Az A27-es szárazföldi cirkáló

A27M Cromwell Mk. IV (ROQF 75 mm gun)

1:72, IBG Models No.72103 (2023)
Pintér György - Múzeumi krimik A saját fejlesztésű második világháborús, brit páncélosok közül a legjobbnak a Cromwell-t tartják. Racionális páncélvédelem mellett sikeresen ötvözte a mozgékonyságot és a megbízhatóságot, továbbá egy elfogadható teljesítményű 75 mm-es harckocsiágyúval is rendelkezett. Hozzá kell tennünk azonban, hogy a Tigrisekkel, vagy akár a Párducokkal szemben jelentős hátránnyal indult. Erről egy kicsit később még szót ejtek…

Az igazán ütős cucchoz, a 17 fontos ágyúhoz kicsi volt a harckocsi tornya, ezért az csak az utódnál, az A34-es Comet tanknál volt szériatartozék, illetve előtte még, mondhatni cipőskanállal, de belepréselték a Shermanokba is. Ezzel létrehozták a Firefly-t, de az egy külön történet.

Harci alkalmazásukat a normandiai partraszállástól számíthatjuk, de egyes példányaik még a koreai háborúban is feltűntek. A Cromwell harckocsikat a későbbiekben használta még a csehszlovák(!) és az izraeli hadsereg, de a görög polgárháborúban is szerepet játszott az egyik változatuk.

Az A27-es típus a cirkáló harckocsik 8. változataként készült el (Cruiser tank Mk. VIII.). Innentől kezdve viszont a kérdéses harckocsi és egy átlagos angol arisztokrata családfájának jellege jelentős hasonlóságot mutat. Az unokatestvérek mellett még a család kertészének a vonásai is visszaköszönhetnek az utódokon. Amennyiben egyenes ágon szeretnénk a változatokat sorba venni, hát az nem fog menni. Jelentős mellékszálak alakítják a történetet.
Hogy lássátok, miről is beszélek (írok), beillesztek ide egy ábrát a típus wikipedia oldaláról (https://en.wikipedia.org/wiki/Cromwell_tank).

Érthető ugye, hogy mire is gondoltam. Cromwell (A27M), kontra Centaur (A27L). Akik olvasták korábbi irományomat a Centaur Mk. IV. CS makettel kapcsolatban, azoknak már ismerős a szituáció. Most csak annyit ismétlek meg, hogy az erősebb, a Merlin motorból lebutított (igen, az a Merlin motor, ami a Spitfire repülőgépekben is "duruzsolt"), úgynevezett Meteor motoros változatokat az "M" betű, az amerikai licensz alapján gyártott Liberty L-12 motorral építetteket pedig az "L" betű azonosítja. De nem mind arany, ami fénylik, akarom mondani voltak menet közben átépítések oda és vissza is. A legjelentősebbnek talán az a beavatkozás tekinthető, amikor a Centaur Mk. IV-esekből motorcserével Cromwell-ek lettek úgy, hogy a fegyverzet maradt az eredeti. Az első, kísérleti széria jelölések szintén eltértek a sorozatgyártás során alkalmazottaktól. A páncéltest kialakításában is voltak különbségek, de ez nem követte automatikusan sem a motorváltozatot, sem azt, hogy végeredmény Cromwell, vagy Centaur harckocsi lett. "A"-tól "F"-ig terjedően jelölték ezeket a kiviteleket, a jelen cikkben szereplő makett például a Cromwell Mk. IV (hull type D) néven fut, de az IBG kiadott Cromwell Mk.IV British Tank (Hull type C) nevű készletet is. A Cromwell Mk. IV-es készült még egyébként E és F jelű páncéltesttel is, nemhiába volt ez a legnagyobb számban gyártott változat. (Majdnem 2000 darab készült.)

A Cromwellt és a Centaurokat a jelentős átfedések miatt ezért szinte lehetetlen volt vizuálisan megkülönböztetni egymástól.

A bevezetőben említettem, hogy a nem volt túl szerencsés dolog egy az egyben szembe szállni mondjuk egy Tigris harckocsival, bár a Cromwell-hez köthető, egyik legnagyobb visszhangot kiváltó csata kimeneteléért csak igen kis részben okolható a típus. Történt mindez 1944. június 13-án, azaz egy héttel a partaszállás után. A helyszín egy francia kisváros: Villers-Bocage.
Michael Wittmann, a 101. SS Nehézpáncélos-zászlóalj (Schwere SS-Panzerabteilung 101) Obersturmführere egy merész rajtaütéssel 15 perc alatt igen jelentős veszteséget okozott a szövetségeseknek, több Cromwell-t is leselejtezve (https://ww2talk.com/index.php?threads/visit-to-villers-bocage.25950/page-2).

Ehhez az eseményhez kapcsolódik még egy másik történet, amely az alábbi linken olvasható és A BRIT HADSEREG TANKJAIBAN SZÉRIAFELSZERELÉS A TEAFŐZŐ címet viseli. Nem tudom, hogy a leírtak a mítosz, vagy a valóság kategóriába tartoznak-e, minden esetre érdekes a téma.
https://index.hu/tudomany/til/2019/05/14/tank-masodik-vilaghaboru-nagy-britannia-teafozo/

Most, hogy így jól elkalandoztam a makettezéstől, ideje lesz írnom azért valamit a cikk főszereplőjéről.
Tehát IBG Models, Cromwell Mk. IV (hull type D) | No. 72103.

Nem kell külön ecsetelnem, hogy az angol harckocsik a kedvenceim közé tartoznak és a lengyel gyártó számos hiánypótló készletet kiadott már az 1/72-es méretarányban. Igaz, hogy Cromwell-ből már volt egy Revell-es példányom de hát ez más. Ilyen is kellett…

A doboz az általam már jól ismert bontásban és kivitelben tartalmazza az alkatrészeket. A futómű ugyan jelentősen le van egyszerűsítve, de ez a hátrány ebben a méretarányban véleményem szerint tulajdonképpen előnnyé válik. A Revell-é ugyan több alkatrészből építhető meg, cserébe a végén ebből szinte semmi nem látszódik. Csak tudjuk, hogy a görgők mögött van még valami. Az alapanyag jól kezelhető, az összeépítés könnyű, buktatóktól mentes.
A készlethez adott matricák alapján 4 jármű közül választhatunk.

10th Mounted Rifle Regiment, HQ Squadron T187427
May 1946 - Mappen DE
S.C.C. 15 Olive Drab

2nd Northamptonshire Yeonmary T187827
1944 FR
S.C.C 15 Olive Drab

3rd Company of the 2nd tank Battalion T188045
1945 - La Panne BE
S.C.C. 2 Khaki Brown

B Troop, 2nd Battalion Welsh Guards T187803
July 1944 - Normandy FR
S.C.C. 15 Olive Drab

Választásom a T187827-es számú harckocsira esett, bár az S.C.C. 2 Khaki Brown festésű T188045-ös is versenyben volt az eltérő színvilág miatt. A döntést viszonylag hamar meg kellett hoznom, mert az általam preferált ecseteléses technika miatt már a futómű építése közben is le kellett festenem néhány felületet.

A döntést jelentősen elősegítette egy bizonyos Laing őrmester fényképe, amely a neten számos helyen fellelhető, de forrásmegjelöléssel együtt itt található meg: https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205202482
(A fényképgyűjtemény elérhetőségét egyébként érdemes letárolni, kereshető adatbázisa mindig jól jöhet egy makettezőnek.)

A fénykép alapján eltávolítottam a bal oldali sárvédő első szakaszát. Elhelyeztem egy antennát a tornyon, feljavítottam a fényszórót. Egy övlyukasztó legkisebb betétjének segítségével, átlátszó műanyagból elkészült a fényszóró üvege, továbbá pótoltam hozzá az elektromos vezetéket is. Apró, de lényeges részletek.

Nagy bánatom, hogy az 1/72-es méretarányban roppant kevés kiegészítő-gyártó lát fantáziát. A brit témákban meg még kevesebb, így a fényképen látható szituáció dioráma jellegű megvalósításával eleve nem is számoltam. (Az egyébként nyitható tetőnyílásokat ezért is rögzítettem zárva.) Az alaplapot egy városi utcarészletként készítettem el, némi törmelékkel a sarokban. Jelezve, hogy ahonnan ez jött, van ott még több is.

A britek által használt kannákból és dobozokból a korábbi Universal Carrier építésekből (szintén IBG Models) maradt ugyan pár darab, de azokat a Centaur Mk. IV. CS-nél szinte mind elhasználtam. Itt jutott eszembe, hogy meg kellene keresnem 3D nyomtatással (is) foglalkozó makettező ismerősömet, aki úgy tűnik, hosszú távra megoldotta az ilyen irányú problémámat. A https://cults3d.com/ oldalon találtunk olyan ingyenes és megfizethető árfekvésű fájlokat, amelyek eleve 1/72-s méretarányra készültek, vagy esély volt a megfelelő lekicsinyítésükre. Így aztán lett sok-sok 2 és 4,8 gallonos brit kannám, dobozom, ponyvám, ládám és egyéb apróságom. Örök hála és köszönet SzB-nek, azaz OBI-nak a nyomtatásért. (Biztosan rendelek még tőle, és ez nem puszta fenyegetés. 😊)
A végeredményhez hozzájárult a Trumpeter 30cm Universal Fine Chain S Size 0.6mm X 1.0mm | No. 08010 készlete is.

A végső mozzanat most is a saját tervezésű névtábla felhelyezése volt.

Alkalmazott festékek (a teljesség igénye nélkül):
Lánctalp: Humbrol 173
Alapozó: Vallejo 70.609 Primer Russian Green 4BO
Felület: Hataka B110 S.C.C No. 15 Olive Drab
Kiegészítők: Vallejo 70.314 Canvas, 70.306 Dark Rubber, Hataka B076 S.C.C. No 2 Khaki Brown, AK-INTERACTIV AK4035 Khaki Green N° 3
Fedőlakk: AK-Interactive AK 183 Ultra Matt Varnish

Felhasznált irodalom:
https://tanks-encyclopedia.com/ww2/gb/a27m_cruiser_mkviii_cromwell.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Cromwell_tank
http://www.wardrawings.be/WW2/Files/1-Vehicles/Allies/3-UK/03-CruiserTanks/Mk8-Cromwell/Cromwell-Mk4.htm
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_101I-738-0276-25A,_Villers-Bocage,_zerst%C3%B6rter_Cromwell-Panzer.jpg
https://war-book.ru/a27-krejserskij-tank/
https://tank-afv.com/ww2/gb/A27M_cruiser_MkVIII_cromwell.php
https://panzerserra.blogspot.com/2019/12/cromwell-a27-cruiser-tank-case-report.html
CROMWELL MKIV_04
CROMWELL MKIV_04
Az eredeti harckocsiról készült fotó.

Az eredeti harckocsiról készült fotó.
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205202482
Az eredeti…
A Cromwell családfa

(https://en.wikipedia.org/wiki/Cromwell_tank)
A Cromwell családfa
Az elrendezés tervezése
Az elrendezés…
Alakulgat
Alakulgat
Próba
Próba
A brit csapatok jelentős utánpótlást kaptak
A brit csapatok…
CROMWELL MKIV
CROMWELL MKIV
CROMWELL MKIV_02
CROMWELL MKIV_02
CROMWELL MKIV_03
CROMWELL MKIV_03
CROMWELL MKIV_05
CROMWELL MKIV_05
CROMWELL MKIV_06
CROMWELL MKIV_06
2024.04.01.
Utolsó módosítás: 2024.04.08.
G-cart
Wolfpack Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
EnTyU
2024.04.07. 23:11:33
Nagyon jó lett !
Mekett
2024.04.09. 11:28:18
Szép lett, sok van még ebben a Cromwell-témában! :)
Freddy
2024.04.10. 10:24:58
Szép makett lett!
Ami a teaforralót illeti, nem tudom, mennyi köze van ténylegesen a brit teázási szokásokhoz és mennyi ahhoz a tényhez, hogy a háborúban sokszor nehéz megfelelő minőségű ivóvízhez jutni, a forralás pedig még mindig a legegyszerűbb módja a víz fertőtlenítésének, így nem árt, ha könnyen megoldható. A hasmenéses katonának ugyanúgy ki kell szállnia a tankból :P
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció