Heinkel He-70 K a Magyar Királyi Honvéd Légierőben (emlékfotó)

Heinkel He-70 K

1:72, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik A dobozból három típus építhető meg: a He 70F-2 Spanyol Nemzeti Légierő gépe, a He 70 G-1 német nagysebességű utasszállító gép és a He 170 (nálunk He-70K) Magyar Királyi Honvéd Légierő gépe. Természetesen az utóbbit választottam.

Dobozbontás után keserű lett a szám íze… Nem a megszokott Revell minőséget kapjuk, hanem szerintem egy régi átvett (talán Matchbox) készletet. Már maguk az öntőkeretek is furcsán szögletes keresztmetszetűek, az alkatrészeken durva túlfolyások és beszívódások! A rengeteg sorját már nem is említem, mindezek tetejébe pluszos panelezés…

Próbálok lépésenként végigmenni a munkafolyamaton, megosztva Veletek a tapasztalataimat.

A pilótafülke nincs túlbonyolítva, de könnyen építhető.

Az első buktató a két törzsfél összeállítása előtt lesett rám. A magyar gépnél a jobb oldali szögletes ablakok közül a középső nincs beépítve, ezt nem jelzik, én egy sztirol lapot építettem be. Szintén ennél a lépésnél nem utalnak rá, hogy a kabinfülke alját is fessük le, mivel a hason levő ablakon keresztül ugye nem csak ki, de be is lehet látni! Egyébként mindkét oldalon a motor mögött beszívódás van, valamint a fülke alatt a hason is. Tömítő pasztával és csiszolással orvosoltam a problémát.

A motortér két felénél hatalmas túlfolyások, a gyűrűnél rossz illeszkedéssel találtam szembe magam (tömítés, csiszolás).

A szárnyaknál 1-1.5 mm-es eltérés van a két fél összeragasztása után, az aknát úgy kell „megkeresni” a benne lévő túlfolyt műanyagban. A szárny előre nyúló antennáját húzott szálra cseréltem, mivel az eredeti nagyjából karvastagságúnak felelt volna meg. Egyébként a törzshöz való illeszkedése jó, de csak akkor, ha eltávolítjuk a lehetetlenül nagy illesztő csapokat. Ilyen megoldást még nem láttam, mindenki oldalanként 2-2 körülbelül 3x3 milliméteres körcikkelyt képzeljen el! Csak gépi úton tudtam gömbfejjel kimarni, mert máshogy nem lehetett hozzáférni.

A pilótafülke és a lövész ablakai jól illeszkednek, de a kis üvegfelületek miatt én a szabadkézi festést választottam, mert a maszkoló papír nem tudott jól megtapadni a kis domború felületeken.

A felső törzskeret törzshöz való illeszkedése tragikus. Többlépcsős tömítési/csiszolási folyamat várt rám. Félre is tettem napokra… A gép alján lévő hűtőt is „sorjakoszorú”-ban kapjuk. A motor égéstermékeit kivezető csonkokat egész egyszerűen rosszul készítették el, az ív pont a tükörképe a szükségesnek! Ezzel már nem volt erőm foglalkozni…A gép hasának a jobb oldalához közelebb jelzik a szélgenerátor helyét, ne dőljünk be, a bal oldalon volt!

A futóművek összeállítása nem egyszerű, a függőleges szár becsatlakozásánál a tárcsát érdemes kivágni, mert az eredeti illesztési nyílás túl kicsi. A beépítése még nehezebb! Kevés a hely, nincsenek pontos illesztési pontok a lemezek és a rudazat számára. A kereket fedő lemez sem pontos, illik a szárral párhuzamosan felragasztani, de akkor meg majdnem leér a sarka a földre…

A gépet ecsettel festettem, de nem a megadott minta alapján. Az interneten talált képek és a Punka-Sárhidai szerzőpáros \\\"Magyar Sasok\\\" könyve segítségével készült el a folttérkép. Nem volt egységes akkoriban ezeken a gépeken a séma, megközelítőleg készült a festés. Revell színeket használtam, a has R-49, a szürke R-374, a barna R-381, a zöld R-361, sárga R-15; trikolór piros R-330, fehér R-301, zöld R-364. A szárnyak alján a sárga festés a korabeli fotók szerint jobban benyúlik a törzs irányába mint a festési útmutatón, ezért ezt így készítettem el. A vezérsíkokra a nemzeti színeket festettem, bár adnak matricát a függőleges vezérsíkra, de az egyetlen interneten talált fehér keresztes gép fotója szerint a vízszinteseken is volt trikolor. A legnagyobb légellenállásba ütköző részeket 2000-es polírpapírral koptattam, fémszínnel szárazecsetelve festéklepattogzódást imitáltam. Mivel nem vésettek a panelvonalak, ezért csak a csűrőknél, oldalkormánynál paneleztem, illetve pár helyen koszoltam barna vízfestékkel. A hason fekete vízfestékkel igyekeztem a kormozást visszaadni több-kevesebb sikerrel.

A matricalapon ömlesztve kapjuk a jelzéseket, minden logikát nélkülöz az elhelyezésük. Hogy jót is mondjak a matricák pontosak és jól tapadnak. Azt pedig külön kiemelném, hogy kapunk magyar nyelvű szervizfeliratokat! „NEM BELÉP” és „NEM MEGFOG” szerepel rajtuk.

Az antennákat damilból készítettem, amit előbb kék alkoholos filccel papírlapra leszorítva és végighúzva színeztem. Az antennagyűrűket horgászúszó rögzítő szilikon szeletekből csináltam. Az útmutatón nem jelzik, de eredeti képeken is látszik, hogy nem csak a törzsközéptől megy antennahuzal a függőleges vezérsíkhoz, hanem onnan a bal oldali szárnyhoz is! Sajnos a bekötési mód ismeretlen, de azért így készítettem el a gépet. A rögzítéséhez pillanatragasztót használtam.

A talaj barnára festett vízzel kikevert gipsz, amire ragasztót kentem és erre szórtam a Busch műfüvet (három eltérő tónusút), a kopár területeket vízfestékkel tovább alakítottam. A figurák a Revell Pilots & Ground crew dobozából származnak. A fényképező állványa lecsípett gombostűkből készült, a gyűrű egy fel nem használt körantenna, a gép és az alapja hulladék alkatrészekből állt össze, az objektív egy szelet húzott szál.

Egy sok türelmet és összpontosítást igénylő, nem túl részletes és pontatlan készletet kapunk, de mivel nincs más gyártó, ezzel kell beérnünk! Rövidebb-hosszabb és még hosszabb megszakításokkal 8 hónapig készült a gépem, közben lekerült a „gyártósorról” egy F-111 és egy F-16 is…
100_4228
100_4228
100_4235
100_4235
100_4254
100_4254
100_4260
100_4260
100_4264
100_4264
100_4265
100_4265
100_4278
100_4278
100_4289
100_4289
100_4304
100_4304
100_4362
100_4362
Doboz
Doboz
He-70K
He-70K
2011.12.04.
Utolsó módosítás: 2012.08.15.
ecsetes, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
szecsigeri
2011.12.05. 18:44:40
Ugye még nem jelent meg de alkalmam volt már megtekinteni, amiért köszönetet mondanék tisztelt kolléga!
Remek kis gépet hoztál össze a minősége ellenére is, az ecsettel történő festés után külön dícséret jár!
Egyszóval gyönyörű lett! Sok sikert a többihez és további jó makettezést!
ecsetes
2011.12.05. 22:25:48
Gyors voltál! Volt vele gond bőven, de mire készen lett megszerettem. Köszi a hozzászólást! Remélem Neked is lesz majd időd makettezni :)
Lapidus
2011.12.13. 08:46:39
Jó hogy kijött ez a cikk, mert én gondolkodtam, hogy ilyen pihentető villámmakettezéshez megveszem, de a tömítés-csiszolás után már biztos többet akartam volna vele szenvedni és ebből is egy ilyen végtelen történet kerekedett volna! Különben most én is barátkozok az ecsettel, de nagyobb felületeken az éles kontúr miatt szerintem sose fogom megszeretni.
vrauko
2011.12.13. 09:48:47
Meg vagyok elégedve.
Egyébként tényleg Matchbox; a Matchbox dobozban még ék matricák voltak a magyar változathoz. A SPANYOL nacionalista légierőt a MAGYAR szövegben egyébként nem muszáj ANGOLUL megnevezni. Mink itteni bennzüllöttek beszélni kicsi mágyár. :)
Csobi21
2011.12.13. 12:31:14
Szia!
Nekem nagyon tetszik, szabad kérdeznem, hogy mivel maszkolsz, használsz valamit egyáltalán?
Lucky13
2011.12.13. 16:01:05
Minden elismerésem, hogy egy ilyen körülményes makettből ezt a végeredményt hoztad ki! A festés is nagyon jó lett, én soha nem tudtam ilyen jól bánni az ecsettel!
Bogesz
2011.12.13. 17:56:51
Nagyon jó lett. Szép ez a dioráma. Gratulálok.
ecsetes
2011.12.13. 19:06:57
Lapidus: nagyobb felület esetén a visszamosásos módszer lehet jó ecsetes festésnél, bár őszintén szólva nagyobb méretaránynál jobb a fújás.
Vrauko (gondolom ez ősi magyar név) ez így sikerült, javítom. :)
Csobi21: a felületen grafitceruzával megrajzolom a folttérképet, azután szabad kézzel festek. Egyenes vonalak esetén és az "üveg" felületeken öntapadó Revell maszkoló fóliát használok. Itt sehol sem használtam.
Köszönöm mindenkinek!
vrauko
2011.12.13. 21:02:32
Ősi tót. Javítsd. :)
Elnar
2011.12.13. 22:22:41
Régóta szemezek a He 70K-val, de úgy tűnik az írásod alapján, ez még egy ideig így is marad. Ha megengedsz egy véleményt: ilyen kis méretaránynál nagyon vastag tud lenni a festés. Ajánlom a Revell helyett a Gunze vagy a Hunbrol festékeket, sokkal kisebb szemcséjűek.
/off: A "nem belép" nekem eléggé fordító-ízűnek tűnik. Ami stencilt eddig olvastam, az mind szép magyar szövegű volt ("felbakolás előtt 700kg-al terheld" - Me 210 Ca-1) vagy egyeltalán nem volt látható (nem festették fel őket a magyartarka kamóra). A harmadik variáció az átfestés nélküli használat volt(Re 2000 orrán olvasható "cannone" felirat)/
Ja, amőgy szép lett ám a gép, csak én itt agymentem egy sort :)
ecsetes
2011.12.14. 22:00:46
Elnar, tökéletesen igazad van! 1/72-ben ecsettel festek, ez mindig vastagabb mintha fújná az ember. A Revell festéknek pedig az az oka, hogy azt árulom a boltomban, szóval "könnyű és olcsó" hozzájutnom :) A szövegben is egyetértünk, de hát örüljön az ember h "németék" ennyit is megtettek!
ecsetes
2011.12.14. 22:02:21
Elnar, tökéletesen igazad van! 1/72-ben ecsettel festek, ez mindig vastagabb mintha fújná az ember. A Revell festéknek pedig az az oka, hogy azt árulom a boltomban, szóval "könnyű és olcsó" hozzájutnom :) A szövegben is egyetértünk, de hát örüljön az ember h "németék" ennyit is megtettek!
cserbal
2011.12.15. 07:46:51
Szia!
Őszintén gratulálok! Kicsit beelőztél, nálam is most van születőben, a fújás közepette járok már, de én már vagy másfél éve nyüglődök vele. Megtetszett, hogy elég ritka makett és csak utána olvastan ki a netről, hogy mi újság. Van eg yviszonlag részletesen dokumentált angol nyelvű építés, a végén "crap"-nak minősíti. (inkább nem mennék bele, hogy mit jelent pontosan). Én átvéstem a domború panelvonalakat, de a futómű részletezése helyett csukott aknaajtókkal dolgozok inkább.
Viszont ha kedvet kap valaki a típushoz, akkor 1/72-ben az ICM gyártja a G és az F-2 változatokat is.
Ha tudsz hozzá szerezni egy WM-14K motort burkolattal, akkor már sínen vagy a magyar változat felé...
hobbista
2011.12.15. 12:22:55
Igen! Sajnos a Revell-nél mindig lutri, mit kap az ember a szép grafikájú dobozban. Ennek ellenére szépen elkészítetted.
ecsetes
2011.12.15. 19:49:33
Sziasztok!
Cserbal, én ennyire nem merültem bele, így is eléggé elfárasztott! Az ICM változatot nem ismerem, pedig vannak a nagykerben ICM makettek, de ilyet nem láttam. Egyébként majd inkább a 1/48 méretarányban törekszek a pontosabb, feljavított megjelenítésre. Köszönöm a hozzászólásod és neked is Hobbista!
cserbal
2011.12.16. 05:45:12
Szia!
Én sem próbáltam még ki őket, de jókat írnak róluk.
He-70G (ICM 72233)
He-70F-2 (ICM 72231)
ecsetes
2011.12.20. 18:28:33
Cserbal, rájuk kerestem. Majd ha már az összes, 2. világháborúban magyar felségjelet viselt és 1/72-ben kiadott makettet elkészítettem nekifutok újra a Heinkelnek. Ez nem mostanában lesz :) Azért köszönöm, felírtam a számokat!
Matthias
2012.01.03. 09:58:21
Csak egy észrevétel: Ez ugyan nem a te hibád, de a revelles matricalap helytelen, tudniillik a mellékelt századjelvényt soha nem festették fel kereszt felségjelű gépre, az csak az ék alakú felségjellel ellátott gépeken szerepelt. Ezt csak azért írtam, hogy ha valaki szeretné elkerülni ezt az apróbb kellemetlenséget.
ecsetes
2012.01.03. 20:47:25
Matthias
Az általam használt forrás szerint(Punka György - Sárhidai Gyula MAGYAR SASOK A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1920-1945. 83. oldal):
"Mérföldes csizma az 1/1. távolfelderítő század He-70K, He-111, Ju-86, Ju-88 gépein, Mátyásföld, Kecskemét, Budaörs, 1937-1945."
Én ezt találtam, ez nem említi hogy melyik hadijel mellett használták volna. Ettől persze még igazad lehet! Honnan van az infód? Csak mert akkor a jövőben jobban utánanéznék a dolgoknak, mivel sorozatban készítem a II. Világháborús magyar gépeket. Azokkal nincs gond amikhez HAD matrica van, de a többihez elkél a segítség. Köszönöm!
makettes
2012.01.14. 18:27:42
Annyiban egészítenélek ki,hogy volt kereszt felségjelű gépen századjelvény,csak fehér körvonalas.
Egy fotó ismeretes.
ecsetes
2012.01.14. 20:28:42
Köszi makettes! Ha esetleg tudnál bővebbet a kép lelőhelyéről... Most egy Me 109 F4 készül nálam, de ehhez megvettem a HAD matricákat és az a festéshez is ad támpontot, de erről a fránya He-70K-ról alig maradt fenn kép :)
ecsetes
2012.01.14. 20:29:05
Köszi makettes! Ha esetleg tudnál bővebbet a kép lelőhelyéről... Most egy Me 109 F4 készül nálam, de ehhez megvettem a HAD matricákat és az a festéshez is ad támpontot, de erről a fránya He-70K-ról alig maradt fenn kép :)
ecsetes
2012.01.14. 21:09:36
Esküszöm, csak egyszer kattintottam :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció