Villám", vagy "Bagoly" századokhoz.

Az építés

Első lépésként a régi időket idéző megfolyásokat kellett eltakarítani az alkatrészekről. Nem volt sok, de akadt. (Nem volt annyi, mint korábban, amikor a megfolyt anyagból akár alkatrészeket is ki lehetett alakítani.) Az első munka a kabin berendezése volt. A következő a célzóberendezés és a kezelőpanelek elhelyezése. Itt gondolkodóba estem, mert a rajzból csak nehezen tudtam kitalálni, hogy mi és hová. Amíg ezek a mütyürök száradtak összeraktam a szárnyakat.

Látva a kabintető szépen kanyarodó éleit elgondolkodtam egy a típushoz való maszkoló-készlet beszerzésén. Vannak komoly, mindenre kiterjedő, az egész gép festését segítő fajták és vannak direkt a kabint külső, sőt, belső maszkolásához valók is.

Közben váratlan akadályba ütköztem. A Magyarországon gyártott Me-210 már a Ca1 változat. Ennek hosszabb a törzse, mint a Bílek által kiadott A1-nek. Nem sokkal ugyan de adjunk a formára! Szóval a szárnyak megfelelnek, de a törzs inkább a 410-es törzse. Na, nézünk ki valahogyan! Két lehetőség volt a probléma megoldására. Az egyik, hogy elvágom a törzset és betoldok annyit, amennyivel a Ca1 törzs hosszabb. A másik, hogy beszerzek egy 410-es törzset. A lustaság győzött. Egy makettező kolléga éppen hirdetett egyet, hát rástartoltam. Az Italeri adta ki.

A szárnyak illeszkedése teljesen más. A kapott, Italeri maketten a komplett centroplán és a szárnyak alsó szekciója egy alkatrész. Ezzel szemben a Bílek 210-es szárnyai kétoldalt illeszkednek és nem alulról. Most már csak azt kell eldöntenem, hogy a kapott törzsnél csináljam meg a variációt, vagy a szárnyakon. Izgalmas történet lesz.

Nekifogtam a megfelelő, tehát felhasználásra kerülő alkatrészek összeválogatásának úgy, hogy a törzs a most kapott 410-esből a szárnyak a Bílek-féle 210-ből származnak. Mivel két teljesen más megoldású makett összeházasításáról van szó, lesz itt fúrás-faragás a szó szoros értelmében is. Hogy aztán ki volt az a zseni, aki a kabintetőt hosszában elvágva gondolta ki, nem tudom. De be kellene aranyozni a kezét – jó forró arannyal. Persze értem én, hogy így nyílt a kabintető, de az összeillesztést az átlátszó felületeken nehéz eltüntetni.

Nekifogtam a "műtét"-nek. Az egyszerűbb megoldást választottam. Kimértem a szárnyakon is, a "vendég" 410-es törzs csatlakozásánál is két pontot. Aztán fúrás, darab drót és összeillesztés. Naná, hogy lesz még mit csiszolni, mert a másfajta illesztés után a felületek csatlakozása - még nem tökéletes. Meg persze a centroplán alját tömíteni, szintbe csiszolni... szóval elleszek még egy darabig.
Végül lezajlott a műtét. A Bílek szárnyak némi fúrás, faragás, tömítés és szelíd rábeszélés hatására engedelmesen illeszkedtek az Italeri törzshöz. Ahhoz, hogy a törzset még átalakítsam a 40 mm-es gépágyúhoz tartozó lövészteknő kialakításával, nem volt idegzetem. Így marad a megerősítés nélküli, ha sikerül a 3X2 rakétavetővel fölturbózott változat.
Kirajzoltam a festéshez a mintázatot. Egy korábbi vásárlás során hozzájutottam a Lifecolor második világháborús festékkészletének 2. csomagjához. A festékek szépen terülnek, ecsettel is pisztollyal is felhordhatók a zsírtalanított felületre. Amivel elakadtam, hogy ez a készlet nem tartalmazza a gép alsó felületeire előírt színt. Külön gyönyörűség a farokrész nemzetiszín csíkjainak kimaszkolása.
A festésnél most csak majdnem ugrottam be a magassági kormány nemzetiszín sorrendjének megkeverésével. Emlékeztem, hogy a He-46-nál újra kellett festenem, mert fordított sorrendben színeztem. Na, most nem!
A kabin maszkolásánál jó hasznát vettem a MONTEX csomagjának. Így lényegesen könnyebb volt a bordázat festése.
A gyakorlat azt mutatja, hogy egy ilyen makett elkészítésénél ráérősen kell bánni a futóművel és a légcsavarokkal, a mindenféle antennákról nem is beszélve. Így, miután minden festés a helyén volt állítottam csak „lábra” a makettet. Egész jól néz ki ez a „szedett-vedett” Messer.
Ami érdekes, hogy az eredeti Bílek maketthez odapakolták a 40mm-s Bofors gépágyú csövét, de a pilótafülke alatti bombatér helyére épített lövészteknőt nem adják. Bájos. Még ki kell találnom, hogy miből hozom létre a hármas kötegekbe fogott rakétavető csöveket, de majd kialakul.
A matricázás kissé rémálom jellegővé vált. Aki átélt már ilyesmit az érti. Aki nem, az örüljön. A kapott matrica a „ness”-matrica kategóriája, azaz vízben oldódó. Amint megfelelően átázott a vivő papír, a rá nyomtatott réteg kisebb-nagyobb darabokra töredezett szét. Hogy mit gondoltam, azt most inkább nem írom le! A maradékot átkentem matt lakkal. Az, hogy a szárnyakra szánt felségjelek – ha a rajznak megfelelő helyre rakom – túl nagyok, már nem is mondom. A törzsre szánt két betű, felségjel, két számjegy matricát szétvagdostam. Így az egyik oldalra szinte hibátlanul felkerült a három matricadarab. A másik oldalra kettő hiba nélkül a helyére került, a számokat tartalmazó nem igazán.
Végül találtam egy olyan fényképet, ahol némileg látszott a rakétafegyverzet, aminek pontos felfüggesztéséről nem nagyon van fogalmam, és egy másikat, ahol a 40mm-s löveg is. Így felfegyvereztem a makettemet rendesebben. Felkerültek az ellensúlyok is a csűrökre. Akár befejezettnek is nyilváníthatom a makettet. Egy dolog hiányzik. Ez pedig valamelyik, magyar századjelvény. (Bár a "Bagoly"- hoz kellenének még a radar "szarvai" is.)
DSC_0134
DSC_0134
DSC_0129
DSC_0129
DSC_0130
DSC_0130
DSC_0133
DSC_0133
DSC_0132
DSC_0132
1_704805ddc4c94ae7e1e3daf63e5f7174

A donor makett.
1_704805ddc4c94ae7e1…
DSC_0136
DSC_0136
DSC_0125
DSC_0125
DSC_0127
DSC_0127
DSC_0128
DSC_0128
IMG_20240201_155410

Rövid törzs, hosszú törzs.
IMG_20240201_155410
DSC_0176

Műtétre előkészítve 1.
DSC_0176
DSC_0177

Műtétre előkészítve.
DSC_0177
DSC_0178

A "műtét" második lépése.
DSC_0178
DSC_0179

Zárás
DSC_0179
IMG_20240206_193039

Házasítás, vagy inkább keresztezés?
IMG_20240206_193039
IMG_20240206_193057_1

A sötétebb szürke a Bílek, a haloványabb az Italeri.
IMG_20240206_193057_…
me-210Ca1_1
me-210Ca1_1
Me-210Ca1_9

Maszkolva
Me-210Ca1_9
Me-210Ca1_11

maszkolva 2
Me-210Ca1_11
Me-210Ca1_10
Me-210Ca1_10
Me_210Ca1_12
Me_210Ca1_12
Me-210Ca1_matrica

Minden makettező (rém)álma!
Me-210Ca1_matrica
DSC_0181
DSC_0181
DSC_0182
DSC_0182
Me-210Ca1_14
Me-210Ca1_14
Me-210Ca1_16
Me-210Ca1_16
2023.12.04.
Utolsó módosítás: 2024.02.25.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Muzzy
2023.12.05. 16:12:23
Kedve Miggyuri!
Mindig szívesen olvasom az ismertetőidet!
Engedd meg, hogy pár kiegészítést tegyek, nem kekeckedés, hanem csak apró pontosítások érdekében.
A DR Rt-ben a már továbbfejlesztett, hosszabbított törzsű Me-210CA1 gépet gyártottuk. (állítólag az első pár gép még rövid törzsű volt, de dokumentáció ebben a kérdésben kissé hiányos). A rövid törzsű változatnál problémák voltak a hosszstabilitással, ezért növelték meg a hosszát (a Me-410 törzsét kapta gyakorlatilag) Nem emlékszem a pontos méretre, de 11 méter körül volt az A1-es és 12 felett a CA1.
A gyártott gépek egy részét a német légierő kaota meg, a maradékot meg a magyar. Ha jól emlékszem 2/3 ment a németeknek, 1/3 ment a magyarnak.
Ezért a festés a szabvány német színekkel és mintázattal készült.
A magyar gyártású gépekbe az itthon gyártott DB 605 motor került beépítésre.

Magyar gép építése ezért kicsit nehézkes a készletből. A 410 családból szintén csak faragással alakítható ki magyar gép, mert itt már DB 603-as motor volt, és a szárnykonzolok sem nyilazottak.
Miggyuri
2023.12.05. 19:58:16
Köszönöm a kiegészítéseket. Igen, jól tudod, 2/3 : 1/3 arányban kapta a Luftwaffe illetve a MKHL az itthon készült gépeket. A típus történetéről még oldalakat lehetne írni. Van 410-ről faragott makettem (azt hiszem, Revell), de most ez a Bílek került sorra.
Mekett
2023.12.05. 20:39:59
Köszönöm az újabb leírást, szokás szerint egy nagyon izgalmas történetű típust sikerült találnod.

Muzzy, a Ca-1 a Me-210, vagy a Me-410 szárnyát kapta? Mert ez még jelenthet komoly gondot a magyarra alakításban.
Muzzy
2023.12.05. 21:33:14
Szia Mekett! Éppen az adja a nehézséget, hogy a 210 családon belül ugyan az volt a szárny, a motoroktól kifelé a szárnykonzolok hátrafelé nyilazottak voltak. (Nem emlékszem pontosan, de mintha 5 fok rémlene) de a családon belül más volt a törzshossz.
Elvileg egy 210-es szárny és a 410-es törzse adná a legjobb kiindulási alapot.
Miggyuri
2023.12.30. 14:43:02
Muzzy! Ezek szerint, ha leszedem a polcomtól a 410-est, gondosan leválasztom a szárnyakat és helyére a Bílek 210-eshez kapott szárnyakat építem akkor azzal járok a legközelebb a valóságoshoz?
Podva
2024.02.06. 09:25:17
Sziasztok!

Engedjétek meg, hogy én is hozzátegyek egy dolgot a típus illetve a makett sztorijához:
Jót tudjátok, hogy az A verzió rövidebb törzsű volt mint a Ca-1 illetve a Me 410. Onnan lehet a rövid törzsű változatokat megismerni, hogy a kabin vége és a törzs között volt egy áramvonalazó burkolat.

A németek rájöttek, hogy a típus egyik hibáját meg lehet oldani a törzs meghosszabbításával. Épp ezért a legyártott A-kat is kezdték az új törzzsel átépíteni. A szép az egészben az, hogy továbbra is megmaradt az A-1 jelölés a szakirodalom csak annyit tesz mögé, hogy "(Lang)" Vagyia az A-1 (Lang) a Ca-1 és a Me 410 ugyan azzal a törzzsel készült.

A Bilek makett méreteit nem ismerem, de a törzs jellege, a kabin mögötti áramvonalazó rész hiánya, egyértelműen arra utal hogy ez egy A-1(Lang)/Ca-1/Me 410 törzs. Szóval bocs, hogy ezt mondom, de talán nem volt túl jó ötlet ez a "házasítás..."

https://www.asisbiz.com/il2/Me-410/KG1-2N/pages/Messerschmitt-Me-410A1-Hornisse-9.KG1-%282N+AT%29-Sicily-1942-0A.html
Üdv Viktor
Miggyuri
2024.02.06. 14:29:46
Minden lehetséges. De összehasonlítva a 410-eshez kapott és a Bílek gyártotta eredetit. A 410-esé hosszabb csaknem egy centivel. Vállalva a tévedés lehetőségét most már így építem meg. Mindenképpen köszönöm az adatokat!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció