<<< Vissza | Tovább >>> |
MoonEmperor | Adatlap | 437736 | 2009. március 6. 07:20 | ||
Az jó megoldás elméletben gyakorlatban gyanitom h a 14 led halványan fog égni vagy nem egyforma erőséggel. Előzmény: (437735) sztriki 2009. március 5. 17:32 | |||||
sztriki | Adatlap | 437735 | 2009. március 5. 17:32 | ||
elvileg 14 led lenne, és egy 4,5 voltos, discman adapterről menne. készítettem már egy makettet, ami erről az adapterről megy, ott ismán elfértek az ellenállások minden led előtt, de itt nem valószínű... az semmiképp nem jó megoldás, hogy az első led és az áramforrás közé rakok be egy megfelelő méretű ellenállást, és simán párhuzamba az egészet? mellesleg, elég láma vagyok az elektromos dolgokhoz, tehát az eddigi dolgaim annyi tudáson alapulnak, hogy pluszos meg mínuszos szál, és hogy párhuzamos-soros bekötés alapja...:) | |||||
MoonEmperor | Adatlap | 437734 | 2009. március 5. 07:08 | ||
hány ledet szeretnél használni a 4,5V os feszültséghez, és mi biztosítja ezt a feszültséget adapter vagy ellem? | |||||
MoonEmperor | Adatlap | 437733 | 2009. március 5. 07:05 | ||
próbáld ki ha jóféle lehet menni fog pár percig. A ledek nyitófeszültsége általában 2,5V a kapcsolásokat általában ugy méretezik h egy ledre 2,7-2,8V és 20mA jusson. Általános ledek 3-3,2V nál elméletileg nem bírnak többet, (nézz meg egy led katalógus adatait). Persze azt is tudjuk h az elmélet nem mindig egyezik a gyakorlatban tapasztalt dolgokkal. | |||||
sztriki | Adatlap | 437732 | 2009. március 4. 21:09 | ||
rákötöttem egyszer az adapterre egyetlen ledet, elvileg 3 voltnak kellett volna lennie, elkezdett fényesen világtítani, lassan halványodni, és mikor tök halvány lett, pukk, és azóta halott. eddig úgy csináltam ezzel az adapterrel, hogy mindegyik led elé egy ellenállás, és párhuzamba az egész kócerájt, csak most ez a mindegyik elé ellenállást módszer helyhiány miatt necces...pláne, hogy egyetlen rézszállal akarom összekötni a ledeket helyspórolás végett, fenetudja, hogy fogja bírni a dolgot. | |||||
KormosP | Adatlap | 437731 | 2009. március 4. 20:30 | ||
3 voltos LED simán megy 4,5 V-al is, ott még nem pukkan el... | |||||
MoonEmperor | Adatlap | 437730 | 2009. március 4. 20:29 | ||
Az első leden teljesen mértékben átfolyik a 4,5volt ami azt eredményez hogy szép fényesen fog világítani aztán füstölni. a többi led egyáltalán nem fog világítani. A 4,5 volt feszkóval 2 lednél többet nem tudsz világításra bírni soros kapcsolásban ugyan is 2,2V fog ledenként leesni, elméletileg nem fog világítani gyakorlatilag vagy nagyon halványan világit vagy csak az egyik világit halványan. | |||||
sztriki | Adatlap | 437729 | 2009. március 4. 18:32 | ||
3 voltos ledeknél 4,5 voltos áramforrásról szerintetek jó megoldás, hogy az első ledet sorba kötöm, a többit párhuzamba? nem nagyon szeretnék az ellenállásokkal molyolni... | |||||
gary78 | Adatlap | 437728 | 2009. február 16. 19:14 | ||
Sziasztok! Sztriki! Én smd ledet raktam a Tie vadász fülkéjébe. Az elektromos kábeleket tamiya panelezővel tüntettem el az eredeti tartóban! Üdv Gary! | |||||
Farkaskoma | Adatlap | 437727 | 2009. február 16. 17:04 | ||
EL foil a neve ( ElectroLuminescent ) trafó kell neki (adják vele) cooltronix a fő forgalmazó, de ép zárva a vebshop. Conradba is forgalmazzák. Van EL wire is, amit a Homasita autósboltjaiban lehet kapni. Ez egy világító "Kábel" (áramot hagyományos módon nem vezet) | |||||
fulce | Adatlap | 437726 | 2009. február 16. 10:30 | ||
Szőkekapitány! A 183W-ot kicsit sokallom... P = R*I^2, mert P = U*I és U = R*I. A levezetésben szereplő adatokkal akkor folyik 600mA áram az 510 Ohmos ellenálláson, ha U=510*0.6=306V-ot kötünk rá. Így az ellenállás elfüstölését is könnyebb elképzelni. Ha a másik verziót nézem, akkor U=510*0.02=10.2V. Tekintve, hogy mindkét esetben megegyezik az ellenállás(ok)ra eső feszültség, így a párhuzamosan kapcsolt esetben az ellenállás szükséges mérete: R=U/I=10.2V/0.6mA=17 Ohm. Ezzel az adattal újraszámolva a teljesítményt: P=R*I^2=17*0.6=6.12W. Ugyanaz jött ki, mint a másik esetben. Átgondolva ez nem is annyira meglepő, hiszen ugyanakkora feszültség esik ugyanakkora eredő ellenállásra (Re=1/(30*1/R)=R/30=510/30=17), ahol az eredő áram is (szükségszerűen) megegyezik, következésképp az eredő teljesítmény is egyenlő. A LED-ek párhuzamos kötése egy közös ellenállással szerintem sem nyerő, mert a legkisebb nyitófeszültségű LED vinné el a teljes áramot... amíg le nem ég. | |||||
sztriki | Adatlap | 437725 | 2008. augusztus 2. 23:40 | ||
üdv! nem tudja valaki, hogy mi a becsületes neve az olyan papírlapszerű dolognak, ami fluoreszkál, ha áramot kap? láttam egy TIE vadász makettet, ahol a pilóta mögötti falrész volt ilyennel megvilágítva, simán Electroluminescence sheet volt angolul... | |||||
hori | Adatlap | 437724 | 2008. augusztus 1. 19:27 | ||
hori | Adatlap | 437723 | 2008. július 18. 23:23 | ||
Köszönöm a tippeket, nagyon ott vagytok a szeren. Én meg csak pislogok ki a fejemből. Csak ne zavarjatok össze. | |||||
Pisti | Adatlap | 437722 | 2008. július 18. 15:50 | ||
:) hát ezt meg nézném (ahogy rakod őket párhuzamosan és egyre halványabban pislákolnak). Nem akarok bele menni mit jelent a nem lineáris alkatrész. Próbáld ki, rakj párhuzamosan egy piros és egy fehér LEDet egy ellenálláson keresztül (elárulom a fehér valószínűleg csak pislákol majd). Ha már az erőforrásokról van szó, ne az ellenálláson, hanem az elektromos árammal spóroljunk 12 voltra érdemesebb több LEDet sorba (pl.: 6 piros LED és 90ohm) és egy ellenállást rakni és az se mellékes hogy menyire melegszenek a dolgok, ahogy Szőkekapitány is írta. | |||||
Szõkekapitány | Adatlap | 437721 | 2008. július 18. 11:17 | ||
Ha az egész tápoldalról van egy ellenállás előtte, akkor az összes párhuzamosan kötött LED megfelelő áramot kap. Elméletileg igen. Azonban gondoljunk bele: van 30db ledünk, szeretnénk, hogy mindegyik 20mA áramot vegyen fel és szépen világítson, vagyis 30*20m=600mA összesen a terhelő áram. Ha ezt egyetlen 510 Ohmos ellenállaton vezetjüt át, akkor P=R*I^2=510*0,6^2=183,6W puff, a kis rétegellenállásunk már el is égett. Nézzük a másik lehetőséget, amikor egyenként teszünk minden ledre előtétellenállást: Egy ellenálláson csak egy led árama folyik keresztül (20mA) P=510*0,02^2=0,204W kibírja. 30 db ellenállás esetén P_össz=0,204*30=6,12W ez se olyan kevés, mert ez mind veszteség, de azért mégse 183 Watt... Jól írja Pisti, valamivel mindenképpen szabályozni kell a ledek áramát, ennek egyik módja az előtétellenállás. | |||||
Stefan | Adatlap | 437720 | 2008. július 18. 10:09 | ||
Ha az egész tápoldalról van egy ellenállás előtte, akkor az összes párhuzamosan kötött LED megfelelő áramot kap. Pl. 12V-ról egy 1-3K-s ellenállás után szinte mindegy, hogy mennyi LED-et rakunk, rádaásul egy csomó helyet (és hőforrást) megsprórolunk, mert csak 1db ellenállásunk van. Elméletileg amúgy mindegy, de szerintem így egyszerűbb. | |||||
Pisti | Adatlap | 437719 | 2008. július 18. 09:29 | ||
A LED-eket nem túl egészséges simán párhuzamosan kötni mivel nem lineáris áramköri elemek, ha párhuzamosan kötöd őket, akkor elég a nyitó feszültségeikben lévő kicsiny különbség, ahhoz hogy az egyik LED vigye el az áram nagy részét, ami jó esetben csak a különböző fényerőben jelentkezik rosszabb esetben tönkre, megy. Ha valaki mégis párhuzamosan akarja kötni, azt úgy kell csinálni, hogy mindegyikkel sorba kell rakni egy ellenállást. | |||||
Pisti | Adatlap | 437718 | 2008. július 18. 09:27 | ||
Bocs hogy ilyen soká reagálok, de el is felejtkeztem erről a témáról. A PIC egy mikro kotroller, olyan mint egy kis számítógép (már szinte a legkisebbek is verik a C64-et :)), így aztán amit csak el tud képzelni az ember az megvalósítható vele, ez csak idő és pénz kérdése. Pl.: simán lehet vele szintem minden kiegészítő nélkül készíteni 10 LED-et meghajtó áramkört (azért 10 mert magában kb. 200mA kerül terhelhetők) amire olyan villogás programoz az ember amilyet akar. | |||||
Szõkekapitány | Adatlap | 437717 | 2008. július 17. 16:03 | ||
Természetsen sorba lehet kötni három ledet is, azért nem ajánlottam ezt a lehetőséget Horinak, mert úgy vettem ki a mondandójából, már megvette az alkatrészeket, illetve hangsúlyozta, nem ért az elektronikához, nem akartam fölöslegesen bonyolítani számára a dolgot. Szóval, ha 3 azonos ledet sorba kötünk és adunk neki 12V tápot, akkor 4V jut mindegyikre (ellenállás nélkül). A 3,8V-os led minden további nélkül világítani fog, azonban a 3,4-esnek lehet kicsit sok lesz az a 4V. Van 3db 3,4V nyitófeszültségű ledünk. 12V-3*3,4V=1,8V Szeretnénk, hogy az áramuk 20mA legyen: 1,8V/0,02A=90 Ohm vagyis durván egy darab 100 ohmos ellenállást kell a három ledden még sorba kötni, hogy ne terheljük túl őket. | |||||
Stefan | Adatlap | 437716 | 2008. július 17. 15:52 | ||
jobb az nekik, ha párhuzamosan vannak és egy ellenállás van a tápoldalon | |||||
KormosP | Adatlap | 437715 | 2008. július 17. 15:42 | ||
Ha a LED -jeidnek 3.4 - 3.8 V a nyitófesze, akkor akár 3 -at is sorba köthetnél 12 V-ra + ellenállás. Egyébként azon gondolkodok, hogy vajon világítanának-e a LED -ek, ha többet kötnél sorban, és nem lenne ellenállás a táp és a LED -ek között. kp | |||||
Szõkekapitány | Adatlap | 437714 | 2008. július 17. 15:32 | ||
NUD4001 a neve, itt lehet kapni: www.lomex.hu 500mA a terhelhetőseg, vagyis a te 20mA-es ledjeidből durván 25-at tudna meghajtani. Természetesen több IC-vel növelni tudod a max. terhelő áramot. Az a jó ebben az IC-ben, hogy ha elemet (aksit) használsz - annak egyre csökken a feszültsége, ahogy kezd lemerülni - az áramot ő végig a beállított értékre szabályozza, vagyis a fényerő változatlan marad. IC-nként csak egyetlen ellenállás szükséges (ezzel kell az áramot beállítani). Így az egész led meghajtó áramköröd körömnyi területen elfér. | |||||
Szõkekapitány | Adatlap | 437713 | 2008. július 17. 15:21 | ||
Ügyelj rá, hogy polaritás helyesen kösd be a ledeket. Akkor nagy gond nem lehet. | |||||
hori | Adatlap | 437712 | 2008. július 17. 15:19 | ||
De érdekel milyen az a led meghajtó IC, mert biztos lesznek majd kissebb modellek is amiket ki kell világítani. | |||||
hori | Adatlap | 437711 | 2008. július 17. 15:13 | ||
Nagyon ari vagy. Köszi a segítséget! A modell 120 cm hosszú. Hely van benne böven. csak az elektronikához nem értek. :( | |||||
Szõkekapitány | Adatlap | 437710 | 2008. július 17. 15:00 | ||
Kicsit félre értettem, amit először írtál. Ha minden leddel egyenként sorbakötsz egy-egy előtétellenállást akkor semmi probléma. 9V-ról üzemeltetve, kicsit gyengébb lesz a fénye, mert az 510 Ohm 12V-ra van méretezve. El fog férni ez a lábas ellenállás a helyén? Van kimondottan LED meghajtó IC, ahol nincs szükség előtétellenállásra. Magyarán a világításod kevesebb helyet foglal és ha esetleg elemről (vagy aksiról) megy, a jobb hatásfok miatt tovább is világítana. | |||||
hori | Adatlap | 437709 | 2008. július 17. 14:36 | ||
Egy csillagrombolóhoz lenne. van 4db 10mm-es 10db 5mm-es 16 db 3 mm-es Mindegyik fehér fényű Nyitófeszültség (VF) : 3.4 - 3.8 V Maximális áramfelvétel (folyamatos) : 20mA Az áramforrást egy hálózati adapternek gondoltam ami lehet 12, vagy 9 voltos. A fickó ezt az ellenállást adta mindegyikhez. A színkód alapján 510 ohmos. Szerinted akkor milyen ellenállások kellenének. | |||||
Szõkekapitány | Adatlap | 437708 | 2008. július 17. 13:48 | ||
Szia! Igen, elvileg működőképes, de attól tartok nagyon melegedni fog az ellenállásod. Mihez kell ez a sok led? Milyen ledet használsz? Mi adja a tápfeszt? | |||||
hori | Adatlap | 437707 | 2008. július 17. 12:50 | ||
Ha 12 voltról akarok működtetni 30 ledet, akkor párhuzamosan kötve, egyenként, sorba kapcsolva egy 510 ohmos ellenállással, az úgy jó? | |||||
lucky | Adatlap | 437706 | 2008. május 2. 17:22 | ||
Fodi! THX! Előbb-utóbb oda is érek. | |||||
Fodi | Adatlap | 437705 | 2008. május 2. 11:29 | ||
www.hobbielektronika.hu/cikkek/nullarol_a_robotokig_-_pic_mikrovezerlok_i_resz.html "PIC-el mindent meg lehet csinálni." - idézet PIC-őrült kollégámtól. :) Az alapok elég egyszerűek, de utána már kezd komplikáltabb lenni. Én majd' tíz éve nem foglalkoztam vele, de mostanában újra kacsingatok a téma felé, sok hasznos dolgot lehet építeni. Pl LED villogtató, meg fénycsőutánzó programot makettezőknek. Jó pénzért, offkorsz. :))) | |||||
Fodi | Adatlap | 437704 | 2008. május 2. 11:29 | ||
www.hobbielektronika.hu/cikkek/nullarol_a_robotokig_-_pic_mikrovezerlok_i_resz.html "PIC-el mindent meg lehet csinálni." - idézet PIC-őrült kollégámtól. :) Az alapok elég egyszerűek, de utána már kezd komplikáltabb lenni. Én majd' tíz éve nem foglalkoztam vele, de mostanában újra kacsingatok a téma felé, sok hasznos dolgot lehet építeni. Pl LED villogtató, meg fénycsőutánzó programot makettezőknek. Jó pénzért, offkorsz. :))) | |||||
pulcsi | Adatlap | 437703 | 2008. május 2. 09:50 | ||
Szia Alby!Modellbolt.hu-n nézd meg a modellvasut-kiegészitök menü pontot.Van hegesztöt utánzo készletük igaz komplett szett 4630ft.Kod:Bu-5931 Ha gondolod nézz körül az ingyen van Pulcsi | |||||
lucky | Adatlap | 437702 | 2008. május 1. 08:47 | ||
Esetleg erről többet vmit? | |||||
Pisti | Adatlap | 437701 | 2008. február 6. 09:43 | ||
Egy PIC kell bele egy kis program és bármi lehet:) | |||||
Alby | Adatlap | 437700 | 2008. február 6. 03:02 | ||
Tuningolgatok egy Hasbros TIE/In-t, sok szemét kapcsolás után sikerült egy működőt találnom, ami LEDet villogtat. A lézerágyúhoz kellett, mert nincs d3as zöld villogó, én legalábbis nem tudtam szerezni. Elsőre műxik, aztán, hogy hosszabb használat után kiégnek-e a LEDek, elkók, vagy tranzisztorok, majd kiderül. Tipp: d3as narancs, zöld, sárga nem villogó LEDekhez, repzajra jelző fénynek, narancs indexlámpa tütümakettekhez, sárga villogó közlekedési lámpához. Ha valakinek van működő kapcsolási rajza kék LEDhez ívhegesztés effekthez, esetleg döglődő fénycső villogási effekthez, lobogó tűzhöz megoszthatná. Különböző fényütemek is érdekelnek pl. részecske sugárágyúhoz jól jönne. Kösz | |||||
lucky | Adatlap | 437699 | 2007. november 20. 15:38 | ||
Én A X-ekre gondoltam... Valóban nem száradt meg rendesen, mert türelmetlen voltam. A levilágítóban 2db 8W-os cső van. A lakk felvitele valóban nem sikerült a legszebben, de itt arra voltam kíváncsi,h a nyomtató tud-e olyan tömörséget csinálni ami jó lesz.Írásvetítő fólián nem tudott. Legalább is a képen láthatótól sokkal halványabb volt a vonal, a gyári lakkozású lemezen. A lakk felvitelével vannak még problémáim, na de majd idővel...:) | |||||
tray | Adatlap | 437698 | 2007. november 20. 14:40 | ||
Feketedés? Ha arra a görbe, repedésszerű vonalra gondolsz, ami 100-as X-en megy keresztül, az a lakk egyenetlen felvitele miatt lehet. Szerintem ilyenkor az van, hogy ott nem szárad meg rendesen, és nem reagál az UV-re. Lakkozáskor tartsd vízszintesen a lemezt, akkor kisebb az esélye az ilyen megfolyásoknak. Utána érdemes sütőben szárítani. Úgy látom, ez a Transparent 21 cucc elég jól működik, szépek a vonalak. Mivel világítod le? Ha jól értem, több, mint egy órán át világítottad? Én a higanygőzös lámpámmal, amin még a búra is rajta van, 3 percig sütöttem, bőven elég volt neki. Egy óra arra is elég lehet, ha borús időben kirakod az ablakba. | |||||
lucky | Adatlap | 437697 | 2007. november 20. 13:51 | ||
Megint zavarok.:) A képen egy teszt végeredménye látható. A levilágító berendezésemet teszteltem. A kérdés: számíthatok ettől nagyobb feketedésre? A lakk Positív 20, a minta normál 80 gr-os papírra készült, ami Transparent 21-gyel lett kezelve. Az X-ek alatti számok a megvilágítás idejét jelölik 10 perces időkkel. | |||||
lucky | Adatlap | 437689 | 2007. augusztus 12. 22:16 | ||
Lényegében arról lenne szó h, szét kellene válogatni a feltehetően összekeveredett 100 és 330 nF-os kondikat. | |||||
Fodi | Adatlap | 437688 | 2007. augusztus 12. 20:51 | ||
Kicsit számolgattam, van egy elvben nagyon egyszerű mérés, de gyakorlatban nem nagyon használható, "elég gyorsnak" kellene lenned egy stopperral... Én mindig vmi célműszerrel mértem, pontosan mással nem nagyon tudsz mérni, feltéve, hogy nincs semmi más a kezedben. | |||||
Fodi | Adatlap | 437687 | 2007. augusztus 12. 20:19 | ||
Sajnos nem igazán. Jobb multiméterek tudnak közvetlenül kapacitást mérni, de az nem a 999 forintos kategória. Ha érdekel a téma, akkor egy link: www.astlab.hu/lcm/mereselv.html Próbálok agyalni valami nagyon egyszerű eljáráson, ha eszembe jut valami szólok. | |||||
lucky | Adatlap | 437686 | 2007. augusztus 12. 09:37 | ||
Urak! Megoldható-e, egyszerű házi műszerekkel( multiméter) egy ismeretlen (felirat nélküli) kondenzátor azonosítása, mérérse? Ha igen mi módon? | |||||
lucky | Adatlap | 437685 | 2007. május 3. 20:30 | ||
Mindenkinek aki segített! Köszönöm a tippeket, összejött! Egy elégé láma dolog volt a hiba... Az 1uF-os elkót fordítva kötöttem be...:P Hiába na, aki először próbálja. | |||||
Pisti | Adatlap | 437684 | 2007. április 19. 10:51 | ||
Igen | |||||
lucky | Adatlap | 437683 | 2007. április 18. 19:51 | ||
ezet= ezt | |||||
lucky | Adatlap | 437682 | 2007. április 18. 19:50 | ||
Szóval egy led + egy ellenállás, és ezet az egységet párhuzamosan. OK | |||||
Pisti | Adatlap | 437681 | 2007. április 18. 10:00 | ||
LED-eket nem túl szerencsés simán párhuzamosan kötni (nem egyformák ezért az egyik elveszi a másiktól az áramot) Ha mindenkép 6V-rol akarod járatni akkor mindegyik LED-re kössél egy 100 ohmos ellenállást és úgy kösd az IC kimenetére. De energia takarékosabb ha 9V-rol használod és két LED-et sorba kötsz egy 100 ohmossal és egy másik ilyen sort raksz a kimenetre. | |||||
lucky | Adatlap | 437680 | 2007. április 17. 18:33 | ||
Pisti! Egy ellenálláshoz két led van párhuzamosan kötve.Két ilyen csoport van szintén párhuzamosan kötve. Így a 4 db led párhuzamosan kötött, így elég a 6V. A linket ki kell jelölni , aztán mehet a link gomb. ( bár nem mindegyik böngésző szereti) Petibá! Ennyire azért nem vkok láma...:) Ereditleg 220/ 12V -t tudott, de most már többet ad a feszültség emelés miatt. |
<<< Vissza | Tovább >>> |