„Klimi”

KV-1 C

1:35, Tamiya No.35066 (1975)
Pintér György - Múzeumi krimik Az eredeti:
A szovjet hadsereg már a 30-as évek elején hadrendbe kívánt állítani egy modern nehézpáncélost, de az ekkortájt zajló harckocsifejlesztési programok csúfos kudarccal végződtek. A T–35-ös és a T–28-as harckocsik nem tudták produkálni a korszerű hadászati kívánalmakat, így kénytelenek voltak félretenni a többtornyos nehéz és lassú acél monstrumok koncepcióját, és át kellett alakítaniuk ezt a fegyvernemet. A T-34-es közepes harckocsi tervezésével egy időben megkezdték a KV jelzésű (Kliment Jefremovics Vorosilov szovjet marsall után elnevezve) nehézharckocsi-család kifejlesztését is. A Barbarossa hadművelet kezdetekor kevés példány állt szolgálatban, a gyártás csúcspontja 1940 március és 1942 augusztus közé esik. A KV–85-ös modell váltotta fel az 1943-as évtől. A „Klimi” nevet a finn katonák ragasztották rá a téli háborúban.

A makett:
A Tamiya cég játékként is működő maketteket is gyártott, ez a készlet is ebből a szériából való. A kit 16 db vinyl, 121 olajzöld műanyag alkatrészt és 1 pár gumi lánctalpat tartalmaz. Az alkatrészek sorja-, és beszívódás mentesek. Az összeállítási útmutató a megszokott, könnyen értelmezhető. A matricalapon egy járműazonosító, vörös csillag, felvonulási jelvény és a szokványos hazafias lelkesítő szlogenek találhatóak.

Építés:
Az összeállítást az útmutatót követve a futóművel kezdtem, itt probléma nem adódott. A teknő oldala a lánchajtó keréknél számomra érthetetlen okok miatt nyitott. Ezt a rést belülről elfedtem egy műanyaglappal, majd tömítettem. Az üzemanyagtartályokra vékony fémlemezből új pántot és fogantyúkat csináltam. A vontatókötelet lecseréltem vékony bowdenre, a rögzítőszerkezetnek a vége drótból készült. A vontatószemeken lévő kis láncot drótból hajtogattam. A test oldalán hangszóróvezetékből pótoltam a pici rögzítőkampókat, a szerszámosládák fülei is ebből készültek. A motor szellőzőrácsát kivágtam, majd rézráccsal fedtem be a nyílást.A belső merevítők fémlemezből készültek. Pótoltam a fényszóró és a kürt vezetékeit és lecseréltem a kábel vezetőcsövét is kábelszigetelésre. Az izzót átlátszó szórógyöngyből imitáltam, a kitörött üveg szilánkjai műanyaglapból lettek kivágva. A motorfedél rögzítő és emelő kampóit lecseréltem drótra. A lángvágós darabolás nyomait tűreszelő hegyével karcolgattam. A hiányzó hegesztési varratokat a még puha tömítőpasztába szike hegyét belenyomogatva készítettem. A „C” verzió öntött toronnyal készült,és a szovjet technika nem volt ezen a téren túl kifinomult. Így a torony oldalát oldószeres ragasztóval és erős kefe segítségével érdesítettem, és húzott szállal pótoltam az öntőforma illesztési nyomát. A parancsnok búvónyílásának szerkezeteit teljesen lecsiszoltam,és fémlapból, vezetékből újat készítettem. A torony kapaszkodói vezetékből vannak. A toronygéppuska állványa összesen 9 db alkatrészből állt össze. A torony forgatható periszkópjait megfúrtam, mert hiányoztak a nyílások. A periszkópokat nem tartalmazza a készlet, és a nyílások elég nagyok, hogy üresen maradjanak, így ezeket műanyaglapból csináltam meg. Az antenna üvegszálból van, a csatlakozó fedele műanyaglapokból készült. A lánctalpat az egyik makettező kollégának köszönhetően sikerült a Trumpeter cég gumicsíkjára cserélni (egy fokkal jobb, mint a gyári Tamiya).

Festés:
Az alapszín Humbrol 150, Forest green (erdő zöld) szín lett. Az egy hetes száradást követően bemostam az egész járművet híg fekete olajfestékkel. Fehér pigmentporral finoman átködöltem a különböző egységek középső részét. A sár tempera, faragasztó és teaszűrőn átszitált finom homok keveréke,majd a végső színét akril festékkel és pasztellkrétával adtam meg. Az olajfolyások és foltok felhígított fekete és barna festékek keverékével készültek, majd fényes lakkal kapták meg az olajost csillogást. A lánctalp rozsdaszínű pigmentporos kezelést kapott, majd befolyattam híg fekete festékkel. A kopások a láncon és a görgők futófelületein a Mr. Color cég polírozható festékével készültek. A karcolásokat, festékpattogzódásokat a Revell 36178-as számú akril festékével, grafitceruzával, tűreszelő hegyével készítettem. Befejezésként az egész makettet finoman szárazecseteltem az alapszínhez hozzáadott fehér festék keverékével.

Összegzés:
Aki egy részletes makettet szeretne, és nem akar vele sokat bajlódni, annak egy másik cég modernebb makettjét ajánlom. Kezdőnek gyakorolni, vagy működőképes modellként elkészíteni alkalmas. Aki szereti a kihívásokat,és imád alkatrészeket barkácsolni,annak tetszeni fog. Az alkotóelemeket nem méregettem le, így nem tudom mennyire méretpontosak az eredetihez vagy másik cégek termékeihez képest (de ennyire nem is vagyok megszállott…).
KV1 - C_03
KV1 - C_03
KV1 - C_01
KV1 - C_01
KV1 - C_02
KV1 - C_02
KV1 - C_04
KV1 - C_04
KV1 - C_05
KV1 - C_05
KV1 - C_06
KV1 - C_06
KV1 - C_07
KV1 - C_07
KV1 - C_08
KV1 - C_08
KV1 - C_09
KV1 - C_09
KV1 - C_10
KV1 - C_10
KV1 - C_11
KV1 - C_11
KV1 - C_12
KV1 - C_12
KV1 - C_13
KV1 - C_13
KV1 - C_14
KV1 - C_14
KV1 - C_15
KV1 - C_15
KV1 - C_16
KV1 - C_16
KV1 - C_17
KV1 - C_17
2013.07.30.
Utolsó módosítás: 2013.08.04.
Elliot
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
zalan99
2013.08.06. 14:03:29
Szia!Tetszik a makettod!Nagyon jól sikerült,kíváncsi volnék hogy lesz-e belőle dioráma?De had kukacoskodjak :): a Barbarossa hadművelet kezdetén (1941 jun. 22-én) Sztálin 711 db KV-1 tankkal rendelkezettami szerintem nem olyan kevés bár ez relatív.
Még egyszer gratulálok!
Üdv: Zalán
Zoli
2013.08.06. 19:15:45
Szia,
Nekem is tetszik, nagyon mutatós! Egy apró kötözködnivalóm van csak, a torony felülete. Nekem úgy tűnik, mintha be lenne szórva valamivel, vagy a festékbe kevertél volna valamit.
z
gabes
2013.08.07. 21:38:17
Nincs baj azzal a toronnyal, az öntött felületet akarja bemutatni bár én kicsit visszacsiszoltam volna és akkor nincs ez a darabos hatás amit Zoli említ!
Egyébként tényleg szép kis makett lett, mondjuk az én ízlésemhez túl steril, elbírt volna még egy kis befolyatást és koszt!
Gratulálok hozzá, nekem tetszik! :)
Gábor
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció