Airfix Tucano, avagy van élet a halál után

Shorts Tucano T1

1:72, Airfix No.A03059
Pintér György - Múzeumi krimik Ezúttal egy kilenc évvel ezelőtti építést mutatnék be, és ha jól számolom, egyúttal zsinórban a harmadik kiképzőgép, amiről cikket írok a Makettinfóra. Kérdezte is már valaki, hogy ez valami "kattanás-e nálam"? Úgy gondolom, hogy egy valamire való légierőben megtalálható ez a kategória, tehát az enyémbe is kell! Utólag megtudtam, bizony az eredeti, brazil típusnak magyar vonatkozása is van.
Maga a makett öntőszerszáma 1990-es, azóta kétszer is eltették egy-egy évtizedre a formákat, és az Airfix is megélt pár hullámvölgyet, a típust pedig azóta kivonta a Királyi Légierő.

A készleten meglátszik a kora és a gyártója is, a matricák szerencsére egy-két kategóriával jobbak. Az építést először a főbb elemek összepróbálásával kezdtem, szembesítve magam a gigantikus vastagságú kilépőélekkel, illetve a semmirevaló kabinbelsővel. Mi mást lehet ilyenkor tenni, mint a fölösleget lecsiszolni a kilépőéleken, illetve a kabint feldobni két katapultüléssel? Az élek vastagságát egyébként úgy lehet jól ellenőrizni, hogy az ember alkoholos filccel kihúzza, sokkal látványosabb és könnyebben kezelhető lesz.

A kilépőélek alakítása könnyen ment, a kabinnal viszont már nehezebben bírtam, a Pavla ülések valahogy nem mentek a helyükre. Ez utólag elgondolkodtató, több makettem is volt már, amihez a Pavla ülései túl szélesek voltak, és ilyenkor azért felmerül az emberben, hogy mi van, ha nem a makettel van a baj?
Az ülések összeférhetetlensége miatt nem estem kétségbe, és mivel amúgy is volt probléma a kabinbelsővel, köszönet meg csak annyi benne, hogy létezett, hát kicsit átszabtam műanyag lapokkal. Később egy házilag húzott kabintetőt is kapott, ami nem a legtisztább, de így is jobb, mint a gyári volt.

Ha már a belső térnél voltam, a futóműaknákkal is kezdtem valamit műanyag lapocskákkal. Hát, leginkább ki kellett őket alakítani. Mind a futóaknák, mind a kabinbelső pótlólagos lemezes munkáinál Epokittet használtam megerősítésre, mert akkor ez jó ötletnek tűnt.

A további illeszkedésekről szólva, a két törzsfél elég jól összement, ahogy a szárny is tűrhetően összeállt, de az orr, illetve a szárny-törzs csatlakozásnál bőven volt mit csiszolni, aztán eltömíteni.
Itt megjegyeznék két dolgot. Egyrészt a makett felülete elfogadható, nagy öntési hibák nem voltak rajta. Egy kis átcsiszolás kellett a felületnek, de a jó vaskos, mély panelvonalakat ez nem rendítette meg. Másrészt az orrba nem lehet annyi súlyt rakni, hogy az elég legyen - hacsak nincs valakinek volfrámja, vagy uránja otthon. Mai eszemmel azt csinálnám, hogy a farokból marnék ki annyi anyagot, amennyit csak merek, hogy könnyebb legyen a mérleg azon nyelve.

Az építésre visszatérve, nagy varázslásra nem volt szükség, néhány illesztést kellett elmunkálni, illetve a kisebb alkatrészek vaskosságát finomabbra venni, antennákat újra legyártani, ilyesmik.
Egy valami volt, amire nem vállalkoztam, ez a kiömlők felfúrása. Elegánsan lezártam őket később és kész.

A tömítések és csiszolások végeztével jöhetett az elmaradhatatlan surfacerezés, hogy egyöntetű felületet kapjak, majd a futóműaknák és minden más fehér fehérre festése, és a sárga díszítőelemek felfújása, több rétegben. Száradás után persze gondos maszkolás, és a mindent beterítő fekete. Ez volt az első eset, hogy fekete gépet fújtam, és teljesen más érzés volt, mint a sokadik NATO-szabvány szürke. A gázturbina kiömlői Humbrol gunmetal-t kaptak. Akkor még egész vagánynak nézett ki, ma már annyira nem, de hát ez van.

Lévén, hogy ezek tükörfényes festéssel repültek, lakkozáshoz a jó öreg Future-t használtam több vékony rétegben, erre jöhettek a matricák, amik, azt hiszem, a legerősebb összetevői a készletnek. Pontosan, élénk színnel nyomtatták őket, üzemeltetési jelzés is van bőven és készségesen reagáltak a matricalágyítóra. Még egy-két réteg Future, aztán egy nagyon visszafogott koszolás, amit még egy lakkréteg zárt, és a végszerelés. Párhuzamosan minden más sallang is elkészült a légcsavartól kezdve a statikus kisütőkön át a futóművekig.

Amikor már majdnem készen volt, megkapta a helyzetjelzőfények imitációit áttetsző zölddel és pirossal, a farokra egy pötty fehéret, és néhány piros "lobogót", hogy kicsit mozgalmasabb legyen az egész, legvégül pedig egy darab injekciós tűt a farka alá, hogy ne üljön le folyton.

Most talán a zárszó jön a legnehezebben. A készlet mára teljesen beszerezhetetlen, és nem is egy erős eresztés, hogy lelkesen ajánljam. Viszont remélem, a közeljövőben kijön újraszerszámozva mind a Shorts, mind az Embraer változataival.
P1060549 (Nagy)
P1060549 (Nagy
Nézzük, miből élünk?
Nézzük, miből él…
Egy nyers kilépőél

Jó 1 mm volt az anyagvastagság, talán még több is
Egy nyers kilépőé…
Előtte, utána

Balra egy gyári, jobbra egy már lecsiszolt vízszintes vezérsík.
Előtte, utána
A helyére férni nem akaro ülés
A helyére férni…
Belső, újraszabva
Belső, újraszabva
A futóműaknák is javításra, illetve hát kialakításra szorultak
A futóműaknák is…
A lefestett apróságok
A lefestett aprósá…
Összeragasztott törzs

Meglepő módon a törzsfelek egészen jól illeszkedtek.
Az orrnál azért voltak problémák.
Összeragasztott tö…
Így azért egész elfogadható lett a kabin
Így azért egész…
Vessünk még egy pillantást az ülésekre
Vessünk még egy…
A vákuumhúzott kabintető

A vákuumhúzott kabintető és egy takaros lépcső a szárnytőnél
A vákuumhúzott…
Lépcső!
Lépcs
Szárny-törzs csatlakozás

A legproblémásabb rész a szárny és a törzs csatlakozása volt, itt lehetett mit tömíteni.
illetve a törzsféklap. Nos, ez annyira vacak volt, hogy inkább kiöntöttem a helyét.
Szárny-törzs…
Illeszkedés, még mindig

Szóval nézze csak meg mindenki, szembesüljetek!
Illeszkedés, még…
Itt már ráfordultam a célegyenesre
Itt már rá…
P1060529
P1060529
P1060547 (Nagy)
P1060547 (Nagy
P1060549 (Nagy)
P1060549 (Nagy
P1060551 (Nagy)
P1060551 (Nagy
P1060557 (Nagy)
P1060557 (Nagy
P1060553 (Nagy)
P1060553 (Nagy
P1060555 (Nagy)
P1060555 (Nagy
P1060558 (Nagy)
P1060558 (Nagy
P1060562 (Nagy)
P1060562 (Nagy
P1060563 (Nagy)
P1060563 (Nagy
P1060564 (Nagy)
P1060564 (Nagy
2023.05.19.
Utolsó módosítás: 2023.06.22.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2023.06.22. 19:25:38
Remek szkreccs feljavítást végeztél mind a kabinbelsőn, mind a futóműaknákban, dícsérendő, hogy egy ilyen pindurka makett ezen részeinek feljavításaihoz nem sajnáltad az időt. Visszamenőleg 9 évvel ezelőtti építési mozzanatokra emlékezni is (tudom, segítenek a régi fényképek felidézni) mindenképp pozitívum.
Szerintem csinos kis madárka lett, tetszik a fekete-sárga kombináció jól áll a gépnek e szín.
A sok plusz feljavítás is amit alkalmaztál szintén látványosan visszaköszön a végeredményen, érdemes volt.
Szép munka.
warbirds
2023.06.23. 08:08:42
Szép kis "csőröst" készítettél, gratulálok! Körülményes munka az Airfix készletek építése, de mint a példa is mutatja, nem megoldhatatlan. :) A támasztó injekciós tű helyett azonban vastagabban húzott átlátszó keretanyagot javaslok. Láthatatlan. Én a szintén Airfix Mig-17-esemnél alkalmaztam, amihez "gyári"(!) hordót is mellékeltek támaszték gyanánt. :D
tyimosenko
2023.07.11. 20:23:47
Frankó lett.
Zoli
2023.07.13. 20:09:24
Szia,
Nagyon szép darab, gratula!
z
borisz
2023.07.18. 09:11:21
Köszönöm mindenkinek!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció