A haditengerészet ásza

Grumman F6F-3 Hellcat

1:48, Eduard No.8221 (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik Azt hiszem ezt a típust egyetlen, a repüléssel csak kicsit is foglalkozó embernek nem kell bemutatnom. Mégis írnék néhány szót a gépről: az amerikai hadvezetést még a háborúba lépés előtt foglalkoztatták az európai hadszíntéren folyó események, különös tekintettel a légi harcok erőviszonyaira. Nyilvánvalóvá vált, hogy hamarosan új és a jelenleg rendszerben álló típusokhoz képest nagyobb teljesítményű vadászgépekre lesz szükség.
Nem volt ez másképp a haditengerészetnél sem, ahol a Pearl Harbornál lezajlott japán támadás rávilágított a haditengerészeti légierő technikai hátrányára. Ekkor a Grumman gyár mérnökeinek tervezőasztalán már egy merőben új, robosztus felépítésű vadászgép tervei kezdtek körvonalazódni, ez volt a később "Zero gyilkosként" hírhedté vált F6F Hellcat.
A prototípus első repülésére 1942 július 30.- án került sor, a gép pedig '43 elején került ki a csapatokhoz. Az F4F wildcat leváltására tervezett gép teljesen új konstrukció volt, mintegy 60%- al nehezebb volt elődjénél. Bár sosem volt kifejezetten gyors és agilis vadász, mégis született csatarepülőnek számított, melynek sikere a 6db 50-es kaliberű géppuskában és a 2000 LE teljesítményű Pratt& Whitney R-2800 csillagmotorban rejlett. Mindemellett könnyen gyártható és könnyen repülhető gép volt kellő páncélvédettséggel, így a kezdő pilótáknak minden esélyük megvolt, hogy túléljék az első bevetésüket. Bár a háború vége felé megjelent japán vadászgépek már teljesítményben felülmúlták, ekkorra Japánnak már sem elegendő nyersanyag sem pedig elegendő képzett pilóta nem állt rendelkezésére a légifölény visszaszerzésére.
A Hellcat utolsó példányai 1945 novemberében hagyták el a gyártósort, majd a háború lezárását követően saját riválisával a Corsairrel ellentétben végleg kivonták az aktív szolgálatból.

A makett: mivel ez a kedvenc típusom, sokat gondolkodtam, hogy az idősebb Hasegawa, vagy a friss Eduard készletét építsem- e meg. Végül ez utóbbi mellett döntöttem. Összességében bár nem egy rossz minőségű makett, én egy picivel többet vártam. A felületi kidolgozás nagyon szép, különösen a törzs jellegzetes szelvényezettségét sikerült nagyon jól visszaadni, valamint a motorburkolat beömlőinek formáját is jobban eltalálták a Hasegawa- hoz képest, az apróbb alkatrészek minősége, a motor, futómű, légcsavar sokkal jobbak a japán készletben.

Az építést a pilótafülkével kezdtem, amely a mellékelt maratott rézlap ellenére is elég szegényes kidolgozású. A jobb és bal oldal kezelőszervei teljesen hiányoznak, nem megfelelő a hátlap és az ülés kidolgozottsága. Ezért én felhasználtam az Eduard FE-411 lapot is, mellyel pótolhatók az említett hiányosságok. A kabin a szokásos interior green árnyalatot kapta, majd némi koptatás és koszolás után beragasztottam a törzsfélbe. Ezek összeragasztása előtt már csak a hátratekintő ablakokat, és a mögöttük lévő merevítőket kell a helyükre illeszteni. Utóbbiakat vékony sztirollapól alakítottam ki.

Az összeállítás visszelévő része problémamentes volt, az illesztések megfelelők, bár a motorburkolat elemeinek illesztése nem volt éppen egyszerű feladat. Itt annyi módosítást végeztem, hogy kinyitva csináltam meg a hűtőzsalukat. Érdekes, hogy a gyártó valamennyi kormányfelületet külön adja, szükségtelenül megbonyolítva ezzel az építést, ugyanakkor a féklapok kidolgozásáról már megfeledkeztek, ami azért nehezen megbocsátható egy 2008- ban kiadott makettnél.

Minimális tömítgetés és csiszolás után következett a festés. Most festettem először szórópisztollyal, így minden lépést leteszteltem egy régi makettemen. Mivel a gép alja fehér színű, így az egész makettet lefújtam Gunze MR. Base White 1000 alapozóval. Ezt követően a panelvonalakat előárnyékoltam feketével, majd jöhetett az alsó fehér szín, amelyet Gunze mr. color matt fehérrel fújtam. Erről a festékről csak jót mondhatok: kiválóan fed, gyorsan szárad, így nagyon jól lehet vele dolgozni az előárnyékolt felületen.
A felső intermediate blue és navy blue árnyalat már szokásos gunze vízbázisú akril. A haditengerészeti gépekre jellemző kifakult, megviselt festést több lépcsőben, az alapszínek nagyon híg világosított, illetve sötétített keverékeivel próbáltam elérni. Fényes lakkozás után jöhetett a matricázás. Szerencsére az Eduard kiváló minőségű matricákat mellékel a készlethez, melyek öt gépre elegendő jelzést biztosítanak. Én hosszas vívódás után Alex Vraciu 19- es oldalszámú gépe mellett döntöttem. Szerencsére a matricák jól reagáltak a Gunze lágyító folyadékra, de sok türelem kellett a felrakásukhoz, különösen a törzs csillagai izzasztottak meg rendesen. A matricák száradását követően két vékony réteg vallejo matt lakk zárta a festést.

Legvégül a motort és a futóművet készítettem el. A motor kidolgozottsága szerintem kifejezetten gyenge, a légcsavar forgattyúsházról teljesen hiányoznak a csavarok, ráadásul a légcsavartengely furata sincs teljesen középen. A gyújtáskábeleket mellékelik maratásból, én inkább rézdrót felhasználásával készítettem el őket. Magának a légcsavarnak a formája is teljesen rossz: a lapátok túl szélesek és az agy is a 20 évvel ezelőtti makettek színvonalát idézi. Én fel sem használtam, helyette az Ultracast műgyanta gyártmányát építettem be.

A futóműnél a fékcsövet vékony rézdrótból készítettem el, a kerekek a CMK műgyanta termékei.

Végszó: összességében nem egy rossz makett az Eduard Hellcat, a fotomaratás, kabintető maszk és a szép matricalap kétségkívül növelik értékét, de az ember egy teljesen új fejlesztésű makettől mégis valahogy többet várna. Mindenképpen tervezek még építeni egy F6F-5- öst is, de az minden bizonnyal a Hasegawa gyártmánya lesz.
CIMG4717
CIMG4717
CIMG00028
CIMG00028
CIMG00029
CIMG00029
CIMG4718
CIMG4718
CIMG4719
CIMG4719
CIMG4721
CIMG4721
CIMG4722
CIMG4722
CIMG4723
CIMG4723
CIMG4724
CIMG4724
CIMG4725
CIMG4725
CIMG4732
CIMG4732
CIMG4733
CIMG4733
CIMG4739
CIMG4739
CIMG4735
CIMG4735
CIMG4736
CIMG4736
CIMG4744

Beszállás!
CIMG4744
2011.04.03.
Utolsó módosítás: 2011.04.20.
Pauka Gábor (Lucky13), Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Luthor
2011.05.21. 11:16:36
Röviden és tömören: pazar! És még a fotók is remekbe szabottak. Gratulálok.
ecsetes
2011.05.21. 12:44:38
Szia!
Rengeteget lehetne tanulni Tőled! Már "csakazértis" hibát kerestem, de őszintén szólva nem találtam. A képek tényleg fantasztikusak, nekem főleg a lemenő nap fényénél készültek tetszenek. GRATULÁLOK!
ecsetes
2011.05.21. 12:48:49
Más: ha megnéznéd az én két munkám, szívesen olvasnám a véleményed - tanácsaid :)
EDE
2011.05.21. 14:14:48
Nagyon szép lett. Érdemes volt festékszórót a kezedbe venni! A cikk is, meg a fotók is nagyon ott vannak. Egy picit hasogatnám azért a szôrszálat, vagy inkább csak gondolatébresztônek tenném fel a kérdést, hogy nem lehet, hogy a Gunze Navy Blue egy kicsit nem elég kék, és nem elég sötét? Az archiv forókat nézegetve erôsebb kontúr látszik a két felsô szín között. Már csak azért is kérdezem, mert US Navy gépeket majd nekem is kell festenem (jóval kisebbeket) és egy kicsit zavarban vagyok a festékeket illetôen.
Lucky13
2011.05.21. 14:36:40
Sziasztok!
Mindenkinek köszönöm az elismerő szavakat!
Ecsetes: igazából én is csak most kezdtem el foglalkozni a szórópisztoly használat rejtelmeivel, ezért rengeteget kell még gyakorolni, fejlődni a jövőben. Annyit azonban elmondhatok, hogy nagyon tetszenek a munkáid, különösen az RE 2000.- es fogott meg nagyon, igazán mutatós lett.
Ede: a festést illetően abszolút igazat adok, a már elkészült gépet nézegetve nekem is pont ez szúrt szemet, csak akkor már késő volt javítani rajta. Valami nem stimmel a Gunze navy blue- val, mert inkább szürkés mint kékes árnyalat, ráadásul a fakítás csak tovább ront a helyzeten. Én legközelebb mindenképpen keverek hozzá valamilyen sötétebb kék árnyalatot, valamint az intermediate blue- n is lehet még világosítani kicsit. Szerintem valahogy így kellene kinéznie: http://www.hyperscale.com/features/2001/dauntlessrl_1.htm
zsufolo
2011.05.21. 17:20:08
Szia!

Én egyáltalán nem értek a gépekhez, nem is igazán ismerem őket, de az ilyen embertelenül sikerült példányoktól ráz ki a hideg és ejt gondolkodóba, hogy nem csak földi masinákkal kellene próbálkoznom...:)
Elismerésem!
tekee
2011.05.21. 20:37:03
Hello!
Nagyon szép munka, gratulálok hozzá és a fotók is nagyon jól sikerültek. A koptatás koszolás szerintem nagyon jól sikerült, ízléses, nincs eltúlozva.
parahybana
2011.05.22. 09:25:20
Szia! Nagyon szép lett.Igazi gyöngyszem.Gratula!
Lucky13
2011.05.23. 00:19:13
Köszi mindenkinek :)
PDavid
2011.05.23. 14:29:57
Az utolsó kép nagyon jól sikerült! Akár egy igaziról is készülhetett volna. Bámulatos!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció