/ Fórumok /

JAS-39 Gripen

Gondoltam van helye egy ilyen topicnak! Nemsokára itt vannak a magyar gripenek! Másrészt csordogálnak a makettváltozatok: Italeri/revell 1/72, italeri,MPM 1/48-ban, már látni a magyar festéssel üzemelő gépeket is!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22.
Bundesign 388309 2006. március 30. 17:49
Válasz erre
20040908_Gripen.jpg méret: 54 KB
20040909_Gripen.jpg méret: 71.7 KB
nos igen, de a legszebb az új kis jövevény, és ha mégeszer valaki ócsárolja azt felkutatom, és ... ráuszítom az 1:72 es hadsereg arzenálom :))
Tomcat 388308 2006. március 30. 17:19
Válasz erre
Szerintem épp ez a szép az utolsóban, a sokféleség.
Cébés 388306 2006. március 30. 14:39
Válasz erre
gripen2_p.jpg méret: 273.5 KB
gripen4_p.jpg méret: 66.5 KB
foold_p.jpg méret: 83.9 KB
gripen3_p.jpg méret: 79.4 KB
Sziasztok!

Találtam pár képet az érkezésröl.
Az utolsó képet még szoknia kell a szememnek MIG-29/L-39/JAS-39

üdv:Cébés
ati27 388304 2006. március 30. 12:35
Válasz erre
Bundesign 388303 2006. március 30. 11:42
Válasz erre
20040911_Gripen.jpg méret: 86.7 KB
ez a kép full olyan mintha éppen helyből szálna fel! :)) lehet átvan építve :P
gluer 388302 2006. március 29. 21:27
Válasz erre
úgy emlékszem tavaly nem is töltötték ki a 7 helyet, a szép viszont az , hogy így is ugyanannyit kellett fizetni
Bundesign 388301 2006. március 29. 19:40
Válasz erre
hát nézd :) . kitudja! a várat lehet megvédik de az ország megsemmisül :D
Kalóz 388300 2006. március 29. 19:27
Válasz erre
Nem akarok ötleteket adni, de anno 1552-ben a király nem valami nagy összeggel segítette az egri vár védelmét (valami 150 lovas a százezres török had ellen). No de a magyar katona világhírű, és legyőzték a török sereget, megvédve a várat. Sztem most is valami hasonlóban ügyködnek nagyjaink.
Bundesign 388299 2006. március 29. 19:24
Válasz erre
a fantasztikus harckocsi állományunkról már nem is beszélve :S
Zoli 388298 2006. március 29. 16:48
Válasz erre
Több gépet biztos nem fogunk venni, ezeket is 30-35 évig akarják használni. Új helikopterek beszerzése is reménytelen, még a mostaniak felújítását se tudják megoldani.
z
Solo 388297 2006. március 29. 16:30
Válasz erre
Ezek az emberkek vadaszpilotanak jelentkeztek es nincs annyi tapasztalatuk, hogy siman atlibbenjenek a polgariakhoz. Talan hatszellel. Az, hogy meg veszunk gepeket meg alomnak is szep. :) A kov 15 evben biztos nem. A kovetkezo beszerzes remelem helikopter lesz. Arra nagyobb szuksegunk van.
ati27 388296 2006. március 29. 16:25
Válasz erre
Szerintem lesz egy "második kör" is persze attól fűggően, hogy mennyire vagyunk eladósodva! (nagyon) az hogy a NATO-nak ajánlottunk fel gépeket más megvilágításba helyezi a dolgokat. Akkor nem elég a 14 gép... Az ideális 28-30 db lenne. Akkor pedig nem lenne sok a 70 pilóta. mert ugye az oké, hogy kiképzünk ennyit de lehet a fele elmegy polgári irányba, mert nagyságrendekkel jobb a fizu..
Solo 388295 2006. március 29. 14:42
Válasz erre
A pilotakepzest nagyon elrontottak, most kezdenek radobbenni, hogy mennyi pilotank lesz 10 ev mulva. A szerzodes el, kihatralni nehez lesz belole. Nem tom mit fognak kezdeni veluk.
migfun 388294 2006. március 29. 13:41
Válasz erre
www.mno.hu/index.mno
Én csak két kifogásolni valót találtam benne:
1. Már a NATO-ba való belépéskor ajánlottunk fel gépeket a szervezetnek, nem csak a "légtérvédelmi képesség" megszerzését irányozta elő a döntés
2. a pilótalétszám elvileg nem áll meg "20-24 repülőgép-vezetőnél", hiszen éppen a polgári kormány írt alá évi 7 pilóta kiképzésére 10 éves szerződést Kanadával. Nem hiszem, hogy a teljes pilótaállomány 4 évente lecserélődne...
(ez a hozzászólás megjelent a fabulis fórumán is :)) )
Bundesign 388293 2006. március 29. 12:45
Válasz erre
Zoli 388292 2006. március 29. 09:33
Válasz erre
Igazad van, régi gépekre szólt az ajánlat, de a felújítás tartalmazta az új törzskeretet stb, amivel garantálták az x éves élettartamot, az elektronika pedig némely tekintetben felülmúlta volna az 50/52 változatokat is.
Viszont ha a szocialisták nem tudják megváltoztattni a svéd ajánlatot, az alap Gripent kaptuk volna, amiket már most kivonnak az alacsony élettartam miatt. De nem vagyok benne biztos, hogy az újabb változat hosszabb életű, mint a felújított 16-os.
z
gluer 388291 2006. március 28. 23:16
Válasz erre
én nem emlékszem, hogy igazán korszerű f-16 változatot ajánlottak volna
az amcsi ajánlatban emlékeim szerint már korábban lekonzervált példányok voltak
a szóbajött belga gépek pedig 20 éves block10/15 változatok voltak
Solo 388290 2006. március 28. 20:47
Válasz erre
Igazan nincs mit :))
Gabi 388289 2006. március 28. 20:43
Válasz erre
Solo 388288 2006. március 28. 20:38
Válasz erre
A Magyar Legiero elsodleges feladata a magyar legter szuverenitasanak vedelme. Mas szoval itt az repuljon akinek megengedjuk. A vadaszgepek akkor szallnak be a jatekba ha valaki megserti ezt a szuverenitast es pl azonositatlanul korical idebent. Erre az un. airpolicing feladatra a Mig-29 is tokeletes, talan csak a viszonylag kis hatosugar okozhat gondokat. Jo ha egy gep kellokeppen gyors, jol emelkedik es jo messzirol tudja azonositani a celokat, emellett a fegyvereit is minel hamarabb tudja hasznalni. Az uj fegyverek miatt ebben jobb lesz a Gripen. Ha csak ezt csinaljuk veluk, szuper. De eppen azert kellett a legutantoltes es a foldi celok elleni tamadas lehetosege, hogy szovetsegesi kornyezetben, gyakorlatok vagy eles helyezetek soran is tudjuk hasznalni.
Gabi 388287 2006. március 28. 20:07
Válasz erre
Köszi Solo, ez logikus magyarázat volt. Akkor már csak egy érdeklödő kérdésem lenne, amiben szerintem Te sokkal járatosabb vagy. Mi lenne a mai Magyar Légierő fő feladata, és azt mennyire képes megoldani, és erre hatással volt-e a típusváltás?
Szia
Gabi
Solo 388286 2006. március 28. 20:00
Válasz erre
Ez az 50 eve nem volt haboru a politikusok dumaja. Ezzel az erovel akar le is szerelhetunk mindent.
Sokan elfeljtik, hogy a NATO tagsag nem csak azzal jar, hogy majd megvedenek bennunket, hanem nekunk is vedeni kell a szovetsegeseinket. Az, hogy mi felajanlottunk par dolgot most meg elmegy ,de adott szituacioban mar nem eleg. Igaz, most kicsi az esely egy helyi haborura, de ha a szovetsegeseink hatarait nezzuk akkor mar nem olyan szep a helyzet. A harci tapasztalat a tipussal nem letkerdes, csak sokkal konnyebb lenne megtanulni a kiforrott eljarasokat ,mint kiserletezgetni majd az ujakkal, ha sor kerul ra. Volt harci bevetese (eles riasztas) a honi legvedelemnek 56 ota. Tobb is. De a gyakorlo riasztasok is fontosak. Az F-16 (nem regi)pl azert lett volna jobb megoldas, mert tobb szovetseges hasznalja ,mint a Gripent. Vannak tapasztalatok az egyuttmukodesrol. Nem feltetlenul rossz a Gripen, csak azt sem tudjuk jo e. Ez egy gyenge pont. A 14 db Gripen meg nem 14, mert nem lesz elegendo fegyverzetunk felszerelni mindet egyszerre, es becetes utan ujra, meg ujra.
Gabi 388285 2006. március 28. 19:51
Válasz erre
Sziasztok!
Olvasgatom pár napja a topikot, és van egy dolog, amit nem értek. Rögtön az elején hozzá teszem, hogy nem vagyok nagy repülős, csak kedvelem őket, és a tudományom annyiban kimerül, hogy az ismertebbeket meg tudom különböztetni. Ezért, mint laikus kérdezem tőletek?
Miért hangoztatjátok a harci tapasztalatokat?
Ha jól emlékszem az utóbbi 50 évben nem volt szükség a honi légvédelem harci bevetésére, és az ország jelenlegi politikai, és területi helyzetét nézve erre nem is lesz szükség. A magyar repülőket eltévedt kisgépek, azonosítatlan szórakozott pilóták kivezetésére szokták szinte használni. Természetesen megvan a megfelelő képzettségük, de éles helyzetben szerintem tök mindegy, hogy 14 db F-16, Mig-29 vagy Gripen áll rendelkezésre, mert mind kevés, és a Nato segítsége kellene, a magyar légierő önmagában tehetetlen. A mai korban meg úgyis az elektronika, és a fegyverzet a döntő, az meg amennyire tudom hasonló az F-16-on használtal. Szóval szerintem tök mindegy, hogy melyik, csak legyen néhány modern gép, amivel néha repülnek a pilóták, hogy edzésben legyenek.
Gabi
ati27 388284 2006. március 28. 19:31
Válasz erre
Nyugi, én is néha két p nyomok! Amúgy cstomm ha egy kicsit visszaolvasol akkor ezt a témát eccer kiveséztük. Amúgy meg a raptorban nem az yf-23-as hajtóműve van, hanem a ge és a pw is megkapta a projektet hogy ezekhez a gépekhez hajtóművet kell fejleszteni. És mindegyik gépbe beépítették mind a két fajta hajtóművet. Aztán eldöntötték melyik jobb teljesítményű/üzembiztosabb/költséghatékony..
cstomm 388283 2006. március 28. 18:39
Válasz erre
Bénán írtam, igazad van. Az a baj, hogy nekem sikerül kiejtve is két "P"-t mondanom, aztán ezt leírom fonetikusan.
Én csak arra próbáltam rávilágítani, hogy az F-16-os bevált típus. Sajna, hogy sokat lövöldöztek vele... De a politika már csak ilyen...
PETI 388282 2006. március 28. 17:14
Válasz erre
Szia cstomm!
Nem kötözködni szeretnék veled, de ha már leírod egy gép nevét, helyesen tedd:
Gripen
Egyébként attól még lehet jó egy típus,
hogy nem lőtték vele szét a fél világot...

Üdv: PETI
cstomm 388281 2006. március 28. 16:03
Válasz erre
Én pártoltam volna az F-16-ost. Remek gép több évtizedes tapasztalat, teljesen korszer?sített elektronika és fegyverzet. Szóval, ha jól olvastam anno a Top Gunban (most Aranysas), akkor ezek az F-16-osok teljesen fel lettek volna készítve földi és légi harcra egyaránt, az összes fegyvert beleértve. A Grippennel azt hiszem - majd kijavítotok - ez még nem megoldott.
A Grippen lehet, hogy jó gép, de no tapasztalat, no HARCI TAPASZTALAT!!! Szerintem ez a legfontosabb!
Se légi harc, se földi csapás, se semmi...
Zoli 388280 2006. március 28. 14:54
Válasz erre
Én úgy tudom, hogy 2 hajtóművet fejlesztettek, egyiket a PW, másikat a GE és ezekkel próbálták ki az YF-22 és YF-23 prototípusokat.
A Gripen tudtommal a sima alap Hornet F404-es hajtóműjét kapta meg, de úgy emlékszek, mintha a Gripennek átépített változat gyengébb lenne a gazdaságosabb üzem miatt, mint az eredeti. Ha tévedek, javítsatok ki.
z
Zoli 388279 2006. március 28. 14:48
Válasz erre
Örülök, hogy nem csak én gondolom úgy, jobb lett volna a 16-os. Viszont nem az MLU-n átesett, hanem annak a továbbfejlesztett változatát kaptuk volna, de erről asszem már írtam.
z
Farkaskoma 388278 2006. március 28. 14:30
Válasz erre
Na csak hogy belekotyogjak... A grippen tud szupercirkálni. A szuperkruz csak azt jelenti hogy utánégető nélkül hang felett. A hangfal áttöréséhez igenis kell a gripennek az utánégető, mert egy hajtómővesként ehhez nem elég a tolóereje. Ez a képesség csak könnyű légiharc fegyverzet melett elérhető. Egyetlen típus sem tud csapásmérő fegyverzettel tartósan hang felett repülni.

Hajtómű: a raptor hajtóműve teljesen új fejlesztés, és igazából az Yf-23-as koncepció hajtóműve. típust sajna nem tudom. az YF-23-as volt eleve vektor kormányzásúra tervezve. (tudomásom szerint) és csak +/- 37-42 fok körül van a kitéríthetősége, függöleges tengely mentén, oldairányban nem trelhető egyenlőre a gázsugár. Ok: így még elég rejtett a mechnika ahhoz hogy a gép tudjon lopakodni.
A raptornak az ikerhajtómű miatt könnyű légiharc fegyverzettel ténylegesen nem kell utánégető a hangfal átlépéséhez.

Grippen:

A hajtómű a CF-18 superhornett továbbfejlesztetett hajtóműve. A Kanadai Bombardier, és SAAB-Scania közös fejlesztésének az eredménye. Az alapja galamelyik GE-F-10? hajtómű (ennek sem tudom sajna a pontos típusát) Ezt a hajtóművet fejlesztették, erősítették meg. A fejlesztési koncepciók között szerepelt a grippen esetében a szupercirkáló üzemmód, a cf-18-asok számára a teherbírás növelése mellett gazdaságosabb üzemeltetés volt a cél. A grippen csak átlöki magát a hangfalon utánna vissza lehet venni a gázt,és kb 80%os teljesítményen tartja vízszintes repülésben 1,15-1,2 M-et.

Hozzáfűzném, hogy ez a kritérium esetünkben okafogyott, mert ekkora sebességgel alig lehet megfordulni az ország felett. Máshol meg nem igazán lesznek ezek a gépek bevetve. Legalább is nagyon remélem, hogy nem akarunk vele békefenntartani valamelyik közel keleti vagy távolkeleti kuplerájba ahol amerika játsza megint az erőss dagadt rosszindulatú kisfiú szerepét a játszótéren.
cstomm 388277 2006. március 28. 14:10
Válasz erre
Csak az F-22 Rapor képes szupercirkáló üzemmódra, azaz utánégetô nélkül gyorsulni hangsebesség fölé, s ott tartósan, hagsebesség felett repülni! De még ott van a tolóerôvektoros kormányzás, mellyel a hajtóm? forró gázait tudja függôleges irányba eltéríteni, szép fordulási eredményeket produkálva. Azt hiszem viszont, hogy a tolóerôvetoros kormányzásban jobb az orosz Szu-37-es, mert ott bármely irányba ki tudja téríteni a "tolóerôt". De lehet, hogy tévedek... Filmen már láttam mindkettôt, elég húzós dolgokat m?velnek ezzel a dologgal...
Saját véleményem, hogy egy F-16-os MLU korszer?sítésen átesve (Azt hiszem Block 50-es változatot ajánlottak az amcsik) jobb választás lett volna, mint a Grippen.
Zoli 388276 2006. március 28. 14:04
Válasz erre
Nagyjából én is így emlékszem, viszont van még 1-2 típus, ami képes rá, de szintén csak kb 1.1M-ig (hátszélben, zuhanásban, pilonok nélkül stb).
z
ati27 388275 2006. március 28. 13:18
Válasz erre
Szupercirkáló mód télleg azt jelenti hogy a gép képes átléppni, és tartani a hangsebesség feletti sebességet. Az f22 belső fegyverzettel tudja, kb1.5-1.6 M-et. Meg némelyik új hajtóművel szerelt f16 is képes rá, persze külső függesztmény nélkül. de csak 1.1 mach-ig(és repülési magasság fügvénye is az f16-nál). Tehát mondhatjuk eddig egyedül igazán az f22 képes erre. pláne fegyverzettel együtt
Solo 388273 2006. március 27. 21:40
Válasz erre
Akkor nalad miert 98-ban volt az elso proba?? :))
index 388272 2006. március 27. 21:38
Válasz erre
Jól értesült?

A gripen honlapján olvastam.
Solo 388271 2006. március 27. 21:05
Válasz erre
Tevedtem :) Hangsebesseg felett is kell az utanegeto, kiveve talan a Concordot. :)
Solo 388267 2006. március 27. 20:53
Válasz erre
Lehet rosszul tudom, de az utanegeto a hangsebesseg atlepesehez kellett eddig. Utana mar a tobbi gep is kepes haladni. De az F-22 utanegeto nelkul lepi at a hangsebessget az tuti.
Mekett 388265 2006. március 27. 20:36
Válasz erre
Azért nem véletlenül vadászgépek, még ha manapság már nem is csinálnak kifejezetten elfogóvadászokat. A gyors reagálás mindig is kritikus szempont volt a vadászoknál, különösen védelemben.
Viszont abban igazad van, hogy drasztikusan nő az utánégető használatával a fogyasztás, ezért is találták ki az ún. szupercirkáló nevet az F-22 ezen képességére, vagyis hogy utánégető nélkül tud haladni hangsebesség felett.
Én eddig már típussal összefüggésben nem hallottam, és elég komoly műszaki háttere van, nem hiszem hogy a Gripen is rendelkezne ezzel a tulajdonsággal.
Otto 388263 2006. március 27. 20:12
Válasz erre
Az abrams-ok helyett legyen inkább LeoA6! Az sokkal jobb!
Bundesign 388262 2006. március 27. 19:09
Válasz erre
de ha belegondolsz nem is kell. fölösleges széthajtani a gépet, és a fogyasztása is csak drasztikusan nő.
ati27 388260 2006. március 27. 15:18
Válasz erre
Fiúk! Általában a max sebsségek fegyverzet nélkül értendők, vagy minimális légiharc (2db sidewinder) Amúgy állítólag az F-15 katalógus adata 2,5 mach de szinte soha nem repültek vele annyival! (max a rekordkísérletre átalakított példányokkal)
Bundesign 388259 2006. március 27. 11:39
Válasz erre
amelyik könyve ezt olvastam a sebességéről nem volt írva hogy üresen vagy fegyverrel, csak annyi hogy tudja tartani, és utánégető nélkül eléri és tartja. de nem szentírás amit írtak ebbe a könyvbe, lehet nem így van, de ezt hamar ki lehet deríteni! el kell vinni egy körre :P
Tibcsi 388258 2006. március 27. 11:27
Válasz erre
Talán úgy, hogy üres fegyvertartókkal és ha már elérte ezt a sebességet, akkor azt utánégető nélkül is tudja tartani.

Szerintem... :)
Bundesign 388257 2006. március 27. 11:06
Válasz erre
a gripen kicsi könyű gép modern hajtóművel, nemcsoda ha ,,szedi a lábát,, :)
Solo 388256 2006. március 27. 10:02
Válasz erre
Maximum speed: M2.0 and supersonic at all altitudes
Zoli 388255 2006. március 27. 09:59
Válasz erre
A Gripen utánégető nélkül 1,8-at? Ez valami vicc?
z
Bundesign 388254 2006. március 27. 09:54
Válasz erre
a végsebességek utánégető nélkül vannak, utánégetővel nincs most így kéznél adatom, és hatótáv is pottartály nélküli.
Zoli 388253 2006. március 27. 09:51
Válasz erre
Biztos vagy a végsebességekben? A Raptor utánégető nélkül megy 1,6-ot, szerintem akkor nem lehet gond a 2M sem. A régi Hornet is tudott 1,8-at, igaz az új E/F se gyorsabb. A hatótávok póttartállyal vagy anélkül értendők?
z
Bundesign 388252 2006. március 27. 09:14
Válasz erre
amúgy a gripen végsebesége 1.8 Mach, az f-22 é 1.7 :P de a gripi hatósugara 600km, míg f22 é 750km. valamit valamiért :)
Bundesign 388251 2006. március 27. 09:11
Válasz erre
hát az tuti kiesne! :)) hát az hogy a su 27 elavult, ez azért így nem teljesen igaz, sőt! nagyon is jó gép, az egyik leg jobb orosz masina! csak azért sajnos nem képviseli a mi trendi high tech gépeket!az f15 el szokták mindig öszehasonlítgatni, de az a helyzet, hogy csak műrepülésben győzné le! az f-15 nek minden tulajdonsága jobb, hatósugár, hasznos tömeg, sebeség, csúcsmagasság, és ne is beszéljünk ugye az f-15 folyamatos korszerűsítéséről! tehát nagyon klasz gép, szép gép a su-27, de egy valódi ellenfél ellen nemhinném hogy túl sok esélye maradna. ha csak nem géppuskával lövik egymást, mert akkor valószínű a 27 es győzne
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22.