Guns-a-go-go

Boeing Vertol ACH-47A Armed Chinook

1:72, Italeri No.1054
Pintér György - Múzeumi krimik A CH-47 Chinook egy különleges változata áll előttünk, a harcihelikopterek megjelenése előtti útkeresés eredményeként született meg az ACH-47. Mindössze négy példány készült belőle, viszont mind a négyet be is dobták a mélyvízbe a vietnami háborúban.

A helikoptereket felpáncélozták, és alaposan fel is fegyverezték. Önvédelemre összesen 5 darab géppuskaállást alakítottak ki, szárnycsonkokat kapott és az orrba is fegyvert építettek. Az általam megépített maketten öt darab 12,7 mm-es géppuska szolgál az önvédelemre, párhuzamosítva pedig két 70 mm-es NIR blokk, két 20 mm-es gépágyú és egy 40 mm-es gránátvető kapott helyet.
A háború darálásában három példány odaveszett, az utolsót pedig kivonták a szolgálatból, én ezt építettem meg.

Építés előtt képeket, videókat kellett kerítsek, hiszen az ezeréves Italeri készlet finoman szólva hagy teret a saját elképzeléseknek, és már az elején láttam, hogy a mellé megvásárolt Eduard maratás sem terjed ki minden részletre. A keresgélés közben úgy döntöttem, hogy egy-két aprólékosabban megépített makettet is referenciaként fogadok el, mert nem láttam, hogy utólag megkritizálták volna. Így álltam tehát az építés megkezdése előtt.

A törzsfelek leválasztásával kezdtem, majd szabással. Mint az a képeken látható, eléggé elhanyagolták a helikopter belsejét, a pilótafülke és a raktér teteje hiányzott. Az oldalakon belül mindenhol kilökőtüske nyomok, és az oldalsó antenna árbócai miatt furatok tömkelege, úgyhogy tömíteni is bőven volt mit, már az elején. Néha egy kicsit fúrni is kellett.

Ahogy a beltér hiányzó részleteit pótolgattam, vágtam, reszeltem, fúrtam, merevítettem, úgy tűnt fel, hogy az Eduard maratásában is egyre kevesebb a köszönet. Ezeket a hiányosságokat a képek alatt jobban kifejtem. Még az építés korai szakaszában sikerült kéz alól szereznem egy CMK gyanta pilótafülkét, és egy megbontott hajtóművet, amik sokkal részletesebbek, mint az Italeri által nyújtott. Levágtam a gyári kabint hátfalastul és helyére raktam az újat, amit kapásból némi módosításnak kellett, alávessek.
Ezekből a helikopterekből ugyanis kivették a kályhákat, amik a raktér elején, jobb oldalt voltak. Vietnaban sok mindent kellett, de fűteni, azt biztos nem, így nekem is el kellett tüntetnem az odaöntött melegítőt. Kellett még a teherteret a pilótafülkétől elválasztó falnak is egy kis toldás, hogy illeszkedjen a törzsfelek közé. Ezzel egyébként alaposan meggyűlt a bajom.

A CMK azt írja a pilótafülke feljavítójánál, hogy jó Italerihez is. Ne higgyétek el, nem igaz!
Nagyon hosszú idő ment el a befaragására, mert valami valahol mindig egy kicsit elállt. A mai tudásommal teljesen biztos vagyok benne, hogy a kezembe sem vettem volna. Hiába néz ki jobban, egyszerűen nem ad annyit szerintem. Érdemesebb a gyári kabint feljavítani kicsit, sok úgysem fog belőle látszani. Örülök, hogy a megbontott turbina beépítéséről végül letettem.

Hogy egy pár szó essék a színekről is: alapozónak a szürke Gunze Surfacer, a sima sárga Gunze akril, a fedő szürkének pedig ha jól emlékszem Humbrol 127 vagy Revell 57 ment, no meg sima fekete a műszerekre, egyéb bigyulákra.

Bigyuláknál maradva, a porondról még hiányzott néhány akadály. Az Eduard csak az öt géppuska lőszereihez ad állványt, és a két elülső ajtó közé egy ketrecet még rakaszokkal. Referencianézegetés közben kiderült, hogy a párhuzamosított gépágyúknak is ilyen állványon vannak a rakaszai, így pótolni kellett, a középre rakott rakaszos ketrec pedig a gránátvetőé, de nagyon nem úgy néz ki, mint amit kaptunk, így ezeket is el kellett készíteni. Egy italos doboz ideális alapanyag volt ehhez.
A mellékelt rakaszokat úgy ítéltem meg, hogy a 0,50-es kaliberűekhez azért jók lesznek, bár az alulról üres ládikók összeragasztása sem volt olyan egyszerű. Csak az élek érintkeztek, már, ha sikerült tökéletesen meghajlítani, pluszban megnehezítve a ragasztást.
Jó, a gránátok háza sem lett tökéletes, de azt legalább egyedül is meg tudtam csinálni olyanra.

A pilótafülke berendezésénél a CMK műszerfala helyett az Eduardét használtam, hiszen a CMK műszerfala másik változathoz való, meg nem is akartam még egyet festeni az elejéről. Ha jól emlékszem, a botkormányt és a kollektív kart megtartottam az Italeritől, mert a CMK-féle alig fért be a fülkébe, teljesen kitöltötte az ülések és a műszerfal közötti helyet.

A berendezés innentől kezdve több lépésben történt, hogy a rakaszokat és egyebeket a törzsfelek illesztése, illetve a maszkolás ne verje le a helyükről - többször.

Elkezdtem összerakni a törzset. Na, itt jött a fekete leves! Az átalakítások miatt megváltoztak a méretek, és bár a szárazpróbák során úgy tűnt, hogy rendben van, mégis közbejött egy debonderes, szitkozódós, stresszes bontás, majd a nyomainak az eltakarítása. Ennél a résznél elég bizonytalan volt az egész munka sorsa, és csak a már beleölt energia és idő mentette meg.

Egy kiadós szobrászkodás után végül is összeálltak a törzsfelek és a has is a helyére került. Sajnos a has lemezét körbe kellett tömíteni, aztán újrakarcolni. Az újra és újra kipattogó tömítőanyag miatt ez sem volt egy május, de azt hiszem, már nem sűrűn fogom ezt az anyagot használni.
Egyébként a reduktorházakat és a gerincet is végig körbe kellett tömíteni, de az nem volt vészes. Simán csak nem valami jók az illesztések, de legalább rés sehol sem volt.

A korábbi viszontagságok után óriási pofára esés volt, hogy a szélvédőt legalább egy egész mm-rel eltartotta a műszerfal.
Mit volt mit tenni? Lebontani a műszerfalat a konzolról és farigcsálni mindenből, amiből csak lehetett - a már nagyjából kész pilótafülkében. Persze össze lehetett hozni, csak jobb lett volna kimaradni ebből a kalandból.

A szélvédő helyrekalapálását követően került a helyére a gránátvető, amit természetesen szintén körbe kellett kenegetni tömítővel, majd jöhettek a páncéllemzek, sztirollapokból. Persze az Italeri is ad valamit, de az olyan italeris félsiker.
Viszont eljutottam oda, hogy készen volt a törzs!

Magamban úgy értékeltem, hogy a belső terek elkészítése felért egy makettel, és már valójában a második makettet csináltam, amikor elkezdtem alapozni.
Ebben kivételesen nem volt nagy truváj, két rétegben Surfacerrel körbefújtam, aztán jólvan. Leszámítva pár ismételten kipattant tömítőmorzsát, illetve a hason az alapozó által előhozott kis csúfságot, amit még egyengetni kellett.

A végleges alapozás után jött az előárnyékolás. Archív képek alapján úgy ítéltem meg, hogy lehet adni neki bőven, csak spanyolosba ne csapjon át a dolog. Óvatosan egy világosbarnával törtem meg először a felület tisztaságát, aztán a panelvonalakat berácsoztam feketével, súlyosbítva az egészet pedig sárgával fújtam át jónéhány panelt. A legtöbbet felül, aztán lefelé haladva egyre kevesebbet.
A fedőfesték Gunze H-304 olive drab, két vékony rétegben, a két belemezelt ablak, és a kályha belemezelt nyílása pedig egy barnásabb árnyalatból kapott egy-egy pöffentést, meg persze az orron a csillogásgátló fekete sávot is fel kellet festeni.

Következő lépés a matricázás előkészítése volt 2-3 réteg fényes lakkal. A matricák sajnos így is ezüstösen csillogtak, nem is emlékszem, hogy hány praktikát próbáltam ki rajtuk, mire elfogadható szintre sikerült ezt csökkentenem, de végülis sikerült. Utána természetesen jött még egy fényes lakkozás és egy átmosás sötétszürkével, majd egy lezáró lakkréteg. Közben készültek a bigyulák is, a rotoroktól kezdve a futóműveken át az antennákig.

A futóművek érdekesek voltak, a hátsókat fényképek és egy nagyon jó grafika -talán valamilyen oktatóanyag - építettem át, alulemez és injekcióstűk felhasználásával. A rotoroknál figyelni kell a két főrotor eltérő forgásirányára, illetve arra is, hogy a bekötéseknél színkóddal jelölik azokat. Az antennáknál pedig... hát hiányzott is volna, ha minden rendben megy. Nekem a végszerelés közben tűnt fel, hogy valami nem stimmel a hason lévő antennák elhelyezésével. Alapos nézegetés után lett csak meg az eredmény - legalábbis egy eredmény, amivel úgy vagyok, hogy ez a legvalószínűbb, és cáfolja meg, aki tudja. No de ennek köszönhetően egy kicsit tömíteni kellett még a kész hason. Meg újrafesteni a javítások környékét.

Szépen sorjában minden különálló tartozék megkapta a maga adag koszolását, a futóművektől a forgószárnyakig. Közben a leszálló fényszórókat is elkészítettem a már annyit emlegetett antennákkal együtt, így szépen benépesedett az az unalmas, sík has is. A leginkább idegpróbáló feladat viszont a baloldalt végighúzódó árbócrengetegen végigfutó hosszú antenna jelentette. Először is ugye az egy sorban futó potom 10 rudat kell egy vonalba, párhuzamosan felállítani, illetve alul a maradék négyet, majd jöhetett maga az antennahuzal. Ha bárki erre adná a fejét, az tényleg marhára vigyázzon, mert pont olyan könnyű ebben kárt tenni, mint amilyennek tűnik. Huzalnak végül húzott szálat választottam rézdrót, huzalozó cérna, illetve bármi más helyett, mert ez bizonyult a legkezelhetőbbnek. Miután felkerült, hagytam a ragasztót száradni, aztán nagyon óvatosan lefestettem feketére, a helyére raktam még ezt-azt és bár nehezen hittem el magam is, de végülis elkészültem vele.
Borító
Borít
image-20201112_001400 (Nagy)

Így kezdődött a pótlás...
image-…
IMG_20201112_201918 (Nagy)

...és ilyen lett a betoldás
IMG_20201112_201918…
IMG_20201124_221328 (Nagy)

Szükség volt némi egyengetésre, szerintem annyi kilökőtüske nyomot tettek a makettre, amennyit csak tudtak.
IMG_20201124_221328…
IMG_20201124_221338 (Nagy)

A rámpa első nekifutásra
IMG_20201124_221338…
IMG_20201220_225326 (Nagy)

Így néz ki a belső, amikor már egyel kulturáltabb
IMG_20201220_225326…
IMG_20210110_231600_393 (Nagy)

Kívülről is át kellett csiszolni az egész makettet, valamiért kissé szemcsés volt a felület. Egyúttal az antenna árbócainak is megcsináltam azokat a furatokat, amik hiányoztak.
IMG_20210110_231600_…
IMG_20210110_234825_830 (Nagy)

A képen látható kis lemezeket adta az Eduárd, leírásuk szerint kimondottan ehhez a készlethez.
Én döbbent értetlenséggel álltam azelőtt a tény előtt, hogy miért csak ennyit? Mi volt ezzel a cél?
IMG_20210110_234825_…
IMG_20210121_202545 (Nagy)

Szóval szükség volt némi átalakításra.
Még az eredeti pilótafülkével, felpakolt maratásokkal, kipótolt mennyezettel, rajta a bordákkal, a maratásból valamiért hiányzó középső lőszeres ládák tartóival, a pótlólagos lemezeléssel a hátsó futómű körül.
IMG_20210121_202545…
IMG_20210125_010058 (Nagy)

Ilyen lett a feljavító feljavítása
IMG_20210125_010058…
IMG_20210126_225533 (Nagy)

Már munka közben vettem csak észre, hogy a rámpába kialakítottak valamiféle lövészgödröt. Természetesen meg kellett csinálni!
IMG_20210126_225533…
IMG_20210202_213636 (Nagy)

Cselhez kellett folyamodnom, hogy a toldalék íve rendesen passzoljon a törzsfélhez.
Azt találtam ki, hogy a betoldott műanyagcsíkot kimaszkolom fóliával, aztán rátömítek, és becsiszolom. 
Kézenfekvő lett volna kapásból melegében ragasztani, tömíteni, de sajnos valójában nem volt ez ilyen egyszerű. A padlózatot a törzsfelek egyesítése előtt, vagy azzal egyidőben kellett beépíteni, utána pedig semmilyen mókolásra nem lett volna már hely.
Tehát vagy ilyenkor tömítek és nem fér be a padló, valamint a pilótafülke, vagy nem férek hozzá az illeszkedéshez.
Így jött a fentebbi megoldás a lakásfelújításokról ismert legyintéssel: Majd a festő  eltakarja!
Legalábbis először így gondoltam.
IMG_20210202_213636…
IMG_20210316_195811 (Nagy)

A végleges megoldást a CMK kabinbelseje adta, és a mellékelt fej feletti kapcsolótábla. Na, az fog jótékonyan takarni!
A szín pedig, szürke Gunze Surfacerre fújtam sárgát, egy, talán két vékony rétegben, így szemre meglett az az árnyalata, mint az akkoriban használt alapozóknak. Annyira kibelezték ezeket a helikoptereket, hogy az ablakoktól felfelé kilátszódott a lealapozott lemez, még csak le sem festették.
IMG_20210316_195811…
IMG_20210322_170849 (Nagy)

Az sok bánatomnak rút okozója vala
IMG_20210322_170849…
IMG_20210326_135046 (Nagy)

Itt még olyan nagy gikszer nem mutatkozott
IMG_20210326_135046…
IMG_20210416_223942 (Nagy)

Törzsfelek lefestve, lakkozásra várva
IMG_20210416_223942…
IMG_20210416_224040 (Nagy)

Nem rossz a látvány, de utólag azt mondom, hogy nem érte meg a vesződséget.
IMG_20210416_224040…
IMG_20210416_224253 (Nagy)

Menetirány szerint elöl a helyén az új lőszertároló, mögötte pedig amit az Eduardtól kaptunk.
Oldalt pedig már a lefestett "polcok".
IMG_20210416_224253…
IMG_20210424_181231 (Nagy)

Egy utolsó szárazpróba, itt már vállalhatónak tűnt minden.
A plafonhoz betoldott műanyagot pedig megerősítettem Epokittel, nem bíztam csak a pillanatragasztóban.
IMG_20210424_181231…
A műszerfal

Na, ebből tényleg szépet készített az Edu
A műszerfal
IMG_20210817_140143 (Nagy)

A beltér, immár koszolva, és nagyjából be is rendezve.
IMG_20210817_140143…
IMG_20210822_184357 (Nagy)

Itt azt hiszem, hogy már összeragasztottam a belsőt a bal törzsféllel, és éppen a berendezést próbálgattam.
És persze megkoptattam, megkoszoltam.
IMG_20210822_184357…
IMG_20210822_184507 (Nagy)

Látható, hogy javítgatni kellett még.
A hátsó futóknál is rászántam magam egy átépítésre. Az Italeri a hátsó futókat valami egészen kicsi "aknával" adja, merev bekötéssel.
Itt látható:
https://www.scalemates.com/products/img/0/1/1/114011-21-instructions.pdf
Na, az általam fellelt referenciákon pedig sokkal nagyobb tér van, függőleges fallal, lengőkaros bekötéssel.
Később úgy láttam, hogy a Trumpeter is az Italeri kivitelét csinálta a hátsó futókhoz, így már, bevallom, nem vagyok biztos benne, hogy jól jártam el, de minden esetre jobban néz ki.
IMG_20210822_184507…
IMG_20210921_204916 (Nagy)

Egy névjegy, vagy ujjlenyomat
IMG_20210921_204916…
IMG_20210923_171351 (Nagy)

Őszinte bánatomra végig illesztési hézag futott.
Ragasztóval hígított Revell Plastoval tömítettem végig, amit egy-két nap száradás után tök jól le lehetett csiszolni, aztán hetekig szórakozni a folytonos kitöredezéssel.
IMG_20210923_171351…
IMG_20211002_161819 (Nagy)

Vessünk egy utolsó előtti pillantást a pilótafülkére.
egyébként a pedálokat is inkább megtartottam az eredetiből.
IMG_20211002_161819…
IMG_20211002_161914 (Nagy)

Búcsú a műszerfaltól. Talán látszik, a CMK, műszerfal mögötti íves képződmény csúcsát le kellett vágjam, mert már láttam, hogy túlméretes lesz.
IMG_20211002_161914…
IMG_20211002_162131 (Nagy)

Végre egészen helikopter formája volt!
IMG_20211002_162131…
IMG_20211002_162144 (Nagy)
IMG_20211002_162144…
Hüvelyeszsákok
Hüvelyeszsákok
IMG_20211106_164543 (Nagy)

Végre valahára a szélvédő az orral együtt a helyére kalapálva, áthidalva, eltömítve és felcsiszolva
IMG_20211106_164543…
IMG-1fbbab94b85e147320797587f3f6e250-V (Nagy)
IMG-…
IMG_20211123_225221 (Nagy)
IMG_20211123_225221…
IMG_20211223_201438 (Nagy)

Ez elő-elő árnyékolás
IMG_20211223_201438…
IMG_20211223_201514 (Nagy)

Tulajdonképpen valami sivatagi festésnek is megtenné.
IMG_20211223_201514…
IMG_20211229_154353 (Nagy)

Ez előárnyékolás teljes pompájában jobbról...
IMG_20211229_154353…
IMG_20211229_154410 (Nagy)

...és balról
IMG_20211229_154410…
IMG_20220110_220602 (Nagy)
IMG_20220110_220602…
IMG_20220110_220708 (Nagy)

Két réteg fedőszín között
IMG_20220110_220708…
IMG_20220317_234439 (Nagy)
IMG_20220317_234439…
IMG_20220330_222136 (Nagy)

Már javítás közben.
IMG_20220330_222136…
IMG_20220422_174236 (Nagy)
IMG_20220422_174236…
IMG_20220422_190450 (Nagy)
IMG_20220422_190450…
IMG_20220422_210839 (Nagy)
IMG_20220422_210839…
IMG_20220422_211003 (Nagy)
IMG_20220422_211003…
IMG_20220422_211915 (Nagy)
IMG_20220422_211915…
IMG_20220422_211758 (Nagy)
IMG_20220422_211758…
IMG_20220422_211144 (Nagy)
IMG_20220422_211144…
IMG_20220422_211237 (Nagy)
IMG_20220422_211237…
IMG_20220422_211603 (Nagy)
IMG_20220422_211603…
IMG_20220422_222128_350 (Nagy)
IMG_20220422_222128_…
IMG_20220422_222118_862 (Nagy)
IMG_20220422_222118_…
2023.07.31.
Utolsó módosítás: 2023.08.15.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2023.08.24. 06:16:00
Nem értek az amerikai gépekhez, de ez a csúnyaság más szép. Megküzdöttél vele és győztél. Gratu!
warbirds
2023.08.24. 08:17:37
A horrorba oltott hősköltemény! :) Derekas munka, remek végeredménnyel, gratulálok!
Johnie
2023.08.24. 10:05:37
Szia!
Ennek az építésnek egyes fázisait már láttam amikor a Marci helikopterem építettem, de akkor azt hittem ez is 48-as méretarányú. Remekül beépítetted még plussz saját feljavítók legyártásával amit megkövetelt az adott típus . Irigylésre méltó a kitartásod, te nem intézed el egy "jóvanazúgy" legyintéssel a nehezebb részek kidolgozását.
Gratulálok, szép forgószárnyast építettél. A Chinook amúgy is egy kicsit a szívem csücske.
Mekett
2023.08.24. 21:54:46
Az Italeri készletek legnagyobb előnye, hogy bőséges teret biztosítanak az alkotókedvnek... Te ez nagyon kimaxoltad, minden elismerésem!!!
borisz
2023.08.25. 10:50:33
Köszönöm mindenkinek!
tyimosenko
2023.08.25. 21:23:40
Szep lett. Jo nagy melo lehetett.
Zoli
2023.08.27. 11:14:26
Szia,
Ismét bizonyítottad, hogy egy hős vagy, gratula! Lehet, hogy az építés nem minden percét élvezted, de minden perce megérte a fáradtságot. A beépített feljavításokat ne bánd, engem legalábbis nyugtat a tudat, hogy ott vannak, még ha nem is látszanak. A CMK alkatrészek pontatlansága viszont fura, mert a cég más gyártókkal ellentétben a makett alkatrészeinek méretei alapján gyárt. Az Eduard maratásainál pl. nem ritka a több mm-es eltérés a 72-es maketteknél is... Nekem az MH-47 verzió van meg, most nem kicsit félek tőle........
z
borisz
2023.08.29. 14:54:18
Nektek is köszönöm!
Zoli, azt hiszem, egy kicsit túlzásba esel, de nem a félelemmel. Az jogos. :D Van különben egy ötletem egy ideje, azzal megkereslek magánban.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció