Pintér György - Múzeumi krimik
A nevem Molnár Krisztián, és nemrég regisztráltam a makettinfó honlapján. Saját tervezésű alumínium maketteket építek, főként utasszállítókat 1:72 illetve 1:144-es méretben. Nemrég készültem el legújabb makettem építésével, és ezt szeretném ezúton bemutatni.
Még 2002. szeptemberében kezdtem el gondolkozni azon, hogyan nézne ki a jövő szuperszónikus utasszállító repülőgépe. Ekkor kezdett el körvonalazódni a fejemben egy olyan áramvonalas formaterv ami alapján 2009. júniusában elkezdtem építeni 1:144-es méretarányban az általam megálmodott második generációs szuperszónikus utasgép makettjét.
Bár a forma kialakítása közel 7 évig tartott, maga a tervezés 2009. június 4-én kezdődött. Ekkor kezdtem el kialakítani a gép végleges dimenzióit. A főbb méreteket (fesztáv, hossz) a Boeing által tervezett Sonic Cruiser méreteihez igazítottam, a géptörzs áramvonalas formáját az SR-71 Blackbird törzse ihlette, ehhez jön még az előrenyilazott szárnyszerkezet, mely aerodinamikai szempontból az egyik legtökéletesebb kialakítás. A gép legfőbb szerkezeti elemeihez tartozik még a kacsa-vezérsík, a Sonic Cruisertől kölcsönzött függőleges vezérsík, a 4 darab hajtómű (Pratt and Whitney F-119 PW-100 kissé átalakítva) és az ehhez tartozó levegő-beömlőnyílások.
Maga a makett teljes egészében egyedi tervezésű és kialakítású. A szerkezeti elemek a nyomdaiparban használatos alumíniumlemezekből készültek. A bonyolultabb ívelt formákat (pl.: a szárny és a törzs találkozása) javítótapasz használatával alakítottam ki. Az építési munka július elsején kezdődött és két hónapot vett igénybe.
Az építés a törzs kialakításával kezdődött, az első lépés a törzs keresztmerevítőinek a kivágása volt, erre ragasztottam rá a meghajlított borítólemezt. A borítólemez hajlításához egyre kisebb átmérőjű hengeres felületeket használtam (dezodoros doboz, porszívócső, seprűnyél), így érve el, hogy a hajlítás egyenletes legyen. A ragasztáshoz pillanatragasztót használtam (100Ft-os boltban 60Ft/tubus, az építés során 18 tubussal fogyott el).
A törzs elkészülte után az orr-rész és a hátsó traktus kialakítása következett. Keresztmerevítő lemezek és hurkapálca segítségével először elkészítettem a szerkezeti elemek vázszerkezetét és erre a vázra ragasztottam rá az alumínium borítást, amit a ragasztás után igazítottam a megfelelő formára és méretre, majd egy jó adag javítótapasz segítségével ívesre csiszoltam. Ezután következett az egyik legbonyolultabb művelet: a szárny belső része és a törzs összeillesztése. Itt fogyott leginkább a javítótapasz és a vizes csiszolópapír, két hétig csiszoltam, festettem és tapaszoltam,mire kialakult a megfelelő ívelt forma.
Következő lépés a törzs panelezése volt, amit szikével végeztem. Ezután jöhetett az előrenyilazott szárny és a vezérsíkok elkészítése. Itt kivágtam a megfelelő formát, bepaneleztem és ráragasztottam a külön elkészített merevítő szerkezetre. A hajtómű és a levegőbeömlő-nyílás egyszerű hajlított elemek, az egyetlen problémát ezeknél az elemeknél a kis méret okozta. A végső fázis a végszerelés volt (a szárny, a vezérsíkok és a hajtómű helyére illesztése), amivel augusztus 24-re készültem el.
Jelenleg a festés fázisánál tartok, ami be kell vallanom, mindig is gondot jelentett nekem, a legtöbb makettem legnagyobb gyengéje a rosszul sikerült festés. Emellett még az is gondot jelent, hogy nem tudom eldönteni,milyen légitársaság színeibe öltöztessek egy nem létező repülőgépet (eddig a MALÉV vagy a British Airways színeiben gondolkodtam). Ebben kérném minden érdeklődő tanácsát, illetve bármilyen jellegű kérdést, tanácsot, kritikát szívesen fogadok.