Jakovlev Jak-11 Ölyv

Jakovlev Jak-11 Ölyv

1:72, RS
Pintér György - Múzeumi krimik Az cseh RS Jak-11-es makettje a "short run" kategóriába sorolható, habár elég régóta kapható - szóval már előre fel voltam készülve egy-két kellemetlen meglepetésre. A készlet tartalmazza a magyar felségjeleket is - sajnos kissé hiányosan, csak hat csillagot kapunk, pedig nyolcra van szükség. A matricák a 19-es oldalszámú, a szolnoki Reptáron kiállított gépet ábrázolják. Megvettem hozzá Brengun maratás-készletét meg egy Yahu műszerfalat is, ugye, hát mert mér' is nem, de őszintén szólva nincs rá szükség.

A világosbarna színű darabok részletesek és formásak, a negatív vésett panelvonalak a legtöbb helyen szépek és egyenesek. Az öntőkeret bemenetei viszont nagyon otrombák, de egy kis ügyességgel azért ki lehet bányászni a darabokat anélkül, hogy túlságosan megsérüljenek.

Először is az törzs oldalait ragasztottam össze, úgy gondolva (helyesen), hogy a kétszemelyes pilótafülkét könnyen lehet majd később is alulról a helyére illeszteni. Keserves munkával kivágtam a motor hátsó, függőleges kipufogónyílásait is. Ez, mint később kiderült, felesleges időpocsékolás volt, hisz nem látszik belőlük semmi.

Az első komolyabb problémát a pilótafülke okozta. Akárhogy is tanulmányoztam a leírást és próbálgattam a darabokat, sehogy sem akart összeállni a fejemben az egész. De ahogy az eredeti gép fényképeit nézegettem, hirtelen rádöbbentem, hogy a tervezők által megbízott illusztrátor nemigen volt teljesen képben, és ezért tévesen rajzolta le az összeszerelést. Az M-alakú oldalfalak alsó, vízszintes rudacskáit tudniillik nem szabad a pilótafülke padlójához erősíteni, mint ahogy a rajz mutatja; ezek a padló alá kerülnek és az oldalkonzolok érintkeznek a padlóval. Ha a téves utasítást követjük, nem fognak beférni az ülések az oldalkonzolok közé és a túl keskeny kabin aztán szinte lehetetlenné teszi a makett összerakását.

Innen már kissé könnyebben ment a munka. Felraktam a műszerfal burkolatát (vagy húsz szárazpróba után), egy rakás kis maratás mütyürkét, kapcsolót meg a pedálokat, összeraktam az üléseket, hevedereket és mindent szépen kifestettem, úgy nagyjából a saját elképzelésem szerint. Miután meg voltam vele elégedve, az egész kabint beillesztettem a helyére a törzs alsó nyílásán keresztül és alulról megerősítettem pillanatragasztóval és sztirollemezekkel.

Na, jöhet a következő kaland: a szárnyak. A futómű aknái önálló kis darabok, amik szépek ugyan, de sajnos túl vastagok és megakadályozzák a szárnyfelek összeilleszkedését. Nekiálltam csiszolni és vékonyítani az aknákat, amíg már szinte áttetszők lettek. Még mindig nem volt elég; a szárnyak belsejét is alaposan le kellett csiszolni, amíg végül is minden rendesen összeért. A szárny alsó része és a törzs között lett ugyan egy kis rés, amit tömíteni kellett, de felül tökéletesen összeillett minden. A vízszintes vezérsík sem okozott komolyabb gondot, habár le kellett csiszolnom azokat az formátlan gombócokat, amik illesztőfüleknek szerettek volna megfelelni.

Az alsó kipufogócsöveket kis rézcsövekkel pótoltam. Felkerült a törzsre még egy rakás kis apróság, mielőtt elbúcsúztam a csinos kis pilótafülkétől és felragasztottam a kabintetőt. Ez ugyan középkori várfalnak megfelelő vastagságú, de azért elég tűrhetően átlátszó. Azonkívül hézagmentesen illik, ami ritkaságnak számít a short-run maketteknél. A futóművek a méretaránynak megfelelően szépen kidolgozottak, nem is nagyon kellett sokat babrálni velük.

Lemaszkoltam a kabintetőt és befújtam mindent szürke Ultimate Primer alapozóval. Csodás, végre eltűnt az a randa világosbarna szín, amit már - mi tagadás - eléggé kezdtem unni. Egy nap száradás után befújtam az alsó felületeket saját kikeverésű kacsatojás-zölddel (Tamiya XF-2 fehér, egy pici Tamiya X-23 kék és egy pár csepp X-25 zöld). Utána a felső felületek jöttek: Tamiya XF-19 szürke egy kis XF-24 világoskékkel keverve. Ez úgy nagyjából megfelelt a szolnoki gép színeinek. A panelvonalak közé egy árnyalattal világosabb festékkeveréket fújtam. Ezután egy réteg AKI Gauzy Enhancer csillogó lakk jött, és végül a pár matrica, amik megleptek a kiváló minőségükkel. A hiányzó két csillagot a HAD készletéből pótoltam.

Nem akartam nagyon koszolni a gépet, csak barna Tamiya Panel Liner-rel és 502 Abteilung festékkel hangsúlyoztam ki egy pár olaj- meg füstfoltot. Utoljára feltettem a drótantennát Uschi van Rosten-készletéből és ezáltal be is fejeződött ez a kalandos, de kellemes kis építgetés.
IMG_3524
IMG_3524
IMG_2602s
IMG_2602s
IMG_2603s
IMG_2603s
IMG_2617
IMG_2617
IMG_2652.jpeg

Törzs összerakva.
IMG_2652.jpeg
IMG_2668

Az orr is a helyén van.
IMG_2668
IMG_2971

Így kell ezt összerakni, nem ahogy a rajz mutatja.
IMG_2971
IMG_3267

Kész a kis fülke.
IMG_3267
IMG_3268

Szép a kis Yahu műszerfal.
IMG_3268
IMG_3271x

Pilótafülke beillesztve.
IMG_3271x
IMG_3274

Így van lerögzítve alulról.
IMG_3274
IMG_3277

Na, öcsi, ez nem fog így menni.
IMG_3277
IMG_3283

Csiszolva, nyiszálva, így már jó.
IMG_3283
IMG_3294x

A szárnyak felül tökéletesen illenek. Alul már kevésbé.
IMG_3294x
IMG_3329

Azokat a bumfordi bütyköket le kell vágni, mert csak akadályoznak.
IMG_3329
IMG_3384

Viszlát fülke, téged sem látunk többé.
IMG_3384
IMG_3398

Lemaszkolt kabintetö.
IMG_3398
IMG_3404.JPEG

Fújjuk be a prajmerrel.
IMG_3404.JPEG
IMG_3429

Kacsazöld.
IMG_3429
IMG_3438

Kékesszürke.
IMG_3438
IMG_3439

Légcsavar meg hasonló.
IMG_3439
IMG_3487

Matricázás
IMG_3487
IMG_3521
IMG_3521
IMG_3520
IMG_3520
IMG_3505
IMG_3505
IMG_3509
IMG_3509
IMG_3517
IMG_3517
IMG_3523
IMG_3523
IMG_3526
IMG_3526
IMG_3529
IMG_3529
2024.03.25.
Utolsó módosítás: 2024.03.27.
mimoid, Göteborg
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Toth_Gabor
2024.04.05. 21:49:39
Nagon jó lett, gratulálok!
Johnie
2024.04.05. 21:51:09
De szép kis ékszer! Gratulálok!
ecsetes
2024.04.05. 23:49:17
Szép lett, gratulálok!
Nálam is elkészült, kicsit máshogy, több átépítéssel (pitot cső, szárnyvég lámpák, katonák, hűtőrács, rádiótér, antennák, hűtőzsalu, dudor a bal szárnyra, stb.). A Reptár gépéhez valóban kell a 8 csillag, de egyébként elég a 6 is ;)
A mi gépeinken a kipufogók nem függőlegesen lógtak ki a törzsből, hanem kicsit hátra felé dőlve.
A színeket nagyon jól eltaláltad a múzeumi géphez, szép a festés (bár használatban szerintem nem így festették)!
Miggyuri
2024.04.06. 04:07:30
Ami szép, az szép! Gratulálok!
Zoli
2024.04.06. 09:48:42
Szia,

Szép darab, gratula! Köszi, hogy bemutattad!
z
pmheros
2024.04.06. 19:24:47
Üdv!

Jól néz ki! Külön tetszik, hogy az antennaárbóc szépen van átfűzve a fülketetőn.
Szép munka!

Üdv.: pmheros
borisz
2024.04.10. 11:17:54
Nagyon tetszik! Nincs is mit hozzáfűzni, ez egy tisztességes építés.
A hangár miatt, amíg csak az index képet láttam, azt hittem, hogy igazi. A hangárról is tudnál egy bemutatót írni?
mimoid
2024.04.28. 10:04:07
Köszönom a kedves hozzászólásokat és a konstruktív kritikát! Borisz, a hangár egy papírmakett. Van az összerakásáról egy képsorozatom a ScaleMates oldalon. https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=57594&p=albums&album=62027&i=62#62
Mekett
2024.04.28. 23:13:14
Nagyon szép és ritka magyar téma! köszönjük, hogy bemutattad!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció