Santa Maria 1492

Santa Maria vitorláshajó lépésenként

1:65, ARTESANIA
Pintér György - Múzeumi krimik KOLUMBUSZ KORÁBAN ...

Kolumbusz korában a tengerészek, a kereskedők , de még a királyok körében is az Indiák volt a fő téma.Hihetetlenül gazdag vidéknek vélték, mert a töredék, a pár morzsa,ami onnan elszármazott és Európába eljutott, óriási értékeket képviselt! Persze ez mind annak köszönhető, hogy a célig, ezer és ezer tengeri mérföldön, száraszföldön keresztül vezetett útja. A távolságok és veszedelmek megdrágították a keleti árukat, csak kevesen tudták azt megfizetni.
És akkor feltűnt hol Liszabonban, hol Madridban, hol az itáliai városállamokban az a barna arcú, ismeretlen származású, minden nyelvet kissé furcsán beszélő férfi,akit lassan már az unalomig ismertek és már elzavartak többször is: Cristoforo Colombo, latinosan Columbus, és aki spanyol földön leginkább Cristobal Colónnak mondta magát.
Többszöri probálkozás után Liszabonban végül is közölték vele: a portugál hajósok inkább Afrika megkerülésével probálkoznak eljutni az Indiákba.A velenceiek sem értettek egyet elképzelésével,miszerint nyugat felé hajózva is el lehet oda jutni. Mostanra már az is tudott, hogy Kolumbuszt feltehetően azért utasították vissza annyi éven át, mert túl sokat követelt magának. Ugyanis nemcsak hajókat, legénységet és pénzt akart az expedícióra, hanem hatalmat is, mint a felfedezendő területek alkirálya,aki a tetemes haszonból jocskán részesedik.
Nem csoda,hogy próbálkozásait több mint tíz éven keresztül nem koronázta siker.
Ám 1492 januárjában a helyzet megváltozott. A Palos városában élő Pinzon fivérek vállalták, hogy felszerelnek 3 hajót. Igy már a spanyol Izabellának és Ferdinánd királynak is tetszett a terv, ugyanis egy vasukba sem került a dolog, csak áldásukat kellett rá adniuk.Kolumbuszt nagyadmirálissá nevezték ki, a felfedezendő területek királyi helytartójává tették,és aláírásukkal szavatolták a várható jövedelem egytizedének a juttatását. A Pinzon testvérek – az életükön kivül- a fél vagyonukat és hajóikat is kockára tették, ám ha ennek az őrült Colonnak mégis igaza lesz,akkor hatalmas gazdagság szakad a nyakukba.
A hajókat nem Kolumbusz választotta ki. A két kisebbet a Pinzon fivérek adták és maguk voltak a kapitányok, a harmadikat pedig a királyi kegy juttatta az expediciónak.
A két kisebb hajó a La Pinta és a Nina karavella volt. A kisebbik,a Nina,Kolumbusz kedvence lett,és késöbb ezzel tért viszza a diadalmas „nagyadmirális”, majd még ez vitte el őt Kubába és Hispaniola szigetére is.
Sajnos egyik hajóról sem maradt fenn igazán megbízható és valósághű leírás vagy tervrajz.
A harmadik, a legnagyobb, háromárbocos hajó lett Kolumbusz zászlóshajója. A hajó eredetileg a La Gallega nevet viselte, de Kolumbusz az expedició keresztény jellegét kiemelve átkeresztelte Santa Maria-ra, mely név mára már legendássá vált a hajózás történetében. Kolumbusz ahányszor csak naplójában említi a járműveket , a másik két hajót karavellának , sajátját pedig nao-nak hívja. Ez a típus akkoriban a közepes nagyságú tengeri hajókat jelölte: kb. 100 tonnás háromárbocos jármű, amit karakk-nak is neveztek.
A hajó méreteiről és pontos kinézetéről még máig sem sikerült megegyezni: hol azt olvassuk,100 tonnás, hol azt, hogy 180-240 tonnát is kiszorított. A hajó hosszát általában 26 méterre teszik, szélességét 8 méternek hiszik. Az biztos, hogy annak idején a spanyol hajókat a méreteket illetően a középkori aranyhármas alapján építették, mármint 1:2:3. Az alap a hajó szélessége (1) , a tőhossz (alsó gerinc) ennek 2-szerese és a legnagyobb hossz pedig a 3-szorosa. A hajókat kő fenéksúllyal stabilizálták, amolyan "keljfeljancsiként" viselkedtek. A vízvonal alatti részt vastag szurokréteggel fedték, afölött pedig élénk színekre festették – mindenhová festék kellett, különben a farészek azonnal pusztulni kezdtek.
Kolumbusz a hajónaplójában maga sorolta fel, hogy a hajó „motorját” milyen vitorlázat képezte: az orrárbocon egy úgynevezett vakvitorla, az előárbocon egy keresztvitorla, a főárbocon alul egy nagyvitorla, fölötte egy kisebb derékvitorla, a tatárbocon pedig latinvitorla volt.
A hajókra gyakorlatilag nem építettek kényelmi berendezéseket. Még konyhát sem – „sparheltnek „ is nevezhető tűzhelyen ügyködtek,melyet több oldalról is leereszkedő tető védett a széltől. Általában mint élelmiszert alaposan sózott húst, szárított borsot és kétszersültet vittek magukkal. Amíg a készlet tartott, bort ittak,majd a hordókban tárolt, már poshadt vizet. A kapitányi fülkét kivéve nem voltak szálláshelyek a hajón. Mindenki a hajó fedélzetén aludt, ahol éppen talált magának helyet.
A legénységről annyit, hogy szinte lehetetlen volt olyan őrült tengerészt találni,aki a majdnem biztos pusztulásba indult volna el Kolumbusz oldalán – így a hajók legénységét, akkoriban bevett szokás szerint, az elítéltek soraiból toborozták.
Ismert néhány rajz,melyeket egy nao-ról készített Juan de la Cosa, Kolumbusz navigátora – talán ehhez hasonlítható az igazi Santa Maria, azonban igazából egyetlen hiteles ábrázolás sem maradt fenn!
Ami igazán fontos: 1492. augusztus 3-án a Palos kikötőjéből elindult az expedició. A három hajón együttesen 120 ember utazott. A hajókra egyetlen katona vagy pap sem szállt fel. A kézifegyvereken kívűl a három hajón csak néhány kisebb ágyút helyeztek el, azt is csupán, hogy a kalózokat elijesszék.
Volt viszont a Santa Maria-n: egy navigátor, egy tolmács, egy rendőrtiszt!, egy írnok, két királyi tisztviselő, egy királyi udvarmester, egy orvos és 40 matróz. A Pintára egy orvos, egy navigátor, egy kormányos, egy festő ! és 26 matróz került. A Nina fedélzetén a navigátor mellett egy orvos és 26 matróz utazott.
Az expedició úgynevezett balszerencsés napon,pénteken indult. A Pinta még az út elején megsérül a Kanári szigetek környékén – itt megállnak, kijavítják,és egy kissé átszabják a vitorlázatát. 1492. szeptember 6.-án utaznak tovább.
Kolumbusz és legénysége lényegében egész idő alatt szembenállt egymással- ez a babonás, rettegő társaság már-már nyíltan fellázadt a kapitány-admirális ellen, amikor csak nem került eléjük a szárazföld.
Tanulságos olvasmány Kolumbusz hajónaplója az expedició során történtekről.
1492 október 11-én éjszaka – egy Rodrigo de Triona nevű matróz fényt látott,de az olyan halvány volt, hogy azt hitte tévedett- ám amint megvirradt,egy szigetet láttak maguk előtt. A parton az indiánok, vagyis az Indiák emberei majdnem meztelenül járkáltak.
A Santa Maria teljesítette kötelességét! A legénység lázadását is sikerült megelőzni: éppen idejében fedezték fel Amerikát !
A következő hetekben az admirális és emberei a három hajóval fel alá járkáltak a karibi szigetvilágban, benszülöttekkel találkoztak, barátkoztak , térítettek.
A baj karácsony napján történt, ez hozta a Santa Maria utolsó napját. A fehérek kezdtek tulságosan magabiztossá és hanyaggá válni az idilli környezetben. Kötelességeiket elfelejtették, nem teljesítették még a legegyszerűbb parancsokat sem.Így történt , hogy a hajó felügyeletét egy tizenéves kamaszra, egy hajóinasra bízták, míg a legénység jóllakottan és pityokásan aludt a folyamatos mulatságoktól kimerülve.
Az éjszaka leple alatt a hajóinas is álomra szenderült, miközben talán az áramlatoknak köszönhetően a Santa Maria a part felés sodródott, zátonyra futott,majd léket kapott.Amit tudtak mozdítani,mindent kimenekítettek,de a hajó menthetetlen volt,ámbár nem süllyedt el.
Kolumbusz kinyilatkozta: nem véletlen , hogy a hajó éppen karácsonykor járt szerencsétlenül, ezen a helyen várost kell alapítani! Úgy is lett! A mára eltűnt egykori kis település , az első , melyet európai gyarmatosítók az Újvilágban létrehoztak – éppenséggel a Santa Maria tölgygerendáinak és deszkáinak felhasználásával készült, méltó emléket állítva annak !
( A fennti cikket Nemere István - Híres Hajók című könyvéből írtam ki)

A MAKETTRŐL:
Kedves érdeklődők!

Aki történelmi hajómodellek építésével foglalkozik, előbb vagy utóbb megépíti a Santa Maria-t is.
Mivel a hajóról pontos tervrajzok nem maradtak fenn,ezért jelenleg a kitgyártók modelljei között is számottevő különbség létezik. A hajó maga nem volt túl nagy és bonyolult felépítésű ( A történészek ebben sem tudnak közös nevezőre jutni. Kolumbusz úgy említi a hajóját,mint egy nao típusú hajó), ezért egy 5-ös skálán kb. 2. nehézségi szinttel rendelkezik, tehát ajánlott kezdőknek is.
Az Artesania kitje az 1892-ben az akkori világkiállításra szánt, spanyolok által épített és jelenleg Barcelonában kiállított hajó másolata, kisebb-nagyobb eltérésekkel.
Jómagam nem vagyok egy vérbeli profi,habár már rendelkezem némi tapasztalattal.
Szeretném,ha cikkemmel kedvet csinálnék mások számára is e szép hobby iránt. Megpróbálom leírni a makett építését lépésről lépésre, kitérve közben egy pár építési tanácsra is. Az Artesania Latina kitjét fogom használni alapul. Lehetséges , hogy pár helyen el fogok térni az eredeti tervrajzokat és kivitelezési lépéseket tekintve.(A lépések más kiteknél is nagyjából egyformák).
Tehát elkezdem: (minden lépésnél leírást és útmutatást mellékeltem)
REIMGP3204

A kittben mellékelt építési diagram.
Mindig nézzük végig alaposan az építési leírást és tervrajzokat. A tervrajzok a testet illetően eddigi tapasztalataim szerint 1:1 arányban készülnek. , ezért később az alkatrészeket a rajz fölé téve könnyü leellenőrizni.
Probáljuk meg megérteni az egész szerkezet felépítését. Építsük meg fejünkben a hajót. Ismerkedjünk meg az alkatrészekkel és a felhasználandó anyagokkal.
Szerezzük be a megfelelő szerszámokat mint: 
- kis kalapács
- kisméretű laposfogó illetve ékszerészfogó
- kézi vagy modellfuró, ár, tűkészlet
- modellező szike
- csipeszkészlet
- kulcsreszelő készlet
- vonalzók, tolómérce, szögmérő
- kisméretű fűrészek, erős olló
- csiszoló anyagok és szerszámok (kés élező kő)
- rögzítő szerzsámok pl: satú, szórítok
- ragasztóanyagok (pillanatragasztó, faragasztó, epoxy, javítókitt)
- lakkok, festékek, ecsetek

++++ sok sok sok sok türelem
A kittben bennfoglalt anyagok bőségesen elegendőek a kivitelezéshez.

Ne síessük el mert ez később a makett kárára válik. aztán hajrá
REIMGP3204
REIMGP3205

építési diagram 2.
minden lépés előtt melyet a diagram kijelöl nézzük meg mely tipusu  anyag és felszerelés szükséges.

A kittben található kivágandó alkatrészekeket számozzuk be ha azok nincsenek megjelölve. sok esetben minimális eltérés van két alkatrész között és később nehéz lesz majd felismerni.
REIMGP3205
REIMGP3191

A doboz tartalma.
érdemes mindent átnézni.
Csak azokat az alkatrészeket vegyük ki a dobozból melyeket felhasználunk. ha valami elkallodik (esetleg egy fém tárgy) akkor azt csak nehézségek árán lehet pótolni, vagy helyettesíteni.
REIMGP3191
REIMGP3448

TERVRAJZ
Ime a hajó rajza.
Ügyeljünk arra, hogy amikor erről szeretnénk méréssel megtudni bizonyos méreteket, figyelembe kell venni, hogy ezek vetületi (árnyék) rajzok és mivel a test bizonyos elemei nem párhuzamosak a  vetületi síkokkal (xy,yz,xz) emiatt bizony  ezen részek eredeti méretei mindig hosszabbak a rajzon mérhetőtől.
REIMGP3448
REIMGP3451

TERVRAJZ
Tüzetesebb átvizsgálás után kitünik, hogy akad egypár eltérés az építési diagramon kiviteleztt és azon látható hajóhoz képest.
Nem túl jelentősek de jobb tisztában lenni vele, hogy melyik verzió a tetszetősebb
REIMGP3451
REIMGP3198

A bordák összeíllesztése

Jelen makett gerince nem emelkedik ki a testből ezért azt nehezen, vagy nem lehet rőgzíteni a munkalaphoz és majd ahhoz szintezni.
Először helyezzük fel a bordákat ragasztás nélkül és ha elégedettek vagyunk a pozicionálással csak azán ragaszzuk be a helyükre.
A bordák felhelyezését az orrnál kezdtem

Fontos hogy a bordákat probáljuk meg minél pontosabban rögzíteni a gerincre. Ügyeljünk a gerinncel bezárt 90 fokos szögre, a függölegességre, a magasságra, a párhuzamosságra. Utólag ezt nehezen lehet orvosolni.( sok csiszolás és  potlás). Faragasztó használata javasolt a pozicionálás időigényessége miatt.
Sajnos e művelet elvégzése után, (hacsak nem epoxyt használtunk) csak másnap, vagy órák múlva lehet folytatni a munkát
REIMGP3198
REIMGP3202

Főfedélzet rőgzítése.
A fedélzet jelentősen görbűl hosszanti irányban. Én kis szögekkel rögzítettem a ragasztó száradásáig.(gombostű vagy rajzszög is jó)
Gyorsankötő és pillanatragasztó használata ez esetben egyáltalán nem javasolt a beállítási idő miatt.
REIMGP3202
REIMGP3203

test csíszolása formálása.
Azért van rá szükség, hogy a test palámkozásánál a lécek minél jobban felfeküdjenek és a test vonala finomabb és íveltebb legyen. ehhez én reszelőt és kézicsiszolót használtam.
Általában a legtöbb reszelni való az orrnál, majd a tatnál található

 Ezt érdemes gondosan elvégezni mert ez fogja megadni a test alapformáját.
REIMGP3203
reIMGP3207

fedélzet palánkolása.
A palánkok közé vékony fonalat ragasztottam be mely a lakkozás után fog igazán érvényesülni. Lehet a palánkok közötti tőmitést permanens fillcel is utánozni vagy teljesen elhagyni.
Sokáig probálgattam milyen típusú ragasztót használjak ehhez, végül a pillanatragasztó mellett maradtam ( sokszor jómagam is odaragadtam a modellhez :-)).
A vékony lemezeket jól rá kell símítani a felületre,(laposvégű erős tárgy, pl. laposreszelő vagy szélesfejű csavarhuzó használható ehhez) ne maradjanak púpok.
Befejezés után átcsiszolni az egészet.
reIMGP3207
REIMGP3208

oldalfalak felhelyezése
Mivel előregyártok elemekből készültek FONTOS, hogy az oldalak szimmetrikusak legyenek. A tat fedélzete párhuzamos legyen a főfedélzettel és az orrnál lévő csapok is illeszkedjenek az orr fedélzetén levő kivágásokba. Ki kell mérni a tervrajz szerinti vizszintet, ehhez viszonyitani az oldalfalak helyzetét.
Ezért ezt érdemes lemérni bejelölni, probálgatni és aztán rögzíteni. 
Szupererős pillanatragasztót használtam a rögzítéshez melyet pontonként vittem fel és lépésenként csak kisebb részeket ragasztottam , majd szögeltem biztosítékként.
Erősen hajlott a forma!!
REIMGP3208
REIMGP3210

belső oldalak palánkolása + bordák.
A belső oldalon /mellvéden levő palánkok legyenek párhuzamosak a vízvonallal vagy gerinccel. a főfedélzet erős görbülete miatt ezt nehéz kimérni. A mellvéd erősítésére szolgáló bordák( a fehérek) pedig legyenek merőlegesek a palánkolásra. palánkozáshoz ugyancsak pillanatragasztót használtam.
REIMGP3210
REIMGP3211

illeszkedések.
Ha az elemek helyzetét sikerült jól kimérni akkor az illesztő csapok pontosan találkoznak és a hajó formájával nem lessz már tul sok gond.Mivel aránylag kis hajóról van szó 1-2 mm eltérés is nagyban befolyásolja a szerkezetét és formáját.
A főfedélzeten levő vizvezető léc (mellvéd és fedélzet találkozásánál)görbülete gyertyaláng fölött aránylag könnyen kialakítható. (3 tengely mentén görbül)a lécet pontonként lehet, türelmesen, felragasztani.
REIMGP3211
REIMGP3214

első lakkozás.
Terpentin alapú lakkot használtam.Mivel a tat felől még nincs lezárva ezért a fedélzetek között is lakkoztam.
Később még felhordok egy réteget.
A lerakodott port könnyebb eltávolítani a lakkozott felületről.
Azért ügyelni kell arra , hogy a lakkozott felület már nehezebben ragasztható a későbbiekben
REIMGP3214
REIMGP3215

test lécezése
először mindig el fel kell helyezni egy pár lécet szimmetrikusan mindkét oldalon. ezek pluszz merevséget adnak a szerkezetnek és megakadályozzák a test elcsavarodását.Esetleg a test közepén ki lehet mérni a köztük levő távolságok mint a lécek szélességének többszöröse, igy késöbb könyebb lesz a lécezés.
SOHA ne lécezzünk csak az egyik oldalon majd a másikon.
REIMGP3215
REIMGP3216

test lécezése 1
probáljuk először a léceket a helyükre tenni, így látható a végeinél szükséges lefaragás.
Ajánlott a  szabást még a ragasztás előtt elvégezni.
A kittben levő faanyag könnyű strukturáju, könnyen hajlítható ugyanakkor könnyen hasadó  puha faanyag. Én egy árral ki szotam jelölni a szögek helyét. Szögelés elött még faragasztóval illetve a kényesebb helyeken erős pillanatragasztóval szoktam a bordákat bekenni. a végeknék modellező szikévek lehet a megfelelő formát kialakítani. Ha esetleg a léc eltörik pillanatragasztóval helyre lehet hozni.
REIMGP3216
REIMGP3217

test lécezése.
A hajótest formájának köszönhető, hogy nem lehet minden lécet csak úgy "egyszerűen egymás mellé helyezni" Egyes léceket bizony türelmesen, éles szikével kell megfaragni.
REIMGP3217
REIMGP3218

test lécezése
Ennek a hajónak a teste még be lessz vonva egy réteg palánkkal igy a lécek között esetleg maradhat egy kis rés. Más nem bevont modelleknél azért jobb munkát kell végezni :-)
REIMGP3218
REIMGP3220

test lécezése.
Jó sok szöget el lehet használni :-)
REIMGP3220
REIMGP3221

Test lécezése befejezve.
Itten már lecsíszolva látható
REIMGP3221
REIMGP3222

Mivel a testet még át kell palánkolni, hogy megkapja végső bevonatát, ezért érdemes átcsiszolni. hogy a ráragasztandó lécek melyek kb. max 1 mm vastagságuak lehetőleg teljes felületükkel érintkezzenek, ne keletkezzenek kis pupok melyek zavaró módon benyomhatóak.
Esetleg valahol nem teszik a forma akkor ott ki lehet potolni fakittel vagy folyékony fával, majd átcsíszolni.
REIMGP3222
REIMGP3223

A test formája. 
A következő képeken látszik igazán az, hogy a bordák és az egész szerkezet jól lett-e összerakva. A test áramvonalas , gömbölyded és szimmetrikus ha minden rendben van. Ez most jól sikerült :-)
REIMGP3223
REIMGP3232

a test formája
REIMGP3232
REIMGP3233

A test formája
REIMGP3233
reIMGP3238

Ezen a lépésen is túl vagyok.
Ez még csak az 5. fázis
A test a leírás szerint 27 lépésből készül el majd jöhet a vitorlázat amihez már nem adtak leírást :-(.
Eddig kb. 45 óra telt el az építéssel.
reIMGP3238
IMGP3288

Test Palánkozása (furnérozás)
Pillanatragasztot használtam. időigényes munka. a vékony lemezeket jó erősen rá kell kasirozni az alatta levő lécekre. Ez fogja megadni a test végső kinézetét. Nagy gondot kell rá fordítani. probáltam már többféle ragasztóval is de a legjobb szerintem a pillanatragasztóval egy darabon bevonni majd jó rányomni és erővel lesimítani, hogy kövesse az alatta levő felület formáját. Mivel a lécek nagyon vékonyak aránylag nagy mértékű hajlítást is elviselnek, minden irányban.
IMGP3288
IMGP3292

lehetőleg mindkét oldalon szimmetrikusan vigyük fel a furnért a rajzolat miatt
IMGP3292
IMGP3293

A furnérozás után csiszoljuk fel az egész felületet.
A gerincet is pillanatragasztóval rögzítettem.
Sajnos elkövettem azt a "hibát" ,hogy az építési diagramon látható mintázat szerint furnéroztam és csak később tudatosult bennem az a tény, hogy a tervrajzon a lécezés más irányban fut, ami tulajdonképpen követi a mellvéd vonalát. Ebben az esetben a vizvonallal párhuzamosak a lécek.
IMGP3293
REIMGP3294

bordürök felhelyezése
be kell mérni a műszaki rajz alapján a bordürök távolságát
pillanatragasztó használata javasolt
REIMGP3294
REIMGP3295

bordürök
REIMGP3295
REIMGP3296

orr felépítmény burkolása
A léceket egymásra és NEM  egymás mellé kell helyezni ennél a modellnél
REIMGP3296
REIMGP3298

orrfedélzet
Sokszor a helyére probáltam mire elhatároztam felragasztóm. Volt egy kis méretbeli eltérés amit ki kellett pótolnom. A fedélzet lefedését előre elvégeztem, igy könnyebb volt csak aztán ragasztottam az egészet a helyére.
Számos végzáróléc és párkány is a helyére került.A hajlított elemeket, addig hajlítgassuk gyertyaláng fölött mig nagyjából a megfelelő formát kapják, csak aztán ragasszuk a helyükre.
Még lehet a léceket gözben fürdetni, a faiparban használatos módszer szerint, majd azután azonnal hajlítani. Ezt kiprobáltam de sokkal időigényesebb, ellenben a fa nagyon puha lessz és pontosan hajlítható törés és hasadás veszélye nélkül.
REIMGP3298
REIMGP3299

A párkányok ragasztása pillanatragasztóval , pontonként
A lécek görbületét gyertyaláng fölött alakítottam ki. Ügyelni kell, hogy a fa ne égjen meg.
REIMGP3299
REIMGP3306

módosított tat
Túl egyszerűnek találtam a gyári megoldást. annak idején a díszítés nem volt idegen a hajóépítő mesterek számára.
Az Artesania kittjének alapjául szolgáló Barcelonában kiállított hajón ez már kevésbé látható :-)
A kittből és más kittekből megmaradt "hulladék" fát használtam fel.
Ez a művelet kb. 4 órát vett igénybe
REIMGP3306
REIMGP3314

a tat felső felépítményének plussz diszítése a kitthez képest.
REIMGP3314
REIMGP3315

DÍSZÍTÉS
úgy éreztem ez a hajó tulságosan egyszerű a kitt szerint. lehet nem mindenkinek fog tetszeni ez a megoldás.
Utánanéztem ez időből származó és ilyen típusú hajóknál előforduló díszitési motivumoknak, többek közt ezt a fajta díszítő mintázatot is  használták abban az időben, talán a Santa Marian is. lassan készül mivel intarzia.
REIMGP3315
REIMGP3316

díszítés
lépésről lépésre.
nagy figyelmet és pontosságot igénylő feladat.
Ez már nem a kittben leírtak szerint.
A régi korokban minden hajó festve volt mivel másképpen a fa nem bírta volna a tengervizet.az intarzia egy lehetséges festési módot utánoz.
REIMGP3316
REIMGP3317

díszítés
REIMGP3317
REIMGP3322

Az orr díszítése is megtörtént.
Az orrdísz is furnérozva lett.
REIMGP3322
REIMGP3331

hátulnézet.
látható , hogya két kinyuló lábtartó deszka vizszintesen helyezkedik el.Én igy csináltam, minden esetre a szimmetrikusnak kell lenniük a függöleges tengelyhez képest.
REIMGP3331
REIMGP3323

merevítések.
Sajnos nem ismerem a megfelelő szakkifejezéseket a hajó részeit illetően.

Mint látható felkerültek a külső  függöleges merevítő bordák  + a kötéllétrát tartó alapzat.
Nem igazán látható jól de a bordák egymásra helyezett lécekből lettek kialakítva.
Az alsó lécek a hosszanti merevítő bordák közötti részt hidalják át mig a felső lécek eltakarják az illesztéseket igy az úgy tünik  lecsizsolás után mintha egy darabból lenne kialakítva.
Az utolsó bordának fel kéne nyúlnia a tatfelépítmény fedélzetéig ám a díszítés miatt ezt rövidebre vettem
REIMGP3323
REIMGP3324

lábtartó vagy kötéllétra alaprögzítő.
Ez a darab a kittben előregyártott. 
Csíszolni kell mig pontosan illeszkedik az oldalpalánkhóz. Erős ragasztó használata javasolt mivel a kötélhágcsó feszessége miatt, aránylag erős fizikai hatásnak lesz kitéve, ezt  a ragasztásnak bírnia kell és időtállónak kell lennie.
REIMGP3324
REIMGP3339

lakkozás.
Már említettem a lakkozott részeket sokkal nehezebb ragasztani. Emiatt eddig nem lakkoztam a testet, mert a ráragasztott alkatrészekben sok esetben feszültégek vannak a sok görbület miatt és fennállna egy gyengéb ragsztás esetében az elválás veszélye.
Innentől a test külső felére már nem fog felkerülni rgasztott alkatrész úgyhogy elvégeztem az első lakkozást.
Terpentines, viasz alapú fényes lakkot használtam. Ez csodálatosan kiemeli szinte életre kelti a fa színét.
REIMGP3339
REIMGP3420

HAJÓGYÁR (elég szűkös ez a munkahely)
készül a korlát az orr felépítményén.
A tartóoszlopokat vágjuk le egy picivel nagyobb méretre. Előre állítsuk ösze a korlátot. Előszőr csak az egyik vizszintes lécre fektessük fel a oszlopokat majd jöhet a többi. ha készen van a korlát, akkor könnyebb az alját, egy csizsoló felületen, egyszintbe hozni. A rögzitésnél én a két szélső oszlopot becsapoltam egy darab rézdrót segítségével, igy sokkal szilárdabbak lettek.
erős pillanatragasztót használjunk.
majd jöhet az orr elején levő oszlop.
majd hátsó korlátot és az oszlpot összekötő lécek (mint látható a szike mellett ezt is előre gyártottam.)
majd a tartóoszlopok.
A kiálló végeket levágtam maj lecsiszoltam.
REIMGP3420
REIMGP3441

korlát készen , "enyhén" díszítve
A hátsó korlátnál először a két oldalsó részt gyártottam előre és ragasztottam fel
majd a hátsó két oszlopot összekötni  vizszintes lécekkel majd ezekre ráhelyezni az oszlopokat. 
Az első résznél ugyancsak vizsintes lécekkel összekötöttem a két első oszlopot, majd a tartóozslopokat ragasztottam.
A végén pedig levágtam a lépcsőfeljárat nyílását.
REIMGP3441
REIMGP3447

orr és tat felépítmények korlátja készen.
A sarkoknál levő oszopok magasabbak a többieknél.
Az eredeti rajz szerint csak ezeken lennének "gömbszerű" alakzatok.
A diagram szerint a kittben benfoglalt fekete üveggyöngyöt kellett volna erre felhasználni.
Nekem ez nem tetszett és lecseréltem fagyöngyökre és ráadásul minden oszlopfőre került egy belőle :-)
REIMGP3447
REIMGP3467

középső korlát.
Itten eltérés található a műszaki rajz és az építési diagram között.
A műszaki rajz szerint az oszlopok magassága 19 mm / 3x3 mm és ráadásul az oszlopfők faragva vannak a kötélzet könyebb rögzitése végett. A anyaglistán 15 mm / 2x2 mm szerepel amibe már nem férne bele a faragás.
Én a 19 mm / 2x2 mm -t választottam és a faragást.
REIMGP3467
2010.09.08.
Utolsó módosítás: 2010.10.11.
Barcsy Károly (warship), Budapest
TIT Hajózástörténeti és Hajómodellező Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2011.02.13. 11:07:23
Szia károly!
Tetszik ez a lépésről-lépésre történő építési leírás. Mintha egy dobozos kit építési útmutatóját forgatnám magyar nyelven. Ezzel biztosan kedvet tudsz csinálni a hajómodellezés kipróbálására egy kezdő számára. A szakkifejezések nem baj ha gondot okoznak, de érdemes elolvasni Marjai Imre: Hajómodellezés c. könyvét. Ha nincs meg akkor küldöm.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció