Pintér György - Múzeumi krimik
Néhány éve mikor kész lett az 1/72-es méretű kedvenc Ka-26-os helikopterem, jött az ötlet hogy készítsek köré egy diorámát, ahol éppen feltöltik üzemanyaggal, vegyszerrel. Az egyik szokásos mellékszereplő egy vizet szállító MTZ lett volna, de mivel senki nem gyártotta így saját kezűleg álltam neki elkészíteni.
MTZ
Vidéki embereknek nem kell bemutatnom a típust, 100 m-ről hangról felismerik! Egy példányt pótkocsistól sikerült körbefotóznom, majd következett a kutatás az interneten további rajzok, fotók után. Az építéshez mindenféle lim-lom anyagot, sztirolt, drótokat, fólát, stb használtam fel. Az alváz öngyújtó, a váltó gömbölyű része Szajúz oxigén tartály. Az első híd gémkapocsból készült, a motor gípszből lett kifaragva. A kipufogó injekciós tű, kipufogócsonk forrasztóón. A hűtőrács fejtörést okozott, de itt a fórumon olvastam egy egyszerű rézmaratásos módszerről (lézernyomtatás/fénymásolás papírra, papír rávasalása rézlemezre, majd papír leáztatása, a festék lemezen marad és véd a vas-kloridos oldattól) ami a néhányadik próbálkozásra már használható eredményt hozott.
A motorháztető, a fülke, az üzemanyagtank és a műszerfal mind sztirolból készültek. A lámpa és fülke tartó konzolok túzőgép kapocs. A kerekek okozták a legnagyobb gondot, az elző egy 1/76-os Pumáé a hátsó egy 1:87-es játék traktoré. A felniken és az első gumin kellett rendesen módosítgatni. Az ajtók, ablakok egyszerű irodai fóliából készültek, a kereteket öntapadós lapra nyomtattam, majd a fóliára kétoldalról ragasztottam és festettem. A kormány és ülés egy Cararam-ás Jeepből származnak. A motor apróbb alkatrészei, a levegőtartály öntőkeret darabokból és vékony rézdrótokból vannak. És még sorolhatnám a sok kis apróságot, ami vékony drótokból csövekből állt össze.
Alapból piros színt kapott, amire került por és kosz imitáció, különböző pasztelkréta porokból. A kipufogó szine friss mattlakkra szórt sötét és vörös krétapor keveréke.
MBP 6,5T
A traktorhoz jár pótkocsi is! A váz nagy része sztiról. A laprugók és a kerekek szintén a már említett Pumából származnak, persze módosításokra itt is szükség volt. A hídraulika csövek damilból és rézdrótból készültek. A hátsó-, illetve indexlámpák üvegfestékből, a prizmák csomagolópapírból vannak.
Az alváz sötétszürke, a felépítmény sárga alapszinezés után kapott bőven rozsdát, port.
Készült még a pótkocsira egy vizestartály is.
A diorámán még kell ezt-azt javítani, így arról még nem írok sokat, de annyit megemlítenék hogy készült még egy "Dobozos" Uaz + utánfutó és egy Lada Níva is szintén házi gyártásban.
Összességéban az építésnek csak nekikezdeni volt nehéz, a végére sikerült a minden alkatrészt megvalósíteni egyszerű anyagokból, ha szükséges "donor" járművekből. Talán, egyszer sorozatgyártás is lesz belőle...