Előkészület

Supermarine Spitfire, AEC Matador tanker

1:72, Academy, Airfix
Pintér György - Múzeumi krimik Minden makettező elsősorban diorámát akar építeni, hiszen az a leglátványosabb. Ezért kezdenek bele a makettezésbe, kimondva kimondatlanul, persze én is. Egyben sokakat el is riaszt, hiszen bonyolult megcsinálni, drága!!!, nincs nekem hozzá tehetségem, stb, stb. Épp ezért a cikkem lényege, hogy hogyan lehet egyszerűen, gyorsan, olcsón diót csinálni.
Először döntsük el, hogy mit akarunk csinálni (repülős, harcjárműves, stb.), majd döntsük el, hogy mit szerepeltessünk rajta. Mérjük fel tudásunkat, hogy mi az amit meg tudok csinálni, mi az amihez nem értek, mikor van szükségem segítségre. Tudomásul kell venni, hogy bizonyos gyakorlottság mindenképpen kell, már csak abban is, hogy a járművet megfelelő minőségben el tudod készíteni. Ha összecsapsz egy járművet, az nem csak mások szerint nem fog jól kinézni, de a saját szemedben is csökkenti a beléfektetett energiát. Ezzel nem azt mondom, hogy inkább ne csinálj semmit, hiszen gyakorolni kell, máskülönben nem fogsz eljutni arra a szintre hogy belevágj egy ilyen projektbe.
Pár tanács:
1.) legyen egyszerű (nem kell rögtön Sztálingrádot csinálni)
2.) használj jó minőségű készleteket (ebben segít a net, nézz körül olyan honlapokon ahol dobozbontások vannak)-kevesebb energiád megy el a készlet megépítésére, koncentrálhatsz a feljavításokra, vagy a környezetre.
3.) használj olyan dolgokat ami az otthonodban megtalálható (pl talajnak gipsz, stb.)

Na lássuk a szereplőket:

Spifire Mk. XIVc az Academytől. Az egyik legszebb makett erről a tipusról. Szép panelvonalak, nagyon szép fülke, elfogadható futómű akna. Persze a neten a vájtszeműek megmondják a tutit, hogy itt vagy ott nem teljesen pontos, de igazából ezzel nem érdemes foglalkozni. Amíg a formája Spitfire addig nagy baj nincs. Mivel az alap készlet eleve jó ezért a feljavításokra lehet koncentrálni. Részemről egy kis szegecselés volt kívülről (alig látszik), belülről némi alkatrész vékonyítás (csiszolópapír), valamint az ülés tetején lévő ív lapítása. ezenkívül két aluminiumra festett tartály, meg a bekötöhevederek elkészítése volt. Az illeszkedések nem rosszak, de szárny-törzs csatlakozást alul meg kell tömíteni, valamint a motor alatt lévő olajbeömlőt is tömíteni kell. Egyebekben más nagyobb munka nincs az összeépítéssel. Jöhet a festés. Véleményem szerint a mai makettező felfogásban túl nagy szerepet adunk a grafikai pisztolynak. Nekem is van, elismerem létjogosultságát, de nem kell mindenáron, mindent azzal festeni. Az 1:72 méretarányban bőven elég az ecset, megfelelő használat mellett hasonló minőséget el tudunk érni, ráadásul olcsóbb. Persze egy hatalmas felületnél már elengedhetetlen a pisztoly használata. Bevallom korábban már egyszer megépítettem ezt a készletet (ezért tudtam hogy kiváló minőségű), így tudom hogy milyen festési utasítás volt a régebbi készletben. Mivel a festésük ugyanaz, így kissé meglepődve láttam, hogy teljesen más színeket ajánlanak, szerintem az újabb készletben van a helyes színajánló. Ha valaki régi Modell és Makett olvasó, akkor emlékezhet hogy a makett ajánlóban dicsérték az alkatrészeket, és szidták a matricát, főleg a betűk színe miatt. Úgy látszik ezt az Academynél is olvasták, mivel ezt a részt kijavították, bár túl sok lehetőséget nem biztosítanak (egy variáció készíthető el csak). Az új színekkel lefestettem a makettet, minimális átfedéssel a színek között. Humbrol festéket használtam, szerintem ecsetelésre az egyik legjobb márka. Hígitott feketével átmosás, fényes lakk, matrica, fényes lakk, majd egy réteg matt lakk. Ekkor fekete pigment porral a panelvonalakat kihúztam, és a levegő irányának megfeleően szenyeződéseket húztam a panelvonalakból. Szintén ezzel a porral készítettem a kipufogó kormot. Ezt követően egy újabb réteg matt lakk került fel.

A.C.E. Matador az Airfixtől. Ez a makett a RAF Refuelling szetben van. Tudom hogy sokak szerint az Airfix egy rossz, gyengébb márka, de ez nem minden esetben igaz. Sajnos manapság nem adnak ki új készleteket, így szinte mindenki a régi makettek alapján itéli meg az Airfixet. Pedig ez a készletük két gyöngyszemet is tartalmaz, az egyik a Matador a másik meg a Bedford QL. utántöltő gépjárművek. Nekem igazából a Bedford tetszett, de a neten rámutattak, hogy II. világháborús Bedfordhoz át kellene alakítani. A Matadoról ilyen nem derült ki, így felhasználtam. Kifejezetten jó készlet, szépen részletezve, és az illeszkedések is jók. Egyedűl a dupla kerék feletti sárvédőt cseréltem le, mert borzasztóan vastag. Ide aluminium lemezből hajtottam sárvédőt, és az eredeti tartó konzolokra ragasztottam. A fülkénél hiányzik az üvegezés, ezért vékony átlátszó lemezből szabtam be ablak üveget. Ilyen lemezeket ad pl. a Revell az 1:72 járműveihez. Kis tuningként az első billenő ablakot megnyitottam. A kit extraként adja a nyitott hátsó üzemanyag szívattyúházat. Itt azért érdemes lenne még részletezni, de mivel egyszerű és gyors munkát akartam, így inkább félig behajtottam a nyitott ajtót, így látható is a belseje, meg részben takarva is van. Festésre Humbról 108-at használtam, majd a lakkozások után beporoztam egy kissé.

A személyzet szintén az Airfixtől van (RAF personnel). Borzasztó hátrányuk hogy gumiszerű műanyagból vannak öntve, pedig a részletességük nagyon jó lenne. Sajnos az anyaga miatt szinte lehetetlen az utómunka (sorjázás), csak borotva pengével sikerült felesleget levágni. Egyedül a biciklist tuningoltam egy kis küllővel (húzott szál), valamint a rakétát cseréltem le az Academy Spitfirében lévő rakétára.

Alapként egy papírboltban vett 20cm x 20cm fa képkeretet használtam fel, és talajként pedig házfestésből megmaradt fali glettet kentem fel. Ezt világos szürkével festettem majd higított sárgával átkentem. Fűnek vasútmodellezéshez használható műfüvet használtam. Mivel elég darabos volt, ezért kávédarálóban megdaráltam, és az apraját használtam fel. Az alapra tapéta ragasztóval rögzítettem, tulajdonképpen úgy mintha "megsóztam" volna. Az alap a "leves", a műfű a "só". A figurákat és a járműveket Humbról Clearfixxel rögzítettem, és kész is vagyunk.

Hogy mennyibe került mindez?
A Spit 580 Ft, a Matador 1390 Ft, de itt még maradt egy Bedford is. A figurák azt hiszem 690 Ft volt, a keret pedig kereken 500 Ft. A műfű 800 Ft, de rengeteg megmaradt, a glett anyag festéskor maradt meg, de egy dobozzal 800 ft volt. A tapéta ragasztó szintén festésből maradt és 600 Ft volt (bordűr csík ragasztásához, és zárható a tubus). A makett festéket szándékosan nem írtam ide, hiszen azzal -ha valaki makettezik-, rendelkezni kell. Egyébként kb. 8 színt használtam.

Ha összedjuk akkor kb. 6000 Ft jön ki, ami elég drágának tünik, de ha belegondolunk hogy manapság egyes repülő, vagy harcjármű makettekért darabonként 5000-6000 Ft fizetünk ki, úgy hogy mást nem is vettünk mellé, akkor elég olcsónak tünik. De nem is ez a lényeg hiszen maga a látvány adja a sikerélményt.
100_2690
100_2690
100_2691
100_2691
100_2692
100_2692
100_2693
100_2693
100_2694
100_2694
100_2696
100_2696
100_2697
100_2697
100_2698
100_2698
100_2699
100_2699
100_2700
100_2700
100_2702
100_2702
100_2688
100_2688
100_2687
100_2687
100_2701
100_2701
2011.01.29.
bobi77, Békés
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
DrJoci
2011.02.25. 00:18:02
Szia !

Nagyon jó lett szerintem a cikk is és az elkészült dioráma is.
Csongor
2011.02.25. 00:30:24
Szia szerintem jó lett a Matador a kedvencem.Nekem is meg van a Matador csak nekem a platós változata az is elég lepusztult állapotban nézd meg roncstelep cimű dió.
Csongor
2011.02.25. 00:31:34
Szia szerintem jó lett a Matador a kedvencem.Nekem is meg van a Matador csak nekem a platós változata az is elég lepusztult állapotban nézd meg roncstelep cimű dió.
Commissar
2011.02.25. 08:07:01
Szia! Gratulálok a diorámához és a cikkhez is, nagyon jó mindkettő!
magyarzoli1@vipmail.hu
2011.02.25. 08:53:41
Szia! nagyon tetszik a diod! Szép munka, látom kicsit alakítottál a figurákon, nekem is megvan és soket szenvedtem a sorjákkal.
az ajtó nyitó kezében ugye két tárcsa volt?
Tetszek a munkád szép és jó a cikk.
üdv Tigris6
Lucky13
2011.02.25. 08:55:31
Szia! Nekem a repülő és a jármű is nagyon tetszik, igazán szépen megcsináltad őket. Példaként állhat azok előtt akik azt hiszik, nem lehet ecsettel szép eredményt elérni. Talán csak annyit mondanék, hogy a kipufogókat érdemes kifúrni, de ez a végeredmény szempontjából nem számottevő. Egyébként az új ajánlás szerinti festékek milyenek? Nem a humbrol 30 zöld és 106 szürke? Csak kíváncsiságból kérdem.
amenbass
2011.02.25. 12:57:26
Szervusz!
Gratulálok, nagyon élvezetes cikk és szemrevaló munka:)
Minden elismerésem a repülőgép koszolásához, nagyon tettszenek a panelvonalakból kifolyó koszcsíkok.
Igényes, szép munka, és ebből látszik, hogy lehet ezt a műfajt olcsón is végezni (a Spitfire árán azért meglepődtem:))
Üdv!
Dávid
Fodi
2011.02.25. 16:16:26
Nekem különösen a tartálykocsi festése tetszik, a készlet korát nem is lehet rajta látni, szépen összehoztad.
Az nem teljesen igaz, hogy az Airfix nem hoz ki új készleteket, nem is egy szép repülőjük jelent meg mostanában, köztük van pár 72-es Spitfire is.
Az Airfix figurák felejtősek, viszont az új Revell kiadású német és angol földi személyzet gyönyörű, érdemes megvenni.
bobi77
2011.02.25. 22:08:20
Köszönöm a hozzászólásokat mindenkinek, örülök hogy tetszik!

Tigris6: valóban két tárcsát tartott a kezében az ajtót nyitó!

Lucy13: a zöld maradt a Humbrol 30 (bár ekkoriban már elég oliv zöldes szineket használtak), a szürke 126, az alja meg 64 (de az átváltó táblázat szerint 129, de színre nagyon hasonlóak)

amenbass: Valóban ennyi volt a Spit! Iszonyatosan le volt árazva, és iszonyatosan megérte az árát!
ecsetes
2011.02.26. 23:12:01
Szia!
Csak a Spit-ről szólnék, a szárazföldi járművek terén nem vagyok érintett. Nagyon tetszik a gép és a festése is (én csak ecsettel dolgozok). A panelvonalak és a motor égéstermékének lerakódásának megjelenítése nekem soha sem sikerült ennyire. Gratulálok.
De! (mert mindig van de :)) Éppen a panelezés tökéletessége miatt keletkezett hiányérzetem. Nekem a törzsön levő matrica nagyon "világít", talán ott is meg kellene jeleníteni az idő múlásának hatását. Esetleg a festék lepattogzódását is fel lehetne tüntetni pár helyen.
Megint kiemelem: csak az irígység beszélt belőlem, tényleg tetszik a gép!
Robert
2011.02.27. 10:02:59
Kedves bobi77!

Nagyon tetszik a dio, csak igy tovább. Egyetlen kis észrevételem lenne, a fakeretet fesd le barnára. Jobban kiemelné a diot.

üdv Robert
bobi77
2011.02.27. 19:24:05
ecsetes: van benne valami hogy a matrica nagyon világít ezt ki is javítom. Festék lepattogzást szándékosan nem csináltam, mert nem akartam hogy teljesen leharcolt legyen. Eleve akkoriban a gépek pár üzemórát müködtek, hamarab lelőtték, vagy leselejtezték őket. A látványos leharcoltságok oka a gyenge alapozásból és festésből adódott -úgysem sokáig repül jelszóval. Én inkább egy viszonylag új, nemrég szolgálatba állított gépet szerettem volna csinálni.
ecsetes
2011.03.01. 16:24:54
Igazad van, az amcsik jobban festettek mint a japánok. Ott aztán volt festék lepattogzás!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció