A száguldó "kályhacső"

Mikojan-Gurjevics MiG-19PM Farmer

1:72, KP
Pintér György - Múzeumi krimik Régóta vártam már a lokátorral felszerelt MiG-19-es típusváltozat megjelenésére valamelyik gyártótól 1:72-es méretarányban. A közelmúltban a KP piacra is dobott néhány készletet a típusról, bár az előzetes vélemények elég vegyesek voltak róla a külföldi fórumokon. Mivel azonban jelenleg más lehetőség nincs, így beruháztam egy készletre. Előrelátó módon vettem hozzá egy gyanta katapultülést is, valamint beszereztem a régi Bílek készlet néhány elemének gyanta másolatát is. Ezekkel felszerelkezve vágtam neki a könnyűnek egyáltalán nem ígérkező építésnek.

A készletet átnézve jogos volt a fórumokon tapasztalt mérsékelt lelkesedés. Érthetetlen a cég üzletpolitikája, ugyanis 2023-ban, a 3D nyomtatás és más "úri huncutságok" korában ilyen minőséggel kijönni nem éppen előnyös dolog. Másra nem tudok gondolni, mint arra, hogy a cég a "kis pénz, kis foci" taktikát követi, vagyis az ár oltárán feláldozza a kivitelezés minőségét. Bár mostanában már ez sem igaz, mert már ezek a készletek sem olyan olcsók.

De visszatérve a készletre: a műanyag a KP-től megszokott puha, jól megmunkálható fajta. Oldószeres ragasztóval megkenve szinte azonnal nyúlós állagú lesz kicsit, így a ragasztott felületek szépen összetapadnak. Viszont az alkatrészek kontúrjai bizonytalanok, nincsenek rendes élek. A találkozások, illesztések olyan tessék-lássék módon vannak megcsinálva, így sok a tömítendő illesztés is. Mindemellett az alkatrészek méretezésére sem fektettek túl nagy hangsúlyt, a kabint elég macerás volt például összeállítani.

A panelvonalak elég határozatlanok, néhol el is tűnnek a semmibe. Az orrban lévő - a lokátort is tartalmazó - alkatrész és a kabin oldalfalait is jelentő szívócsatornaosztás nem azonos formájú az érintkező részen!

A matricák jól néznek ki, de a magyar csillagos felségjelzéssel akad gond. Nekem túl kicsinek tűnik a középső zöld kör. Azonkívül az oldalszám formája sem a szolgálatban állt gépekre festettel egyezik meg, hanem a Reptárban lévő restaurált gépen lévővel. Ezen mondjuk könnyen lehet segíteni a HAD jelzéssorával, vagy a Zafír Decals újonnan megjelent lapjával, ami a teljes stencilt is tartalmazza kiváló minőségben.
Ennyi előszó után akkor vágjunk is bele az építésbe.

Kezdésnek leválasztottam a kabinteknő és az orrfutóakna alkatrészeit, majd a két oldalfalat bepróbáltam a törzsfelekbe. Nem töltött el túl katartikus érzés, mivel a pontos pozícionálást egy-egy bütyök, meg két halvány jelölőnyíl hivatott segíteni. Ezekből egyik sem látja el a funkcióját, úgyhogy 20 percig sakkoztam, kábé hová is kellene ezeket majd ragasztani a törzsben. Közben észrevettem két kilökőtüske-nyomot is, ami a szívócsatornába került, így tömíteni kell. Ehhez pillanatragasztót, szódabikarbónát, aztán vizes tömítőt használtam. Ezután visszatértem a kabin alkatrészeihez: az orrhoz illesztve beragasztottam az oldalfalakat, majd az egyik törzsfélbe a hátfalat is. Összepróbálva a két törzsfelet azonban nagyot néztem, mert a hátfal ferde lett... Az oldószeres ragasztás még nem húzott meg teljesen, így az egyik oldalfalat még kb. 1 mm-t előrébb tudtam taszigálni, hogy megfelelő legyen a beállítás. Ezután bekerült a tűzfal, illetve az orrfutóakna felső lemeze is. Újabb szárazpróba a törzsfelekkel, újabb koppanás: a kabinnál nem ért össze a két fél, nem jó a tűzfal formája... Nosza elő a csiszolót és mélyítsünk az első tűzfal íves részén. Az akna háromszög alakú felső lemezének szélességén viszont sztirollal bővíteni kell, mert ott meg csúnya rés tátong. Indul tehát a csiki-csuki: toldok, reszelek, próbálgatok súlyos percekig, mire úgy ítélem meg, hogy most már relatíve jól összeillenek a dolgok, csak kicsit kell erőszakoskodni a törzsfelekkel. Ezután az oldalfalak teteje és a kabinperem közötti rést húzott szállal kitömni és szikével, reszelővel lekapargatni a felesleges anyagot már gyerekjáték. Következik a kabinpadló, aminek láthatólag megvan a helye, de nem lehet pontosan odailleszteni. Marad a lehető legjobb eredmény elérése és tömítgetés, főleg az első tűzfal alsó érintkező részénél, illetve a padló szélességénél. Na és akkor el is érkeztünk az újabb problematikus részhez, a lokátort is tartalmazó alkatrész illesztéséhez. Ennek bonyolult "homokóra" formája van, viszont amihez meg illeszteni kellene, az csak két, egymásnak hátat fordított "C" formára hajaz. Na ennek összehozása igazi logikai feladvány lesz!

Kedves Olvasó! Remélem, hogy idáig csak olvastad soraimat és nem ugrottál fejest a készletbe. Javasolnék ugyanis neked valamit, amivel a fentiekben leírt problémák egy részét - talán - elkerülheted. Nekem sajnos már csak utólag jutott eszembe az ötlet, de hátha a te építésedet megkönnyíti. A kabin alkatrészei közül SEMMIT(!) ne ragassz be a törzsbe, hanem először csak egymással építsd össze őket egy egységbe. Az első és hátsó falak, meg a kabinpadló úgyis összefogják az oldalfalakat, így lehet, hogy mindent pontosabban tudsz egymáshoz illeszteni és egyszerűbb lesz a törzsbe építés is. Sőt! Valószínűleg a lokátoros alkatrészt is jobban hozzá lehet illeszteni az elejéhez majd némi szolid erőszakkal.

Na de térjünk vissza arra a fránya szívócsatornára. Az alkatrészek szárazpróbája katasztrofális helyzetet mutat: a csatorna oldalfalai alul kikandikálnak a lezáró idom mögül, nem is kicsit! Őszintén szólva itt kedvem lett volna a tervező(ke)t/tesztépítő(ke)t leláncolni egy asztalhoz és az összes készletet megépíttetni velük. Gondolkodtam, hogy mi is lehetne a megoldás, ha már balga módon az építési leírást követtem. Az első ötletem, hogy beépítek egy vékony lapot az orrgyűrű és a törzs közé, ami eltünteti az illeszkedési hibákat. Ennek viszont az a hátránya, hogy a szívócsatorna látványát tönkreteszi, hiába festem feketére. A második, hogy a lokátor alatti részt kicsit meghízlalom, és így dolgozom össze a szívócsatorna oldalfalaival. Ez sem nászmenet, mert nehezen hozzáférhető helyen kell csiszolni. Mégis ez látszott a jobb választásnak, ha azt akarom, hogy az egyébként jól kinéző szívócsatorna megmaradjon.

Emellett tettem le tehát a voksomat, de előtte még készre kellett csinálnom a kabint. Itt ismét gondban voltam, mert a műszerfalat kicsinek találtam és közel sem volt az eredeti formájához. Érdekes módon a műszerfal-matricához sem... Volt gyanta másolatom a régi Bílek készlet műszerfaláról és oldalfalairól, amik egy fokkal jobbak voltak, de azok meg nem fértek el a kabinban, így inkább nem szenvedtem velük. Beragasztottam tehát a gyári "műszerfalat", alapoztam, festettem, matricáztam, keresztet vetettem a dologra és összeragasztottam a törzset. Itt az orrfutó feletti részbe tegyünk némi súlyt is, megelőzendő a farnehézzé válást! Az orrnál szorítócsipeszekkel húztam össze az érintkező felületeket és hagytam száradni a ragasztást. Ezzel eljutottam a szívócsatorna plasztikai műtétjéhez. Vettem tehát egy nagy levegőt és nekiláttam.

Első lépésben egy vékony lemezzel lezártam az oldalfalak által alkotott alsó háromszög alakú részt, mert különben bepotyogott volna az epoxygyurma az orrfutóaknába a réseken. Ezután a lehető legpontosabban beragasztottam az orrgyűrűbe a lokátoros részt és az egészet egyesítettem a törzzsel. Végül kis gombócokkal kitöltöttem a szükséges helyeket és fogpiszkáló, laposfejű órás csavarhúzó, meg még isten tudja, milyen szerszámok segítségével alakítottam formára az egészet. 24 óra száradást követően becsiszoltam, amennyire tudtam.

A továbbiakban a hajtóművek összeépítése, festése és beragasztása következett. Itt a törzs hátsó részét megformázó alkatrészen van egy-két beszívódás, amit javítani kell, illetve az illesztést is össze kell dolgozni. A törzsön lévő levegőbeömlők felragasztása nagy figyelmet igényel, ugyanis a helyüket többnyire semmi sem jelöli, valamint a számozásra is figyelni kell a felhelyezés során. A függőleges vezérsíkból kettő van, így elvileg van választási lehetőségünk az épített típusváltozat alapján, de ezt az útmutató nem jelzi.

Amíg ezekkel a lépésekkel foglalatoskodtam, végig az járt a fejemben, hogy az a matricázott kabin nem tetszik nekem. Levakartam hát az oldalsó panelek matricáit és maradék MiG-21 oldalfalak darabjaiból ragasztottam fel pár hasonló műszercsoportot. Ezután újrafestettem a kabint és befolyatással, szárazecseteléssel kiemeltem a részleteket. Elkészítettem a katapultülést is egy gyanta feljavítóból, majd felragasztottam és maszkoltam a kabintetőt. Levágtam a szárnyakról a gépágyúkat (viszont mint a végén kiderült, a szerelőnyílás-fedeleket és a szellőzőket nem tüntettem el a szárnytövekről...), beragasztottam az indítósíneket és a pitotcsövet injekcióstűből, majd nekifogtam az illesztések aprólékos tömítgetésének. Ez elég sok időt vett igénybe, a tömítőpasztától a vékony húzott szálon keresztül az epoxygyurmáig mindent bevetettem. Amikor megfelelőnek ítéltem a rések kitöltését, átfújtam a teljes gépet 1500-as Surfacerrel, hogy kijöjjenek a nem látható hibák. Ezeket finom csiszolószivaccsal még kijavítottam, aztán alaposan megtisztítottam a gépet a festéshez.

A festést az AK Extreme metal festékekhez ajánlott fényes fekete alapréteggel kezdtem, majd pár nap száradást követően egy-két panelt átfújtam szürkével, hogy a rákerülő fémfestéknek más árnyalata legyen. Ezután a zöld dielektromos felületeket fújtam fel és maszkoltam ki. A fémfelületet AK Extreme Metal alumínium festékkel készítettem, amit aztán fényes lakkal fedtem le, hogy védjem a sérülésektől. Sajnos az eltérő árnyalatúra tervezett panelek csak nagyon halványan látszanak, illetve a festés sem lett tökéletes. Vagy az alumíniumfesték pigmentjei "ültek ki" a felületen, vagy a fényes fekete alapfestés nem lett megfelelő, amit a fémfesték kihozott. Inkább az utóbbira gyanakszom, mert korábban a MiG-21F-13-asnál is ezt az alapozót használtam, ott is adódtak zűrök. A továbbiakban nem fogom erőltetni a használatát. A futóaknák a kabinnal megegyező kékesszürke színt kapták, az aknaajtók belső felületével együtt.

A végszerelés viszonylag simán ment, csak az aknaajtóknál volt egy kis - szintén figyelmetlenségből adódó - tévedés. Ezt gyorsan visszabontottam, megtisztítottam az alkatrészeket és újrafestettem őket, hogy aztán a helyes pozícióban ragasszam vissza. Felkerült a sötétszürkére festett rádióantenna is, illetve befolyattam a panelvonalakat is.
A matricák a Zafír Decals-tól vannak, de csak a csillagokat és a lajstromszámot használtam fel. A stencileket eltettem egy szebb kivitelű MiG-19PM számára. A felhelyezésük problémamentes volt, gyorsan leváltak a hordozóról és kis feszítővel tökéletesen rásimultak a felületre. Egy végső, mattabb lakkozást követően pedig elnyerte "végső nyughelyét" a gép a többiek között.
Az építés során ugyan volt néhány nehézség, de a végére azért sikerült egy "vitrinképes" gépet alkotni.
1704707790337

A vitrinben azért elfér a többiek mellett. :)
1704707790337
1704707790337

Kezdődjön az építés. Pótlások a kabin és az orrfutó akna környékén.
1704707790337
1704707790337

"Folt hátán folt,..."
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337

A kegyelemdöfés...
1704707790337
1704707790337

Egy kis "gyurmázás" után ilyen lett. Még csiszolni kell.
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337

Hát kb. ezt sikerült kihozni. Pedig akár még jó is lehetett volna...:(
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337

A matricás műszereknek semmi közük semmihez. Azonkívül vastagok is.
1704707790337
1704707790337

Gagyi...
1704707790337
1704707790337

Nem jó, de a gyári verziónál jobb. Mig-21 maradék alkatrészeket daraboltam fel és legóztam össze "valamit" belőle.
1704707790337
1704707790337

A másik oldal.
1704707790337
1704707790337

Itt már az illesztési hibák nagy része eldolgozva. Most kellett volna a gépágyúkat és a szerelőnyílásokat is eltüntetni...
1704707790337
1704707790337

Fúrtam egy mélyedést a leszállófényszórónak, a közepébe átlátszó húzott szálat ragasztottam, majd egy megfelelő méretű átlátszó lapból készítettem búrát.
1704707790337
1704707790337

A fényes fekete alapozás. Szerintem ezt rontottam el.
1704707790337
1704707790337

A makrózott fotó jól kihozza a felületi problémákat. Mintha rücskös lenne az egész gép...
A főfutó akna egyik ajtaját meg rosszul tettem fel.
1704707790337
1704707790337

Nem tudom miért, de sosem tudom rendesen visszatörölni a panelezőt... :S
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337
1704707790337

A végső állapot. Valószínűleg az indítósínek sincsenek teljesen jó helyen, de hát nem jelölte semmi a helyüket.
1704707790337
1704707790337
1704707790337
IMG_20240109_212430

A beömlő javítása közelről. Nem tökéletes, de szódával elmegy.
IMG_20240109_212430
2024.01.08.
Utolsó módosítás: 2024.01.09.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2024.01.08. 18:09:19
Szia!
Az építés nagyobb buktatóit a fórum topikjának hála nyomon tudtuk követni, de így összeszedve egy cikkbe abszolút teljes a kép. Gratulálok a maketthez is, a cikkhez is. Egész jókat mosolyogtam az olvasása alatt 😀
Mekett
2024.01.09. 11:15:09
Ismét szép munka!
A beömlőnyílás átfaragásáért jár a "tiszteletbeli nőgyógyász" cím!
badgo
2024.01.09. 13:17:41
Klassz cikk és jól sikerült a makett is!
pmheros
2024.01.09. 17:18:03
Üdv!

A kész festett gép szívócsatornájáról kérhetnék a cikkbe egy informatív fotót?, mégiscsak az volt a makett fő attrakciója.

Üdv.: pmheros
warbirds
2024.01.09. 21:34:51
Jogos, tettem fel képet!
pmheros
2024.01.10. 20:33:42
Üdv!

Bár a pilonpárok kissé kintebb kerültek a kívánatosnál, azonban a rögzítésük, és illesztésük jól sikerült.
Az, hogy a beömlőt befejezted a gyártó helyett az pedig igazán elismerésre méltó.
A katapult ülés mintha még talán alacsonyan ülne.
Összeségében nagyon mutatós makett lett, gratulálok !

Üdv.: pmheros
warbirds
2024.01.10. 20:48:49
Hát igen. Ha legalább valami hangyaf@sznyi jelölés lett volna, hová tegyem a pilonokat, akkor örültem volna. A segéd levegőbeömlőket is csak egy nagyítóval is alig látható > jelölte...
Miggyuri
2024.01.11. 05:08:43
Gratu! Megküzdöttél, győztél. Szép lett a végeredmény. Mivel tervben van egy magyar 19-es, ez a cikk jó vezető lesz az építési "aknamezőn". :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció