Pintér György - Múzeumi krimik
Ikarus 620 MVK.Zrt.
Épp a napokban gondolkodtam, amikor néztem a roncsokat, hogy azt a szép egyben levő 620-ast miért kellett cabriora alakítani?
Miért nem csinálták meg BKV vagyis FAÜ 620-asra?
Erre megjelent egy cikk, hogy elkészült a Miskolci Városi Közlekedés Zrt. 620-asa. Egyszerűen gyönyörű! Nem volt kérdés hát, hogy meg kell építeni, de még váratott magára, mert nem mutatták be, Április elején viszont mindenki számára elérhető lett, így szerencsére sok kép és videó készült róla. Motivációnak pedig a BKV Mozgásban című magazin egyik száma tökéletes, melyben szerepel egy cikk és egy poszter is (a kész modellnél látható).
Utazzunk egy kicsit vissza a múltba:
A most felújított busz eredeti rendszáma GA 95-16 volt, és 1969 decemberében állt forgalomba az Óbudai garázs járműveként. 1973. december 22-én a Mező garázsba, majd egy év múlva a kilián garázsba került, de 1976 októberében újra a Mező lett a telephelye, igaz csak néhány hónapig: 1976. december 16-án ugyanis - 444 000 km megtétele után - kivonták a forgalomból és selejtezték.
A modell készítéséről pár mondat:
Sajnos a színek miatt megint ezt a rossz kartont kellett alkalmazni amit szinte lehetetlen hajlítani, törik. Az elején a hűtőrácsot javítottam, beljebb került mint az igazi, bár így se vagyok teljesen elégedett vele. Rákerült az IKARUS 620 felirat, az indexek, króm szélű lámpák. A belső sárgához fel kellett áldoznom egy szike dobozát, de így élethű. Bár az eredetin most nem tudom milyenek vannak, a legtöbb képen átlátszó, de van egy cikkem, amin sárga. Városi kivitelnél az volt az elterjedtebb. Az első szélvédőket nehéz volt elkészíteni, mivel az osztó nem egy sima utólag ráragasztott léc, hanem ilyen nagy talpas megoldás, ezért 4 külön részből kellett elkészíteni csakúgy mint az eredetin. Körülötte természetesen elkészült a gumizás is. A műszerfalra rákerült az összes műszer illetve az Ikarus jel. Az ülések is az igazi mintjárá készültek, szélein kidudorodva, hogy megtámasszák a hátat. Az alja króm keretes, a kerékdobozon pedig eredeti mintára, nyomtatott padló.
A vezető és utasteret elválasztó fal szintén részletesen meglett építve, bár sajnos előszőr nem vettem észre, hogy az ablak része nem ér fel a tetejéig, így az nagyobb lett, utólag lett beragasztva a fehér csík felülre majd rá a feliratok. Belülre pedig felkerültek a sárga függönyök is.
Előszőr nyitható ajtósra akartam csinálni, elkészültek a zsanérok meg minden, de sajnos nem volt tartása a makettnek, a bal oldalon el is szakadt. Igazából ezt csak úgy lehetne megcsinálni, ha utólag rakja be az ember, de az megintcsak kivitelezhetetlen. Szóval beragasztottam a fülke ajtókat, de a harmonikát meghagytam nyithatóra, pedig azt eredetileg nem is terveztem. Felkerültek rá még a króm díszcsíkok is.
Az ajtó feletti jelződobozba pedig bevan vezetve a sín, amin az ajtók csúsznak. A tető belülről borítást kapott, kidolgozva mindennel.
Itt említeném meg a korlátokat, melyek forrasztó ónból, cinből lettek elkészítve, illetve az utastérben a vastagabbak rézdrótból festve.
Mivel a forrasztás még mindig nem az erősségem, ezért nehéz munka volt, ragasztva készültek.
Ugyanígy az ülések "tartóvasai" is ezüst cin-ből lettek elkészítve.
A hátuljánál nehéz dolgom volt. Több ívben is hajlik, amit sikerült is megcsinálni, de előszőr nagyobb lett, másodjára pedig a láng megkapta az írásvetítő fóliát és teljesen összehúzta így megint újat kellett csinálni. Tanúlság az, hogy még ilyen kis darabon se érdemes fóliát használni, csakis plexit, de sajnos már nem maradt.Aztán már csak a lámpák, lökhárítók és kipuffogó volt hátra.
A következtetésem ugyanaz, mint a 180-asnál. Ebből a kartonból nem lehet szépen megoldani a kerekítéseket, ezért a következő veteránnál teljesen más technikát fogok alkalmazni. Éppen ezért egy darabig most nem folytatom az 1/24-es sorozatgyártsát, de egy másik nagy munkát igen, amely itt is látható lesz. Ezenkívül írok egy cikket az anyagkiválasztásról, kérek mindenkit, hogy olvassa el és várom az észrevételeket, javaslatokat!
Egy pár felirat még hiányzik az oldaláról (MVK,95-16), mert sajnos a nyomtató halványabb színeket ad, így elüt a busztól. A képek minőségéért elnézést, sajnos még nem volt időm kivinni illetve amióta elkészült hűvös van és esik...