Flogcat, azaz Flogger macskabundában

Mikojan-Gurjevics MiG-23 Flogger

1:72, Academy
Pintér György - Múzeumi krimik Az építést egy interneten megtalálható kép ihlette, amelyen egy MiG-23-as a VF-84 "Jolly Rogers" színeiben és jelzéseivel ellátva száguldott célja felé valahol egy párhuzamos univerzumban. Ez a remek számítógépes grafika rögtön megragadott és úgy gondoltam, hogy miért ne építsem meg? Volt is a várakozási sorban egy Academy MiG-23S makett, így rendeltem hát hozzá gyorsan egy HAD matricaívet. Amíg megérkezett, addig összeírtam a módosításokat, amiket el kell végeznem az építés során. A lista mellé jónéhány maradék alkatrész és gyanta feljavító is betársult, így ismét egy "tokától bokáig" jellegű átépítéssel néztem farkasszemet.

Kezdetnek beleműtöttem az orrba a Pavla gyantakabinját. Ez irgalmatlan sok vágással, reszeléssel, faragással járt, mivel el kellett tüntetnem minden kiemelkedő részt a gyári alkatrészekből. Tetézte a problémát, hogy a gyanta teknő egybe volt öntve az orrfutóakna aljával, de így az nem passzolt a helyére, mivel nem ehhez a készlethez gyártották. Szét kellett tehát vágnom a gyanta öntvényt is és külön-külön beragasztani a két elemet. A gyanta műszerfalat is leműtöttem a szélvédő alá kerülő "HUD"-ról, és inkább fémmaratással helyettesítettem. Persze itt is ki kellett vágni a gyanta elem helyét a gyári műanyagból. Az illesztéseket folyamatosan szárazpróbáztam, amíg viszonylag megfelelőek nem lettek. Ekkor festettem a kabint, műszerfalat, botkormányt, majd összeragasztottam az egyes elemeket. A kisebb réseket tömítettem, majd egybecsiszoltam az érintkező felületeket. Az orrkúpot lecseréltem egy maradék alkatrészre, mivel annak jobb volt a formája az eredetinél. A kúp átmérője kicsit nagyobb volt ugyan, de Tamiya Putty-val körbetömítettem és egybecsiszoltam az orr többi részével. Persze előtte tettem súlyt bele bőven, megelőzendő a "seggreülést".

A következő lépés a beömlők plasztikázása volt. Az oldalsó lemezek formáján igazítottam kicsit szikével, mert a lépcsőzetesség helyett az eredeti gépeken csak egy törés van a vonalvezetésben. Kis sztirol háromszögekkel javítottam a lemezek hegyes csúcsain is, továbbá a belső terelőlemezeket házilag gyártott vékony réz alkatrészekre cseréltem. Összeragasztás előtt beillesztettem a leszállófényszórókat, amiket azonban össze kell csiszolni a belső felülettel, így felesleges volt ezeket átlátszó alkatrészből készíteni. Az oldallemez kicsit szélesebb, mint az ellendarabja, de hála istennek kis feszítéssel megoldható a pontos illesztés.

Az "apróbb" beavatkozások sorában a hajtóműkiömlő feljavítása következett. Ehhez is gyanta elemet választottam, mert a gyári alkatrész nagyon elnagyolt. A törzsvég átmérője ugyan kicsit kisebb, mint a feljavítóé, de ezt egy kis betoldással lehet orvosolni. Ragasztani egyelőre még semmit nem ragasztottam, mert hátra volt az igazi nagy falat, a panelvonalak pótlása, javítása. Ehhez jobb volt, ha darabokban marad a törzs, könnyebb vele dolgozni.
Fogtam hát egy háromnézeti rajzot, amelyről megpróbáltam azonosítani, hogy melyik vonal maradhat, melyiket kell tömíteni. Abban biztos voltam, hogy csak megközelítőleg fogom elkészíteni a paneleket, a teljesség igénye nélkül. Túl nagy munka lenne ugyanis minden egyes kis panelt felkarcolni a felületre. Így tehát csak a főbb osztásokat skicceltem fel rotringgal, majd fémvonalzó és karctű segítségével nekifogtam a műveletnek. A felesleges vonalakat pillanatragasztóval folyattam be, majd reszelővel simítottam el. Levágtam a törzs tetején lévő levegőbeömlőket is, mert ezek sem hasonlítottak az eredetire. A helyükre KP készletből másolt elemek kerültek. A törzs alsó részén lévő lyukak közül is el kellett tömíteni párat.

A vonalak felvésése a vízszintes vezérsíkokon folytatódott, itt rézlemezből pótolni kellett a trimmlapokat is. Lecseréltem a függőleges vezérsíkot is, mert maradt egy a korábban megépített KP készletből, ami jobban néz ki. Ehhez sztirollal eltömítettem az eredeti alkatrész helyét, majd drótcsapokkal rögzítettem az újat. Kicsit tömíteni is kellett, hogy hézagmentes legyen az illeszkedés. Így egy "ML" (?) változatot faragtam a készletből.

A szárnyakat előre be kell helyezni a törzsbe az építés elején, így azt előre lefestettem és maszkolószalaggal takartam be őket teljesen. Persze előtte itt is felvéstem pár panelvonalat, illetve néhány szegecssort.
A törzs hátsó részének ragasztásakor nagyon figyelni kell az illesztésre, hogy ne kelljen tömíteni. Az elemek belső felére érdemes vékony műanyag lemezt tenni, ami síkban tartja a felületeket. A kiömlőnél pedig egy-egy hosszú és keskeny háromszög alakú sztiroldarabbal feszítettem szét az alsó és felső részt a korábban leírtak miatt. A hajtóművet külön festettem, de a beragasztása majd csak a végszerelésnél történt meg. Ezzel már a nagyja munkán túl is voltam, kezdett alakot ölteni a madaram. Még a főfutóaknákban kellett elkövetnem némi feljavítást, hogy megközelítőleg hasonlítson az eredetire. Ezt pár műanyag lemezzel, illetve drótdarabokkal meg is oldottam. A főfutók jól néznek ki, egy-egy kisebb lemezt kell pótolni rajtuk. A kerekeket lecseréltem gyanta elemekre, amik szintén megmaradtak korábbról.

Kiválogattam a fegyverzetet, illetve a felfüggesztőket is. Az Academy alkatrészei kukadíjasok, így a KP maradékai, illetve Eduard MiG-21-es maradékok közül kerestem jelölteket. Végül dupla R-60-as indítósínek, illetve rakéták mellett döntöttem a törzsnél, a szárnyak alá két R-13M rakétát választottam. Fel kellett javítani a gépágyút is, itt 5 mm-t toldottam be a hüvelykivetők mögött, továbbá kis füleket ragasztottam fel a kivető nyílásokra és cseréltem a gépágyú csöveket is.
Lefestettem és beépítettem a katapultülést, majd feltettem a kabintető alkatrészeit is. Itt a nyitható részhez be kellett toldanom néhány csík sztirolt, hogy megfelelő legyen az illeszkedés zárt állapotnál.

Alapos mosás-szárítás után jött az első alapozás Surfacer 1500-zal. Ez szépen megmutatta, hogy hol vannak még javítandó hibák. Ezek többségét ecsettel felvitt, sűrűbb surfacerrel kentem át, a komolyabb hibákhoz bevetettem a Tamiya Putty-t. Ezután a javításokat átcsiszoltam durvább és finomabb csiszolóval is. Ezt a műveletsort addig csináltam, amíg számomra elfogadható nem lett a felület és a bekarcolt néhány panelvonal is rendben volt. Közben folyamatosan tisztítottam a kosztól a gépet, így a végén már csak egy végső áttörlés volt szükséges a festésre való előkészítéshez.

A szárnyak ugye már előre festett állapotban kerültek beépítésre, így már csak a törzzsel kellett foglalkoznom. A felső felületek Vallejo "Dark Gull Gray" alapszínt kaptak, míg az alsó részek fehér színt. A határvonalat Blu-Tack gyurmával jelöltem ki, hogy halvány átszóródás maradjon azért. Ezek után megfújtam feketével a kabin környékét, illetve a függőleges és a pótvezérsíkot is. Végül itt-ott felkerült még pár sárga felület is, amit az eredeti F-14-es matricázási utasítás, illetve a MiG-23-as festési sémája alapján találtam ki.
Befejező mozzanatként fényes lakkal zártam, majd kicsomagoltam a szárnyakat és nekifogtam a matricázási műveletnek. Nem minden elemet tudtam felhasználni, illetve kicsit át is kellett alakítani néhányat, de a végeredmény egészen pofás lett. Egy-két kisebb koszolás, illetve panelvonal befolyatás után jött a matt lakkozás, ami által el is nyerte végleges állapotát a gép. A futóművek, fegyverzet felragasztását követően érdekes színfoltja lett a vitrinnek.

Mire eddig elértem, előkerült egy másik "képzelet szülte" grafika a netről. Ez is Navy színekben pompázott, de nem a VF-84-es század gépeire hajazott, hanem a VF-17-es század Corsair-jeinek II. világháborús háromszínű festésében pompázott. Rögtön rabul ejtett ez a kép is, szóval majd folytatása következik egy UB-val... 😊
001

Az alany: egy régi Academy kit a maga "érdekes" kidolgozottságával...
001
002

Műtsünk bele kabint a gyári megoldás helyett! Nem egyszerű történet, látható, hogy az orrfutó aknával egybeöntött kabint hol fűrészeltem szét. Meg is kellett toldani egy kis műanyag lemezzel...
002
003

Az orrfutó akna így már jól illeszkedik a helyére.
003
004

Feljavítjuk a feljavítót... A gyanta műszerfalon nem lehetett kivenni a részleteket, így mennie kellett. Lett helyette maratott.
004
005

A "HUD" viszont maradt, jól nézett ki.
005
006

Alapszín felfestve, zárt kabinnal egész jó lesz majd.
006
007

Műszerfal is alapszínben. A műszerek kereteit megpróbáltam feketével kiemelni, ennyire ment.
007
008

Eklektikus össze-visszaság a panelvonalak karcolgatása közben. Időnként mindent visszapakoltam a helyére, hogy elférjek... :)
008
009

A vízszintes vezérsíkok már készen vannak, pótoltam a trimmlapokat is rajtuk.
009
010

Az eredeti függőleges vezérsíkot lecseréltem egy KP maradékra, ehhez viszont be kellett tömni azt a csúnya nagy rést a törzs tetején.
010
011

Az orra már egyben van és nekem nagyon tetszett. Sokat dobott rajta a csere orrkúp, mert az eredeti túl karcsú. Egy kicsit ugyan szélesebb volt, de hát mire való a tömítő? :)
011
013

A csere függőleges, dróttal csapolva. Ez jobban nézett ki az Academy megoldásánál.
013
014

Szívócsatorna update: a belső áramlásterelőkből 4 volt ugyan gyárilag, de köze sem volt az eredetihez.
014
015

Itt még próbáltam valami R-23 félét alkotni a gyári izéből, de feladtam. Kerestem inkább két Edu maradék R-13-ast, azt
015
016

A törzs, orr, szárnyak egyben vannak. A szívócsatornák környékén volt rendesen utómunka.
016
017

Ahogyan az látszik, a légterelő lemez "fogait" kicsit meg kellett igazítani, hogy hegyesebbek legyenek. Meg itt-ott ki kellett tömni még egy-két rést is.
017
018

Ellenkező oldalon dettó.
018
019

A hason is volt munka rendesen, a törzs alatti tartókat kicsit hátrébb kellett vinni, a gépágyút meg kellett toldani, illetve a fix szárnyrész alatti bumszli lyukakat is kitömítettem, majd új furatokat készítettem.
019
020

Kabintető illesztés. Fogyott a tömítő és a sztirol lap.
020
021

Pár réteg fehér felködölése után. A kész szárnyak maszkolószalag alatt pihennek. Tartottam tőle, hogyan fogom leszedni, de elég jól ki lehetett bányászni.
021
022

Fent van a felső festés is. A gerincen lévő antennát sztirol lapból pótoltam, mert az eredetit az 5. másodpercben törtem le és tűnt el. Ezt még legalább hatszor megtettem...:)
022
023

Azért már kezd biztatóan kinézni. Itt már nagyon vártam a fekete részek felfestését, bár a segédlevegő beömlők maszkolásával gondban voltam.
023
024

És végre, a festés késznek mondható. Fényes lakkal lezárva, matricák fogadására készen.

(Te... ezen már megint nincsen gerincantenna...:DD)
024
025

Ha majd a matricák is fenn lesznek...
025
026

Póttartály sajna nem volt a készletben és maradékban sem. De a többire akasztok majd pár cumót. A szárny alatti tartók még nincsenek feltéve, mert azokat is csak letörném folyton.
026
028

Aaappppááááámmmm.... ez nagyon jól nézki és nem azért mert én csináltam! :)
028
029

A felső részt még matricázás előtt megdolgoztam egy kis barna panelezővel és egy szivaccsal. Sok nem látszik belőle a képen, de élőben azért halványan megjelenik. Ettől kicsit kopottabb lett a felülete.

(Az oldalszám utolsó két szémjegyét meg sikerült fordítva feltennem a farokra... :S)
029
031

Itt már a saját lábán (helyett a hátán). A főfutó aknákba tettem pár kábelt a teljesség igénye nélkül.
031
032

És hát ez lett a végeredmény. Szerintem nem áll neki rosszul a "macskabunda". :)
032
2023.09.26.
Utolsó módosítás: 2023.10.02.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pmheros
2023.10.10. 06:12:25
Üdv!

Nagyszerű faragvány! (A What if -től általában hülyét kapok, de ennek jól áll.) Az alkotó szabadságod csorbítanám annyiban, hogy a GS-23 hüvelykivetőit helyes irányba lehetne fordítani. Egy póttank is jól állna annak a spártai törzsközép alatti gerendának. A képeid jól bemutatják a feljavítások küzdelmét. Tetszett a rengeteg betoldás, pótlás, formárahozás. Szép munka!

Üdv.: pmheros
warbirds
2023.10.10. 06:30:17
Köszi! A hüvelykivetőket persze megfordítom, de póttartályom nincsen, csak Mig-21-hez való.
pmheros
2023.10.10. 06:46:31
A Mig-21 ugyanazt a 800 -as törzs alatti póttartályt (is) használta mint a 23 -as. What if -nél egyébként meg már bármit rátehetnél.
warbirds
2023.10.10. 07:32:03
Na, akkor meg van oldva a dolog.Néztem, hogy alakra hasonló, de nem voltam benne biztos. Annyira azért nem akartam sci-fi kategóriába elmenni, csak a festés terén.
Johnie
2023.10.10. 07:48:18
Elképesztően jól néz ki!
Formailag nem egy szép jármű (legalábbis nekem alakra sosem tetszettek a volt szovjet Mig jet-ek 15-27-közt, a 29 már igen) de így felöltöztetve simán indulhatna egy divatbemutatón. Nálam is többnyire a megmosolyogtató kategóriába tartozik a What if ,de ezen a gépen akkorát dob ez a festési séma, hogy feledtetni tudja az alaki esetlenségét. Remek Migcat lett belőle, még az is elképzelhető, hogy én is kedvet kapok egyszer valami hasonló turpisságra.
Miggyuri
2023.10.10. 09:54:57
Ami szép, az szép! Nagy ötlet, szép megvalósítás. Bőven megérte a belefeccölt munkát. Grat!
warbirds
2023.10.10. 10:41:29
Köszönöm a dícsérő szavakat! Az ötlet ugyan nem saját, de sikerült átültetni a virtuális térből kézzelfogható állapotba. Lehetett volna még cizellálni néhány dolgot rajta mind a festés, mind az építés terén, de arányaiban talán így is elfogadható. Először azt gondoltam, hogy egy régi Modell és Makett cikk alapján szétvágom és a cikkben említett betoldásokat is megcsinálom, de végül elengedtem a dolgot.
Mekett
2023.10.10. 12:55:22
Nagyon klassz ötlet és remek végeredmény!
Adott a következő feladat: https://www.digitalcombatsimulator.com/en/files/3309024/
warbirds
2023.10.10. 14:04:32
Hát éppenséggel van egy Italeri Tomcat-em, ami újraépítésre vár... :D Talán majd egyszer erre is sor kerül.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció