/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98.
Emerick 645383 2018. június 4. 18:36
Válasz erre
Erről próbáltam én már szövegelni többször, de ismét leírom. Sőt, nyomatékosan kérek mindenkit, felejtse el a gyártó szerinti elemzést. (A Krayert meg főleg, mert konkrétan van rá bizonyíték, hogy a magyar szabvány szerinti zöldet nem is tudták legyártani)
A G-55 eredetileg szürke-zöld-sárga hármasból állt, a szürkét cserélték le igen hamar erdőbarnára. Fortepan-on azt hiszem van is színes fénykép ilyen mintás 8cm-es légvédelmi ágyúról.
A német eredetű gépjárműveket festékhiány miatt javításkor német szürkével javították. (tudom, voltak aztán sárgák is, tehát azokat is sárgázták)
A tüzérségnél és a gépjárműveknél a gyártók és a javító műhelyek egyaránt végeztek (át)festést, az éppen akkor és ott meglévő anyagok, illetve kisebb megrendelések, továbbá gyártás esetén a gyártók maguk különféle festékanyagokkal. Ki ahonnan tudta, beszerezte. Kis tételben egyénileg, nagy tételben pályáztatással.
A ponyvák nem jó kiindulópontok. Eleve több változat volt, gépjárműveknél a Mávag által fejlesztett ponyvát fogadták el, de sokan gyártották. A színe sokszor élénkebb vagy sötétebb volt az előírásnál. Ugyanakkor teljesen mindegy, milyenre sikerült a ponyva, mert ha el is szúrták, konfekciós (azaz elszabott, vagy hibás színű) anyagot is átvettek, arányosan levont összegek mellett. Egyes csapatok pedig egyenesen ponyvák nélkül vágtak neki egy-egy hadműveletnek, pótlás nélkül.
Aki próbál alkudozni, annak hajrá. Aki ügyes, rájöhet, hogy 1938 előtt ráadásként még bonyolultabb a helyzet, mert az olajzöld (nevezzük így, bár a libaizére jobban hasonlít) mellett volt vagy 4 szürke árnyalat alkalmazásban, amikből megrendelésnél konkrétan lehetett válogatni. Mind rendszerben volt.
A legendás G-55 annyira népszerű volt, hogy levéltári anyagban nincs is belőle... Ott a minta stílusa egyértelmű, a színek annál kevésbé. A barna és a zöld esetében egyébként vannak eredeti színminták, kb RAL rendszernek megfelelő árnyalatok. A sárga viszont talány. Sanszos, hogy több árnyalat is játszik-játszott.

Imi vége.
Podva 645380 2018. június 4. 17:18
Válasz erre
Szia

A korabeli nyomdatechnika természetesen nem tette lehetővé a színek korrekt megjelenítését.(Néha az az érzésem, hogy a mai is ugyan ott tart...)A 38-as és a 39-es G-55-ben lévő színábrázolások nem jók kiindulási alapnak. nem marad más mint a közvetett bizonyítás vagyis a roncsokon, illetve a kifestett festékmintákon keresztül történő megfeleltetés.

A földi figyelés elleni színt az utasítás szerint két minta alapján festették:
-A 800 méternél kisebb távolságról látható (sátorlap, géppuska, stb)
-A 800 méternél nagyobb távolságról látható (harckocsi csapatjármű stb.)
és ez utóbbival azonos mintával, de más színezés (légi figyelés) szerint festették az "egyéb" járműveket, bürühidakat, vasúti kocsikat stb)

Tehát ha egy szárazföldi járművön légi figyelés elleni szín van, nem jelenti azt hogy nem létezett földi figyelés elleni... :) csak az max valamiért az egyéb kategóriába tartozott, na ez itt a Szent Grál, ezt keresem :) Persze benne van a pakliban, hogy valóban nem volt harcjárművön földi figyelés elleni szín, de akkor miért erősítették meg ezt a rendelkezést 39-ben is?

Üdv Viktor
romsitsa 645374 2018. június 4. 15:25
Válasz erre
De az is simán előfordulhat, hogy az egyszerűség kedvéért a légi figyelés elleni mintát a földi figyelés elleni színekkel festették fel.
Fotók alapján a földi figyelés elleni minta a sátorlapok kivételével gyakorlatilag nem létezett.

Üdv

Á
romsitsa 645373 2018. június 4. 15:09
Válasz erre
6
6

Hello,

tudtommal eddig senki nem vette górcső alá a maradványokat. A probléma egyik része, hogy ha megnézed a bicikliket, harckocsi és egyéb maradványokat, sisakokat és ládákat, van vagy 10 féle zöld árnyalat, de hivatalosan csak tábori zöld, szürkészöld és talán tgk. zöld létezett.
A probléma másik része, hogy az egyetlen nagy méretű minta a G55 1939-es tervezetében található, de papírra nyomták, ami sárgul, így azonosításra szerintem alkalmatlan.
A probléma harmadik része, az 1939-es G55 színeinek egymáshoz való viszonya, a Krayer légifigyelés elleni mintái és a Karcsi füzetében kifújt minták alapján én élek a gyanúperrel, hogy a szürkészöld és a tábori zöld valamikor, valamiért összekeveredett.
A szürkészöld egy szürkés szín, a mintákon egy sokkal melegebb árnyalat szerepel.

Ha tippelnem kellene, ez az Ansaldo szürkészöld, gesztenyebarna, piszkosságra. A szürkészöld a legvilágosabb tónus.

Üdv

Á
Podva 645371 2018. június 4. 14:36
Válasz erre
34461027_1743495999042305_2081148101451579392_n
34461027_17434959990...

Szia

Na igen, a probléma lényege épp ez: a sátorlap és az általad csatolt Kralyer színminta nagyon nem egyezik. A G-55 utasítás szerint külön színhármast kell alkalmazni légi figyelésnek (fényképezésnek) kitett, és földi figyelés ellen álcázandó haditechnikának.
Előbbi a Gesztenyebarna, Szürkészöld, Piszkossárga, nagyon valószínű, hogy ezek vannak az általad csatolt szinkártyákon(és ezt adta ki az AK) ez is lehet katonai jármű szín.
Földi figyelés ellen a szabályzat előírja a Vörösesbarna, Tábori zöld, és Tompasárga színeket, elvileg a szabályzat megalkotója szerint a kettő nem lehet ugyan az...
A dolgot érdekessé teszi az hogy a G-55-ben, ez utóbbi színhármashoz tartozik egy festésminta, ami viszont egyezik a 38M sátorlap mintájával... tehát ha a mintát a G-55-ből vették illene a színeket is onnan átvenni(különösen, hogy a sátorlapot a szabályozás meg is említi példaként) A kérdés tehát az, hogy roncsokon, lőszerládán akárhol fellelhető e a sátorlappal egyező szín, ami esetleg alátámasztaná a két színsor párhuzamos meglétét?

Üdvözlettel: Viktor
Muzzy 645370 2018. június 4. 14:17
Válasz erre
Korábban a zöldre és a sárgára RAL számot adtak meg itt, ami ha jól emlékszem, megegyezett a német járművek színeivel. A barnára nem emlékszem.
téglatesó 645366 2018. június 4. 13:12
Válasz erre
Honvédség rejtőszín-kártyák
Honvédség rejtősz...

Üdv!
Bár nem vagyok szakértő, de ha erre a három színre gondolsz, ezek már elég jól ki lettek vesézve itt a fórumon (is). Elvileg az AK festékkészletét (AK4200) ezek alapján kevergették ki (de a Hataka is kihozott egy magyar festékszettet, azt nem próbáltam nem tudok nyilatkozni róla). A magyar sátorlapokon egyébként eltérőek az árnyalatok a harcjárműveken alkalmazottaktól, az szerintem félrevisz, ha a gépekhez keresel festékeket. Ahogy én látom, a sátorlapon a zöld kissé fakóbb, a barna sokkal vörösesebb, a sárga szinte fehéres a harci járműveken alkalmazott színekhez képest.
tank 645364 2018. június 4. 12:57
Válasz erre
Köszi szépen!
Akkor szám és rendszámcsere
Podva 645362 2018. június 4. 11:59
Válasz erre
Sziasztok
Ezúton szeretnék segítséget kérni a hozzáértőktől:
Az 1938-ban kiadott G-55 utasítás rendelkezik a harci eszközök színfoltos festéséről. A földi figyelés ellen 3 színt ír elő: Vörösesbarna, Tábori zöld, és Tompasárga. Lehet tudni valami közelebbit ezekről a színárnyalatokról? Valaki átváltotta már esetleg ma is járatos színrendszerre? Közelebb visz a témához esetleg a 38M mintájú sátorlapon található színek elemzése?
Minden segítséget előre is köszönök
Üdv: Viktor
téglatesó 645354 2018. június 4. 09:18
Válasz erre
005.jpeg
005.jpeg

Üdv!
Ha erre a "912"-es toronyszámra gondolsz, annyit lehet tudni róla, hogy ez csak ideiglenes szám volt, csak az itthoni gyakorlatokon használták. Ezek az ideiglenes számok elvileg krétával volt felrajzolva a kocsikra (legalábbis a kormányzói szemlére felvonult gépeken így volt, ott különböző színű krétákkal írták fel a toronyszámokat a tornyokra). Eredetileg a 30. hk. ezredet 9 századosra tervezték, de nem volt elég kocsi, így a Donnál már nem voltak "9"-essel kezdődő toronyszámok, mert nem volt 9 század, csak 6. Ahogy a képen is látszik az 1H-843-as gép kapta a "912"-es ideiglenes toronyszámot, de hogy később melyik végleges toronyszámot kapta ez a kocsi (amiből pontosan lehetne tudni, hányadik század, hányadik szakaszának hányadik kocsija volt), azt még nem sikerült kiderítenem, talán a szakértők tudják.
tank 645345 2018. június 3. 22:01
Válasz erre
Szép estét!
Magyar pz4f1-el kapcsolatban kérnék tőletek infót ,storyt!
Tudtok e valamit a 912es toronyszámú gépről?
Egységről,rendszámról van infóm!
Köszönöm!
Elnar 645137 2018. május 29. 18:35
Válasz erre
39M Csaba - Pc-123-- = vatera
39M Csaba - Pc-123...
39M Csaba - Pc-123
39M Csaba - Pc-123
39M Csaba - Pc-123++ = Baranyai Ferenc FB
39M Csaba - Pc-123...

Az 1.f.zlj. többnyire a vaskereszt alakú saját jelzését festette át ahogy a Pc.123 képein is látszik. Azért lett keskeny a kereszt, mert a saját jelzés csúcsait kötötték össze és az nem szabályos nyolcszöget adott ki.
(jelzés nélkül, saját kereszt, átfestett)
romsitsa 645135 2018. május 29. 17:58
Válasz erre
Az a szép ebben, hogy az 1. feld. sem a szabvány keresztet használta, valamivel keskenyebb volt annál, de szélesebb a lovasoknál...
Kizárásos alapon a lenti kocsit én Pc-163-nak tartom nyilván, de elég sok ismeretlen van még a Pc-16... sorból.

Üdv

Á
Elnar 645134 2018. május 29. 17:47
Válasz erre
Más az orrán a folt a villám alatt.

Emerick, köszi, igaz, a dátumot nem figyeltem.
téglatesó 645127 2018. május 29. 14:45
Válasz erre
csaba_0
csaba_0

Üdv!
Laikusként csak belevau: de nem lehetséges, hogy ez a gép is a Pc-164? Erős nagyításban a harmadik számjegybe akár a 4-est is bele lehet látni. Mindenesetre érdekes, hogy kétféle hadijelet is visel: az 1940-es ideiglenest az oldalán (igaz már elég halványan), és a későbbi szabvány stoptáblát a frontlemezen. A felderítők villáma is ott van az orrán. Kár, hogy a fénytörés miatt a torony oldala nem látszik, hogy ott mi van...
romsitsa 645124 2018. május 29. 13:13
Válasz erre
Köszi, én is ezt valószínűsítem a szív kapcsán, csak az időrend nem tiszta.
Az ököl rálóg a rendszámra, viszont a Pc-164 közeli képén nem látom átfestés jelét, így azt valószínűsítem, hogy felkerült a szív, majd lefestették pirossal és felfestették az öklöt.
Illetve az ököl jelentése is bizonytalan, mert a hátul álló kocsi jelzése a 2. feld.-höz (kizárásos alapon) vagy a Ludovikához tartozik (ha kiküldték a Ludovika valamelyik kocsiját).
Az 1. feld. a toronyra festette fel a keresztet, a Lovas feld. pedig a keskenyebb keresztet használta.

Üdv

Á
Emerick 645091 2018. május 28. 20:34
Válasz erre
Pc-184 fizikailag nem létezett 1943-ig bezárólag biztosan.

A szív jelzés szerintem az 1. felderítő zászlóalj (1.) páncélgépkocsi századának egyéni jelzése lehetett. A Pc-164-en egyértelműen látni, de más kocsikon is előkerült.

I.
Elnar 645086 2018. május 28. 20:00
Válasz erre
Az a két jármű tényleg ugyanaz. Viszont szerintem az nem 164 hanem 184.
romsitsa 645074 2018. május 28. 13:11
Válasz erre
Pc 164
Pc 164
1_feld
1_feld

Az hagyján, de a PS is összeomlott.
Az orr és a sárvédők mintája közel azonos és a második fotón szerintem az orron és a kocsi oldalán is ott az 1. feld. jelzése. A felségjel fehér szíve hiányzik, de közel biztos vagyok benne, hogy mindkét kocsi a Pc-164, valahol a Szovjetunióban, 1941-ben.

Üdv

Á
Gabusch 645063 2018. május 28. 11:37
Válasz erre
romsitsa 645062 2018. május 28. 11:05
Válasz erre
Hello,

ezen kívül van valakinek fényképe a Pc-164-ről? Illetve az ismert, hogy a fehér szív mikor került fel a felségjelre és mit jelent?
4.bp.blogspot.com/-gpqYj-wJ7fY/VSGyP98jY0I/AAAB5M/nUpWIhwMm_0/s1600/Pc%2B164.jpg

Köszi

Á
romsitsa 645043 2018. május 27. 19:42
Válasz erre
Kend le "sárral". Vagy rakj oda egy lácszemet, a pőrekocsin a géppuska mellett van egy szem, mondjuk átrakták.

Üdv

Á
romsitsa 645041 2018. május 27. 19:40
Válasz erre
A pőrekocsikon álló Turánokon nem szabványos a minta. Szerintem az történhetett, hogy a csapatnál festették át (részben) kocsikat, majd kiosztották a zöld kötényeket, majd néhány? kocsi kötényét is terepezték, míg a többség maradt zöld.

Az első fotón a Turán III makettje van, az eredeti kocsin talan sárral foltozták a kötényt, vagy simán sáros. A második képen a Zrínyi egyszín zöld, a harmadikon a ma Kubinkában álló irénke is. Emlékeim szerint a kubinkai Turán I és II is zöld volt.

Üdv

Á
Sennás 645034 2018. május 27. 18:39
Válasz erre
McFrost 645032 2018. május 27. 18:36
Válasz erre
Sennás 645031 2018. május 27. 18:31
Válasz erre
ec087ba4334edf4dfbd0ded7e1dbb8d3(4)
ec087ba4334edf4dfbd0...

Ez nem terepes?
Sennás 645030 2018. május 27. 18:24
Válasz erre
0da0ecde7ae8822bef0f0a843cc728fd
0da0ecde7ae8822bef0f...
42a054caa939435a2285320e9ffe6dae
42a054caa939435a2285...
c6b74915a4d2a88ed4f91f54c59c1c6e
c6b74915a4d2a88ed4f9...

Én ezeket a Pinteres-en találtam (nem tudok kié a kép). De ott van ilyen jugatott köténylemez ami a F-F is látszik terepszínű. Nem lehet hogy felváltva alkalmazhatták ahogy idő/kedv/festék engedte?
McFrost 645029 2018. május 27. 18:19
Válasz erre
Eddig csak a 37-es kocsiról készült fotón láttam terepezett kötényzetet.
A proto Szarvas volt még terep mintás, kötény nélkül és még egy fotó kering egy szintén mintás Zrínyiről, az is kötény nélküli.
Sennás 645028 2018. május 27. 18:12
Válasz erre
Csak kérdem tisztelettel az lehet a Turán nem de a Zrinyi kapott terepre festett köténylemezt? Vagy azon is csak sima zöld volt?
Sennás 645024 2018. május 27. 18:00
Válasz erre
Turan_tank_kub2
Turan_tank_kub2

Akkor ami Kubinkán ki van állítva az rosszul rekonstruál/festett Turán? Innen másolták volna?
SSZABI 645016 2018. május 27. 15:01
Válasz erre
Köszönöm a segítségeteket! A kötényeket átfújom majd akkor, de a jelzésekkel nem tudok már mit kezdeni. Egyébként is elég vastag matricák voltak, átfújni és újat felrakni nem lenne jó, lecsiszolni meg nem akarom, eddig sose volt jó vége az ilyen javításoknak :( Majd legközelebb...

Üdv!
romsitsa 644992 2018. május 26. 19:37
Válasz erre
turan_swg
turan_swg

A két fotó alapján egyszín zöld a kötény, főleg a távolabbi képen.
Az alakulatjelzést elnézte a Bronco. A három fehér pöttyös pajzs a 3/III zászlóalj jelzése, a mellette levő 4 viszont a 3/I zászlóalj 4. századát.
A hátsó kötény mögött én 31..-et vélek látni, ami a 3/III zászlóalj 1. százada, így a pajzs mellett szerintem 9-es volt.

Illetve a test kötényének az elejét és a végét meg kellene törni, hogy a sárvédő felé álljon.

Üdv

Á
Emerick 644982 2018. május 26. 13:38
Válasz erre
Üdv!

Elvileg amikor a kötényezést elkezdték kiadni a páncélosokra, már egyszínű zöld volt a rendszeresített festést. A kötények tehát egyszínűek voltak. Ellenben az általad készített festés szerintem elég jól néz ki, nem érdemes elrontani telizöld átfestéssel, mert így sokkal látványosabb!

I.
SSZABI 644975 2018. május 26. 08:56
Válasz erre
87d7ce31b96b0b3711c2276954bc9753
87d7ce31b96b0b3711c2...
100_6371
100_6371

Üdv!

Lenne egy kérdésem (kerestem itt a hozzászólásokban de nem találtam rá választ): a kötényezett 41M Turánoknál a kötények is kaptak valami mintázatot, vagy az sima zöldre volt lefestve?
Mert én ugyan festettem a maketten, de most láttam egy grafikát amit, Deák Tamás készített, ott meg sima zöld az egész (igaz, nem a konkrét 56-os toronyszámot viselő jármű van a rajzokon). A fotókról se tudom eldönteni, hogy mi a helyzet. Dobozból,saját szórakoztatásra építem, így is vannak biztos hibái, de ezt még ki tudom javítani ha kell...

Előre is köszönöm a segítséget!
romsitsa 643087 2018. április 12. 14:04
Válasz erre
A WM sablonokat használt és a foltok helyét variálták, de ez a Toldinál nem segít.
Az erdélyi sorozaton alig látszik mintázat a por és fényviszonyok miatt, de úgy saccolom valami előkép alapján felfújták a foltok körvonalait és azokat kitöltötték, szintén fújva. A minták összképe hasonló a kocsikon, de maguk a foltok eltérhetnek.

Üdv

Á
Zsóti 643063 2018. április 11. 22:12
Válasz erre
Ettől féltem. És a Toldikat mi alapján festették? Volt egy hivatalos folt térkép és ez került fel mindre? Vagy itt is egy konkrét kocsit kellene találni, mert minden Toldi más és más?

Üdv
Zsolti
romsitsa 642758 2018. április 6. 10:31
Válasz erre
Az erdélyi fotókon minden kocsi terepezett, de korábbról és későbbről is vannak egyszínű gépek.
Amíg nem lesz meg az összes mozgósított kocsi fotója és rendszáma, addig elképzelhető egy zöld Toldi Erdélyben, de a bizonyítékot neked kell összeraknod.

Üdv

Á
Zsóti 642749 2018. április 5. 22:40
Válasz erre
Téglatesó, köszi ismét a hozzászólást, hasznos amiket írsz! Romsistának szintén köszönet! 3 Toldit biztosan építek a közeli(?) jövőben.
Az erdélyi jelenethez visszatérve. Az első 40 db Toldi mind tereptarka festést kapott vagy lehetett köztük egyszínű is? A terepminta festése a mumusom egyenlőre...

Üdv
Zsolti
romsitsa 642499 2018. március 31. 12:34
Válasz erre
Hello,

ezekre szerintem van magyarázat, csak a levéltárakat kellene végigbogarászni.
A Csabánál a Firestone Cordatic váltás lehet a kulcs, a harmadik felni meg talán a proto gumijához készült.
A Toldi meghajtókereke talán a magyar alkatrészgyártással van összefüggésben mert az I és II szérián is felbukkan.

Üdv

Á
Elnar 642493 2018. március 31. 10:46
Válasz erre
És akkor még ott vannak a különféle keréktárcsájú Csabák, az eltérő torony szabásmintájú Turánok, csak ami a látható különbségeket érinti.
romsitsa 642465 2018. március 30. 21:03
Válasz erre
Hello,

az a helyzet, hogy a könyvek nem járják körül a témát.
Pl. a teljes Toldi sorozat és a Csabák esetében is hevederes Gebaurrel számolt a HM, de a Danuvia 1 darabbal készült el, mire a Toldi B20 széria kifutott.

Vagy, a Toldi B20 széria magyar motorral készült, míg a Ganz összesen 1 prototípussal készült el.

Vagy, a B40 nem kapott megerősített páncélzatot, mert a futómű nem bírta el, míg ott virít a megpatkolt kubinkai kocsi.

Üdv

Á
Elnar 642453 2018. március 30. 17:25
Válasz erre
Kétfajta meghajtókerék látszódik fotókon. Az egyiken két kerek tárcsa van a központi csavarkoszorún kívül, egymással szemben. Más esetekben ez hiányzik.
www.fortepan.hu/ Az elöl lévő kocsin van, a mögötte lévő kettőn nincs.
téglatesó 642452 2018. március 30. 17:10
Válasz erre
Üdv!
Romsitsa köszi a pontosításokat, javításokat, új infókat!
Azt pl. nem tudtam, hogy a védőlemezt az ágterelőre rakták rá. A fényképeken nem látszik, csak annyi, hogy pl. az egyik oldalin volt lemez, a másikon nem, de ugyebár ez is variálódik. Voltak olyan Toldik, ahol a jobb oldali lámpa védőlemezes, a másik csak ágterelős, voltak olyanok, amiknél ez pont fordítva van. Voltak olyanok is, amiknél mind a két oldalon egyformán lemezes volt, vagy csak ágterelős. Hogy mi alapján variálódott a dolog, nem sikerült még rájönnöm. Mindenesetre pont ezért javasoltam Zsótinak, hogy fényképről készítsen el egy konkrét kocsit, az első 40db-ból, amik ott lehettek 1940 augusztusában a bevonuláskor.
A géppuska hevederesre cserélését a mesekönyvben (meg még itt-ott is) olvastam, de ezek szerint ez téves infó.
A "homloklemez-megerősítés"-be az általad leírt részek megpatkolása is beleértődik természetesen.
Hogy a meghajtókerékből is több variáció létezett volna, ez megint új infó. Van róluk esetleg fotó (vagy rajz) is?
A rajzommal elsősorban az volt a célom, hogy megmutassam azokat a részletbeli eltéréseket, amiket 1/72-ben még meg lehet (és kell is!) jeleníteni, mert ezek alapján lehet az egyes variánsokat viszonylagos pontossággal megépíteni ebben a kicsi méretarányban.
Lacipapa: minden okoskodásom ellenére én csak ugatom ezt a témát! :D Vannak nálam sokkal szakavatottabb ismerői is a Toldinak. De szívesen segítek / válaszolok a kérdéseidre (ha tudok) itt is, vagy a hzoli0510@gmail.com emilen.
romsitsa 642443 2018. március 30. 14:55
Válasz erre
Hello,

az ágterelő rácson volt a védőlemez. Feltételezem, hogy védje a visszapillantó tükröket.
Közel biztosra veszem, hogy a B20 sorozat nem kapott hevederes géppuskát.
A B40-nél a merőleges lemezeket (vezető és mellette levő csík, pk. kupola) is megpatkolták.
A meghajtókerék emlékeim szerint a módosított kormányművel változott, de ez nem biztos.

Üdv

Á
lacipapa 642439 2018. március 30. 14:00
Válasz erre
Lehet,hogy ez naiv kérdés,de:
A II.Vh.-ban a magyar hjm-ek rendszámainál,mi döntötte el,hogy a H,vagy Pc betű jelzés legyen?Melyik mit takart?Köszi!
Laci
lacipapa 642438 2018. március 30. 13:43
Válasz erre
Szervusz!
Én is szalag antennás Toldi I. építésében vagyok benne.Ehhez szeretném a segítségedet kérni,magánban,ha adnál egy elérhetőséget.Az adatlapomon az enyém ott van.
Üdv,Laci
téglatesó 642434 2018. március 30. 12:39
Válasz erre
Toldi evolúció
Toldi evolúci

Szia Zsóti!
Örülök, hogy segíthettem.
A maketted szép lett, gyönyörű a festés, a vedöring, meg minden (kb. csorog a nyálam, ahogy nézem), de pont erről beszéltem, hogy a Toldi így, ebben a konstellációban NEM LÉTEZETT!
Magyarán nem volt erősítetthomlokpáncélzatú-toronyputtonyos-nehézpuskás változat.
Tudom, kb. Móricka-szintű rajz, és a téma szakértői millió fogást találnak rajta majd, de készítettem még korábban egy külföldi csoportba egy összehasonlító ábrát a valóban létezett Toldi-variációkról, hogy helyre tegyem az IBG tévedéseit a "Toldi II." fogalmával kapcsolatban (ez itt most magyar nyelvű, de a külföldiek számára angolul feliratoztam anno).
Romsitsa: A cifraságokkal kapcsolatban tökéletesen igazad van, ezzel vitatkozni nem tudok... Elég sok A20 Toldiról nincs fényképem (még), de amiről van (az egyszem H-355-öt leszámítva), mindegyik szalagantennás. Ettől függetlenül bármi lehetséges.
Zsótinak még egy tanács: ha törekszel a történelmi hűségre, mindenképpen fotó alapján válassz konkrét kocsit, ugyanis a Toldiknál oda kell figyelni, hogy a sárvédő lemezekre melyik oldalra milyen lámpa került: ágterelő rácsos, vagy védőlemezes, illetve, hogy (a meglévő képek alapján) az Erdélybe 1940-ben bevonult kocsikon a szerszámos ládákon nem volt merevítő bordázat, tehát azt a makett vonatkozó alkatrészéről le kell csiszolni.
Köszönöm a figyelmet.
Elnar 642430 2018. március 30. 12:27
Válasz erre
30. harckocsiezred. Itt 620984-es hozzászólás.
lacipapa 642427 2018. március 30. 09:18
Válasz erre
Üdv!
Meg tudnátok mondani,hogy a Doni fronton 1942-ben,milyen páncélos és felderítő alakulatok tevékenykedtek?
Kérem,hogy ne a levéltárba küldjetek :D .
Laci
Emerick 642417 2018. március 29. 22:36
Válasz erre
A 101. gépkocsizó vegyiharc zászlóalj kilenc Ansaldoját eleve ködösítő feladatokra szerezték be, páncélozott pótkocsikkal együtt. A lángszórós kísérlet külön történet. Sima géppuskás Ansaldoba szerelték át próbából a lángszórót, majd vissza.
A csendőr Ansaldok nagyjavított kocsik lehettek, és így valószínűleg zöldre lettek átfestve.
A zsákmány páncélosok egy része nem kapott rendszámot, elsősorban a selejtes állapotúak. (de volt a VI. légvédelmi tüzérosztálynak is egy vontatásra használt páncélosa rendszám nélkül) Ami működött, azt általában ellátták rendszámmal. Alakulatjelzéssel csak akkor, ha mozgósított alakulat járműve volt és hadműveleti területen alkalmazták.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98.