Agresszor A-4 14. rész ATSI és ATAC
Pintér György - Múzeumi krimik ATSI Advanced Training Sysmtems International

A folyamatos költségvetési szigorítások miatt a NAVY és az USAF már nem tudott az igényeinek megfelelő méretű agresszor századokat fenntartani. Ezen igények nyomán hozták létre ezt a civil agresszor vállalkozást. Érdekes, hogy gépeket nem tudtak az USA-ból beszerezni, mivel az USA nem adhat el civileknek harci gépeket. Azt azonban Külügyminisztérium engedélyezte, hogy Izraelből beszerezzenek 11 A-4N és 3 TA-4J gépet. Az első két N gépek 2001 májusában érkeztek izraeli aktív szolgálatból. További 8 N és két T hét évig állt lekonzerválva, a míg a harmadik TA-4J-t az Izraeli Légierő Múzeumának bejárata elől hozták vissza az aktív szolgálatba. Új-Zélandból toborzott csapattal végezték el felújítást Izraelben, majd kettesével repülték át az USA-ba a gépeket. Az ATSI ma már nem repül. Két gépet a hasonló feladatokat ellátó BAE Systemnek korábban Tracor Flight Systems Inc. adtak el. A gépek célrepülő feladatot végeznek a Luftwaffe Phantomjai és Typhoonjai számára. Hat N változatot az ATAC vett meg (vagy lízingeli, béreli őket, ezt nem lehet tudni), ebből három repül biztosan, ezekről vannak csak fotók.

ATAC Airborne Tactical Advantage Company

Szintén egy civil cég, ami 1996 óta végez repülő feladatokat az USA különböző katonai alakulatai megbízásából (NAVY, USAF, ANG, flotta). Részt vesznek, a TOPGUN, a Red Flag és baráti országok (UK, Kanada, Japán, Fülöp-szegetek stb.) gyakorlatain, az F-22 programban, a kutató, fejlesztő programokban.

Az ATAC nagyon közel van a tűzhöz, mert szinte évente nyernek egy 10 millió dollár körüli támogatást fejlesztésre.

1997-től két ex-dán J-35-öt használtak szuperszonikus célgépként a NAVY számára. 2002-től ex-izraeli Kfir C2-esekkel egészítették ki a flottát. 2004-től ex-svájci Hunterekkel bővült a gépek sora. 2008-tól használják az izraeli eredetű, korábban az ATSI által vásárolt A-4N gépeket, amikből három repül, három talán alkatrészbázisul szolgál.

Az évek során több tízmillió dolláros fejlesztések után képesek igen komoly szinten elektronikus fenyegetés szimulációra. A potenciális ellenségek elektronikus hadviselés, elektronikus támadás és elektronikus harc képességeinek tökéletes szimulálásával hajófedélzeti, földi és repülőgépeken harcoló operátorok és pilóták kiképzését segítik. Ehhez felhasználják a legkorszerűbb, függeszthető amerikai és izraeli gyakorló elektronikai zavaró és radar szimulációs eszközöket.

Festés

Nincs minden gépről fotóm, de ez nem jelent nagy hátrányt, mivel szinte 100%-ig azonos a gépeken használt minta. Alapvetően kétféle festés volt/van a gépeken, a korai izraeli Skyhawk színekkel festett (30219/33531/34227/36375) és az F-15-ös gépeken levő mintához hasonló festés (36320/36375), hasonló színekkel. Egyetlen gép volt teljesen 36320-al festve a 266-os. Ez a gép csak az ATSI-nál repült az ATAC átvette de nem használja. Az ATAC A-4N gépei, amelyek repülnek, F-15-ös mintát viselnek.

Jelzések

A képeken is látszik, hogy számos változatban voltak láthatók a gépek. A legegyszerűbb változaton csak az orrszám van. Az orrszám és a civil regisztrációs szám a másik változat, majd ez kiegészítve a logóval, majd ez lefestve (jól látszik több gépen a kör alakú helye). A legutolsó változaton az ATAC felirat és logó szerepel azon a gépeken, amelyeket az ATAC átvett. A BAE gépei az alapfestéssel repülnek, de az ATSI logót átfestették.

A 269-es gépet az ATSI egy időre kölcsön adta a francia AVdef cégnek, ahol a francia flotta kiképzését segített.

Ismert gépszámok, civil azonosító számok

TA-4F

152853 - N250WL sivatagi festés
153500 - N251WL sivatagi festés
153672 - N252WL sivatagi festés

A-4N

158730 - N260WL ATSI sivatagi, majd ATAC, átfestve F-15 szürke
159051 - N267WL ATSI F-15 szürke
159523 - N263WL ATSI sivatagi, lezuhant
159530 - N268WL ATSI F-15 szürke, majd eladva a BAE 2007-ben
159533 - N261WL ATSI sivatagi, átfestve F-15 szürke, majd ATAC
159534 - N266WL ATSI szürke, majd ATAC? részben szétszerelve tiszta szürke
159536 - N269WL ATSI F-15 szürke, AVDef, majd ATAC, F-15 szürke
159544 - N265WL ATSI, majd ATAC
159545 - N262WL ATSI sivatagi, majd eladva a BAE 2007-ben eredeti színben ATSI logó törölve
159823 - N264WL ATSI sivatagi, ATAC nem repül, erősen kopott
atsi
atsi
250 ex Israel AF TA-4J sn N250WL (09.01)
250 ex Israel AF TA-…
251 atis_a4_251
251 atis_a4_251
260 A-40
260 A-40
260 A-4N N260L ATAC
260 A-4N N260L ATAC
261 HX1U0188
261 HX1U0188
261 m0162
261 m0162
262 159545b-atsi-Mugu-1
262 159545b-atsi-…
263 m0189
263 m0189
267_2003-149
267_2003-149
269 AvDefcopie
269 AvDefcopie
2011.05.25.
Utolsó módosítás: 2011.08.13.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Hornet102
2011.08.16. 13:16:02
Megmondom őszintén hogy nem tudtam, hogy repül még A-4 Amerikában, igaz magán cégnél...
Jó látni ezeket a vasakat, hogy még mindig repülnek! Irigylésre méltó! A Hornet cikket várom!:)
Örülök, hogy visszatértél!
Gratula!:)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció