L-13 Blanik

Letov L-13 Blanik

1:48, Modela
Pintér György - Múzeumi krimik Újabb, a legtöbb makettező számára ismeretlen gép. Bombákat sem tud vinni, 18 hengeres csillagmotorja sincs, lassú is, de mégis jobban tetszik, mint bármilyen "warbird". :)

1956-ban sok minden történt, Elvis felkerült a slágerlistákra a Heartbreak Hotel című számával, az angliai vasúton megszüntették a harmadosztályt, az IBM megalkotta az első merevlemezt, Budapesten forradalom tört ki, Csehszlovákiában felszállt a Blanik prototípusa.
Az XLF-207 kísérleti géppel nyert tapasztalatok alapján építették, alapfokú kiképzőgépként de műrepülésre és távrepülésekre is alkalmas volt. Teljesen fémépítésű gép volt, lamináris szárnyprofillal és rengeteg szabványos szovjet alkatrészből. Azt sajnos nem sikerült kiderítenem, hogy ez pontosan mit jelent...
A sorozatgyártást 1958-ban kezdték meg, mindent összeszámolva több, mint 3000 példány készült el. Gyorsan népszerű lett, még az amerikai légierő is használta, alapfokú kiképzőgépként.

Természetesen voltak vele problémák is. A futómű vezérlő fordítva működik, mint ahogy a logika megkövetelné, előre tolva húzza be a futóművet. Más probléma is volt a kabinban, az ívelőlapok és a zuhanóféklap fogantyúja nagyon közel volt egymáshoz, ez sok balesetet okozott. Kellemetlen dolog féklapot nyitni, amikor nem kellene... Az alacsony építésű vízszintes vezérsík pedig könnyen elakadt a fűben, ez különösen terepre szálláskor okozhatott sérülést.

A gépet szemlélve egy laikus szeme biztosan megakad a jól láthatóan előrenyilazott szárnyakon. Ez nem "dizájnelem", a tervezők sem a második világháborús német prototípusokat irigyelték meg - gyakorlati oka van. Ez egy kiképzőgép, a kezdetekkor ketten ülnek benne, növendék elöl, oktató hátul. Az első egyedülrepülés is ezzel a típussal történik, viszont oktató nélkül. A kezdő pilótáknak gondot jelenthet, hogy az oktató hiánya miatt a súlypont hátrébb kerül, más mozdulatokkal kell vezetni a gépet. Ezt elkerülendő, több megoldást dolgoztak ki. Ebből az egyik az, hogy az oktatót ültessük a súlypontba, így hiánya majd nem fogja azt befolyásolni. Nagyon nehéz viszont úgy kialakítani teherviselő elmeket, hogy a főtartó helyén egy oktató csücsül. :)

Megoldás? Emeljük fel a szárnyat az oktató fölé, vagy például nyilazzuk előre. Egyébként ha valaki alaposabban megnéz egy Rubik Góbét, annak is előre van nyilazva a szárnya, 1,5 fokkal. Alig látni, de bizony előre van...

Több változata is készült, az L-13 AC a Super Balnik (L-23) szárnyaival és pilótafülkéjével készült, kifejezetten műrepülő célokra. A Vivat a motoros vitorlázó változat volt, orrában egy Mikron MIII AE motorral. Volt más segédmotoros változat is, itt a szárny felett volt fixen felszerelve egy kisegítő motor (ez is megépíthető a makettből). Az SL-2P egy érdekes változat volt: Litvániában készült a lamináris szárnyprofilok tanulmányozására. Ehhez két Blanikot építettek össze, a kialakítás hasonló volt, mint a He-111 Zwilling esetében.

A makett eredetije a Modela cégnél készült, de hozzám egy utángyártott változat került, német nyelvű szöveges (!) összeállítási útmutatóval és használhatatlanra sárgult matricalappal. A kidolgozottság nem rossz, de a felület szörnyű, kiemelkedő panelvonalas rettenet. Szerencsére nem túl nehéz újrakarcolni, érdemes is megtenni, rengeteget dob a gép megjelenésén. Fémépítésű gép lévén rengeteg szegecs tartotta össze a szerkezetet, ezek elkészítése viszont már ízlés kérdése. (A gépen ezek a laposfejű szegecsek a felületbe voltak csiszolva, alig látszottak. Fotótól függ, hogy mit látunk.)

A kabinban megkapjuk az alap dolgokat: műszerfal, ülések, botkormány, de ennyi. Szerencsére a kabin nem volt túlbonyolítva, könnyen fel lehet javítani. A kabintető rettenetes, fel kell polírozni, valamennyit lehet rajta segíteni. Az igazi megoldás új kabintető húzása lenne.

Az illeszkedés meglepően jó és sorja sem nagyon található az alkatrészeken.

2008-08-23
Első lépésként a kabintetőt kezdtem újrapolírozni és újrakarcoltam a panelvonalakat. Ezután a szárnyak már meg is kapták első Surfacer 1200-as rétegüket és kijavítottam a karcolás során ejtett hibákat.

2008-08-24
A szárnyak most már teljesen ki vannak javítva, a törzsön majd még kicsit kell alakítani. Összepróbáltam a kabin alkatrészeit is, meglepően jó az összkép, csak az oldalfalakról kell pótolni pár kezelőszervet. A kabin úgyis csukva lesz, na meg a kabintető sem lesz 100 %-os...
Blanik, látványos festéssel - talán ez lesz  a makettből.
Blanik, látványos…
Alkatrészek újrakarcolva, hibák lekenve Surfacerrel
Alkatrészek ú…
Kabin alkatrészek összepróbálva, a botkormányok hiányoznak.
Kabin alkatrészek…
A sárga szín nem csak a bogarakat vonzza, hanem a helyes cseh lányokat is. :)
A sárga szín nem…
2008.08.23.
Utolsó módosítás: 2008.08.24.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gavallér
2008.08.24. 17:46:57
Szia!
Csak szőrszálhasogatás képpen: tapasztalataim szerint jobb, ha a futókar előre tolva csukja a futót, mivel jobban szem előtt van és kisebb az esélye annak, hogy elfelejtődik leszállás előtt kibocsáltani. Erre talán a legjobb példa a Kisjantár amivel a szó szoros értelmében küzdeni kell, hogy be lehessen csukni.
Amúgy maga a makett nagyon jó, nekem is ott van a polcomon.
üdv.:Gábor
ChevyG
2008.08.24. 17:56:32
Szia!

Nem szőrszált hasogatok, csak kiváncsi vagyok: ez a kép Őcsényben készült?

üdv!
Fodi
2008.08.24. 18:05:29
Gavallér, nekem a húzás természetesebb. :) Annak idején NAgyvason tanulgattam, ha jól emlékszem ott is húzni kell. Bár a fene tudja, rég volt már... :)

ChevyG, nem hiszem, valami kimondhatatlan nevű cseh reptér volt megjelölve helyszínként. Krstavocyzcyicje. Legalábbis valami hasonló. :)
Tibor
2008.12.12. 15:06:11
Tetszik az írásod, csak kár, hogy a kész makettről nem tettél fel fotókat. Nekem az eredeti Modela kiadás van meg még összerakatlanul. Nincs véletlenül fotód a kabin belsőről. Megköszönném.
Üdv.
Fodi
2008.12.29. 09:05:54
Tibor,

valoban nem tettem fel kepet az elkeszult geprol - mivel meg nincs kesz. :) Majd potlom.

Kabinbelsorol nem sok kepem van, nem is nagyon kell. Egy "gond" van a Blanik (es altalaban a sportgepek) kabinjaval, elobb-utobb mindegyik egyedi lesz. Ez foleg a szinekben jelentkezik, mert az elhasznalodott padlot, karpitokat stb abbol potoljak, ami az adott repuloteren vagy klubnal van. Ennek a gepnek pl mely bordo a belso resze, apro sotet mintakkal.
Tibcsi
2011.10.19. 09:06:38
Szia Fodi,

Én is most szereztem be egy ilyen makettet, de az nem utángyártott. Dobozom nekem sincs hozzá, de az eredeti (cseh nyelvű) összeállítási rajz megvan és a keretek is még érintetlenek. A sárgult matrica úgy látszik, a makett tipushibája, mert az enyém is olyan. :( Viszont a kabindekli egész használhatónak látszik, nem karcos és nem is túl vastag.

Akartam csinálni egy dobozbontást róla, de szerencsére előbb megnéztem, nincs-e ilyen makett az infón. :) Majd lefotózom a kereteket és az összeállításit, és elküldöm mail-ben. És felteheted ide, ha gondolod. :)

Tibcsi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció