MAN F2000

MAN F2000 41.463 8x4

1:24, Italeri átépítés
Pintér György - Múzeumi krimik Már nagyon régóta szerettem volna egy igazi nehéz vontatót építeni trélerrel együtt, de ilyen kivitelt nem forgalmaz egyik makettgyártó sem, így hosszas tervezgetés után a saját építésnek láttam neki. Az átépítés elég nagy volta miatt itt csak a változtatásokat írnám le. Amit a gyári szerint készítettem, arra nem térek ki.

Az első dolog a vontató kiválasztása volt. Ezeknél a járműveknél a MAN és a Mercedes a legelterjedtebb, és az átalakítás szempontjából az F2000-es MAN ígérkezett könnyebb feladatnak. Az alap kit az Italeri által forgalmazott kéttengelyes traktor, ami átalakításra került. Első lépésként a váz hosszának növelése, valamint a váz hátsó részének megerősítése történt meg. Gyárilag ezek a kamionok sokkal erősebb vázzal rendelkeznek a hagyományosnál, a jóval nagyobb össztömeg miatt.
Ezt követően került sor az első kompromisszumra. Az Italeri kitben egy sima légrugós hátsó tengely van, de ide nekem egy ikerdifis laprúgós hátsó híd pár kellett. Ezt egy Daf-ból kölcsönöztem, így nem gyári MAN lett, de ez nem tűnik fel. A megnövekedett teherbírás miatt szükség volt egy negyedik, kormányzott tengely beépítésére is az első tengely után, amely egy másik kamionból maradt ki. Itt az eredeti kormányrudazatok összekötésével oldottam meg, hogy a két tengelyen a négy kerék együtt forduljon. Az első négy kerék a pótkocsiknál használt ballonos gumit kapott, míg a hátsók az eredetiek maradtak. Mivel a második kormányzott tengely elfoglalta az üzemanyagtartály, és egyéb szerelvények helyét, ezért azok a fülke mögé, a vázra kerültek külön készített tartókra. Ide építettem még egy plusz hűtőt is, valamint a pótkocsi vezetékek tartóját. A gyári kipufogódob szintén le lett cserélve egy krómozott "kéményre".
kamion motorját változatlanul hagytam, bár ezekben a típusokban inkább a 10 hengeres V-motor szokott lenni, nem a soros 6-os, de ennek az átalakítását nem vállaltam, csak a kardántengelyt szabtam át a módosult tengelytáv miatt. A fülkének a belsejét feljavítottam szokás szerint: az üléseket, ágyat, hátfalat bőrrel bevontam, CB rádiót, poharat, és egyéb apróságokat helyeztem el. A műszerfal színezésébe fa imitációt festettem. A fülke festését a kék szín három különböző árnyalatával kombináltam. Elég macerás, és időt rabló munka volt a visszapillantó tükrök elkészítése, gyárilag ugyanis kb. IFA színvonalú (nem az IFA lebecsüléseként írom) tükröket adnak. A fülke tetejére felhelyeztem a kiegészítő készletből egy lámpasort, légkürtöt, majd néhány matricát, antennát, és szélességjelzőt.

Miután kész volt a vontató, vettem egy nagy levegőt és nekiálltam a trélernek. Már a vontató készítése közben elhatároztam, hogy egy dolly (egy plussz tehermentesítő tengely, vagy tengelypár, olyan mint egy utánfutó) közbeiktatásával fogom elkészíteni a szerelvényt. Ennek a vázát műanyag lapokból ragasztottam össze, majd a Scania-nál használt bogis tengely (a hajtott tengely mögött lévő segédtengely, amit - ha üresen megy a kamion - felhúznak) elemeit építettem be tengelycsonknak. Ezeket úgy alakítottam át, hogy egymástól függetlenek, és van egy bizonyos mozgásuk függőleges irányban, így mindig beállnak a "terepviszonyokhoz". A tetejére egy nyeregszerkezet került, amihez a tréler kapcsolódik.
Ezután már tényleg "csak" a tréler elkészítése maradt. Itt a legnagyobb problémát a kerekek hiánya okozta, a trélereken ugyanis sok kis kerék van, nem olyan méretű, mint a kamionon. Elég komoly fejtőrés után jutott eszembe a megoldás, hogy az 1:35-ös modern gumikerekes harcjárművek kerék mérete kb. megegyezik vele. Gyorsan vettem is a legolcsóbb Italeri nyolckerekűből (LAV-25) kettőt, és mivel tengelyenként 4db kell, így el is dőlt, hogy hátul 4 tengely lesz. A tréler hátsó részét szintén műanyag lapokból készítettem el, majd ezekre erősítettem a kerekeket duplán, de a két kereket középen megosztva, mint az igazin. Az első két tengely magassága itt is állítható, mint a dollynál. A tréler középső része (a tulajdonképpeni hasznos rész) egy régi pótkocsi szétszedése után megmaradt darabokból készült, majd a kettőt összefogattam.
Közben elkészítettem az első részét a pótkocsinak, melyre szintén régebbről kimaradt plató darabokat erősítettem. Ennek a résznek keskenyebbnek kellett lennie, mint a többinek, mert ez mindig így van a trélereken. Ide került egy szerszámos láda, teletömve minden eszközzel, amit csak találtam a gyűjteményemben. Ezután következett az egyik legnehezebb rész, a hattyúnyak elkészítése. Ez fogja össze a tréler elejét a többi részével. Ezt teljes egészében műanyag lapokból készítettem, folyamatosan mérve és próbálgatva, mert csak így tudott egy síkban maradni az egész szerelvény. A hattyúnyak felfogatását mindkét helyen 4-es csavarral oldottam meg, így az szétszedhető, és egy alacsonyabb beépítésével a dolly nélkül is lehet vontatni. Ezután már csak néhány cső, vezérlőkar, lámpa, villogó matrica felhelyezésére került sor. Fontosnak tartottam, hogy élethű legyen a rakomány is, ezért egy elég nagy, 170 mm átmérőjű (ez a valóságban több mint 4 méter lenne), szennyvízcső darabot raktam rá. Elé, és mögé szélességjelző táblákat készítettem, majd vékony láncokkal rögzítettem a platóhoz. A teljes szerelvény elég monumentális, a teljes hossza majdnem egy méter lett, és kb. 7-8 hónapig készült.
A teljes szerelvény az udvaron
A teljes szerelvény…
A hossza miatt nehéz fotózni
A hossza miatt nehé…
A csőről se gondolta a gyártó, hogy rakomány lesz belőle
A csőről se…
A vontató
A vontat
A bőr belső
A bőr bels
Hátsó "tekintet"
Hátsó "tekintet
A fülke mögötti szerelvények
A fülke mögötti…
Nehéz a mozgatása a nagy méret miatt
Nehéz a mozgatása…
A 35-ös kerekek jól harmonizálnak
A 35-ös kerekek jó…
Szerszámosláda
Szerszámosláda
A hattyúnyak
A hattyúnyak
Hátul igen egyszerű a tréler
Hátul igen egyszer…
Keréksor szélességjelzővel
Keréksor szélessé…
A vége már homályba veszik
A vége már homá…
Nekem bejön a három kék kombinációja
Nekem bejön a há…
A fülke mögött a segédhűtő
A fülke mögött a…
A széles gumik az elején
A széles gumik az…
Dolly másik nézetből
Dolly másik nézetb…
Hátsó rögzítés
Hátsó rögzítés
2007.11.24.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2008.04.05. 21:57:47
Gratula Gabi!

Bár nekem volt szerencsém élőben is látni a makettet, mindig megdobban a szívem, ha egy sokkerekes gépet látok akár az utcán egy nehézszállítót, akár egy Ruszlant a reptéren :)
jokogeri
2008.04.06. 11:35:09
Kedves Gábor.Nagyon jó az ötlet és a kivitelezés is, mint ahogy a többi munkád amiket láttam.Anélkül,hogy kisebbíteném a makett értékét,néhány észrevételem volna,de meg ne haragudj,mert nem bántani akarlak a véleményemmel.Én az ilyen maketteket "cukormáz" modellnek hívom.Mert mielőtt valaki hozzáfog egy kamionhoz,oda kell menni egy igazihoz és jó alaposan körbenézni és rengeteg fotót készíteni róla.Én így csinálom.De én a valóságban is évekig kamionoztam.Nos:kicsit koptatni,porozni kellett volna az alvázat,a póton a tartályrögzítő láncok lógnak,meg kellett volna feszíteni.Az egész szerelvényen a kerekek fényes feketék. Hol láttál ilyen kamiont?Az igazi gumik matt sötétszürkék,kopottak,töredezettek.A traileren sehol egy kis rozsdásodás,olajfolt,esővíz megfolyás.A szerszámosládában ilyen steril tiszta katonás rendben levő cuccokat még ember nem látott.Pedig engem kamionos koromban a kollégák "tisztaságbuzinak" csúfoltak.
Gabi
2008.04.06. 12:49:19
Szia!
Köszönöm a hozzászólásod, és az észrevételeidet. Ezt a kamiont kb 6-7 éve készítettem, tehát azóta már a technikám is sokat változott, nomeg a háttéranyagom is.
A gumik kérdése. A vontatón gyári Italeri gumi van, aminek gumi az anyaga, azt festeni nem lehet, legfeljebb koszolni egy kicsit. A pótón lévő kerekek műanyagok, azok matt feketével vannak festve. A koszolás kérdése nagyon régóta megosztja a makettező társadalmat, de kamionos vonalon nem jellemző a koszolás, és elmondhatom neked, hogy nagyon sok kül és belföldi versenyen megfordultam már, de két kezemen meg tudom számolni hány élethűen koszolt kamiont láttam. Ez egy igen nehéz dolog, és a másik, hogy nekem sokkal jobban tetszik, ha csillog-villog. Mai tudámossal sok mindent ki tudnék javítani rajta, de nem akarom, mert ez az akkori állapotot tükrözi, és ebben a makettben is a kihívás volt a lényeg. Természetesen lehetett volna még élethűbbre csinálni, de én mindig azt mondom, hogy valahol meg kell húzni a határt a részleteknél a saját építésnél is, de van hogy ki dolgozok pici részletet is, mert kedvem hozzá.
Köszönöm mégegyszer az észrevételedet, remélem láthatunk majd tőled is valami szép kamiont.
Gabi
jokogeri
2008.04.06. 18:16:57
Szia!Láttál már tőlem kamiont, csak régen és ezért nem emlékszel rám.Monoki Árpival voltál nálunk Gyöngyösön.Valamint amikor Árpiéknál volt kiállítás oda is vittem egy Peterbiltet meg egy Tamiya 1:6-os Harley-Davidsont.Én sem vagyok nagy híve a kamionkoszolásnak,de egy leheletfinom koptatásnak lennie kell az alvázon és a gumikon, hogy élethű legyen.Holnap nekilátok fotózni néhány munkámat és felteszem őket, hogy megnézhesd.
sanyi
2008.08.24. 18:51:18
Ez valami nagyon király! Gratula!
Sanyi
Atis
2008.11.16. 21:39:53
Gratula Gabi, nagyon tetszik a "jószág". Remélem nem ez lesz az egyetlen ilyen projekt.:)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció