A Lockheed "Létrája"

Lockheed P-38J Lightning "European Theater"

1:72, Academy No.12405 (2005)
Pintér György - Múzeumi krimik Debrődy György így élte át a légiharcot:
"Balra alattunk feltűnt egy P-38-as kötelék, a fényes alumínium színük díszítette a szántóföldek sávjait. Dobtuk a póttankokat. Valószínűleg ők előbb vettek tudomást rólunk, mert egy bal fordulóval közeledtek. Valaki panaszkodott a rádióban, hogy a póttankja nem esik le. Északnak fordultunk és megkezdtük a támadást. Kötelékünk erősen meglazult, rajokra, géppárokra szakadtunk. Már az első támadásomat meg kellett szakítanom, mert pontosan egy kéttörzsű csővégére kerültem volna. Felhúztam és egy 109-eshez akartam felzárkózni, de egy másik 109-es került elém. Meredeken emelkedett, mögötte egy P-38-as, ki nem tudta, vagy nem akarta tovább követni, mert egy bal legyezőfordulóval megszakította a támadást és a csoportjához igyekezett. Mögéje helyezkedtem, előretartással nem kellett számolnom, az egész célzókészülékem reflexüvegét betöltötte. A REVI keresztjét a gép közepére helyeztem, géppuska- és gépágyú-sorozatom a jobb törzsben láttam eltűnni, majd hosszú lángnyelvet és füstöt láttam, úgy égett mint egy öngyújtó.
A látványban nem sokáig gyönyörködhettem, bal oldalról egy sorozatot kaptam, szerencsémre nagyobb távolságból és a lövedékek nem érték a gépemet. Áttekinthetetlen volt a helyzet. Egy 109-es mögött egy dupla törzsű, nem tudom ki lehet, a rádiót nem használtam, túl sokan kiabáltak benne, inkább messziről, nagy előretartással lőttem néhány sorozatot. Észrevette, leborítva eltűnt, hiába fordultam utána, nem találtam. Közben két Lightning ült be mögém, néhány szűkített fordulót csináltam, és meredek emelkedésbe mentem át, a kéttörzsűek nem követtek, egyedül voltam. Gyorsan körülnéztem. Égő gépek zuhantak, ejtőernyők himbálóztak, a somogyi földekről füstoszlopok emelkedtek az égnek.
Balra tőlem egy füstölgő 109-es igyekezett üldözőjétől szabadulni. A Lightningre indultam, de mielőtt lőhelyzetbe kerültem volna, leborított, alám fordította gépét és zuhanással távolodott tőlem. Majdnem függőleges zuhanással követtem, de eltűnt a szemem elől. Feladtam a keresést és hazaindultam."

Ez egy rövidke fejezet a magyar repülés izgalmas történetéből, amely 1944 június 16-án esett meg Tihanytól délkeletre. Az ilyen, és az ehhez hasonló magával ragadó történetek ösztönöztek arra, hogy egy "Létrát" - ahogy a magyar pilóták is nevezték a gépet - megszerezzek és megépítsek. Félreértések elkerülése végett, nem az építésemben szereplő P-38-ast lőtte le Debrődi György, e történet csupán a hangulat alapozásra lett beillesztve.

A cikk egyébként évekkel az építés után született, amihez elővettem a korábban készült képeimet, és feljegyzéseimet. Egy jóakaróm kért meg, hogy a nálam megszokott csupasz építési folyamat mellett a történeti részre is fektessek egy kis hangsúlyt, jól állna az irományomnak. Így összegyűjtöttem pár idevágó részletet a velünk szemben álló oldalról:
Az amerikai 15. légi hadseregnél a bombázók védelmét a P-47 és a P-51 típusok mellett a P-38-asok látták el. Az 1.FG.-on túl a 14.FG. és a 82.FG. (Fighter Group - vadászcsoport) repülte a P-38 Lightning-okat, amely típus lelövéséből a magyar pilóták 14 nem igazolt, 1 megosztott, és 26 igazolt légigyőzelmet szereztek.

Az 1.FG P-38-asai Magyarország légterébe első alkalommal 1944. január 7-én léptek rövid időre, egy Maribor elleni bombázóküldetés kíséreteként. Akkor magyar Héják szálltak fel a fogadásukra, de találkozásra nem került sor. Április 3-ai az első olyan általam olvasott feljegyzés, ahol már fogócskáztak is magyar (és német) vadászokkal kishazánk felett a "Létrák". Az 1. Fighter Group Lightning-jai a Foggia melletti Salsola repülőteréről teljesítettek küldetéseket a Harmadik Birodalom megszállt területeinek déli fertálya ellen. A cikkben szereplő repülőgépet vezető Thomas E. Maloney is ennek a vadászcsoportnak volt a tagja. Maloney olasz támaszpontokról indulva repült Franciaország felett is, a személyéhez kapcsolódó (egyetlen általam fellelt) sztori is itt történt meg vele: 1944 augusztus 19-én az aznapi második (és összességében utolsó) bevetésén egy vonatot támadott zuhanóbombázással, és a célpont felrobbanásának magasraszálló repeszei miatt megsérült a bal-, majd hamarosan meghibásodott a jobboldali motorja is. A Földközi-tenger vizére tette le a gépét, ami azonnal elsüllyedt. A pilóta a mentőcsónakjával partra sodródott, ahol a part homokján mindkét lábára aknasérülést szenvedett. (Felépült, 2008-ban távozott az égi vadászmezőkre.) A 1. vadászcsoport parancsnoka, Richard ezredes, egy különleges parancsban elrendelte, hogy a 27. vadászrepülőszázadban (az 1.FG. egyik alegységében) a 23-as számú repülőgépet örökre "Maloney's Pony"-nak nevezzék el. Az orra kerülő feliratot és póni fejet Richard Abbott őrmester, a 23-as számú repülőgép műszaki vezetője alkotta meg. Maloney korábban a 22-es oldalszámú 42-104096 sorozatszámú repülőgépet repülte, hat győzelmet szerezve vele. Az utolsó két légigyőzelmét pedig a 23-as oldalszámú 43-28746 gyári számú P-38-assal érte el, amiről tudjuk, hogy elsüllyedt. John Stanaway író szerint - aki interjút is készített Maloney-val - a Maloney's Pony felfestést nem használták olyan repülőgépen, amelyet maga Maloney vezetett. Tehát a PrintScale 72-016 matricalapján a gép sorozatszáma és pilótája van hibásan feltüntetve, vagy a Maloney’s Pony felirat nem lehetne fenn a gépen. A Maloney’s Pony orráról 1944 szeptemberében készült képek már P-38L-1 alverziót említenek. A 43-28746 egy P-38J-15 volt, így a makettezőnek nem csak a festésben, hanem a repülőgép kisebb részleteiben is döntést kell hoznia.

Az építés minden lényeges mozzanatát a könnyebb értelmezhetőség és fogyaszthatóság jegyében közvetlen a képekre feliratoztam. A képek alatti szövegmezőbe már csak néhány kiegészítő gondolat kellett, hogy végképp kiürítsem az emlékeim tárházát.

A propeller-dolog csőbe húzott, így maradt bennem egy kis rossz szájíz. A matricaív hiteltelensége is nyomott hagyott bennem annyira, hogy legközelebb már előre tájékozódjak a feldolgozandó témával kapcsolatban. Annak a fránya kabinmaszknak a korai mivoltára sem sikerült időben felfigyelni. Elkeseredve mégsem vagyok, mert azóta egy sokkal jobb festéshez találtam matricát, amelyet egy 1:72-re talán megjelenő Tamiya P-38J-re fogok felrakni majd egyszer. Szóval ha mást nem is, tervezgetni, álmodozni továbbra is tudok. Addig pedig ez a repcsi is jó lesz a vitrinembe, és persze a Messzereim célkeresztjébe.
01 Címlapos
01 Címlapos
02 kiegészítők

Nem ismertem az Academy P-38 hibáit, így megvettem minden elérhető kiegészítőt hozzá, bízván abban, hogy az aftermarket gyártók tudják mit kell vagy lehet kijavítani, feljavítani az alap modellen.
02 kiegészítők
03 hibák

Szokásos kemény Academy műanyag, határozott élekkel. Mindössze két hiba volt a formákon.
03 hibák
04 motor lebontás

A gyanta motorburkolat cseréjéhez le kellett bontani a törzs elejéről a gyárit.
04 motor lebontás
05 olajhűtők méretei

Balra a túlzóan nagy szájú olajhűtő az Academy gyári megoldásán. Tőle jobbra a mérethelyes gyanta megoldások választéka. A teljes motor csere mellett döntöttem. Utólag már inkább a QB 72 198 -hoz igazítanám az Academy motorburkolatának vonalát.
05 olajhűtők mé…
06 légcsavarkúp ismerkedés

Amikor még hittem, hogy jó ötlet lesz az a gyanta légcsavarkúp. Menet közben megvilágosodtam, hogy nem.
06 légcsavarkúp…
07 légcsavarkúp dilemma 

Lenni (forgó légycsavar), vagy nem lenni ? Hamlet -ti mélységek.
07 légcsavarkúp…
08 fellépő

A készülő nyílás helyére nem merőleges, és nem sík műanyag felületek helyezkedtek el a fellépő környezetében. Ez és a kemény műanyag kombinációja azt okozta, hogy a szike folyamatosan levándorolt az ideális pozícióról, megnehezítve a szép kivágást. A fülkébe történő beszállás különleges irányát jelző kinyitott fellépő látványa miatt kötelező művelet volt a kivágás.
08 fellép
09 szárnylyukak 

A póttartályt nem kellet ragasztanom, a furataimban maguktól rögzültek (megszorultak) a tankok rögzítőcsapjai. A leszálló fényszórók helye a J-15 -el bezárólag a szárny alsó felén van. A szárny belépő élébe a J-25 -nél és az utána következő szériáknál költözik a fényszóró.
09 szárnylyukak
10 vízhűtők

A kemény műanyag itt is megdolgoztatott, de a végeredmény kárpótolt a fáradozásért.
10 vízhűtők
11 vízhűtők maszkolása

A hűtők finom rácsozatúak emlékeim szerint, Alclad alc115 Stainless Steel színt kaptak.
11 vízhűtők…
12 orrsúlyozás

Legközelebb utólag ragasztanám be a műszerfal elemet, és akkor biztos kényelmesebb lenne az orr súllyal való feltöltése a pilótafülke irányából. Gunze c351 Zinc-Cromate type 1 a fülke zöldje.
12 orrsúlyozás
13 szárnyfelső-törzs találkozás

Az illeszkedés talán egyetlen hiányosságával ezen a ponton szembesültem. A szárnyfelsők, és törzsek találkozásának kapcsolódó részei nincsenek egy (külső) síkban, így reszelővel egymáshoz kellett igazítani őket.
13 szárnyfelső-tö…
14 gyanta motorburkolat mérethiány 

Egyes gyanta kiegészítőket gyártók cégek TALÁN nem számolnak az anyagok tulajdonságaival, a formák, vagy öntvények zsugorodásával. Ilyenkor jön az, hogy torzítsd a maketted hozzá a kiegészítőhöz ?
14 gyanta…
15 illesztett motorburkolat

Ammo Mig A.Mig-8013 lassú kötésű pillanatragasztóval lettek rögzítve a motorburkolatok a törzsekhez, másfél napot hagytam kötni, majd az eltéréseket reszelővel, és egyenes pengével kaparásztam síkba. Ezután Gunze Dissolved Putty -val tömítettem, ahol muszáj volt. A sárga maszkolószalagok a lecsúszó reszelőtől óvják a belépőéleket.
15 illesztett…
16 kabintető maszkolás

A magamnak tetsző maszkolás sem lett számomra eléggé tetsző. Az oldalablak rácsainak alsó szűk terpeszéből átestem a ló túloldalára, és bővebb lett a valósnál.  Vitrinbe kerülés után jöttem rá, hogy a frontszélvédő maszkja túlságosan mélyre nyúlik.
16 kabintető…
17 kezdődik a festés

Festés előtt zsírtalanítás egyszerű mosogatószeres lében történt. A piros szín a maszkolás alatt a Gunze c003 (gloss) Red. Most már inkább Gunze c327 FS 11136 -ot választanék vörösnek.
17 kezdődik a fest…
18 Éjsötét árnyék

A Gunze c002 feketét nem tapadás javító alapozásnak vittem fel, hanem hogy a felkerülő fémszíneknek mélyebb hatása legyen.
18 Éjsötét árny…
19 Alumínium színek

Alclad alc101 aluminium az alapszín, ugyanezt a festéket valamely más kissé sötétebb fémszínnel keverve adtam más árnyalatot egyes panelek megjelenésének.
19 Alumínium szí…
20 futóaknák színezése

Pont itt olvastam a makettinfón nem oly rég, hogy natúr fém szín volt a futóaknák megjelenése. De ez az infó nekem már rég késő volt.
20 futóaknák szí…
21 lakkozás matricázás megint lakkozás. Légcsavar nagy felismerés

A motor burkolat és az orr teteje Gunze c012 Olive Darab (1) szín lett. Matrica előtt A.Mig-8212 (Alclad alc600) Aqua Gloss Clear lakk került a gépre. Az Academy csillagjait merevnek találtam, lágyítóra is alig reagáltak. PrintScale matrica pedig mindig maga alá hajlott, ezért nagyon vigyázva kellett áttolni a papírról a makettre. Matrica után MRP-125 Semigloss Varnish lakkal lett beállítva a végső fény.
21 lakkozás matric…
22 antenna szálak, pigmentezés

Az Ammo Mig A.Mig-8018 rugalmas antenna szálak Ammo Mig A.Mig-8013 lassú kötésű pillanatragasztóval lettek rögzítve. A kerek küllői, és a turbók kaptak befolyatást fekete enamel -lel, és ugyanezek az alkatrészek kaptak pigmentből porozást is.
22 antenna szálak,…
23 fegyvercsövek

Voltak itthon AM-72-094, és quickboost QB 72 304 korai perforált fegyvercsöveim. Ezen az újabb gépeken viszont már furat nélküli köpenyes csövek voltak, így egy Master Model AM-72-095 került végül felhasználásra. Alclad alc115 Stainless Steel színt kaptak a csövek. Egyik-másik cső hosszából csípnem kellett le, hogy kellően mélyre be tudjam tolni a helyére.
23 fegyvercsövek
24
24
25
25
26
26
27
27
28
28
29
29
30
30
31
31
32
32
33 Itt a Póni, hol a Póni

A felső sorban egy ismeretlen sorozatszámú P-38L-1 repülőgépre került fel a Malonys’ Pony felirat, miután a névadója már nem repült az alakulatnál. Thomas E Maloney által repült 42-104096 és 43-28746 gyári számú P-38J(-15) gépeken a pilóta saját elmondása szerint nem volt fenn ez a díszes festés.
33 Itt a Póni, hol…
34 Vitrinben

Fenn volt tartva neki a helye a (lóerő szagú) vitrinemben az amerikai sor elején.
34 Vitrinben
2023.08.01.
Utolsó módosítás: 2023.08.08.
pmheros
Motivátor: Takács Zoltán
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pmheros
2023.08.01. 13:33:27
Fontos adalék a cikkhez, hogy érdemi makettezést pár éve már nem sikerült folytatni, így ez a rövidke írás egy korábbi munkám utólagos bemutatása, az oldal (megmaradásának) átköltözésének örömére.
borisz
2023.08.17. 11:11:51
Nagyon jó!
Én is kedvet kaptam egy P-38-hoz!
warbirds
2023.08.17. 13:23:42
Én megsüvegelem a munkád, nekem tetszik a végeredmény!
Megvan nekem is, az Italeri dobozában vettem meg és a "T Rigor Mortis III" nevű készült el. Gyanta elemek közül csak a turbófeltöltők fedeleit cseréltem le, a motort nem. Olvastam valamelyik fórumon, hogy sokan dohogtak a méretbeli eltérések miatt, így nem vállakoztam rá, inkább megbarátkoztam a gyári pontatlanságokkal. Majd lehet, hogy még szerzek egyet, mert a "Miss Ann" festése is tetszik.
Johnie
2023.08.17. 13:25:50
Szeretem a cikkeid, még azokat is ahol aprólékosan leírod magában a cikkben az építés menetét, de így a képekre ráírva sem hagyott bennem hiányérzetet. Az építendő gép egy rövid történetének felkutatása nálam mindig nehezen megy...
Az építés terén látszik, hogy ez sem volt egy sétagalopp, megdolgoztál a műanyag és gyanta alkatrészekkel rendesen ,hogy végül elfogadható eredményt kapj, de érdemes volt belevágni, belereszelni, átcsiszolni amit át kellett. Szép makett lett, szépen bánsz az ezüst színnel.
Gratulálok, tetszik a végeredmény.
Remélem a stagnáló makettezési állapot nagyon hamar véget ér nálad, hisz "benne van az X a kezedben" (tehetségkutatósan szólva...) sok ilyen építést szeretnénk még látni.
pmheros
2023.08.17. 19:49:51
Üdv!

borisz
Örülök hogy inspirált az írásom.

warbirds
Meg tudom érteni, hogy nem vállalkoztál a faragásra, nyomtalanul eltüntetni nekem sem sikerült a szerszám behatásokat, amit a csillogó fémes felület kegyetlenül megmutat. A "Miss Ann" egy igazán különlegesnek tűnő festés, értem miért nézted ki magadnak.

Üdv.: pmheros
pmheros
2023.08.17. 20:43:38
Üdv Johnie !

Igazából a külön szöveg nagyon jó karakterhalmozásra, de a sok szövegről képre, majd képről vissza szövegre ugrálás nehezíti az értést. A kezdetektől ezt a képrefeliratozást kellett volna alkalmaznom.
Egy filléres 0,3 dűznis kínai Alder AD-320 pisztolyt tartok külön a fém színek felvitelére, ennek az ezüst színnek a csinossága egyértelműen a minőségi Alclad festék érdeme.
Én is ugyanazt remélem...

Üdv.: pmheros
kervil
2023.08.20. 20:35:02
Szia!

Számomra talán a Lightning a legszebb minden idők összes gépe közül. Nagyon szép eredményt értél el a makettel, azt meg úgyis minden makettező tudja, hogy a hibákat főleg az látja, aki megépítette, a külső szemlélő nem nagyon veszi észre. A fotókat elnézve brutál vastagok az Academy makett élei! Nagyon kellettek azok a cserék, elvékonyítások, így mutatós lett a végeredmény. Külön tetszik, hogy alaposan utánajártál az eredeti gépnek, ezt én is mindig így szoktam. És ezzel rendszerint el is kezdődnek a gondok, mert kiderül, hogy nem pontos/hiányos/teljesen rossz a matrica/festési útmutató, amit a makett/matrica gyártó megadott. De hát ez a dolog szépsége! :)
pmheros
2023.08.20. 21:50:49
Üdv kervil!

Köszönöm! Ha már a vastag éleket említetted, akkor a vízhűtők beömlő éleinek a törzs felőli oldala is vastag lett az Academy megvalósításában. Sajnos festés után jöttem rá, hogy annak ott nagyon nem kellene mutatkoznia, mert archív fotókon a törzs síkjába lapul az a rész. Az utána járásnak még nagy tudója vagyok, sok építéshez kibányászok rengeteg infót, csak már az építés maga marad el :(

Üdv.: pmheros
tyimosenko
2023.08.25. 21:24:57
Szia, gratulalok, szep makett lett. Nagyon tetszik a fem felulet.
pmheros
2023.08.26. 07:39:17
Üdv tyimosenko!

Köszi, igyekeztem. A fém felülettől egy kicsit tartottam. Ez volt ez első olyan makett amire fújtam Alclad fém színt. (Korábban Humbrol Enamel fémeket vittem fel ecsettel.) Az MRP félfényes záró lakkjának lett volna esélye megmarni az Alclad felületét ezért a kettő közé vizes akril lakk került. Ez utóbbiban volt egy kis rizikó, hogy ha nem kerül mindenhova elég, akkor bizony lett volna pár érdekes folt. A lakkozás nehézségét számomra az adta, hogy lássam a csillogó fényes-fémes felületen, az átlátszó fényes lakkbevonat kihagyások nélkül összefüggően hova került már fel.

Üdv.: pmheros
tyimosenko
2023.08.29. 14:30:41
Szia, koszi szepen a leirast. Minden lakkozasnal gond nalam, hogy lassam hova kerult lakk es mennyi. Egy kodolt reteg utan szeretem megaztatni a feluletet, de igy meg a megfolyas a nagy kockazat..
ChevyG
2023.09.19. 10:56:32
Szia! Gratulálok, bár elfogult vagyok a típussal, de ettől függetlenül egy nagyon szép makettet építettél és egy nagyon jó cikket írtál-fotóztál hozzá. Motiváló! Egyetlen egy észrevételem lenne; a tükröket érdemes lenne krómmal vagy valami hasonló színnel kifesteni. Ez még most sem késő. (a motorok belső felén van két ovális tükör, az orrfutó miatt. Ezekkel ellenőrizte a pilóta, hogy kint van-e) Baráti üdv! Gábor
pmheros
2023.09.19. 11:17:34
Üdv!

Köszönöm!
Az Academy adja matrica formájában ezeket az ovális tükröket egy öntapadós (nem vizes típusú) króm bevonatú matrica formájában a készethez. https://ipmsdeutschland.de/archiv/FirstLook/Academy/Aca_P-38J_Ligthning/Aca_P-38J_decal.jpg a linkelt képen alul. Egyenlőre nem raktam fel őket.

Üdv.: pmheros
PETI
2023.09.24. 20:26:35
Szia!
Nagyon jó a történelmi áttekintés, nekem az tetszett a legjobban! Én is kedvet kaptam egy Létrához.
Üdv KP
Remus389
2023.10.22. 08:07:55
Nagyon jól néz ki!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció