/ Fórumok /

Szovjet/ orosz harcjárművek

A Nagy Szovejunió és utódai <al gyártott, üzem<etett mindenféle harcjármampűvel
foglalkozók véleményét, kérdése.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298.
Freddy 19121 2011. október 15. 15:00
Válasz erre
Már megvettem booklineról, azért kérdezem:)
Altengernagy 19120 2011. október 15. 14:08
Válasz erre
Nekem bnőm orosz (belarusz), amugy én sem értem a dolgot, de Hitlert tényleg G-vel irják, és minden olyan szót is ami H-val kezdődne. És G-vel is mondják, nem csak írásra vonatkozik.. X-val más szavak kezdődnek, de lehet ez csak a szavak elejére vonatkozik, majd megkérdezem. Az tény hogy nem sima H-nak ejtik ez hallatszik is, olyan torokkaparós H-ként
gaunt 19119 2011. október 15. 13:18
Válasz erre
Hááát... Szerintem az orosz "X" egyenlő a magyar H-val. Nekem van egy orosz barátom, nem is olyan rég pont erről a témáról beszéltünk, szerinte is X=H. Ha valaki, akkor ő már csak tudja. Ez a "Kh" egyértelműen az angol nyelvből származik.
juge75 19118 2011. október 15. 08:39
Válasz erre
Altengernagy 19116 2011. október 15. 07:56
Válasz erre
Nato kódok,... igen a rabjuk voltam én is, de mivel már vannak forrásaim akaratlanul is kezdek átszokni az oroszra... A SA-N-X eket már tudom, a radarokat is nagyjából meg a hajóosztályokat is kb-re.

Krivak = Burevesztnyik
Tájfun = Akula!
Akula = Scsuka!
SA-N-9 = Kinzhal
CAWS-N-1 = Kashtan
Altengernagy 19115 2011. október 15. 07:51
Válasz erre
A magyar H az H, az Angol H is H, de oroszban olyan hogy H nincs... a X (Kh hang) lásd Kharkov, Kazakhsztan. A hotel-t Gotel-nek mondják, a Hitler-t Gitlernek, sőt, Garri Potter. Én se hittem el, csak mikor hallottam :D Mi se így tanultuk anno, helytelenül
Freddy 19114 2011. október 14. 20:49
Válasz erre
juge, Pilu köszönöm!

Más: Bástya a béke frontján c. könyv megvan valakinek? Van benne néhány egész jó (általam még nem látott) kép 45-56 közti technikáról, különösen a vipponokról.
juge75 19113 2011. október 14. 20:05
Válasz erre
Jaja!
Tehát nem biztos, hogy virágot szedni mennek, hanem páncélt törni...
lacipapa 19112 2011. október 14. 19:44
Válasz erre
Köszi a lényeg,hogy volt ilyen.A jövő héten kapom meg a Tamija T-72-esem,és majd meglátom,hogy érdemes-e beruházni egy fém DSK-ra.
Laci
Pilu 19111 2011. október 14. 19:22
Válasz erre
Próbáld Orosz oldalakon keresni. Kicsit bővebb anyagok vannak, mint a Wikin. Amit én szedtem le, az 55 oldal, 10-es betűmérettel. Egyszer le fogom fordítani.
Pilu 19110 2011. október 14. 19:19
Válasz erre
Valahol van egy képem, ahol hazai T-72 tornyán is az van. Hogy DSK vagy DSKM azt nem tudom. Néhány éve, amikor az AMD-ket küldtük afgánba, Tata hozott leadásra Tápiószecsőre a sok NSzVT-között egy DSK-t is.
gaunt 19109 2011. október 14. 18:57
Válasz erre
Virágokról... :)
Gvozgyika, Akácija, Tyulpan, Jácint, Nona, Pion...
juge75 19108 2011. október 14. 18:13
Válasz erre
Silka, Dvina, Nyeva...
juge75 19107 2011. október 14. 18:13
Válasz erre
Amúgy a Szovjet-Orosz eszközök is kaptak elnevezést, folyókról, városokról, táj egységekről...
juge75 19106 2011. október 14. 18:11
Válasz erre
juge75 19105 2011. október 14. 18:10
Válasz erre
Azért 9P, mert abból a "P" jelöli az indító alapjárművet (PU), a "K" a komplexumot, rakéta , indítórendszer, rávezető rendszer és a hordozó jármű egysége, az "M" pedig maga a rakétafegyver.
Freddy 19104 2011. október 14. 18:05
Válasz erre
V-755 pedig a rakétát magát (azon belül is van 20DSZU és 5JÁ23)
Gondolom ezeket se lehetett volna V-755A és V-755B-nek nevezni:) (vagy C-nek és D-nek, ha A és B már van) Én elismerem, hogy ezek a pontos elnevezések, meg minden, és munkám miatt is elég sok időt töltök bonyolultabbnál bonyuloltabb elnevezésű műszaki dolgok között, értem, hogy miről van szó.
De: ,,9P122 jármű 9M14P rakétákkal, azaz a 9K14 komplexum". És ez tkp egy BRDM-változat:) Namost ennél bármilyen történelmi kor bármilyen jelölése érthetőbb és követhetőbb:) És egyébként repülőgépeknél pl nem ilyen durva a helyzet, pedig Tu-95-ösből is van néhány különböző feladatkörű változat.

Hol lehet egyébként ezeknek a kódoknak utána nézni? (Mert persze az is igaz, hogy a NATO-kód, vagy a magyar terminológia nem mindig egyértelmű)
gaunt 19103 2011. október 14. 17:41
Válasz erre
A GRAU kód egyáltalán nem bonyolult. Csak egy kicsit utána kell nézni, hogy egyes főcsoportok mit jelentenek, utána simán megy a többi is. A NATO kódot hagyjuk meg az amerikaiaknak...
juge75 19102 2011. október 14. 17:30
Válasz erre
Az Sa-2 ről: Sz-75 rakétának több verziója és modernizált változata is létezik, Sa-2 a-b-c...
Sz-75 a rendszert jelöli, V-750 (11D), V-755 pedig a rakétát magát (azon belül is van 20DSZU és 5JÁ23).

Az Sa-3 nak (Sz-125)is van első változata, export változata és modernizált valamint önjáró változata is.

Ugyanazt a járművet feladattól függően nevezi másképpen, igen, mert bár lehet külsőre hasonló, belül bizony eltérő, Pl: Long Track-nak hívja a Krug rendszer 1S12 felderítő és vezetési pontot valamint a Kub rendszer P-40 felderítő lokátorát (ami nem vezetési pont).
Elsőre hasonlítanak, de feladatukban, berendezésükben eltérnek egymástól.
juge75 19101 2011. október 14. 17:22
Válasz erre
Azon az irányzék is "légvédelmi".
juge75 19100 2011. október 14. 17:21
Válasz erre
A légvédelmi 3 lábú állványost kihagytad.
Freddy 19099 2011. október 14. 16:15
Válasz erre
Szerintem jobb a SA-X-es nyugati elnevezéseket használni, mint a kiolvashatatlan és kimondhatalan orosz ,,8762342K6235/815B rakéta a 23654JHJUTD7612534 típusú indítóállványon"-féléket. Pláne, hogy az oroszos precizitás feladattól függően nevezi ugyanazt a járművet teljesen máshogy, a németeknél pl legalább logikus: SdKfz 251/1-2-3-4-5 stb. Talán kevésbé szakmaian hangzik, de hát alapvetően mi sem éleslövészetet vezetünk.
(,,Sukhoi"-tól és társaitól engem is kiráz a hideg, meg nyilván SA-2 és SA-2 közt is van különbség, és ha arról van szó, indokolt a pontos név)
gaunt 19098 2011. október 14. 14:11
Válasz erre
lacipapa 19097 2011. október 14. 14:01
Válasz erre
Italeri T55-re tenném.?,ha a valóságban létezett ilyen?
gaunt 19096 2011. október 14. 13:56
Válasz erre
A másik még amit nagyon "szeretek", a NATO-kódok. Sajnos ma már majdnem mindenki ezt használja nálunk is. Ha azt mondod Sz-125, sokan azt sem tudják miről beszélsz, csak az SA-3-at ismerik.
gaunt 19095 2011. október 14. 13:53
Válasz erre
Elméletileg lehetett, ha az adott gép szovjet gyártmányú. De ezt Páncélos, Antarktika, Romeo, stb. sokkal jobban tudja nálam.
lacipapa 19094 2011. október 14. 13:43
Válasz erre
Akkor magyar T-55-ön lehetett ilyen?
Miggyuri 19093 2011. október 14. 13:43
Válasz erre
Akik S helyett Sh-t írnak nem csupán szolgai módon átveszik az (egyébként sokszor pontatlan) angol átírást, de a Magyar Helyesírás Szabályainak is ellent mondanak. Ott az a szabály, hogy a nem latin betűs szövegeket kiejtés szerint kell írni, és senki nem ejt a Kalasnyikovban h-t az s után. :)
Miggyuri
gaunt 19092 2011. október 14. 13:42
Válasz erre
Nemrég a Miniarm is kiadta, szintén gyönyörűen van kidolgozva:
www.miniarm.com/B35059.jpg
gaunt 19091 2011. október 14. 13:40
Válasz erre
A Friul készlete szinte tökéletes kidolgozású. Valójában az egy DSKM, szovjet típusú állvánnyal, csak eredeti szovjet 55-ösre vagy T-62-re lehet felszerelni. Csehszlovák vagy lengyel 55-ösre nem jó, mert azokon a korábbi T-54-eseken található állvány volt.
lacipapa 19090 2011. október 14. 13:37
Válasz erre
Azért kérdezem,mert a Friul-nál ilyen néven van fémből.
romeo 19089 2011. október 14. 13:37
Válasz erre
Üdv!
Egy dolog biztosan megállapítható: Míg a VSZ tagállamainak többsége a 60-as évek végén befejezte a gépkocsizó - gépesített lövész átmenetet, addig nálunk ez a folyat a 70-es évek második felében lett befejezve...

NDK: BTR-152,BTR-50PK, BTR-60P, BTR-60PB
Csehszlovákia: OT-810(Hakl),OT-62,OT-64
Bulgária: BTR-60P,BTR-60PB
Lengyelország: BTR-152,OT-62(TOPAS),OT-64
Románia: BTR-152,BTR-60PB(később liszensz alapján TAB-71)
gaunt 19088 2011. október 14. 13:35
Válasz erre
A DSHK nem létezik. A probléma az, hogy a magyar és az orosz "S" angol átírása az "Sh", ezt pedig sajnos itthon is sokan átvették. Ugyan ez a baj a magyar és orosz "H"-val, ez angolul "Kh".

DSK géppuskából 2 fajta létezik: DSK és DSKM (vagy DSK 1938/46). Az előbbit a II. világháborúban használták, de utána gyorsan lecserélték DSKM-re, ezt szerelték fel a T-54/55/62-re.
A kettő között a legnagyobb különbség, hogy a DSKM-nek új (egyszerűbb, megbízhatóbb) az adogatóblokkja és a csőszájféke.
Altengernagy 19087 2011. október 14. 13:27
Válasz erre
Ja bocs, persze hogy voltak rendszeresítve, pl az AN-2 aknásznaszádon :)))
Altengernagy 19086 2011. október 14. 13:27
Válasz erre
A kettő ugyan az. Csak Nátó-nyelven nincs S betű, ezért Sh-t irnak.
Degtyarjova Spagina Krupnokalibernij. A háború utántól DSKM (Modernizált) változatban jött ki.
lacipapa 19085 2011. október 14. 13:22
Válasz erre
Üdvözlet!

Egy kérdésem lenne.Van-e különbség a DSK és DSHK légvédelmi géppuskák között és ha van miben különböznek és volt-e valamelyik a magyar hk.-on rendszeresítve.
Köszönöm,Laci
romeo 19084 2011. október 14. 13:20
Válasz erre
Ez jó alap, sok dolog hasonlóságot mutat az én eredményeimmel.
páncélos 19083 2011. október 14. 12:57
Válasz erre
Uraim!

Mivel koromnál fogva a 60-as évek elején nem voltam jelen, így én is idősebb szakemberektől (kollégáktól) kértem véleményt, pontosan a már említett korábbi vita idején.
A lövész csapatok (Hangsúlyozom lövész!) - ambasa apukájának igazat adva a páncélos csapatok vezetési járműve a BTR-50pu volt - gépkocsizó lövészről gépesített lövész átállásnak első időszakában a BTR-50p próbán, vezetési járműnek a BTR-50pk-ból pár darab rendszeresítve lett. Majd folytatásként - vezetési pontnak - BTR-50pu lett sorozatban rendszeresítve a lövész és HK csapatoknál. Közben a lövész alegységeknél (db számot nem tudok) rendszeresítették a BTR-60pb járművet. De akkor már gyártásba indult, vagy tervbe volt a PSZH, és ezért nagyszámú rendszeresítés nem lett belőle. A későbbi (70-es évek) fejlesztések már a BMP rendszeresítését irányozták elő így sem BTR-60pb, sem a korszerűbb BTR-70 nem lett rendszeresítve.
Itt tennék egy kitérőt Jimbow részére: BTR-70 nem lett rendszeresítve. A VSZ tagországok közül kizárólag az NDK állította rendszerbe, és megszűnését követően a Macedón hadsereg kapta meg a nagy részét. Pár éve az index tankmániások oldalán fel tett valaki egy magyar rendőrségi BTR-70-ről képet. Én élőben nem láttam, de VSZ időszakban a gumikerekes (PSZH) harcjárművek közép és nagy javítását Gödöllőn végezték, így szerintem egy itt maradhatott és abból lett egy rendőr változat, ha igaz.(?) ezt sem cáfolni, sem megerősíteni én nem tudom, és mivel alapvetően lánctalpas technikákkal foglalkozom így nem is kívánok elmélyülni benne, ezt meghagyom másnak.
Visszatérve az alap témára, mivel hazánknak mindig is nagy érvágás volt egy új rendszer állományba vétele, így lépcsőzetes ugrással, volt amiből csak pár darab érkezett, mert a következő 5-éves tervbe, már egy korszerűbb változat, vagy altípus jött.
juge75 19082 2011. október 14. 12:41
Válasz erre
juge75 19081 2011. október 14. 12:41
Válasz erre
Vágólap01
Vágólap01

1) Sok!
2) Sok!
3) Távolsági buszmegálló, Kecel, fürdőtelep.
Jimbow 19080 2011. október 14. 11:06
Válasz erre
Sziasztok!

Segítséget kérnék és adnék!

1) Milyen kép kell nektek Zsámbékról?
2) Milyen kép kell nektek Kecelreől? (romeo-nak a naszád, arra emlékszem :))
3) Melyik volán megálló van legközelebb a keceli parkhoz?

Köszi, üdv!

(Zsámbék holnap, Kecel hétfőn, ha minden igaz)
romeo 19079 2011. október 14. 10:38
Válasz erre
BTR-60P-vel, vagyis a felül nyitott változattal még elbeszélések alkalmával sem találkoztam, viszont egy tanulmány alapján az MN tervezte rendszeresíteni.
romeo 19078 2011. október 14. 10:35
Válasz erre
Elbészélés alapján (volt hivatásos katonák 60-as 70-es években):
BTR-40 - csapatpróba
BTR-50PK - csapattpróba utána jött a rendszeresített BTR-50PU vez. pont
BTR-60PB - csapatpróba, mások szerint a BTR-60 R-145,-PU-12,-R-975 vezetők oktatásához használtak néhány darabot, hogy ne kelljen a drága berendezésekkel ellátott járműveket "koptatni" - ez viszont nem egészen hiteles info
romeo 19077 2011. október 14. 10:27
Válasz erre
Az igazsághoz tartozik, hogy a Hadtörténeti Intézet és Múzeum levéltárában nem kutattam...
Jimbow 19076 2011. október 14. 10:25
Válasz erre
Egy éve is ezen ment a huzavona :)
Valami közünk csak volt hozzá, ha már vita van róla.

Köszi, üdv
romeo 19075 2011. október 14. 10:20
Válasz erre
Üdv!
Néhány éves kutatásom eredménye: Nem találkoztam olyan dokumentummal, fotóval, amely bizonyítaná a BTR-40,BTR-50PK,BTR-60P és BTR-60PB rendszeresítését.
Jimbow 19074 2011. október 14. 09:14
Válasz erre
Köszönöm a válaszokat. A BTR-60PB-nek örülök, azt hittem a múzeumi példányainkat a szovjetek felejtették itt. Ha nemsokára kijön, lesz mit építeni az új BTR-80-ig. De gondolom nem voltak hatalmas mennyiségben, ha eddig nem is hallottam róla... Biztos ami biztos, halkan megkérdem, BTR-70 volt-e? :)

Üdv és köszönöm,

Ádám
ambasa 19073 2011. október 14. 08:52
Válasz erre
Üdv!

anélkül, hogy vitatkozni akarnák Páncélossal aki jóval járatosabb a témában, de tudtommal (Apám elmondása szerint) a MN harckocsiezredei törzsében BTR50PU volt rendszeresítve (én BTR-50PK-ról nem tudok).

TG
Kamovos 19072 2011. október 14. 08:00
Válasz erre
Szia Jimbow!

BTR-60P, még próbára sem volt tudomásom szerint.
BTR-40 volt csapat próbára, kint voltak az utcán 56-ban, filmeztek a Borsban.

Üdv: kamovos
páncélos 19071 2011. október 14. 07:35
Válasz erre
Jimbow!
Tudomásom szerint BTR-50pk, és BTR-60pb volt.
A másik kettő nem. A próba és tesztpéldányokat nem említem csak a rendszeresítést.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298.