/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Nyugger 369741 2008. november 22. 20:35
Válasz erre
Sainz!

Én már a 80-s években is sok mindet elképzeltem, de ezt nem. 23MF specifikus képzés
23UB-val akkor amikor már repültek 23ML-el ? Nos erről ennyit, keressünk dokumentomokat. Jó régóta amerikai övezet ez az Irak, került elő valamilyen anyag a földalatti bunkerekről? A sima felszíni fedezékek sorsát azért már láttuk.
sainz 369740 2008. november 22. 20:04
Válasz erre
Nem kötözködés, én személy szerint nem tudom h repültk e egyedül- de kétlem.
Most már kicsit jobban érdekel a dolog, alkalomadtán rákérdezek az érintetteknél.
Szerintem az is érdekes, milyen levéltári nyoma van ennek.
sainz 369739 2008. november 22. 20:02
Válasz erre
Nyugger!

Amúgy te el tudsz képzelni olyat a 80-as években, hogy egy nem VSZ pilóta a magyar(VSZ) légtérben egyedül repkedjen egy harci 23-assal?
sainz 369738 2008. november 22. 19:52
Válasz erre
Amit én tudok róluk:
Frunzéban végeztek egy teljes típusátképzést MiG-23ML-re.
Évekkel később, amikor a jugoszlávok elkezdtek MiG-23MF-et és 23MSz-t is felújítani, jött a megkeresés, hogy specifikusan a 23MF jav utáni berepüléséről kapjanak okítást.
Ekkor már - gondolom - volt bőven repórájuk a 23-ason.
Nyilvánvalóan nem vagyok abban a helyzetben, hogy mindezt ellenőrizni tudjam, 3 pápai hajózóval beszélgettem róluk(is), meglehetősen felszínesen(más volt a főcsapás iránya, nekem csak a nevek voltak előtte, kíváncsi voltam).
Lacy 369737 2008. november 22. 19:48
Válasz erre
És ő lenne az egyik említett, Pápán reptetett Jugoszláv pilóta?

video.google.com/googleplayer.swf
sainz 369736 2008. november 22. 19:45
Válasz erre
Ha már a szomszédok szóba kerültek, kevésbé köztudott hogy az iraki repterek egy részét jugoszlávok építették, többek közt 200-nál is több megerősített vasbeton repülőgépfedezéket illetve 50 méterrel a föld alá épített többszintes csoportos fedezékeket, 40 tonnás hidraulikus liftekkel a repülőgépek számára.
Az amerikaiak szerint ezek - és a bennük tárolt gépek - túlélték volna egy közvetlen taktikai nukleáris bomba találatát is.
Érdekes lenne végre fotókat látni ezekről is.
Nyugger 369735 2008. november 22. 19:36
Válasz erre
Kirepültek egyedül az emlitett rgv-k ?
sainz 369734 2008. november 22. 19:24
Válasz erre
Nyilván "csak" a javítás utáni berepre kellett felkészíteni őket.
Nem nyeretlen kezdők voltak.
Én volt pápai oktatójukkal beszéltem, csak jót hallottam róluk.
Nyugger 369733 2008. november 22. 19:21
Válasz erre
"Két pilótából - Avdakovic Omer, Mendás Zeljko - nálunk Pápán neveltek 23-as berepülőpilótát vmikor a 80-as évek elején" --:) Nagyon felkészült rgv.-k lehettek, hogy pár felszállásból kiképezték Őket.
notarius 369732 2008. november 22. 19:21
Válasz erre
Az OEZ durva felülete a nagy visszatartó erő. Én azt hiszem, hogy makettező szempontból inkább a mérethiba, mint a durva panelosztás.
sainz 369731 2008. november 22. 19:20
Válasz erre
Líbiaiakat képeztek...állítólag.
notarius 369730 2008. november 22. 19:19
Válasz erre
Nem sokallanám, ha nem takarná az egyik fickó a kokárdát.
notarius 369729 2008. november 22. 19:19
Válasz erre
Mármint a jugók akartak maguknak 23-ast, vagy az arabokat képezték ki?
sainz 369728 2008. november 22. 19:12
Válasz erre
Sokallod?
Engem csak a két katona zavar a fotón, nélkülük elgondolkoznék a vásárláson.
sainz 369727 2008. november 22. 19:10
Válasz erre
Igen, mind iraki, felújításra jöttek.
A legvadabb pletyka, hogy egy egész századra való líbiai MiG-23MSz volt a jugóknál, és ment a pilótaképzés.
Két pilótából - Avdakovic Omer, Mendás Zeljko - nálunk Pápán neveltek 23-as berepülőpilótát vmikor a 80-as évek elején.
Monox 369726 2008. november 22. 19:05
Válasz erre
BÁr nem olvastam el részletesen a mai termést, de két hátast is dobtam a képeket látva. Az első, hogy az OEZ 1/48-as MiG-21-esét újra gyártják, v. gyártották. Mint már említettem, sok munka van vele mire értékelhető gép lesz belőle, főleg kabin és kerékakna fronton, de garantáltan megéri a vesződést. Az Academy kit-et pedig mindenki tegye a pótalkatrészek közé. Szép, de borzasztó méret és alakhibákkal van tele.

A másik: Mit keres a jugoszláv felségjelzés alatt MiG-23-as?

Előszőr jugoszláv, majd szerb jelzésekkel! Tudtommal sosem redszeresítették őket, semmelyik változatát sem.
Azon is csodálkoztam, hogy terepszínű MiG-21-eseket látok. Ismereteim szerint még ma is egyenszürke festést hordanak és ez sosem volt másképp. Ennyi iraki gép jött volna? Igaz egyiken se látok felségjelzést.
notarius 369725 2008. november 22. 18:54
Válasz erre
Kösz. :) Ha ennyiért körbefotózva lenne. :)))
sainz 369724 2008. november 22. 18:50
Válasz erre
December 3-ig fent van ez a fotó az aukción, ha megveszed megnézheted...:))
notarius 369723 2008. november 22. 18:27
Válasz erre
Ez a fotó nincs meg jobb minőségben, ahol valóban látszik az iráni kokárda is?
migi 369722 2008. november 22. 18:25
Válasz erre
Köszi , sajna képekhez semmi szöveg nem tartozott , egyébként te raktál föl egy linket valakinek Mig.25 gépről, azon az oldalon találtam .
Rumcájsz_52 369721 2008. november 22. 17:59
Válasz erre
migi
Jefim Gordon könyvében is szerepel ez a gép, de csak feltételezésként irja róla,hogy katapult-tesztekhez használhatták, és a függ. vezérsik tetején előrenézve meg a törzs baloldalán kamerák lettek volna beépitve. Ez a nagy bumszli viszont szerintem még egy szovjet kamerához is "kissé" túlméretes, főleg ha a vezérsikra szerelt töredéknyi kamera méretével összehasonlitom. Szerintem valószinűbb, hogy légitankolási kisérleteket folytathattak a géppel, a kerek nyilás helyén lehetett felszerelve az előrenyúló tankolócső. Már csak azért is erre gondolok, mert a bumszli alatti területen vannak beépitve a törzs-tartályok, tehát a csatlakoztatást igy gyszerü lehetett megoldani.
migi 369720 2008. november 22. 15:55
Válasz erre
Mig-21 LL Maks-2005
Mig-21 LL Maks-2005

Ha már ilyen szépen összejöttünk . Ez mi akar lenni ezen a szerencsétlen UM gépen
Rumcájsz_52 369719 2008. november 22. 15:43
Válasz erre
De bizony erről, nagy vagy migi'' Számomra ebből az is kiderül, hogy ez az UTI változatokról ismert másodlagos radiátor a kondi-rendszerből,tipikus kondirendszer-csövekkel utólag felépitve a bisz-re, a betáp-cső jön hátulról a hajtóműtől az elsődleges levegő-levegő radiátoron keresztül, és a kivezető csatlakozótol megy tovább előre a kabin felé.
Tehát NEM OLAJRADIÁTOR''
sainz 369718 2008. november 22. 15:36
Válasz erre
Da,da,da...
Szép egy dobozka, biztosan szélcsatornában álmodták meg...:))
migi 369717 2008. november 22. 15:25
Válasz erre
Mig-21_21205
Mig-21_21205

Csak nem erről értekeztek ?
sainz 369716 2008. november 22. 15:23
Válasz erre
www.aircraftslides.com/Auction/AuctionDetail.aspx

Ha már "irakozunk", felkerült egy érdekes iraki 21-es fotó, elvileg vhol van rajta egy légigyőzelmi jel is:
sainz 369715 2008. november 22. 15:19
Válasz erre
Laikusként azt gondolom, ennek a hűtőnek a megléte mindenképpen azt jelenti, hogy a 21-es valamelyik rendszere nem szerette az iraki meleget.
sainz 369714 2008. november 22. 15:16
Válasz erre
Rumcájsz!

Nézd meg az Emiledet...:))..ha még nem tetted meg.
Rumcájsz_52 369713 2008. november 22. 15:13
Válasz erre
sainz
a kép melletti szöveg alapján megtaláltam, a jobb főfutó kerékaknája előtt, a törzsféklap mögött van valami plusz szerkentyű felszerelve, ez lehet levegős olajhűtő, már csak az a kérdés, melyik olajrendszerbe van bekötve. A kétüléses 21-eken volt hasonló hűtő a kabin légkondi-rendszerében pluszként beépitve az együlésesekhez képest, de az léghüésű levegö-radiátor volt.
sainz 369712 2008. november 22. 15:11
Válasz erre
A hűtőről annyit ír még az angol szöveg, hogy a jobb oldali "airbrake" - gondolom jobb törzsféklap - mögött látható.
sainz 369711 2008. november 22. 15:06
Válasz erre
Ez a hűtő lehet hogy csak azzal kapcsolatos, hogy Irakba exportált gép.
Lehet hogy benne volt az ő PFM,MF,bis-eikben is.
Ez gondolom nem determinálja a típust, bár én csak Vietnámmal kapcsolatban olvastam "trópusi" kivitelről.
Rumcájsz_52 369710 2008. november 22. 15:01
Válasz erre
sainz
Leagalább három gépen látható az orr alatt és a svanc tetején az RSzBN-rendszer PION-antennája, ami a mi bis 75AP néven ismert, eredetiben 75B tipusú gépeinken volt. A kabintető mögött baloldalt lévő dudor szintén bisz-re utal egy másik fotón. Viszont levegős olajhűtő-radiátorról 21-en én még nem hallottam, pláne nagyjából téglatest alakatban. A mi gépeinken olaj-tüzelőanyag-radiátor volt a hajtómű bal mellső oldalán felszerelve, a kero hütötte a hajtómű kenőolaját, az olaj meg előmelegitette a kerót beporlasztás előtt. A hidraulika-olajnak meg csak annyi hűtése volt, hogy végigvezették egy hosszú csőszakaszon a gerincen a tartályba való visszavezetés előtt.
sainz 369709 2008. november 22. 14:26
Válasz erre
Szerbeknél is megy az agyalás, találtak érdekes dolgokat a náluk maradt iraki 21-esekben.
Sokak szerint MiG-21SMT-ST-k, és nem bis-ek:

forum.airserbia.com/viewtopic.php
i7.photobucket.com/albums/y276/radeks/MiG-21/AFMMiG21.jpg

www.avijacijabezgranica.com/forum/viewtopic.php
www.avijacijabezgranica.com/forum/viewtopic.php

Nekem nagyon bis-nek tűnnek, de jó lenne közeli fotó a beömlőről, kabinról stb...

Többek közt azt írják, a törzsben lévő gumitankok más formájúak, méretűek mint a bis-ben.
A hajtómű R13-300.

"The heat exchanger was oil-air type, the box of exact measures: 320x240x110 mm with in and out pipes of 20 mm diameter ( i had idea to make the model) was istalled . It can be seen on the biggest photo, just after the right airbrake."
Nyilván vannak itt akiknek ez is fontos info:
A hőcserélő(hűtő) mérete 320x240x110mm, ki- és bemeneti csövek 20mm átmérőjűek...

A szélvédők oldalüvege kerek típusú és nem szögletes.
Van aki ez alapján állítja, hogy 1980 után gyártott gépek.

Ígértek nekem kabinfotót az egyik gépről, ha megkapom felteszem ide.
Elképzelhető hogy létezett export-bis, az MF radarjával és egyéb berendezéseivel ?
migi 369708 2008. november 22. 14:14
Válasz erre
hpm_mig-21um
hpm_mig-21um
hpm_mig-21um1
hpm_mig-21um1

Több szem többet lát, szeretnék én annyi miget látni mint amennyit te láttál Laci
Remélem ez a készlet nem olyan mint ez a másik , ebből ha jól olvastam mindössze 500 db gyártottak .
vandork 369707 2008. november 22. 14:07
Válasz erre
A műgyanta cuccok között lévő valami az pontosan a ""D" típusó felderítő konténer, fotó lásd itt.
www.airforce.ru/photogallery/tsvetkov/mig-21/mig-21_08.htm

Kunmadarason is ezzel repültek a 21R-ek. Fotó is van.
Rumcájsz_52 369706 2008. november 22. 14:00
Válasz erre
Bocsi, nyertetek, migi is meg Te is, az öntvény-csonkkal együtt nem ismertem fel a célpontot /úgylátszik Sólyomszem helyett már legfeljebb Vószem lehetek/.
Tibcsi 369705 2008. november 22. 13:56
Válasz erre
Rumcájsz,

A mig21b képen a gyanta alkatrészek között van egy felderítőkonténerre hasonlító valami. :)
Rumcájsz_52 369704 2008. november 22. 13:39
Válasz erre
migi
Nem akarlak elkeseriteni, de én sehol nem látom a felderitő-konténert az alkatrészek között. Ha a bal alsó sarokban látható kissé aszimmetrikus szerkentyűre gondolsz, az egy PTB-800 póttartály, amit a 21-en csak a törzs alá lehetett függeszteni.
R.
migi 369703 2008. november 22. 13:20
Válasz erre
Szivesen megnézném úgy látom adnak hozzá egy R hez való felderitő gondolát is és végre egyben van a gyanta és a maratás is , már csak a lényeg ,hol és mennyi .
Tibcsi 369702 2008. november 22. 12:41
Válasz erre
Bizalomgerjesztő kit, de még nem hallottam róla. Viszont a doboztetőn látható géphez van matricám 48-ban, ha esetleg érdekel valakit. A CMK feljavítóban volt, valószínűleg Propagteam. :))
migi 369701 2008. november 22. 12:29
Válasz erre
mig21a
mig21a
mig21b
mig21b
mig21bt
mig21bt
mig21c
mig21c
mig21d
mig21d

Sziasztok
Tudtok erről a kittről valamit egyáltalán beszerezhető ? Ez a régi OEZ KP kitt feljavitva és átalakitva .
Tibor 369700 2008. november 22. 06:35
Válasz erre
Jó reggelt Balázs!
Köszi az infót. Úgy gondolom azért hasznosak ezek a beszélgetések ebben a topikban, mert közösen pontosítani tudunk dolgokat.
Szép napot kívánok: Tibor
Horvath_Balazs 369699 2008. november 22. 06:22
Válasz erre
1997 körül volt a Top Gun-ban egy cikksorozat a huszonegyesről (Gál József-Kővári László), onnan vettem az évszámokat.
Tibor 369698 2008. november 22. 05:48
Válasz erre
Jó reggelt és szép napot!
A négy UM adatai így már kezdenek összeállni. Tehát a gyári számok, a gyártási idők és a '87 márc. 05.-i leltárba vétel már összeáll, hiszen pl.: a ...9507 gy.sz. gép legyártási időpontja és a nálunk történt leltárba vétel között majdnem egy év van, és ebbe bőven belefér a 15 rep. óra is.
Jó volna, ha Monox és Horváth Balázs is leírná, hogy az ő adataik honnan vannak, hogy teljesen tisztába lehessen tenni az "ügyet".
A 2777 h.sz.-od gondolom a gépek (nemcsak az UM-ek, hanem az összes többi korábbi fém színű, illetve teflon szürke gép) átfestésére vonatkozik. Hátha erre is tud valaki infót.
Előre is köszi: Tibor
Nyugger 369697 2008. november 21. 21:24
Válasz erre
Tibor,

Az a gond, hogy a katonák sem tudják ennek az időpontját, sem a parancs kiadóját!
Talán majd egyszer a levéltárban megtalálom, de ez nem a közeli hónapok feladata.
Nyugger 369696 2008. november 21. 21:13
Válasz erre
Sziasztok,

Megnéztem a nyilvántartásomat, ilyenkor szokás mondani, hogy van jó és rossz hírem a 21UM témában. Nos, ebben a témában én is úgy tudom egyszerre érkezett mind a 4 gép Taszárra és Monox kolléga táblázatának a felével maximálisan egyetértek, de a rendelkezésemre álló bizonylat alapján ezeket a gépeket 1987 március 5.-én vették leltárba és adták ki az MN 4563-nak. Feltételezem, hogy a megérkezés és az adminisztráció között eltelt egy pár nap, max. 1 hónap. Ez a dátum minden eddig leírt dátumnak ellentmond ! De van róla papír. Azt írtam, hogy ezek gépek nem
voltak vadonatúj gépek, használtak voltak. Tapasztalatom alapján a Magyarországra 5-10 repórával érkeztek meg a gépek, míg ezek a MiG-ek /bocs./ :

904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - 65 repóra
905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - 61 repóra
906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - 38 repóra
907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - 15 repóra

Remélem egyszer majd csak idetalál egy volt taszári műszaki katona aki ott volt ezen és más gépek üzemeltetésénél !
sainz 369695 2008. november 21. 17:51
Válasz erre
Rumcájsz!

Fotót még én sem láttam róla - ami ugye Ivánnál semmit sem jelent, talán 5 olyan csapatoknál(szovjet) készült 21-es fotót ismerek, amin rakéta is látható -, de hárman is megerősítették, én hiszek nekik.
Talán előbb utóbb lesz fotó is, vagy valaki érdemben cáfolja.
Tibor 369694 2008. november 21. 17:43
Válasz erre
Jó estét Monox!
Roppant érdekesek ezek az adatok.
Nézzük meg alaposabban:
- A gyári számok szigorúan követik egymást, tehát egy gyárban készültek.
- 2-3 havonta bocsátottak ki egy példányt ugyanabból a szériából?
- Horváth Balázs szerint is '86-ban került rendszerbe ez a négy gép, ha feltételezzük, hogy egyszerre, akkor vagy a 906 és 907 gyártási ideje, vagy a rendszerbe állítás nem stimmel.
Próbáljuk meg megfejteni közösen!
Üdv.: Tibor
Rumcájsz_52 369693 2008. november 21. 17:32
Válasz erre
sainz
PFM-en R-3R rakétát én még nem láttam - egyet kivéve, az sem volt sorozatgyártású PFM, csak egy nagy-svancú tesztgép, de alul beépitett fékernyővel, valószinűleg ezen tesztelték az új radar-rakéta párost is /gyári szám 76210725, konstrukció-jelzés Je-7M/. De ha tudsz mutatni PFM /94/ fotót R-3R-el azt megköszönném, mert megint látnék újdonságot 21-ügyben /bár meglepődni már nem tudnék.../
Monox 369692 2008. november 21. 17:20
Válasz erre
Utána néztem a 900-es UM-eknek a táblázaton és az alábbi dolgokat láttam:

904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - Honi alkalmazás: 86.01.06.
905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - Honi alkalmazás: 86.01.06.
906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - Honi alkalmazás: ?
907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - Honi alkalmazás: ?

Érdekes, hogy a széria 4 egymást követő darabjának gyártása között majd' fél év telt el.
Még érdekesebb, hogy (ráadásul több forrás szerint) állítólag mind a 4 gép egyszerre érkezett meg Magyarhonba a fenti dátum időpontjában!
Ismert, hogy az oldalszámok válatoztatására miért volt szükség.

Érdeksség az is, hogy Ip.jav. után egyedül a 904-es kapott kalasszikus terepmintát, a többi gép festése bár hasonló volt, igencsak "kisipari" (szinte házilagos) benyomást keltett. Az is érdekes, hogy a 904-esen kívűl mindegyik gép zöld színe nem szürkült meg az erózió évei alatt, hanem kékebb lett.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.