Ikarus 260 1/72 feljavítása

Ikarus 260

1:72, DeAgostini
Pintér György - Múzeumi krimik Ikarus 260

Ez az első átépítési cikkem ezen a portálon, pedig elég régóta makettezem. Nem szakosodtam egy területre, ami megtetszik, megveszem. Buszból is van több, de ez ragadott meg, hogy az alapot (DeAgostini 1/72 sorozat) kicsit feljavítsam.

A szétszedés sokkal egyszerűbb volt, mint gondoltam. Az első és hátsó lökhárítók kivétele után az egész felső rész leemelhető. Az ajtókat kivettem, és a tartó fém füleket lecsiszoltam 1. kép (még mindig gondolkodom, hogy az ajtókat nyitott állapotban is elkészítsem, mert akkor a belseje is jobban látszik).

A karosszéria belső mennyezetének feljavításával kezdtem.

Ide egy álmennyezetet készítettem. Először egy papírlappal a pontos méretet megrajzoltam (2. kép), majd 1 mm-es sztirol lapból a végleges formát (több próba elvégzése után) elkészítettem. A plexi ablakok mennyezeti rögzítési szegecsei adják azt a távolságot, ami pont elég a tetőablakok kialakításához. Felragasztottam az ajtók nyitómechanikájának a dobozait, majd kivágtam a tetőablakok helyét (3-4-5. kép). A tetőablakok nyitószerkezetének kialakítását húzott műanyag szálakból elkészítettem, majd készre festettem (6. kép). Rengeteg kép van erről a típusról, de nagyon kevés, ami a belső tér mennyezetét mutatja. Ezután a lámpatesteket pótoltam (ezek öntapadós matricából lettek kialakítva). Végül az ajtók nyitómechanikájának a dobozait is lefestettem, felfestve a gombokkal, jelzőlámpával az ajtók fölé (de csak nyitott állapotban látszanak rendesen) és a mennyezetet a helyére ragasztottam.(7-8-9-10. kép)

Az utastér kialakításával folytattam.

Az oldalfalakat lehajtottam, így könnyebb volt az ülésekkel is dolgozni (nem törnek le), és megfestettem a képek alapján.
Mivel az ülések tartólába ennél a modellnél a kis méret miatt egybeöntött blokk (nem a valóságnak megfelelő lábak), ezért ezt a lábak megfestésével próbáltam imitálni (ablakon keresztül elfogadható szerintem). Az üléseket a legtöbb képen látott világos barna színre festettem. A kapaszkodóit vékony drótszálakkal pótoltam, és festettem (én fehérre), de ahány belső képet megnéztem, a legkülönfélébb színűeket találtam (fekete, zöld, fehér).(11-12. kép)
A vezetőfülkében a műszerfalat, a kapcsolótáblát, az ajtók visszajelző lámpáit megfestettem. A vezetőülés bal oldala mellett a kapcsolódobozt, és a kormányra a különböző kapcsolókarokat pótoltam (a képen összerakva alig látni, de hát sokszor csínálunk ilyen munkát szerintem, hogy jólesik elkészíteni, aztán a kész maketten/modellen nem is látszik). (13-14-15. kép)
Az elválasztó fal átlátszó plexi, ezt is megfestettem (a szigetelő gumik feketével való jelzése, nem lett tökéletes, de jobban nem ment), majd a kapaszkodókat mindkét oldalán pótoltam.(16. kép)
A felszállást segítő korlátokat az ajtónál szintén drótból hajlítva készítettem, majd festettem fehérre. (17-18. kép)

Ezután következett a belső tér legnehezebb feljavítása. A hátsó ablakhoz, és a baloldali hátsó oldalablakhoz pótoltam a kapaszkodókat (küzdelmes volt, és sok próbát kívánt)(19-21 kép).
Majd az üléseket, és a lépcsőknél található padlót a mennyezettel összekötő rudak elkészítése következett drótból (22. kép). Próbáltam húzott műanyagszálból is, de aztán mégis e mellett döntöttem.
Ezt kis csalással oldottam meg, nem pont úgy van rögzítve mint a valóságban, de összeállítva szinte nem is lehet észrevenni (a képeken látszik a kialakítása). Az állmennyezet is nagyon leszűkíti a felső részt, de kicsik a méretek, és a fémvázat nem nagyon lehet vékonyítani a mennyezeten. Sok próba kellett, hogy a rudazat a megfelelő méret legyen ezek után a lépcsőknél az ülések előtti takarólapot készítettem el (23. kép), és ragasztottam a helyére, majd festettem. Felhelyeztem a három kézi jegykezelőt a rudakra (24-25. kép). A lépcsők fém felületű mintáját leveles gyógyszertartóról lehúzott alufóliából készítettem. ((26-27-28. kép)
Elkészítettem az oldalt és hátul elhelyezett tájékoztató táblák tartóit vékony sztirolból, a vezetőfülkében lévőt pedig műanyag hulladékból faragtam. (29-32. kép)

Most először készítettem saját magam matricát, (tájékoztató felirat, és BKV embléma)(33 kép). Ezeket kinyomtattam, lelakkoztam, és a talált képek alapján felhelyeztem (a táblákat belülre,) a helyükre (34-36. kép). Az első lökhárítón a ködlámpát megfestettem (a helye megvan), sok képen az is tartozéka volt (37. kép).
Az ajtókon, -mint az elején is írtam-, még mindig gondolkodom, hogy megnyissam-e. A gyáriakat ha szétvágom, túl vastag összecsukva, és nem fér be a nyitásnak kialakított helyre. Vékony átlátszó fóliára kellene nyomtatni, mert szerintem kézzel nem lehet ilyen szépen kialakítani a felületét, mint ahogy most kinéz (38. kép) de nekem csak tintasugaras nyomtatóm van, és fóliára nyomtatva a festék nekem elkenődik. Ezt nem tudom, hogy lehetne megoldani, pedig nyitott ajtókkal látványosabb lenne.

Most nézegetve a többi buszom, lehet nekikezdek az Ikarus 311 vagy az Ikarus 66 feljavításába is. Bár mindkettőnél az ajtómegbontás nem igazán kerülhet szóba, mert egybeöntött fém. Itt inkább a feljavított belsőnek, egy mennyezeti LED-es világítással láthatóvá tevése jöhet szóba. De ez a jövő.
Remélem mások is kedvet kapnak ezek után egy kis feljavításhoz, nekem most ennyire tellett. Sok tapasztalatot szereztem, és valószínű ha még egyszer belefogok (van még három 260-as) pár dolgot másképp csinálnék.

Bármilyen észrevétel, kritikát várok, remélem csak tanulhatok belőle.
0
0
1. kép
1. kép
2. kép
2. kép
3. kép
3. kép
4. kép
4. kép
5. kép
5. kép
6. kép
6. kép
7. kép
7. kép
8. kép
8. kép
9. kép
9. kép
10. kép
10. kép
11. kép
11. kép
12. kép
12. kép
13. kép
13. kép
14. kép
14. kép
15. kép
15. kép
16. kép
16. kép
17. kép
17. kép
18. kép
18. kép
19. kép
19. kép
20. kép
20. kép
21. kép
21. kép
22. kép
22. kép
23. kép
23. kép
24. kép
24. kép
25. kép
25. kép
26. kép
26. kép
27. kép
27. kép
28. kép
28. kép
29. kép
29. kép
30. kép
30. kép
31. kép
31. kép
32. kép
32. kép
33. kép
33. kép
34. kép
34. kép
35. kép
35. kép
36. kép
36. kép
37. kép
37. kép
38. kép
38. kép
2020.06.10.
Utolsó módosítás: 2020.09.17.
Fülöp Gyula (fulgyu), Kaposvár
Saját képek
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
denkmeyer
2020.09.16. 09:04:24
Nagyon szép lett. De, nekem a fehér felsőrész színe inkább világosszürkének rémlik. denk
fulgyu
2020.09.16. 15:29:34
Köszönöm a dícséretet. Nem budapesti vagyok, így sajnos a külső festésnél a gyári színt elfogadtam jónak. Lehet tényleg valami halványszűrke a felső, de a fényképek alapján ezt nem tudom eldönteni egyértelműen. Kellene egyet személyesen is látnom.
Gabi
2020.09.16. 20:31:53
Jó feljavítások, szebb lett tőle, főleg a belsőn emel sokat. Egy pár gondolat hozzá. Az első ami nagyon bántja a szemem, hogy Ikarus S-sel, nem pedig sz, ezt javítsd már ki légy szíves, mert helytelen a névhasználat mindenhol. Írtad magad is a festést és egyéb dolgokat, hogy képekről dolgoztál. Az Ikarus 260-as széria a világon a legnagyobb példányszámban gyártott autóbusz, és ez, valamint a 31 éves gyártási ciklus magával hozza, hogy nagyon sok változata volt, sok eltéréssel. Ebben a DeAgostininek sem sikerült mindenben lekövetni a valóságot, tehát egy eleve kompromisszumos alapkészlet. Az egyenes műszerfal miatt jobban behatárolható az időszak, 1971-76 között gyártották ilyennel, utána jött a sokkal elterjedtebb 3 részes döntött. Tehát az eredeti megfelelőjét is ebben a gyártási időszakban kell keresni. 1975-ig készült a 260-as 1/4 arányban eltolható ablakokkal, mint ez, utána már a felesben tolható ablakosak voltak. Tehát ezek alapján 1971-1975 közötti évjáratú lehetne. Elöl nem ez a logó volt a jellemző, hanem nyomtatott nagy betűkkel a két irányjelző között kiírt IKARUS felírat, és inkább sötét színű első trilex felnik. Világos szürkés színű volt a tető, lökösök, nem fehér. Amit még nem értek, hogy a magasságjelzők miért narancssárgák. Azoknak a háza fém, ha jól emlékszem alu volt, és elöl áttetsző, hátul pedig piros búrával. Azt évtizedekig változatlan formában használták, nagyon sok képet lehet találni róla.
Szóval jó kezdet, és a kis méretarány ellenére látszik, hogy sok dolgot próbáltál kihozni belőle, és megoldani, sok munkát tettél bele. A jövőre nézve mondom, mert írtad, hogy tervezel még ilyen munkát, hogy ha valamiről, akkor az Ikarusokról rengeteg kép van fenn a neten, sok segítség van, de elsőnek próbáld meg belőni pontosan a típust, hogy autentikus legyen majd az elkészült busz. Amennyiben érdekel az Ikarus, akkor javaslom, hogy vedd meg Az Ikarus évszázados története című könyvet, nem olcsó, de rengeteg pontos információ, eredeti kép van benne, amolyan Ikarus biblia.
fulgyu
2020.09.17. 07:34:56
Gabi köszi az észrevételt (javítottam) és az infókat. Amit lehet megpróbálok javítani rajta.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció