/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Elektrolakatos 371944 2010. december 2. 17:16
Válasz erre
Sziasztok!

Igaz a családból jónéhányan (öten) dolgoztak a PG-ben anno, de akkoriban sosem foglalkoztam vele, hogy mi-miért, de most megkérdezném...a gépeken az oldalszám mit jelent, illetve mi alapján kapták?

Üdv:Elektro
Samee 371943 2010. december 2. 16:49
Válasz erre
Köszönöm a segítséget.

Üdv:
Szemi
Monox 371942 2010. december 2. 16:28
Válasz erre
MiG-21MF gépek sosem hordtak Puma századjelvényt. Az oldalszám métertű színes Dongó századjelvényt hordta kb. 6-7 gép, nagyjából 1 hét ideig, majd felsőbb utasításra el kellett tüntetni azokat. Hirtelen a 9603,9309,9515 géepk jutnak az eszembe, de többen is voltak, sőt 0158-as UM gépen is rajta volt.
Samee 371941 2010. december 2. 14:54
Válasz erre
Sziasztok,

Egy kis segítségre lenne szükségem.
Homályos emlékeim vannak, hogy Kecskeméten a 29esek előtt 21MF-ek voltak, és mintha felkerült volna rájuk a Puma századjelvény.
Érdeklődnék, hogy melyik oldalszámú gépek voltak, illetve, hogy van-e valakinek fényképe ilyen gépekről.

Segítségetek előre is köszönöm.

Üdv:
Szemi
Monox 371940 2010. november 30. 09:04
Válasz erre
Nyugger, köszi!

Amennyit lehet tudni az esetről, bonyolult helyzetbe került a gép, "a hajózó a térbeli helyzetét megállapítani nem tudta", majd a gép önpörgésbe kezdett és emiatt katapultált. Azt nem tudni, hogy mekkora sebességgel csapódott a földnek a gép, dehogy apró darabokban a föld alá kerüljön... furcsállom. Komolyan arra gondoltam, hogy egy nagyobb darabban lehet ott, más kérdés, hogy teljesen felismerhetetlenül. A képen a roncsok összepakolása után keszült, v az első állapotot mutatja?
A kép alapján megpróbáltam a helyet beazonosítani a Google-n, inkább kevesebb mint több sikerrel.
Nyugger 371939 2010. november 29. 22:15
Válasz erre
1971.04.23. MiG-21PF-1604
1971.04.23. MiG-21PF...

Szia Monox !
Erősen feltételezhető, hogy ott van igaz jó mélyen és nagyon apró darabokra törve.
Az eset leírásából nekem az jön le, hogy nem műszaki hiba volt a kiváltó ok. Van egy másik gép is igy elhagyva. Ez a 3931-s 21bis-a Báta település mellett csapódott be.
A talajszerkezett miatt csak mélyépítéses technológiával lehetet volna kimelni a roncsot ez nem volt arányban az eredménnyel. Itt is sikeresen katapultált a hajózó és nem műszaki oka volt a balesetnek.
A csatolt kép a 1604-s gép becsapodásának helyszínén készült, nem sok roncs maradt a felszínen.
Monox 371938 2010. november 29. 12:32
Válasz erre
monox@freemail.hu
joci232 371937 2010. november 29. 11:15
Válasz erre
Monox!

Adsz egy elérhetőséget a joci232@hotmail.com-ra?

Köszi!
Monox 371936 2010. november 29. 09:49
Válasz erre
Győri János könyvében van egy bejegyzés. Azt írja, hogy hogy az 1971.04.23.-án lezuhant 1604-es oldalszámú MiG-21PF-ünk, Harkakötöny közelében, a Harka-tó partjára esett. Ez ismert volt előttem eddig is, de az már nem, hogy a becsapódott gépet nem emelték ki. Szerintetek előfordulhat, hogy a gép lassan 40 évvel az eset után még mindig a Harka-tó partjában van?

A repülőgépről eleddig nem került elő felismerhető fotó.
migi 371935 2010. november 26. 21:01
Válasz erre
Látod erre nem figyeltem ,bocsi , és mit szólsz a 4499 képekhez ?
Horvath_Balazs 371934 2010. november 26. 20:58
Válasz erre
Így még nem hallottam emlegetni, de valószínűleg egyre gondolunk... ;-)
búza 371933 2010. november 26. 20:40
Válasz erre
Szia Laci!
A két festés nem ugyanaz!
Üdv: G.
migi 371932 2010. november 26. 19:21
Válasz erre
MiG_21_021_4409_IHa
MiG_21_021_4409_IHa

Sziasztok
Ezen a képen jól látszik hogy javitva van a festés ,
Monox 371931 2010. november 26. 18:52
Válasz erre
Én is erre gondoltam először, de jobban megnézve látható, hogy a kétféle szín pontban a törzs illesztési pontjában változik...
juge75 371930 2010. november 26. 18:40
Válasz erre
búza 371929 2010. november 26. 18:25
Válasz erre
Szerintem nem, odáig ér a törzs takaró!
Monox 371928 2010. november 26. 17:20
Válasz erre
01a
01a

Szerintetek előfordulhat, hogy még az 1982-es ipari javítás után, a 4409-es gépünk is törzs-hátsót cserélt egy ismeretlen társával? A színek mintha erre mutatnának.
Lacy 371927 2010. november 25. 06:45
Válasz erre
Szia, NAGYON JÓK! Köszönjük neked is és Nagy A.-nak is!
Horvath_Balazs 371926 2010. november 24. 21:19
Válasz erre
Az általam imént beszúrt képek és társai Kecskeméten készültek az 1980-as díszszemlére történő felkészülés közben. Köszönet Nagy A.-nak, aki lehetővé tette, hogy közzétegyük ezeket a "nem túl ismert" fotókat!
RonnyFrown 371925 2010. november 24. 20:40
Válasz erre
Oriasi anyag! Lehet tudni mikor hol keszultek a kepek?
PETI 371924 2010. november 24. 20:23
Válasz erre
zoli1989 371923 2010. november 24. 19:36
Válasz erre
Mikojan-Gurjevics-MiG-21-1904-2
Mikojan-Gurjevics-...

Úhh ez a kép! :)

(fotózást nem felejtettem el, csak mostanában túl sok minden volt...)
Horvath_Balazs 371922 2010. november 24. 19:27
Válasz erre
Mikojan-Gurjevics-MiG-21-2313
Mikojan-Gurjevics-...
Mikojan-Gurjevics-MiG-21-8115
Mikojan-Gurjevics-...

Frissült a honlapunk (www.avia-info.hu), például ilyen fotókkal:
pilotka 371921 2010. november 22. 20:50
Válasz erre
f2d 371920 2010. november 22. 13:24
Válasz erre
migi 371919 2010. november 21. 16:38
Válasz erre
Csepel 071
Csepel 071
Csepel 110
Csepel 110
Csepel 2 106
Csepel 2 106
Csepel 2 115
Csepel 2 115

Gabikám dehogy nincs , a 2 106 képen a szellőző szelep feliratnál mintha lenne valami javitásra utaló nyom.
búza 371918 2010. november 21. 16:21
Válasz erre
Szia Laci!
A gerinc bal oldaláról nincs "véletlenül" képed?
Üdv: G.
búza 371916 2010. november 21. 14:16
Válasz erre
Szia Laci!
Sajnos a 061-es képen levő "ásó-lemez" takarja a kérdéses területet.
Üdv: Gábor
migi 371915 2010. november 21. 12:23
Válasz erre
Csepel 038
Csepel 038
Csepel 081
Csepel 081
Csepel 2 061
Csepel 2 061

Szia Gabi
Kérésed meghallgattatott.
búza 371914 2010. november 21. 12:14
Válasz erre
Szia Laci!
Kösz, nagyon jól látszik, hogy hol van javítva. A póttartály tartó és a hátsó törzsféklap közötti részről nincs egy hasonló fotód?
Úgy emlékeztem, mintha a gerinctartály mögötti lemezbe is bele lett volna toldva, de ez ezen a képen nemigen látszik.
Üdv: Búza
migi 371913 2010. november 21. 10:11
Válasz erre
Csepel 024
Csepel 024
Csepel 025
Csepel 025
Csepel 026
Csepel 026
Csepel 027
Csepel 027

Szia Gabi
Természetesen van ,
búza 371912 2010. november 21. 09:56
Válasz erre
Sziasztok!
A 4407-es anno orrfutóra szállt le és ettől elpattant. A pilóta ahelyett, hogy átstartolt volna erőltette a leszállást és a gázkart az SZPSZ ütköző alá húzta, ettől a határréteg lefúvó rendszer kikapcsolt és a gép átesett. Sérüléseinek egy részét ma is látni, mert alul a 22-es törzskeretnél meg van rogyva, illetve a gerinctartály mögötti lemezbe is bele van toldva. Ott kb. 5-6 centis szakadás volt. Talán van valakinek értékelhető képe erről a területről.
Üdv: Búza
Monox 371911 2010. november 21. 05:44
Válasz erre
Én a 4407-tel kapcsolatosan annyit tudok, hogy Varsányi Mihály hadnagy repülte vele első éjszakai leszállását és ekkor történt, hogy túlságosan hátrahúzta a gázkart, ami miatt az SZPSZ rendszer kikapcsolt, ezért történt mindaz ami történt.

Nyugger!

Érdekes, hogy a táblán 1971-es üzembe állítás van, amikor tudtommal a 93, 95 és 96-os szériát 1974-ben a Rába-terv keretében szállították le Pápára és állították hadrendbe.
Gavallér 371910 2010. november 21. 01:11
Válasz erre
Sziasztok!

 Én egy teljesen más sztorit hallottam a 4407-ről. Nekem azt mondták a csepeliek, hogy egy viszonylag friss pilóta repült a géppel, amikor az hajtómű tüzet jelzett. A földiek nem láttak tüzet, ezért azt javasolták a pilótának, hogy fogyassza ki a tüzelőanyagot, mert a gép szinte tele volt. A pilóta ezt nem tette meg és azonnal leszállt. A többletsúlynak és egy magas lebegtetésnek lett az eredménye a gerinc megroggyanása.

Ezek után már én is nagyon kiváncsi vagyok mi történt valójában ezzel a géppel.

Üdv.: Gábor
zoli1989 371909 2010. november 20. 22:51
Válasz erre
Én is, nagyon érdekes témákról irogattok.
(hozzászólni sajna egy mukkot sem tudok, szóval csak olvasom:) )
Lacy 371908 2010. november 20. 22:49
Válasz erre
Búza, István, Monox, Nyugger köszönöm az infókat!
Nyugger 371907 2010. november 20. 22:11
Válasz erre
MiG-21MF-9512 adatlap
MiG-21MF-9512...

Sziasztok,
Egy kis adalék a 9512-s géphez.
Nyugger 371906 2010. november 20. 21:44
Válasz erre
Sziasztok !
A pontozással azért még várjunk : csak kiegészítésként, az rgv. az első éjszakai leszállása volt a típuson. Nagy sebességgel ért betont és elugrott a gép, én az SzPSz -határréteg lefuvó rendszer- vétlen lekapcsolását ismerem mint kivátó okot besiklás közben. A gép sérülését István pontosan írta le. Akkor mikor és hol ? Lényeg, a gép napjainkban Csepelen található.
búza 371905 2010. november 20. 21:28
Válasz erre
Sziasztok!
Monoxnál a pont: a 4407 esett le az emelőről. Alúl a középső törzsféklap előtt, fent a gerinctartály mögött rogyott meg, 4 cm-t lógott a hátulja.
Üdv: Búza
István 371904 2010. november 20. 21:13
Válasz erre
Szia Monox
A 4407 egy éjszakai durva leszállás során sérült meg.A 28 és 28A törzskeretnél megroppant a törzs.A magyarázat az estre hogy a periszkóp függöny szakadt volt és így nem lehetett beakasztani és amikor belesüllyedt a csóvába az visszatükröződve elvakította a pilótát és így nem tudta jól felmérni a magasságot ezért történt a durva leszállás.Ez volt a hivatalos verzió.
Hogy volt e sérülés a PG ben az eset kapcsán arról nincs infóm.
Monox 371903 2010. november 20. 20:34
Válasz erre
István, ez nem a 4407-es volt, amikor oktatási segédletnek készítették fel az 1977.07.13-as törés után? Állítólag komolyabban meg is sérült valaki ekkor a PG-ben.
István 371902 2010. november 20. 20:28
Válasz erre
A 9512 el kapcsolatban én azt hallottam hogy PG s nagyjavítás során leesett az emelőről(ezért kiképzési repre alkalmatlannak nyilvánították de éles helyzetben bevethető lett volna) és ez volt az oka hogy Szolnokra került oktatás céljából de állománytáblailag Kecskeméthez tartozott és az időszakos vizsgákat a kecskemétiek csinálták.De esetleg az öregebb PG ek pontosabban eltudják mondani a történetet.
Üdv mindekinek
Monox 371901 2010. november 20. 20:26
Válasz erre
Hivatalosan nem lehetett. De senki nem foglalkozott vele, hogy bementem a korláton, talán azt hihették, hogy valamiféle hivatols ember vagyok. a gépek közé érve már takart a korlát, meg a WC-k úgyhogy szabadon lehetett fotózni, persze, csak ésszel. Örültem, hogy a 4 gépről közel 300 fotót tudtam készíteni. Szidtam azt az istenverése álcahálót, mint a bokrot, de nem volt mit tenni, így lehetett csak ropira fényképezni az akkor ott lévő gépeket.
A panoramio.com nagyon szűri a képeket, csak azért raktam fel azt, mert szerettem volna, ha a Google Earth is kiválasztja őket, annak pedig nem könnyű megfelelni. A másik két fotó is ugyanott készült pár hónappal korábban, ott se WC, se álcaháló, igaz be sem lehetett menni, kénytelen voltam a busz ablakából fotózni, menet közben.

A képen szereplő 6264-es volt az ami másfél évvel az akkor már DR Rt.-ből visszatérve törést szenvedett a pápai betonon, majd pénzhiány miatt selejtezve lett, nyilván bányagépként használták később. A festése még most is nagyon szép állapotban van. Az eset 1996.04.24.-én volt, a hajózó Gerics János százados volt.

A 3745-ös 1990.03.05.-én repült utoljára, a 3945-ös 1988.10.27.-én, a 3732-esről nincs kivonási adatom, de ez is ebben az időben lehetett. Mindenesetre a 3 gépet 1990.05.21.-én adták át hivatalosan Szolnoknak.
búza 371900 2010. november 20. 20:17
Válasz erre
Szia Lacy!
Itt is olvashattál róla, mivel a 4605 életében többszörösen is személyesen vagyok érintve és írtam is erről. Az első javításánál ez a gép volt nekem is az első, amit szerelőként sárkány-hajtómű részről én írhattam alá és repültethettem be 1978. 01. 19-töl 02. 21-ig. A második javításánál már a bejövetelnél lestoppoltam magamnak, így a 25 felszállást akkor is én írtam alá. Aztán amikor a lokátor miatt reklamációs javításba visszajöt már egyértelmű volt, hogy akkor is az "enyém" lesz. A PG.-s replapon sárkány-hajtómű szakág részéről ezt a gépet csak én írtam alá, készítettem fel berepülésre! Nyugdíjasként egyszer majd szeretném a kertem végében látni ezt a gépet! Ehhez már csak a nyugdíj, a gép megvételéhez szükséges pénz, meg a kert hiányzik! Felajánlásokat elfogadok az adatlapomon szereplő címen! :-)))
Üdv: Búza
Lacy 371899 2010. november 20. 19:05
Válasz erre
Búza, köszönöm. Kezdem sejteni, hol hallottam már róla. Azt hiszem tőled olvastam pár éve itt. :)

Rob79, Kecskeméten készült a fotó. Nyáron a repnapon nézegettem, hogy be lehet-e menni, egy-két fotóért. De akivel voltam, azt nem akartam berángatni oda.
commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/43547804.jpg
Ezért kérdeztem Monoxot, hogy be lehetett-e menni.
Rob79 371898 2010. november 20. 18:06
Válasz erre
Szia Gábor! Akkor a 4605-ös olyan lehetett mint a 23-asoknál a 06-os, mindíg lokátoros volt... Ha emlékeim nem csalnak (gyerekkoromból), faterék sokat szidták a 6-ost... :-)))
Rob79 371897 2010. november 20. 18:01
Válasz erre
Szia Monox!
Ez az álcahálós fotó, ez Szolnokon készült? Vagy hol? Már ott van a 6264-es...?
Ennek tört ki az orrfutója 96-ban , ha jól emlékszem nem? Aztán akkor véget is ért a pályája a gépnek, pedig, ha jól tudom nem sokkal előtte jött vissza Pg-ből. Erősítsetek meg, mert már régen volt. Azt hiszem akkor a Gerics Attila repült vele, mikor történt az eset. Ha rosszul írtam a nevet előre is elnézést kérek! Már nem vagyok benne biztos!
búza 371896 2010. november 20. 18:00
Válasz erre
A 4605-tel rengeteg elfogási feladatot repültettünk a PG-ben, cseréltünk benne lokátor állomást, blokkokat, ellenőriztük a vezetékeket egyenként, de semmi nem használt neki. A normális 5 helyett 25 felszállásból lett berepülve de jó sohasem lett. Visszahozták reklamációs javításra, de akkor sem találtunk rajta hibát. "Nem hiba, jelenség"! És ezzel mi sem tudtunk mit kezdeni!
Lacy 371895 2010. november 20. 17:39
Válasz erre
Remek, köszönöm az infókat, mindkettőtöknek!

Ezek szerint a három szolnoki bisA 3732, 3745, 3945 is csak 1989-g repült? Ezek Taszárról kerültek Szolnokra?

1993-ban láttam terepszínű Mig-21-eseket Szolnokon, de nem volt lehetőségem akkor felírni az oldalszámaikat.

Búza, gondolom tartalék lokátor nem volt ekkoriban? Vagy valami nagy rejtett hiba volt a gépben? Mintha hallottam volna róla régen.

Monox, belefutottam ebbe a fotódba (hol máshol mint orosz fórumon)
commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/43540575.jpg
ezek szerint nyáron be lehetett ide menni? :)

Vajon miért pont egy sérült gépet hoztak el Pápáról?
búza 371894 2010. november 20. 16:39
Válasz erre
A plusz homokszínű csík az eredeti PG.-s festésből maradt. A 4605-nek világ-életében sz@r volt a lokátora, azért került oda. Addig csak műrepülésre, illetve olyan feladatokra használták, amihez nem kellett lokátor.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.