Vadállat a pizzásdobozból

KrAZ-255B

1:72, ADV No.1581AVD
Pintér György - Múzeumi krimik Sokan ismerik a figyelmeztető feliratot gépkocsikijáró előtt: "A KRAZ akkor is kijön, ha ide parkolsz". Még a Zamárdi hadiparkban láttam testközelből ezt a nyers erőre alapozott félelmetes kinézésű csodát. Tekintélyt parancsoló méretek: hét és fél tonna - fürdőgatyában - ehhez több, mint 8,5 méter hossz, 2,7 méter szélesség és jókora, 2,94 méter magasság társul. Líraibb alkatok szerint maga az orosz őserő... is lehetne, ha nem az ukrajnai Kremencsukban készülne. (Eredetileg a Szovjet Hadsereg és a szovjet blokkhoz tartozó haderők szolgálatára rendeltetett, csak közben a történelem...) Aki hallotta már, amikor beindítják a csaknem 15.000 köbcentis, 260 LE-s V8-at, az érezhette, hogy még a föld is remeg.

Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki felbontva a Móváron vásárolt orosz gyártású makett dobozát a csomagolásban egy pizzásdobozt vélt felismerni. No, nézzük mit rejt ez a szokatlan formájú, lapos, masszív kartondoboz!
A dobozon rejtélyes felirat, ami szerint javasoljuk a "Machete" szerszámainak és tartozékainak használatát... hogy ez mi, azt nem tudom.
Aki felbontja a dobozt, első ránézésre vegyes érzésekkel nézegetheti a kicsit gyöngyházas jellegű alkatrészhalmazt. Valójában két jókora öntőkeret tartalmazza a lényeget. Emellé kapunk egy átlátszó alkatrészeket tartalmazó kisebbet, egyet az ablaktörlőkkel és egy másikat a kormánykerékkel, egy apró keretfélét a sebességváltóval, felezővel és hét gumikereket, amiken nagyon szépen kidolgozták a bordázatot. Mellékelték a három fémtengelyt is. Ehhez kapunk egy a "Háború és béke" terjedelméhez hasonlító A/6-os füzetet. Ebben aprólékosan lerajzolták az építés menetét, hiszen az alkatrészek számain kívül csak a gyártó cég feliratai vannak a lapokon.
Mit mondjak? Legalábbis kíváncsivá tettek: mi jön ki ebből?

Nos, ha valakinek nem lett volna gyanús a gyöngyházfényű műanyag, akkor most felkeltem ezt a gyanút. A megszokottnál merevebb, könnyen törő, rugalmatlan anyag. Már az első elem leválasztásakor letört egy kb. két gombostűfejnyi darabka. Szóval az amúgy elég nagy számú, vékony alkatrész levágásánál csaknem sebészi pontosság szükséges. Semmi feszegetés!

A kerékagyak elkészítésénél én előfúrtam, hogy a fém tengelyek nehogy szétrepesszék ezeket a merev, műanyag tömböket. Lehet, hogy én vagyok ügyetlen, de a hátsóhíd összerakásakor elég sokat emlegettem a gyártó "...чку матери"-jét. Oroszul, hogy értse is! :)

A következő lépés, követve az útmutató rajzait, a hátsóhíd és a kardánok összeállítása, bekötése volt. Itt további orosznyelvű szerencsekívánatok következtek. Kezdődik a dolog azzal, hogy az összkerék-meghajtás (6X6) kardánjai közül az egyik jó másfél milliméterrel hosszabb a kelleténél. Komoly izgalmat okozott, hogy a C25-tel jelölt lemezrugókötegek nem a "C" kereten voltak, hanem egy külön kis kereten. De ezek eltörpülnek amellett, hogy ha betartjuk az előírt sorrendet, a fém tengelyek élből nem férnek át a nekik hagyott csatornán. Erőltetni pedig ezt a fajta műanyagot nem lehet. Így visszabontás következett, ami a legszomorúbb része a makettépítésnek. Szétbontottam a differenciálművek házait és áttoltam a megfelelően kibővített csatornákon a fém tengelyeket.

Nem nagyolták el a dolgot a készítők. Az alváz rengeteg részből állt össze. Megkaptuk még az üzemanyagtartályok töltőcsonkjait is külön - gombostűfejnyi - alkatrészként. A kipufogókat behelyezésük előtt érdemes lefesteni. Ugyanez vonatkozik a komplett alvázra is.

Következik a felépítmény. Itt is nagyot alkottak a gyártók. Szép kidolgozású felületek, vetemedés nélküli lapok, megfolyás nincs, némi leheletnyi sorja, de ez akár egy csúnya nézésre is eltűnik. Úgy néz ki, ha végeztél az alvázzal, most már nagyobbakat lehet lépni. Még az ablaktörlők is jól illeszkednek. A két távtartó pálcát érdemes húzott szálból elkészíteni és a sárvédő lemezek tetejére rögzíteni. Élethűbbé teszi a munkánkat.
A kapott ponyvatető jó akarattal élethű, bár saját építésben lehet hogy jobb volna? Sokat számít az árnyékolás, koszolás a megfelelő helyeken.
A reflektorok üvegeit nem építettem be, hanem egy-egy csepp csillogó lakkal töltöttem fel a kis mélyedéseket.

Lényeges, hogy a készletben nincs festési útmutató. Így ajánlatos körülnézni, például a kabinbelső festése előtt. A külső? Ha normál gép lesz, akkor egyszerűen, zöld. Ja, hogy miféle? Aki látott már frissen festett, illetve a szabadban tárolt szovjet eredetű katonai járműveket, az tapasztalhatta, hogy a sárgaborsófőzelék színétől a szinte már türkizkékig bármi lehetséges. Tehát el kell dönteni, milyen KrAZt szeretnénk. A szerb hadsereg használ tereptarka példányokat is. Persze, ha valaki az FKF 2006-ban a "könnygázos" októberben bevetett torlasztörőjét szeretné, annak más színekben kell gondolkodnia.
IMG_20230508_161948
IMG_20230508_161948
IMG_20230508_161622
IMG_20230508_161622
IMG_20230508_161639
IMG_20230508_161639
IMG_20230508_161657
IMG_20230508_161657
IMG_20230508_161733
IMG_20230508_161733
IMG_20230508_161751
IMG_20230508_161751
IMG_20230508_161813
IMG_20230508_161813
IMG_20230508_161843
IMG_20230508_161843
IMG_20230508_161850
IMG_20230508_161850
IMG_20230522_111449
IMG_20230522_111449
IMG_20230602_075149

A ponyva még csak szárazon föltéve.
IMG_20230602_075149
IMG_20230602_075205
IMG_20230602_075205
2023.05.08.
Utolsó módosítás: 2023.12.10.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
páncélos
2023.05.22. 07:14:38
Régóta szemezek én is az AVD makettekkel, csak 1/43-as méretben, ott rendesen fémből van a fülke, szinte egyben. Kíváncsian várom a végeredményt.
Elnar
2023.05.24. 17:16:01
Hát ez a csoda a scalemates szerint tavalyi szerszám, de ránézésre inkább 90-es évek eleje. A jószág a legendája miatt mondjuk megér némi idinahujt, de azért már a dobozra ránézve lejön, hogy ez nem sétagalopp.
Kitartás, és várjuk a folytatást!
Miggyuri
2023.05.24. 17:47:02
Lesz vele küzdés, de ettől lesz igazán szép, ha sikerül. Folyamatosan, ahogy a munka halad bővítem a cikket.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció