Testors 1:72 B-2 Stealth Bomber

Northrop B-2 Stealth Bomber Block 10

1:72, Testors (1991)
Pintér György - Múzeumi krimik Bevezetés, dobozbontás

Az utóbbi fél évben jött rám az a vágy, hogy megépítsem az első bombázómat. Mivel modern vadászrepülőket építek 1:72-es méretben, arra gondoltam, hogy ebben a méretarányban fogok beszerezni egy B-2-t, hogy stimmeljen méretben a gyűjteményhez.

Számos boltot és netes katalógust átnéztem,de mindenhol csak a Revell 1:144-es B-2-esét találtam. A neten hosszas nézelődés után megtudtam, hogy jelenleg csak az amerikai Testors gyártja és itthon nagyon nehéz bezsebelni. Azzal a gondolattal, hogy a közeljövőben nem lesz ilyenem, a bizakodás legapróbb sugarával ellátogattam az őszi makettbörzére a Stefánia palotába és mit hoz a sors? Kedves pajtásom hívja fel a figyelmem arra, hogy talált egy B-2-t. Mondom, mi? És 1:72-es? Azt mondja, bezony. Tudtam, hogy nem fogom otthagyni így hosszas alkudozás után elhoztam a makettet.

Az internetes anyagok arról szólnak, hogy a makett kevésbé részletgazdag és néhol pontatlan. Ezt a megállapítást alátámasztom. A Testors 1991-es újra kiadott makettjén a bombatér, az orr-és főfutók rekesze teljes mértékben kidolgozatlan (üres). A panelek találkozásánál nagyrészt kitüremkedések vannak (a modell pozitív panelvonalazású), ezért ha pontosan szeretnénk elkészíteni a gépet, le kell azokat csiszolnunk és újra kell karcolnunk az egész makettet. Ezek ugyanis a valóságban fokoznák a radarjel visszaverődésének mértékét. Ez nagyon melós feladat és nem könnyű. Ha erről olvastok más anyagot is, látni fogjátok, hogy néhol még a szárnyak és a középrész elhajlásáról is beszámolnak.

A makett 1991-es kiadásánál nem állt rendelkezésre fotóanyag ahhoz, hogy a Testors megfelelően részletes bombakamrát és kerékteret alakítson ki a bombázón. Ezért van az, ahogy a képen is látjátok, hogy tulajdonképpen üres, egyenesfalú, sima kamrákkal szembesülünk, amit mi magunknak kell majd felturbóznunk. Rézhuzallal a kábeleket és a vékonyabb merevítőket formálom meg, olvasztott kerettel pedig a bombatér belső kialakítását fogom feljavítani azon fotók alapján, amiket a neten találok.

A helyzet persze nem csak borús. A Testors új matricákkal frissítette makettjét,így apróbb változtatásokkal és sötétebb festéssel akár Block 30-as változatot is építhetünk. A Block 10-es festéshez a Tamiya TS-48 Gunsgip grey fújós festékét javasolták (én ezzel fogom elkészíteni a makettet) a Block 30-okat viszont még sötétebb matt feketés-szürkével javasolnám - ma már ilyeneket láthatunk. A kerékaknákat és a bombatereket matt fehérre javasolja az útmutató, én azonban egy pár árnyalattal szürkébb, vajszínhez hasonlító matt festék (Humbrol satin 168) és fehér keverékét alkalmazom majd, mivel a matt fehér túlságosan "világítana" és a valóságban is rögtön bekoszolódik.

Nagyon hatásos makett épülhet a Testors 1:72-es B-2-eséből : a 72 cm széles és 30 cm hosszú makett önmagában nem nehéz,csak akkor,ha a valódi részleteket is felvisszük. És miért ne tennénk?

Építési leírás

Európai szemmel elmondható, hogy a Testors igen rendhagyó összerakási útmutatót mellékelt a maketthez. Az amerikai alacsony kontextusú kommunikáció és a közvetlen megszólítás élvezetessé teszi a füzet böngészését. Rövid történeti leírással kezdődik a borító lap, melyet a 'Before starting' és a 'Preparation of parts' bekezdések követnek, ahol csupa egyértelmű dolgokat írnak le nyomatékosan. Pl. döntsd el milyen részletesen akarod megépíteni a makettet és olvasd el az útmutatót, mert az segít. A festés fejezet elolvasása után a 'Before starting' bekezdés pár mondata örvendeztetett meg: 'we know putting it together is what you want to do but slow down and take a look at what you have in the kit' ; 'If we say let the model dry overnight, we mean that. there is a reason (it generally means that we goofed up one of the test models ourselves and we want you to benefit from our mistakes)'. Igazán kedves, nem? Az utmutató többi részén is találkozhatunk ehhez hasonlókkal. Ami meglepett még, az a részletes leírás. minden egyes, az öntőkeretben megtalálható alkatrésznek neve van, melyet tételesen külön részen írnak le, pl. 30- inboard maiwheel half, 9- left intake stealh liner. Erre az is rátesz egy lapáttal, hogy minden rajzhoz külön leírás van, hogy hogyan tedd össze a részeket, mit fess le először, stb..
FIGYELEM! Azt javaslom ezeket kezeljük rugalmasan, ugyanis vannak részek, ahol a leírási útmutató nem javasol pl. előzetes festést, holott kell, mivel a részek összeragasztása után már elérhetetlen lesz az a felület és mégis látszik. Többek között ilyen pl. a levegőbeömlő nyílások alatti rész előzetes festése.
Az útmutató végén találjuk a 'Special page'-t ahol leírják, hogy a kezdő modellezőknek inkább azt javasolják, hogy a felső elemeket ragasszák egymáshoz és külön alsókat is és ezt követően rakják össze a két részt. Hihetetlen, mennyire figyelnek arra, hogy jó tanácsokkal lássanak el bennünket.

Összerakás

A makett elemeit nem mindig az útmutató sorrendisége alapján rakom össze. A bombatér hihetetlenül pepecselős apró, saját készítésű alkatrészeit elkészíteni hosszadalmas feladat, néha már nincs is kedvem csinálni. Ilyenkor a 20 cm-es szárnyakat vagy a bombákat csiszolom.

Végre eljutottam ahhoz a ponthoz, ahol már látványos fejlődés tapasztalható. A bombatér merevítői készen vannak, meg is kapta az alapozó festést, a saját készítésű alkatrészek is többnyire megvannak. Ezek a képen látható dugattyú, szellőző cső, rézvezeték-kötegek. A bombák festés alatt, lassan beszerelem azokat is a bombatérbe.

Úgy döntöttem, hogy a panelek találkozásánál nagyrészt megpróbálom elrejteni a vájatokat, mivel azok valójában 90%-ban nem látszanak (habár találtam egy-két képet, ahol egyedi fényviszonyoknál, pl. naplementénél alig, de látszik 1-2 lemez találkozása).

-

Az elmúlt időben rengeteget foglalkoztam tömítéssel. A szárnyaknál hatalmas illesztéseket kell betömíteni és lecsiszolni. Ezzel sikertelen voltam, mert mindig kiesett a tömítés, megrepedezett és a próbafestésnél mindig látszódott. Ilyen tekintetben nem vagyok megelégedve a pasztával, amit használok (nem mondom a márkanevet de ha azt mondom, a fekete tubusos 800 Ft körüli népszerű márkával dolgozom, tudni fogjátok). Ezért úgy döntöttem - gondoljatok amatőrnek vagy ne - hogy az illesztéseket maszkolószalaggal tüntetem el a kilépőélek teljes hosszában. Tapétavágó késsel a felragasztott szalagot tökéletesen méretre vágom és ezt tervezem lefesteni. Tudom, hogy nem profi megoldás de én most így csinálom. Kíváncsi vagyok, hogy válik be a terv. Majd megírom.

A másik haladás a bombatér és keréktér kialakításával volt ld. középrész c. kép. Jelenleg 75%-osak a kamrák a képek alapján.

Gondolkoztam még, hogyan turbózhatnám fel a makettet. Arra jutottam, hogy a kerekek bordáit is szeretném felvinni ezért azt találtam ki, hogy szintén maszkolószalagot használok. Méretre vágom a szalag csíkokat és azt a gumi felületére illesztem és úgy festem le. Előtte persze kimérícskélem a távolságokat és szikével kerekenkén 2 csíkot vágok a maszkolószalagba. Próbáltam úgy is, hogy nem szalagozgatok de a kerék kerek felületét nagyon nehéz szabályosan bekarcolni. Próbáltam is és el is rontottam. Ezért is előnyös a szalag, mert eltakarja azt a pár hibát, amit vétettem.

Folyt.köv.

Tobb, mint 10 ev utan folytatodik az epites! Hamarosan jelentkezem. Addig is par uj kep feltoltve.
B-2 lemezek találkozása

A fényviszonyok jól megmutatják hogy pl. a belépőéleken mennyire elrejtették a panelek találkozását, hogy még a legkisebb esélyét is megszüntessék a radarjel visszaverődésének. Nagyíts rá, úgy jobban látszik.
B-2 lemezek talá…
Doboz

A dooboz kicsit megviselt volt de egy makettbörzén ez előfordul. Szerencsére az alkatrészek rendben vannak.
Doboz
Keret

A B2-es kisebb alkatrészeinek kerete.
Keret
Leírás, kiegészítők

1 régi és egy újabb matrica szettet tartalmaz a doboz, melyben ráadásul egy meglepő "America Strikes back" feliratú, bárhova felragasztható matrica is megtalálható. Az összerakási útmutató felettébb üdítő.
Leírás, kiegészí…
Fő elem alsó része

Látható a teljesen kidolgozatlan bombakamra és a szintén üres főfutó-rekesz.
Fő elem alsó ré…
Fő elem felső része

Sok kitüremkedést le kell majd csiszolnunk de nem szükséges mindet újrakarcolni, mivel azok valójában amúgysem látszódnak a géptesten. Mindenképpen szerezzünk be referenciafotókat.
Fő elem felső ré…
Szárnyak

Az útmutató 2 féle  összerakást javasol. Ld. cikk.
Szárnyak
Vágás

Itt látható, ahogy megpróbálom újrakarcolni a panelek találkozását. Nehéz kihívásnak bizonyult. Sokszor eltérült a sniccer ezzel ferde és görbe vonalak keletkeztek, amelyeket később csiszolással és tömítőpasztával fogok eltüntetni.
Vágás
Bombatér főelem

A bombatért belsejét 70%-ban különféle kartonlapokból alakítottam ki. A maradék 30% részhuzalokból és olvasztott keretből tevődik össze.
Bombatér főelem
saját készítésű alkatrészek

Itt látható a bombatér szellőző csöve olvasztott keretből, egy hidraulikus dugattyú szintén kertből és huzalból, és a huzalkötegek összetekert rézdrótokból. A fehér alkatrész pedig egy elektronikus alaktrészeket tartalmazó doboz lesz maradék alkatrészből. Ez mind a bombatérbe fog kerülni.
saját készítés…
Bombatér 60%-osan

A bombatér ferde plafonját kartonlapból, a rajta lévő 2db merevítő rúd olvasztott keretből készült. A másik oldalon a gerincet kemény kartonból alakítottam ki.
Bombatér 60%-osan
Cockpit

Sajnos felesleges volt így kidolgoznom az ülések alját vagy akár a botkormányokat - még ennyi sem fog látszani a pilóták kabinjából a mélyen süllyesztett pozíciója miatt
Cockpit
A középrész alja

A keréktér és a bombatér 75%-osan. Mindent saját alkatrészekből (nagyrészt olvasztott keretből, kemény de vékony kartonból és rézhuzalból) készítettem el fényképek alapján. 8 helyett 3 vagy 4 SRAM rakétát teszek majd bele, hogy látszódjon a bombatér többi része.
A középrész alja
Szárnyak

A 2 szárny összerakva. Rengeteget kell tömíteni, a bal szárny meg is volt vetemedve ezért belülről kipöcköltem, hogy megfelelő íve legyen. A pozitív panelvonalazást mindenhol lecsiszoltam. Maszkoló szalagot fogok használni a nagy illesztések eltakarásához, mivel a tömítés állandóan megrepedezik, kiesik csiszoláskor.
Szárnyak
IMG_20201209_173750
IMG_20201209_173750
IMG_20201209_173803
IMG_20201209_173803
2010.03.17.
Utolsó módosítás: 2020.12.09.
Jarod, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
decente
2009.12.24. 07:26:24
Remek a cikked!
Kölyökkoromban nekem is megvolt a nagyvas, egy Monogram B-52-vel párban.
Van képem a bombatérről, keresgéltem a guglival, mert én a 144-es Revellemből a MOAB bombás verziót tervezem megépíteni.
Adj egy ellérhetőséget, vagy dobj egy mailt feher.rendes.zsolt@gmail.com és elküldöm amit találtam.
Jarod
2009.12.24. 08:26:30
Hello decente,
Köszi a hozzászólást. Végül te is megépítetted? B-52 1:72-es volt? Az nem lehetett kis darab! Üdv. Jarod
DrJoci
2010.03.18. 22:29:29
Hali!
Hogyan állsz a bombázóval? :)
Jarod
2010.04.11. 12:53:07
Hello!
Halad a gépmadár, most a kerékrekeszek képei után kutatok! Most azok jönnek, pihentetem a bombateret. Meg tömítek is. Üdv!
Matróz
2010.05.06. 19:55:35
Szia bocs hogy belekotnyeleskedek és "szemtelennek" tűnök de jól látom hogy SRAM rakéták vannak a maketthez?
Szemtelenségem tárgya:Hasegawa FB-111hez keresem ezeket a rakétákat egyenlőre kevés sikerrel.Esetleg nem tudnál 2 max.4 darabot feláldozni?
Matróz
2010.05.06. 20:01:31
Szia bocs hogy belekotnyeleskedek és "szemtelennek" tűnök de jól látom hogy SRAM rakéták vannak a maketthez?
Szemtelenségem tárgya:Hasegawa FB-111hez keresem ezeket a rakétákat egyenlőre kevés sikerrel.Esetleg nem tudnál 2 max.4 darabot feláldozni?
Jarod
2010.05.13. 21:58:21
Hello!
Lehet róla szó, úgyis kb 3 db-ot fogok felhasználni azért, hogy látszódjon a bombatér. A többi 5 db-ot akár oda is tudom adni. Mind kb. 80%-osan már le is van csiszolva.
Matróz
2010.05.16. 20:43:06
Írj ide megbeszéljük,de köszi amúgy is a jószándékot...romanov@post.sk
csabbee
2010.07.01. 20:57:13
Szia!
Nekem is tetszik ez a nagyvas,nem semmi volt belevágni,az szent!Sok türelmet és kitartást kívánok a végéig!
Ide less be,ha esetleg még nem ismered,itt is elkövetett egyet a gyerek:http://www.umm-usa.com/mygallery/galleryB2.html
Üdv!Csaba
Jarod
2010.08.10. 21:33:35
Köszi a linket, nagyon hasznos! Most a kerékteret alakítom ki, hamarosan írom tovább a cikket!
Üdv,
Robi
Jarod
2011.01.12. 12:52:57
Hello! Frissült a beszámoló! Üdv, Robi
gabor16
2011.01.22. 13:29:52
hu most megnyugottam. asszittem csak én vagyok az egyetlen aki nem tud rendet tartani az asztalan.... nekm is mindig kupis:D egyébként szépen néz ki a makett grat
Jarod
2011.01.22. 21:40:58
Ez nem kupi, hanem műhelyrend. Itt munka folyik, kérlek. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció