Karácsonyi mese a felkelő nap országából

Mitsubishi T-2

1:72, Hasegawa No.C05
Pintér György - Múzeumi krimik 2023. karácsony estéjén a szerettei körében ünneplő makettező izgatottan bontogatja a dobozokat. Vajon idén végre akad a fa alatt valami összeraknivaló, vagy továbbra is arra hivatkozik minden családtag, hogy "Ha már megvan, vagy nem tetszik?" Hiába bizonygatod, hogy akkor majd másképp fested, matricázod, bizony makacsul tartják magukat ehhez az állásponthoz.
Idén viszont valami más… Kedvesed sejtelmes mosollyal nyomja a kezedbe a becsomagolt dobozt, te pedig gyermeki izgalommal kezded kibontani, hogy aztán a tartalma láttán felcsillanó szemmel lejts örömtáncot. Igen, idén végre makettet kaptál, nem is egyet, kettőt! A családtagok ugyan kissé furcsán néznek rád, de hát ez már lényegtelen. Boldogan huppansz le a kanapé sarkába és veszed gyorsan szemügyre új kincseidet, majd biztosítod kissé még aggódó párodat, hogy hát ettől nincs följebb, beletalált a százasba. Nem probléma, hogy a MiG-21MF-et már építetted (meg ott van még egy Overtrees készlet a szekrényben… 😊), hiszen például lengyel, cseh, szlovák, stb. felségjelzéssel még nincs is a vitrinben. Legalább az összes maradék matricát el tudod használni. A másik készlet meg hát maga az ismeretlen: modern japán típussal eddig még nem hozott össze a jósors, ez meg itt rögtön egy bemutatógép színorgiájában tündököl! Hát mi ez, ha nem karácsony, kéremszépen?!
No, ennyi költői túlzás után találjunk vissza a valóság talajára. Essék szó a most következő leírásban a Hasegawa 1:72-es méretarányú Mitsubishi T-2 készletének megépítéséről.

A készlet nem túl fiatal, amit az is jelez, hogy kiemelkedő panelvonalakkal rendelkezik és – a festést megkönnyítendő(?) – randa kék színű műanyagból öntötték. Ettől eltekintve viszont még mindig elég jól teljesít illeszkedés terén, ami jól mutatja a japán precizitást. Találni ugyan egy kis sorját már néhány alkatrészen, de ezek eltüntetése csak némi ujjgyakorlatot igényel. Az átlátszó alkatrészek kristálytiszták és torzításmentesek, a pilótafülke viszont elég sivár. Két-két gyenge katapultülést és botkormányt kapunk bele, azonkívül matrica formájában a műszerfalakat és az oldalsó kezelőszerveket. Feljavítókészlet hiányában ezt vagy magunk turbózzuk fel, vagy megelégedünk a gyári kivitellel. (Utólag kiderült, hogy a Platz gyárt maratást ehhez a készlethez és sok hasznos dolog van benne: műszerfalak, oldalkonzolok, szellőzők, stb. Kár, hogy már csak a festés előtt találtam meg, illetve, hogy csak Japánból beszerezhető.)

Kapunk két matricalapot is: az egyik tartalmazza a felségjelzéseket, lajstromszámot stb., a másikon pedig a díszfestés elemei találhatók. Elég vastagok, de matricalágyítóval kezelhetők, a széleket azonban ajánlott trimmelni.
Nagyjából ennyiben össze is foglalható a készlet. Szép példány építhető belőle dobozból is, gyakorlott makettezők pedig feljavításokkal tovább emelhetik az alapkészlet fényét.

Lássunk tehát hozzá az építéshez: először nem terveztem nagy beavatkozást, de aztán valahogy mégis úgy gondoltam, hogy ez a készlet érdemes rá, hogy kicsit tuningoljak a megjelenésén. Nem vagyok nagy "karcművész" (Éééérted… 😊 ), de elhatároztam, hogy a pozitív osztásokból negatívat csinálok. Fogtam tehát a célszerszámokat és a meglévő vonalak mentén átkarcoltam az egész gépet elemenként. A kivésett és portól megtisztított panelvonalakat ezután átvontam Tamiya ultrahíg ragasztóval, ami eltüntette a vésetek szélén maradt apró sorjákat is. Ez a művelet két napot vett igénybe, de nagyot dobott az alkatrészek kinézetén.

Ezután szemügyre vettem a kabinteknőt. A helyére próbálva akadt itt-ott némi hézag, így sajnos külön nem tudtam festeni és matricázni. Beépítettem tehát a helyére, majd a féltörzsek összeragasztását követően epoxygyurmával kihézagoltam. Az orrba tettem bőven súlyt, nehogy a végén fenékre üljön a madaram. A következő lépésben a szárnyakat pattintottam a helyére: felsőszárnyas típus lévén ez egy nagy egységet képezett, ami tizedmilliméterre pontosan passzolt a helyére. A vízszintes vezérsíkok és a farok alatti két stabilizátor beépítésével a nagyja munkával meg is voltam, kezdődhetett az illesztések összecsiszolása. Eközben fény derült néhány beszívódásra is, de ezeket sem volt nehéz javítani. Az építés végén a teljes gépet lefújtam 1000-es finomságú Surfacerrel, majd egy nap száradás után megcsiszoltam. A maradék hibákat még átecseteltem és újracsiszoltam. Ekkor megnyugodtam, hogy elég jól sikerült az átkarcolás.

A géptestet kicsit félretéve elkezdtem foglalkozni a futóművekkel és az aknafedelekkel. Lealapoztam, majd fehérre festettem a szárakat és az aknaajtók belső felületét. Száradás után panelezővel folyattam be, hogy a részleteket kiemeljem. Következtek a katapultülések, amiket maszkolószalag és némi rézlap segítségével javítottam fel. Pótoltam a katapultáláskor a pilóta karjait "elfogó" füleket, illetve a bekötőhevedereket. Az alapszín kékeszszürke lett, piros fejtámlával és vászonszínű hevederekkel. Ezután újra elővettem a gépet: a korábban kitömített és összecsiszolt kabint lefestettem világos szürkéskékre, majd feltettem a műszerfalak és oldalkonzolok körbe trimmelt matricáit. Matricalágyítóval szépen fel is simultak a helyükre. A műszerfalak borításának feketére színezése után következhetett a szélvédő, illetve a két kabin közötti fix rész is. Itt a nyíló részeket is felhasználtam a pozícionáláshoz, hogy azok jól illeszkedjenek majd később zártan is. A fix rész szélességének kisebb kiigazításán kívül sok munka nem volt ezzel a területtel. Végül lezártam a kabin fedetlen részeit maszkolószalaggal, hogy a festés megkezdődhessen.

Első körben szürke AK alapozóval fújtam le a gépet, majd a fehér részek következtek. Úgy döntöttem végül, hogy inkább festem a mintát, mert a próba matricázás nem hozott elég jó eredményt. A fehér matrica alól kiütött kicsit a sötétkék alap. Elővettem tehát a legenyhébb tapadású TESA rózsaszín maszkolószalagot és hosszú, vékony csíkokat vágtam belőle 1-2 mm szélességben. Ezekből készítettem el a fehér részek körvonalainak maszkolását, majd Abteilung 502 maszkolófolyadékkal töltöttem ki a közöket. Kicsit megijesztettek a fórumtársak, hogy esetleg nyomot hagy majd a festésen, de bíztam benne, hogy ez nem történik meg, mivel ilyet nem tapasztaltam. A fehér részek kimaszkolását követően volt néhány hely, ahol Vallejo 71.089 világoskékkel kellett festeni, majd azt is lemaszkolni. Itt már ívelt mintákat is kellett csinálni, amihez be kellett szereznem hajlítható szalagot is. Amikor ezzel is megvoltam, akkor jött az utolsó, Vallejo 70.925-ös sötétkék festés. Ehhez azonban kevertem még egy pár csepp sötétszürkét is, mert túl élénknek tartottam a színt. Reméltem, hogy sehol sem folyik majd a már lefedett részek alá a festés. Ezt megelőzendő a lehető legvékonyabb rétegekben ködöltem fel a fedőszínt.

A maszkolásokat nagyon óvatosan távolítottam el, nehogy valahol feltépje a festéket a felületről. Hála istennek nem történt katasztrófa, pár helyen kellett csak javítani egy-két apró hibát, átszóródást. Ugyan nem lett teljesen pontos a mintázat, de jó közelítéssel hasonlított az eredetihez. Megfújtam még az orrkúp és a szélvédő előtti részt feketével, majd lelakkoztam a gépet, hogy a többi matrica is a helyére kerüljön.
A jelzések felhelyezését követően újabb fényes lakkréteg következett (ez sajnos kissé szemcsésre sikerült), majd befolyattam a panelvonalakat. Ennél több koszolást nem is csináltam, mert az ilyen bemutató gépek általában szépen karbantartott, tiszta masinériák.

Ezek után nem maradt más, mint beragasztani a futóműveket és aknaajtókat, helyükre tenni a katapultüléseket, a botkormányokat, valamint a kabintetőket. Az aknaajtóknál akadt egy kis méretezési probléma, mivel a futószárhoz kapcsolódó teleszkópok miatt a kiengedett futónál is zárt aknaajtó nem tudodd a helyére illeszkedni. Itt a lehető legkisebb réssel dolgoztam, nagyon úgysem látszik. A kabintetőket zárt állapotban rögzítettem, hogy ne törjék meg a gép – egyébként szép – vonalait. Utolsó fázisként a külön festett póttartályokat és rakétákat aggattam fel, ezzel befejezettnek nyilvánítva az építést.

Összességében elmondhatom, hogy igazi karácsonyi ajándék volt ennek az egyszerű, de nagyszerű készletnek a megépítése. Kicsit sajnálom, hogy a hozzávaló feljavítót későn találtam meg, mert a kabint jó lett volna még feltuningolni vele. De enélkül is kiemelkedő lakója lesz a vitrinemnek, mert színeivel azonnal magára vonja majd a tekinteteket.
1705995514002
1705995514002
1705995514080

Átkarcolás után: a bemattuló felület jól kihozta a kisebb felületi egyenetlenségeket, amiket aztán tömíteni kellett.
1705995514080
1705995514083

Nem néz ki túl szépen, de alakul.
1705995514083
1705995514080

"Surfacerezés" után már egységesebb a felület, de még akadnak hibák.
1705995514080
1705995514076

Alapozás után, fehérre fújt futómű aknákkal.
1705995514076
1705995514073

Biztató...
1705995514073
1705995514071

Készülnek az apróságok is.
1705995514071
1705995514069

A kabin matricái a helyükön. Hát még ha maratás lenne!
1705995514069
1705995514066

Az első nagyobb minta megfestve...
1705995514066
1705995514062

Az alján jó sokat kellett fehérrel fújni.
1705995514062
1705995514049

Fehéren maradó részek maszkolva. Az Abteilung502 maszkolófolyadék jó szolgálatot tett.
1705995514049
1705995514040

Festés - maszkolás, festés - maszkolás. Közben izgulás, hogy mi lesz a vége??!
1705995514040
1705995514029

Hát ez. Örülünk, Vincent?
1705995514029
1705995514029

Jaaahh... Örülünk...
1705995514029
1705995514029

De még hogy!
1705995514029
1705995514021

Egy kis vöröses narancssárga még kellett neki.
1705995514021
1705995514013
1705995514013
1705995514013

Apró méretezési baki: az aknaajtó nem tud teljesen a helyére ileszkedni.
1705995514013
1705995514005

Akkor matricázzuk is fel.
1705995514005
1705995514005

Meg kezdjünk valamit a rémes "székekkel". :)
1705995514005
1705995514003

És a végeredmény.
1705995514003
1705995514003

És a végeredmény.
1705995514003
1705995514003

És a végeredmény.
1705995514003
2024.01.24.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Toth_Gabor
2024.01.26. 19:42:31
Gratulálok, igazán tetszetős a végeredmény és irigylésre méltó volt a tempó!
pmheros
2024.01.26. 19:44:05
Üdv!

Ügyesen átvésted, a festés meg nagyon jó lett!
Gratulálok!

Üdv.: pmheros
Kibic
2024.01.26. 20:22:01
Mutatós lett ezzel a festéssel, a panelvonalak átkarcolásárét pedig irigylem a türelmedet és az ügyességedet! Nekem mindössze egy dolog szúr szemet: annak ellenére, hogy ez egy tiszta, ápolt bemutató gép, a hajtómű kiömlőkről és környékükről nekem hiányzik egy kis korom vagy a hő okozta elszíneződés.
Egyébként nagyon szép, gratulálok!
warbirds
2024.01.26. 20:51:35
Igaz! Azt jól elfelejtettem, de utólag még megfújom majd egy kis burnt metal-lal, meg smoke-kal.
Johnie
2024.01.26. 21:20:11
Számomra a teljes átkarcolás művelete nagyon szimpatikus. De úgyszintén remek dolog, hogy kihagyva a matricákat, inkább felfestetted a mintázatot, ráadásul kiválóan.
Gratulálok, szép makettet hoztál össze!

...jah! ...és boldog karácsonyt!...😀
slowmotion
2024.01.26. 21:30:52
Jó lett! De ezt már mondtuk :)
Azt nem tudom, mikor jön a féltestvér, mert gonosz emberek (csak vicceltem!) közben meghirdettek egy, F-16 gb-et is... de szerencsére azon kicsit egyszerűbb a minta, meg kevesebb színből is áll.
A kiömlők mögötti rész nekem is túl tisztának tűnik, de Phantomom hőálló paneljei pont ugyanilyenek egyelőre - annyi különbséggel, hogy Titanium Silver festékkel fújtam, ami amúgy gyönyörű árnyalatú... és el kellene csúnyítanom koszolással :(

De a Te madarad alapján az ember kedvet kap egy ilyenhez, csak ne lenne pozitív paneles a készlet - Te szépen megoldottad, nekem ehhez egyelőre nem lenne türelmem.

Ja, mondtam már, hogy tetszik?
medor
2024.01.27. 01:36:31
Szia!
Nem tudom a 'japó'-k miért gondolták úgy anno,hogy a 'Jaguar'-t vegyék alapul ehhez a géphez.
A Mitsubishi F-2A már érthető volt tőlük.Az mégis csak egy F-16 klón.
A maketted viszont tetszik!Annak ellenére,hogy én a harci festésű gépekért rajongok.
warbirds
2024.01.27. 08:07:41
Köszönöm a dícséretet srácok, ezzel most én is elégedett vagyok (meg a párom is 😁).
A tesó egyelőre várat magára, mert egy másik izgalmas projektbe fogtam bele, ami festését tekintve megint nem lesz szokványos.😉 Na persze, ha sikerül úgy megcsinálni, ahogy elterveztem...🤞
borisz
2024.01.27. 10:04:47
Nagyon látványos lett, gratulálok!
Zoli
2024.01.28. 11:28:46
Szia,

Szép munka és köszönet a részletes leírásért is! Ismerem a készletet, a terepszínű verzióból most is van egy itthon. Ahogy már írtam a fórumon, anno gyerekként ezt a gépet építettem én is, és nem volt jó ötlet a sötétkék alapra feltenni a matricákat. Szóval amellett, hogy átvésted a makettet, nagyon jól tetted, hogy minden színt fújtál. Sok munkát fektettél bele, minden elismerésem! Viszont van pár hiba is. A sötétkék nekem túl szemcsés, talán sűrű volt a festék, egyébként egész jól eltaláltad a színeket. Vannak apró maszkolási hibák is, de nem feltűnők, talán nincs is jelentősége, és lehet, hogy utólag is tudsz még rajta javítani. Írtad, hogy nem teljesen pontos a mintázat. Sajnos ez komolyabb gond, mert a szárny és a törzs találkozásánál alul teljesen elcsúsztak a színek. Ugye normál esetben nem látható, szóval ez se lesz feltűnő, és utólag javítani se könnyű a makett sérülése nélkül, szóval talán jobb így hagyni. Sok sikert a következőhöz!
z
Mekett
2024.01.28. 13:12:19
Nagyon szép ez a kék madár, impulzív a megjelenése!
warbirds
2024.01.28. 13:29:01
Szia Zoli!
Nem a sötétkék volt túl sűrű, hanem a lakk lett ilyen. Pedig tettem bele hígítót rendesen, meg az első réteget ködölve fújtam, de mégsem terült el rendesen. Valahogy nem barátom nekem, de majd még gyakorlom.🙂
A mintázatot meg az általad is említett részen egyszerűen nem tudtam folytatólagosra megcsinálni. Ezért is csaltam ott, ahol nem annyira szembetűnő.
warbirds
2024.01.28. 13:29:56
Ja, amúgy köszi, hogy erősködtél a minta fújása mellett, valóban jobb lett így! 👍
Zoli
2024.01.28. 14:14:10
Tényleg sokkal jobb, mint matricázva. A minta elcsúszása meg nem vészes, egyáltalán nem látszik.
A lakkokhoz nem értek, én eddig csak Gunze festékeket használtam, illetve most már RC színeket is, a Gunze lakkokkal még ilyen gondom nem volt. Inkább az a gond, hogy a fényes nem elég fényes, de majd még én is gyakorlom, hátha...
z
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció