T-45 Goshawk

McDonnell Douglas T-45 Goshawk

1:72, Italeri No.173
Pintér György - Múzeumi krimik Az U.S. Navy 1981.-ben választotta a BAe Hawk gyakorlógépet a kiöregedett Skyhawk oktatógépei lecserélésére. Az eredeti Hawk Mk 60-as sárkányon számos módosítást hajtottak végre, hogy alkalmassá tegyék a repülőgép-hordozó fedélzeti üzemre. A géptestet megerősítették, hogy ellenálljon a hajófedélzeti üzemeltetés során fellépő igénybevételnek, új, megerősített iker-orrkerekes futóművet kapott, amin már ott volt a katapult kivetőrúdja, a főfutók hosszabb lengéscsillapítót kaptak, valamint megnövelték a függőleges-, és a vízszintes vezérsík méretét és felszereltek egy alsó vezérsíkot is, a törzsféklapokat a gép két oldalára szerelték át.

A szárnyak teljes hosszán végig futó hidraulikusan működtetett, elektronikus vezérelt orrsegédszárnyak kerültek és a csűrő/oldalkormány összekapcsolása is új fejlesztésű lett. És természetesen felszerelték a haditengerészeti repülőgépeken elengedhetetlen fékezőhorgot is.

Építés

Ezt a makettet kb. hat éve készítettem. Mivel akkoriban még nem volt internetem semmilyen anyaggal nem rendelkeztem a Goshawkról, ezért az Italeri útmutatójára hagyatkozva, minden feljavítás és extra munka nélkül építettem össze a repcsit.

Természetesen a kabinnal kezdtem az építést. 1/72-es repülőgépeknél nem mindig szoktam törődni a kabin 100%-os élethűségének kialakításával (pláne, ha semmi anyagom nincs az adott kabinról), kivéve, ha a makett mérete vagy a nyitva felszerelt kabintető okán a műszerek jól láthatóak.
Kevésbé látható kabinbelsőnél megelégszem a festéssel és csak akkor "műtök", ha nagyon muszáj.

A műszerek kiemelkedő "pogácsáit" feketére festettem, majd száradás után fehéret cseppentettem a közepére, így imitálva a kijelzőket. A kabin többi része szürke lett.

Az elkészült kabint és a kiömlőnyílást beragasztottam a törzsfelekbe, majd egyesítettem a makett két felét.Száradás után felkerültek a szárnyak (itt elkészítettem a helyzetjelzőket is átlátszó öntőkeret darabjából), vezérsíkok és a légbeömlők is.

A makett fehér anyaga megkönnyítette a festést, bevallom itt is csaltam és csak a piros és a fekete részeket festettem maszkolások segítségével, de,hogy kicsit feldobjam a makett megjelenését kihúztam a panelvonalakat, persze nem túl erősen, mert a haditengerészet gépei a szárazföldi gépekhez képest tisztábbak, ezért nem ajánlott a túlzott koszolás.

A festés száradása után fényes lakkot vittem a felületekre, majd száradás után a matricázás következett, végül egy újabb réteg lakk. Többnapos száradás után felkerültek a futóművek, aknaajtók és egyéb apróságok is.

Az alap

Az alap egy kiszolgált CD boxból készült. Fényes feketére festettem, majd az oldalára felkerült egy kis tábla a gép típusával és egy kis Italeri embléma.

Goshawkom alá anyahajó-fedélzet helyett szárazföldi repülőtér betonkockái kerültek. Ennek pusztán az az oka, hogy jobban tetszett, de azóta már láttam olyan képet ami a T45-öst ilyen környezetben ábrázolja.
1 mm-es kartonlemezt 7x7 cm-es négyzetekre osztottam, majd késsel bemetszettem. Ezután megfelelő méretű kört vágtam belőle és felragasztottam a helyére.

A kartont szürkére festettem majd átdörzsöltem (ebben az esetben ez jobb kifejezés, mint a szárazecsetelés) fehérrel és világosszürkével, végezetül a bevágásokat feketével kiemeltem.

Ezek után már csupán annyi volt hátra, az aprócska makettet az alapra ragasszam és máris készen volt az U.S. Navy kiképzőgépe.

A Goshawk-fejlesztés leírásához a Katonai Repülőgépek Eenciklopédiája című kiadványt használtam (Alexandra kiadó 2002).
Goshawk felülről...
Goshawk felülről…
...jobbról és szemből...
...jobbról és…
...balról...
...balról
...hátulról...
...hátulról
...és oldalról.
...és oldalról
2009.05.24.
Kuczik Ferenc (Guliver), Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
ElGatoNegro
2009.06.26. 08:04:53
Ezt a makettet én is összeraktam már, jó kis készlet.
juge75
2009.06.26. 09:51:42
Szép lett, szépen festetted a fehéret, de a maszkolásokra figyelj oda.
A kabintető kerete és a vörös határvonala elég bizonytalan, ha nem sikerül kézzel egyenesen festeni, használj maszkolást például szigetelő szalag, vagy cellux.
Celluxot kabinra is ajánlom, az élek mentén szépen rásimítod majd szikével levágod a felesleget, ahol hajlás van, oda pedíg maszkoló folyadék javallott.
Hunyo
2009.06.26. 12:25:12
Szia!

Szerintem rendben van a kicsike, kihoztad belőle a maximumot, főleg, hogy évekkel ezelőtt készült, semmilyen háttéranyag nélkül. Egyszóval: Kellemes benyomást tett rám a makett! (nekem is megvan itthon ez a makett, még dobozban lakik, egyenlőre =))

További sok szép makettet kívánok!

Üdv:
Hunyo
(PKM)
borisz
2009.06.26. 13:36:19
Egész szép, leszámítva azt az illesztési vonalat a gerincén.
juge75
2009.06.26. 15:23:06
Hunyo, nekem a Top Gun újságon és a makett dobozán kívül sem volt több, de látszik hogyan festették, amúgy írja a háttér anyagot, olvasd már el!!
Ha ez rendben van, akkor gond van a szemeddel.
Hunyo
2009.06.26. 15:56:34
"Mivel akkoriban még nem volt internetem semmilyen anyaggal nem rendelkeztem a Goshawkról, ezért az Italeri útmutatójára hagyatkozva, minden feljavítás és extra munka nélkül építettem össze a repcsit."

Én erre gondoldtam kedves Juge 75 =)
Guliver
2009.06.26. 19:27:55
Sziasztok!
Köszönöm mindenkinek az építőjellegü kritikákat! Hunyonak üzenem, hogy rakja csak össze, igazi kis örömmakett!
Természetesen elkövettem hibákat, mint azt észrevettétek, de szolgáljon mentségemre, hogy pár éve még csak az "itthonra jó lesz, idegenbe meg úgysem viszem" elv alapján maketteztem és most csak azért mutattam be mert ez az egyik kedvenc makettem. Ma már kicsit másképpen csinálnám.
Üdv mindenkinek:
Guliver
Hunyo
2009.06.26. 20:41:58
Köszi a biztatást, egyszer csak el fog készülni =)

Üdv

Hunyo
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció