/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
Podva 659444 2019. május 15. 14:07
Válasz erre
Elvileg a sok közül az egyik, tudom miért kérded, a hátul levők talán tarkák...
Üdv
sanyi 659426 2019. május 14. 23:28
Válasz erre
Sziasztok!
A B5+49jelzésű Ca-135-ről keresek fotókat, lehetőleg olyat, amin látszik, hogy milyen volt a festése.
Előre is köszi!
Üdv
Sanyi
ssanyi 658377 2019. április 20. 17:52
Válasz erre
Üdv!

1, 44 decemberében is készültek még 74/75-ös gépek. Még nem láttam fotót olyan magyar Fókáról ahol hihető lenne a "sötét" verzió.

2, Korábban sem okozott problémát a csatagépek színe, még a sivatagi vagy itáliai hadszintérem sem festették át a gépeket (kezdetben volt rá probálkozás).

SBS is kidott magyar Fóka matricákat, ott is ezek a színek vannak.

A színkombináció amit írsz, szerepeltek a magyar G-10/U4 Messereken.
pikoman 658308 2019. április 18. 20:34
Válasz erre
Sziasztok!

Azt szeretném kérdezni a hozzáértőktől, hogy magyar jelzésű FW-190F létezése ismeretes-e más színben, mint a szokásos RLM 74/75/76 szürke? Pl. zöld szín használatával?
A festési útmutatók, amiket láttam (pl. HAD) azok a fenti 74/75/76 kombinációt adják meg. Ez, bár hihető, de több dolog is ellene szólhat:
(1) Ha igaz, 44 őszétől már a vadászoknál is barnásviola-zöld kombinációk voltak a szabványosak
(2) Az F eleve alacsonytámadó gép volt, tehát ez is indokolhatna a bombázókhoz hasonló színeket
(3) Régi Punka György féle grafikán (Haditechnika 92/4) a felső színek sötétzöld-középszürke kombinációval vannak megadva. A megadott RLM kódok (70, 02) rossznak tűnnek, de pl. 75+83 kombinációval akár igaz is lehet.

Mit gondoltok a dologról?
Kösz, G.
tyimosenko 658267 2019. április 17. 15:51
Válasz erre
PLASPC48004_L
PLASPC48004_L

Sziasztok!

www.modelimex.com/148-focke-wulf-fw-56-stosser-foreign-users-plaspc48004

Rendkívül örvendetes, hogy a régi HIPM 1:48-as Fw-56 Stösser idén újra kiadásra került átdolgozott formában, Plastic Planet gyártónév alatt. Ahogy látom az alkatrészekben a változás a maratott lapot és a szélvédőt érinti. A maratott lapon szebb üléshevederek, szebb műszerfal, valamint a szélvédő keret újdonság. A szélvédő maga celluloid lapra került. Azért szerintem ez a 'maratott keret+kivágott celluloid lap' szendvics egy kérdéses húzás volt. Élethűbb lehet, mint a korábbi fröccsöntött szélvédő, de csak akkor, ha sikeres a nem egyszerű összeépítés/festés.
A matricalap is változott, ezúttal a G.132-esünk jelzése került fel az ívre, hurrá. Sajnos nem sikerült ezúttal sem a Dongó jelvény, de a G.132 se, főleg a G betű (a HIPM lapon szereplő G.142 szerintem teljesen jó volt). A festési utasításban ábrázolt állapot idején a lajstrom körül valószínűleg meglévő fehér keret sincs a matricán. Elválasztó pont sincs, de ez könnyen javítható apróság.

Nagyon vártam az új kiadást, hátha jelentősen megkönnyíti a 132-es építését, de sajnos marad az eredeti terv úgy néz ki, a szám kivágatása öntapadós maszkolófóliából, a Dongó jelvénynek meg az ecsetes lejavítása.
Még az fordulhat elő, hogy az új makettkiadásra reagálva Szegedi Feri 1:48-ban is kiadja a jelenleg tervezett Stösser matricalapot, talán a 132-vel.
magoo 657965 2019. április 8. 01:31
Válasz erre
Szia!
Nagyon tetszik!
Üdv: magoo
Garaik 657871 2019. április 5. 21:12
Válasz erre
CR-32

cr-32
CR-32

Sziasztok!
Gondoltam megosztok egy korabeli fémből készült relikviát, amely egykor egy szombathelyi szerelőjé volt, majd egy Dohány utcai antikváriumba került. Egy csodaszép Cr-32, amely a ’38 szeptemberi állapotot mutatja, ahogyan lefestették az 1/6. Kőr Ász század vadászgépeit. Persze nem sokáig, mert két-három hét múlva már kamuflázzsal látták el a gépeket. Remélem sikerül még valahonnan V.175-ösről még további fotókat szereznem. A jelzése érdekes, mert nem kisméretű, mint eredetiben, hanem olyan, mint pl. az 1/1. Ijász és 1/2. Ludas Matyié. A mérete 56 cm hosszú, kb. 25 cm magas.
Üdv Garaik
J_K 655786 2019. február 13. 13:38
Válasz erre
Kedves Garaik!

Én nyersebben fogalmazok, mint ssanyi: a Punka-grafikák mindegyike használhatatlan, "ráérzéssel" készült. Nehezen tudom "kikutatott"-nak tekinteni a témát, ahol a szerző (Punka György) láthatóan nem volt tisztában még az alkalmazott standard mintázattal és színekkel sem -nemhogy ezek változásaival. A '90-es években azért már létezett szakirodalom a Bf 110-ről és az éjszakai vadászokról is, ám láthatóan Punka György ezeket nem ismerte.

FS
ssanyi 655780 2019. február 13. 10:23
Válasz erre
Kedves Garaik!

Maradjunk annyiban hogy a DE+MP esetében, a grafikák mai állás szerint több kérdést vetnének fel mint megválaszolnak!Színekkel kapcsolatosan is (pl. 63/74/76 kombináció)! ;-)
Garaik 655775 2019. február 13. 09:27
Válasz erre
abkz GÉP

ABK-Z gép Bp felett
abkz GÉP

Kedves Ssanyi!
Én nem azért küldtem ezt a képet, hogy figyelembe vegyétek, mindössze annyit osztottam meg, hogy lássátok eléggé ismert fotó. Egyébként az alábbi témát már korábban 90-es években Punka Gyuri kikutatta, sőt oldalnézeti rajzokat is készített hozzá. (Aero História folyóirat). Ezt mellékelten csatolom, hogy lássátok, talán a színeket sem újra kigondolni. Üdv Garaik
ssanyi 655769 2019. február 13. 08:18
Válasz erre
Kedves Garaik!

A Magyar Futár ezen fotóját szín szempontjából ne vegyük figyelembe, nem színes fotó, csak színezett. Ráaadásül csak a gépek felülete, maga a környezet (épületek, Duna, fák stb) maradt fekete fehér.
Garaik 655768 2019. február 13. 07:24
Válasz erre
Bf-110 Bp felett

Magya rFutárban megjelent kép
Bf-110 Bp felett

Sziasztok!
Én abszolute nem értek az RLM színekhez, de az ABK-Z-s Bf-110-ről kép eredetije a Magyar Futár 1944. május 17-i számában jelent meg. Jó makettezést. Üdv Garaik
J_K 655759 2019. február 12. 22:21
Válasz erre
Szia!

Igen, a rajz rossz. A C-ken, D-ken a régi Pitot-cső volt.

Ezeknél a 110-eknél nem szabad elfelejteni, hogy iskolagépek, némelyik a képek készítésekor már 4 éves. Cserélt alkatrészek (pl. a fegyverburkolat az orron) bőven lehetnek rajtuk. A lényeg az volt, hogy repülőképesek legyenek.

A típusazonosítások éppen a cserélt alkatrészek miatt nem biztosak, csak nagyon valószínűek.

FS
Safi 655727 2019. február 12. 10:37
Válasz erre
Bf-110-6
Bf-110-6

Illetve még egy kérdés Sándorhoz.
A gépemen találtam ezt a rajzot,(sajnos már nem emlékszem honnan tölthettem le)
De akkor ez a rajz hibás lehet? A C-ken a pitotcső a szárny alsó felén, az az L-re hajazó kissebb fajta volt?

köszönettel: Safi
Safi 655725 2019. február 12. 10:24
Válasz erre
bf110c_margitsziget_éjsz3
bf110c_margitsziget_...
bf110c_margitsziget_éjsz3b
bf110c_margitsziget_...
bf110c_margitsziget_éjsz2
bf110c_margitsziget_...

Ez alapján én az orrát az E verziósnak vélem látni.
A jelzése NC+PI ? de ezt inkább vagy erősítsétek vagy cáfoljátok meg ti is.
Illetve a motordeklin már csak 1 műszert látok. Ez jelentheti azt hogy ebbe már DB601N? lenne?

Üdv. Safi
Safi 655724 2019. február 12. 10:14
Válasz erre
Sziasztok!
Vicces vagy nem, az a biztos hogy már én is teljesen megkeveredtem. ;)
Köszönöm Urak a segítséget. Bár a fejemben mostanra csak nőt a zavar. :)

Megpróbálom az eddigieket összegezni.
Bár ezek szerint nem volt teljesen ördögtől való az az elképzelésem, hogy ezeken a régebbi iskola gépeken megmaradhatott az eredeti festés. (pl. sötétebb gép rlm70/71/65) Evvel a DE+MP-nél teljesen mellé lőttem.
Ez 74/75/76-os festésű, a pitot cső (amit most már én is látok) szerint E verzió, fegyvertér burkolatát viszont vissza cserélték a régebbi verzióra. Az orrán talán piros? 1-es, és a motor deklin lévő fehér A alapján, DB601A motorjai vannak. S a kabin belső színének is, rlm02 helyet, rlm66-nak kéne lenni?

A háttérben lévő gépről csak annyi biztos hogy ?+CX. és talán az E verziós fegyvertér burkolata van.

A sötétebb gép, Sándor alapján 70/71/65 festésű, és C? verzió.
Egy kicsit I_Viewel próbálkoztam ezen a képen, így én ezen a gépen is (bár lehet csak képzelem) egyre jobban a későbbi E verziós fegyvertér orrát vélem látni.
Mindjárt feldobom a képet is.
rod666 655680 2019. február 11. 08:53
Válasz erre
A képaláírást nézd meg a következő képen :)

Vicces.
J_K 655674 2019. február 10. 22:30
Válasz erre
Szia!

A DE+MP-nél az egyik képen tökéletesen látszik a Pitot-cső: biztos pont az E azonosításához. Az orron a fegyvertér burkolata szerintem cserélt darab, a festése is eltér. A hátsó gépet (..+CX)nem tudom biztosan azonosítani, de mintha E orra lenne.

FS
Safi 655669 2019. február 10. 20:36
Válasz erre
Huh, ezek szerint jól beleültem a hintába, mikor a képaláírásnak hittem hogy ezek mind C-k. Mondjuk az E verzió rögtön érthetőbbé tenné a 74/75/76 festést is. Én az edu 110C_D-s készletét pakolom össze. Ebből is a C verziót pakoltam össze. Mondjuk most nézem az E verzió orra is benne van a készletben. :O De ehhez már fűrészelni is kéne, amit nem szívesen, mert ez nálam kétesélyes... Azt nem tudom az orr eltérésén kívül, milyen külső látható eltérés van még a C és E verzió közt? Ezek szerint ha az általam éjszakainak vélt", gépre váltanék az maradhatna C, és a festése is 70/71/65. Bár én pont ennél véltem látni az orrán a kockát inkább, mint a DE+MP-nél. S sötét festés miatt az orrán lévő fehér 11-en kívül minden más jelzésében bizonytalan vagyok. Esetleg a DE+MP mellett a háttérben repülő gép, DE?+CX lehet esetleg C-verzió?
köszönettel. Safi
J_K 655659 2019. február 10. 17:25
Válasz erre
Sziasztok!

Szerintem a DE+MP 74/75/76-os festésű Bf 110 E.
A sötét gép pedig nem éjszakai festésű, hanem korai 70/71/65-ös Bf 110 C.

FS
Safi 655658 2019. február 10. 17:22
Válasz erre
Ezek szerint hiába reménykedtem, ezeken az iskola gépeken sem hagyták meg az eredeti pl. 02/71/65 festést. A G4-est terveztem 74/75/76-ra. Reménykedtem hogy ez maradhatna a korai festéssel, hogy legyen egy kis változatosság. :) De ezek szerint ez is szürke lesz még a végén..
Vadász 655641 2019. február 10. 12:48
Válasz erre
Ezek a gépek 74, 75, 76 szürkék voltak. A 71 ekkora már régen kiment a divatból.
Safi 655637 2019. február 10. 11:45
Válasz erre
A következő képre gondoltam, de valamiért a linken mindig az elsőt dobja fel. :)
Safi 655636 2019. február 10. 11:43
Válasz erre
no még 1x: www.fortepan.hu/
Safi 655635 2019. február 10. 11:42
Válasz erre
Mint nekem, hátha még másnak is új.. Közben a fortepanon ezt is találtam. Valószínű ugyanezen géppár egy sötétebb( éjszakai festésű) verziójú gépe, háttérben a Margit híd & sziget. :)
www.fortepan.hu/
Safi 655633 2019. február 10. 11:33
Válasz erre
Messerschmitt-Bf-110C4-Zerstorer-NJG-Stkz-VC+EH-WNr-4239-Germany-1943-0A
Messerschmitt-Bf-...

Köszi Zoli!
A motordekli A-ját akkor jól sejtettem hogy fehér. Az orron lévő egyesnél én a piros felé hajlok, mert a mellette lévő, talán javítási folt(rlm70?) sötétebbnek tűnik. A törzskeresztnél én is két verziót állítottam fel. Szürke, mert a magyar gépek fehér közepét is avval fújták át a háború vége felé,(rlm75 lehet?) vagy a felső szín sötétebb tónusa (nálam az rlm71). Most a második verzió felé hajlok inkább, mert közben találtam ezt a grafikát, amin az orrész, és a motordekli kivételével szerintem hasonló festés lehet.
üdv. Safi
Z63 655563 2019. február 9. 11:21
Válasz erre
Szia Safi!
A motordeklin levő betű fehér. A motor változatát jelzi pl. DB 601A. A törzskereszt közepe simán lehet szürke. Az orron levő 1-es fekete, esetleg piros. Igazából nagyon nem tudsz mellélőni, ha feketével fested.
Üdv, Z63
Safi 655530 2019. február 8. 19:25
Válasz erre
Nem,még csak az általam linkelt wikipédián is fent lévőbe botlottam bele.
TAMÁS78 655527 2019. február 8. 18:50
Válasz erre
TAMÁS78 655526 2019. február 8. 18:49
Válasz erre
Safi 655525 2019. február 8. 18:26
Válasz erre
bf110_Budapest44
bf110_Budapest44

Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni a tőlem tapasztaltabb kollégáktól. A Budapest felett repülő bf 110-est szeretném megépíteni. De sajnos a fekete-fehér fotók elemzéséhez én nem konyítok. Esetleg ismer valaki színes grafikát, színelemzést róluk? A felségjelzés matricáinál jöttem rá hogy valami nem stimmel, mert a képen a felségjelek közepe sokkal világosabb mint a feltehetően fekete betűk. Az orron lévő 1-es színe is kérdéses számomra, illetve a motor deklin lévő A? én fehérre tippelem, mert mintha a törzsgyűrű sárgájánál világosabb lenne.
Vorangee 655518 2019. február 8. 16:46
Válasz erre
pmheros 655514 2019. február 8. 15:53
Válasz erre
Ilyen FineMolds -ot a Makkettinfo -n is árulnak, nem is egyet. Nézz rá az árra, és ha még akkor is érdekel írj rá a tagra.
Cserebere topik 654751 számú hozzászólás 2019. január 26. 12:27

HobbyBoss Bf 109G-6
"jól eltalált arányai vannak, a hibái pedig mind javíthatók"
Cikk róla: makettinfo.hu/index.php

Üdv.: pmheros
sanyi 655509 2019. február 8. 13:31
Válasz erre
Köszi a pontosítást! Nem is gondoltam volna, kereteken láttam cimbimnél és kimondottan pofásnak tűnt... Még jó, hogy ott hagytam!:)
Vorangee 655507 2019. február 8. 13:12
Válasz erre
Hát nem mintha nem érnék rá - ha már éveket állt -, de a Tamiya/Eduard maketteket nem hiszem hogy megvárom. Azokhoz én alul képzett vagyok.

Ilyen FineMolds-ot nem találtam sehol.

Köszi az összehasonlító cikket, ez alapján ár-érték arányban SZÁMOMRA a legmegfelelőbbnek a HobbyBoss tűnik.

Írtad, hogy építettél ilyet is erről egy kis vélemény?
Vorangee 655504 2019. február 8. 12:31
Válasz erre
Köszi, ezt jó tudni, bár a matrica/festés jelen esetben nem lényeges.
pmheros 655501 2019. február 8. 12:16
Válasz erre
Academy Bf 109G-6 1:72

Szerintem két nagyobb hibája van, és több kisebb. A legfontosabb: az alacsony géptörzs, vele (majdnem arányosan) alacsony kabintető. A géptörzs profilja felül egyébként is nagyon keskeny. Hatalmas légcsavar. A formája arányaiban jó lenne, de túl nagy átmérővel rendelkezik, ami sok visszareszelést igényel. Kicsik a motorgéppuskák félgömbjei. Az MG131 géppuskai vályúi oldalt túlságosan magas vállúak. Az olajhűtő oldalai párhuzamosak, az egész forma elnagyolt. A kerékaknák rossz formájúak, a szárny felett a hozzá tartozó dudorok kicsik, ahogy maguk a kerekek is. Nem emlékszem pontosan, de mintha a kipufogó soron is állítanom kellett volna befelé, vagy kifelé kicsit. A futószárak bekötési pontjai is távolabb vannak egymástól mint kellene. Az hogy a vízszintes vezérsík vége szögletesebb, az a legkönnyebben javítható hibája. Így hirtelen ennyi, de akad még.

Üdv.: pmheros
pmheros 655498 2019. február 8. 11:50
Válasz erre
Üdv!

Ha nem sürgős várd meg az idén megjelenő Tamiya -át, azzal fogsz a legjobban járni, esetleg 2021 körül az Eduard -dal.
(Academy, újabb Airfix, AzModel, FineMolds, Hasegawa, HobbyBoss, Italeri, Mistercraft makettek birtokosaként mondom: Jelenleg nincs tökéletes G-6 1:72 -ben. Persze mindegyikből lehet építeni)
A MisterCraft -ról lebeszélnélek, nagyon rossz gyártási minőség. Ha türelmetlen vagy szerezz be egy FineMolds -ot, eddig ez a legjobb szerintem.

Érdekességnek ajánlom vrauko fórumSZAKtárs összehasonlító cikkét figyelmedbe: makettinfo.hu/index.php

Üdv.: pmheros
sanyi 655496 2019. február 8. 11:45
Válasz erre
Hali!
A Mistercraftot/Mastercraftot - egyésugyanaz... - felejtsd el, régi KP "minőség", előfordul, hogy hiányos és hiába írsz a gyártónak, a matrica nem azt tartalamazza amit a festési, szóval inkább Academy, pedig azt nem ismerem.
Planes 655494 2019. február 8. 11:11
Válasz erre
Üdv.!
A képen egy 43 folyamán fronton átadott G-6 van,az 5/2 önálló vadászszázad gépe Harkov-ban,repülte Varga László szkv.
(PGy. a MESSZER")
Egy másik szakkönyv szerint 70db átadott V3+.. jelű gép volt,vegyesen F-és G.
P
Vorangee 655489 2019. február 8. 10:34
Válasz erre
Elnézést már összefolytak a dolgok; valóban avia-info.hu-n csak G szerepel.

Beteszem így a képet remélem látható és a tulajdonos jogai sem sérülnek így talán:

www.flickr.com/photos/28092068@N03/16393865597/in/album-72157640110556436/

Ez alapján talán jobban megtudjátok mondani G6-e?

Amúgy az Academy G6-osa jó lehet? Mistercraftról valakinek tapasztalat?
Vorangee 655485 2019. február 8. 10:21
Válasz erre
Köszi, most szeretném ha testet öltene. :)

Amúgy van egy ilyen "testvér" matrica készletem Fw-190 F8-hoz, azt is szeretném elkészíteni.
Murmuc 655482 2019. február 8. 09:39
Válasz erre
Az avia-info.hu oldalon nekem csak a G jelölés jön le, de igaz, a MAGYAR SASOK kiadványban van egy oldalábrázolás a V.3+73-ról és G6-os. "A jó pap..." :)
pmheros 655474 2019. február 8. 08:18
Válasz erre
Szerencsés vagy, hogy ilyet birtokolhatsz. ;)

Nekem is volt ilyen régi kiadású HAD matricám, azon "Erzsike" mellett "Bubi Hartmann" gépének jelzési voltak. A fekete-fehér feltehetőleg fénymásolt útmutatójára még klasszikus bélyegzővel volt felvíve a "72 015" azonosító számsor.

Szerintem lenne igény újra kiadni ezeket a festési (matricázási) lehetőségeket, még ha nem is pont a korábbi összeállításban. Gondolok itt például a valamivel későbbi 72052 -re, amin a V.8+04 és a V.8+47 is rajta van.

Üdv.: pmheros
Vorangee 655469 2019. február 7. 23:41
Válasz erre
Elég régen vásároltam ezt a matrica készletet a másik fele (a G2-höz való) nem is tudom hova lett...

Gondoltam a sorszámát megírom, de még az sincs neki. Limited Edition, ennyi. :)
Vorangee 655468 2019. február 7. 23:35
Válasz erre
A talált fényképen egy "dudoros" gép látható és az avia-s oldalon is G6-nak hozza lajstrom alapján.

Ettől persze lehet igazad van, nem vagyok nagy szakértője a dolognak csak inkább lelkes. Ezért is kértem a segítségeteket. :)
pmheros 655463 2019. február 7. 20:49
Válasz erre
Nekem is van egy árva képem a V3.+68 -ról, de csak a V.3+72 -höz van HAD matricám.

Üdv.: pmheros
Murmuc 655461 2019. február 7. 20:32
Válasz erre
Nekem kicsit fura V.3+68 G-6-os? Lajtstrom szerint G-2 vagy 4-nek kellene lennie, de én már nem csodálkoznék rajta ha mégsem!
Vorangee 655453 2019. február 7. 18:48
Válasz erre
Sziasztok!

Találtam itthon egy 1/72-es HAD matricát Bf 109 G6-hoz, lajstrom: V.3+68.

Kérdésem az mennyire lehet hiteles a festési leírás?

Egy képet találtam róla a neten, de az nem teljesen egyezik a nekem lévő rajzzal.

Vélemény? Javaslat ha elakarnám készíteni?
Murmuc 655408 2019. február 6. 21:27
Válasz erre
Üdv! Nem állsz messze a sűrített levegős indítás terén a témától. Bár a repülőgép típusra nem tértek ki Dr Abody Előd (1942) kiadott könyvében és nem is volt hosszú életű indítási eljárás, főleg "harctéri" körülmények között, de létezett.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.