Roncs Ju-88

Junkers Ju-88 D-1

1:48, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik Történet:
Jelzése 4N+EH. Kirkenesről indult az A.Marti hajó elleni bombázó bevetésre 1943 február 17-én. A gép légvédelmi ágyú találatot kapott és Kinnarodennél hasraszállt. Később a németek az általuk használhatónak vélt alkatrészeket kiszerelték. 1998-ban a Norwegian Aviation Museum tulajdonába került a gép, 1999-ben expedíciót indítottak a múzeumba szálítására. Ekkor rendkívül részletesen dokumentálták a gép állapotát, a fotók legnagyobb része is ezt mutatja be. Az elkészült makett is ezt az állapotot tükrözi. A múzeum honlapja további érdekes részletekkel is szolgált, miszerint a gépet darabokban a múzeumba szállították (az nem derült ki, hogy pontosan mikor, de itt is készült jópár fotó), majd egy másik Ju-88 darabjaival együtt 2004 február 10-én elszállították Bircsák Károly Restoration Shop üzemébe Héregre, Magyarországra.

Építés:
Az már az építés elején kiderült, hogy csak a fő alkatrészeket (törzs, szárnyak) fogom felhasználni, és azt is változtatásokkal. Ezért addig vártam az építéssel, amíg nem sikerült elég fotót találnom. Körülbelül 50 képet sikerült összeszednem az internetről a gép megépítéséhez, ez elégnek bizonyult. Beszereztem az Aires motorfeljavítóját is.

Az építést a kabinnal kezdtem, a két kabinfelet belülről simára csiszoltam, és elvékonyítottam. Ebbe építettem fel sztirollapokból, húzott szálakból, mustáros tubusból, réz és alumínium vezetékekből a belteret. A kabintető keretét az eredeti átlátszó darabból martam ki.

A törzs belseje teljes hosszában látszik. A két törzsfelet simára csiszoltam, majd a kabinnál is használt anyagokkal újraépítettem a törzs belsejét. A középső teherviselő fal több, mint 60 alkatrészből áll.

A szárnyaknál kivágtam a hiányzó üzemanyagtartályok helyét, majd sztirollapokat és profilszálakat használtam itt is. A motorok tűzfalaihoz felhasználtam az Aires által adott tűzfalakat, feljavítva. A futóműgondolákat mustáros tubusból építettem újra, hogy a gyűrődéseket imitálhassam. Persze a maketten nem sok látszik belőle, a szárnyak eltakarják.

A motorok az Aires szetjéből valók, komoly átalakításokkal. A légcsavarkúpokat az eredetiből alakitottam ki, a falvastagág csökkentésével, majd gyertaláng fölött deformáltam. A légcsavar csonkjai sötétbarnára pácolt nyárfából vannak.

Festés:
Az eredeti gépen a panelek színe más-más, ezt hatféle alumíniumszínből a panelek egyenkénti maszkolásával fújtam és ecseteltem, hogy megfelelő eredményt kapjak. A belső felületeket RLM 02 színre fújtam, de valószínű, hogy az azóta több eredeti alkatrészen látott eloxált, zöldes alumíniumszín volt a felület belül.

A makett Best of Show díjat kapott a IX. Mosonmagyaróvári Makettversenyen, 2005-ben.

Az építés minden pillanatát nagyon élveztem! Azóta már rengeteg roncs gép ötletadó fotóit őrzöm...

Fotók az eredeti gépről:

http://www.luftfart.museum.no/Engelsk/Restoration/ju88.htm
http://www.geocities.com/hjunkers/ju_musd.htm
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A kész makett
A félkész szárny
A félkész szárny
2007.12.01.
Szabó Ákos (Ákos), Uraiújfalu
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Kuolema
2009.12.26. 23:35:53
Üdv! Gyönyörű lett a makett, gratulálok. Héregen volt szerencsém élőben is látni, akkor már egy kicsit helyrepofozták :)
tyimosenko
2010.01.27. 17:40:53
Hello Akos!

Lattam a Military in Scale magazin 2010 februari szamanak riportjaban, hogy a novemberi telfordi versenyen komoly sikert arattal ezzel es a Bradley-s vontatmanyos dioramaval is. Gratulalok!Utobbi is hozott dijat? - Mert a kep alatt errol nem volt info.
Nem semmi ilyen messze elvinni a maketteket.
udv.
Ákos
2010.01.27. 18:37:39
Szia Tyimosenko!
Köszönöm!

A telfordi Scale Modelworld versenyen a következő eredményeket sikerült elérnem:
Senior Best of Show, IPMS UK Senior National Champion 2009: Ju-88 D-1
Best of Diorama: Ju-88 D-1
IPMS Norway Trophy: Ju-88 D-1 (A legjobb Norvégiához köthető makett)
Arany érem: Ju-88 D-1 (Dioráma repülő)
Ezüst érem: M916 (Soft skin harcjármű) ez a Bradley vontatmányos...

A Junkerst tavaly felújítottam kicsit, mert hozzájutottam még több képhez, plusz hozzáadtam az utóbbi időben megjelent új makettező eljárásokat, amit még az építéskor nem csináltam meg (szegecselés, Color Modulation elvű festés stb.)
Sajnos én nem jutottam ki, a két makett a Minimanfactory önzetlen segítségével jutott ki a versenyre.
tyimosenko
2010.01.27. 20:45:46
Koszonom az infot!
Akkor ez tarolas volt. Gratulalok!

udv.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció