Zlin-226 Tréner

Zlin Z-226 Tréner

1:72, Aeroteam
Pintér György - Múzeumi krimik A méltán híres repülőgépcsalád története a második világháború után kezdődött, amikor a csehszlovák kormány megbízást adott egy kétüléses alapkiképző motoros repülőgép gyártására. A pályázatra két terv érkezett, a Zlin Nemzeti Repülőgépgyár Z-26-tal és a prágai CKD gyár E-112-vel próbálkozott. 1947-ben mindkét gép prototípusa felszállt és a tesztrepülések után a Zlint választották ki sorozatgyártásra.
A gép faszerkezetű volt, a kétágú légcsavar meghajtásáról egy Walter-Minor 4III négyhengeres, 105 lóerős soros motor gondoskodott. A gépet továbbfejlesztették, 1953-ban kezdték gyártani a fémszerkezetű Z-126 jelzésű változatot, 1952-ben pedig a Z-226 Trenert. A Z-226-ban már egy 160 lóerős, 6 hengeres Walter-Minor 6III motor üzemelt. A gépet folyamatosan fejlesztették, így elkészültek a Z-326, -526, -726 jelzésű változatok is. Ezek már félig behúzható futóművel készültek. A Trener család gépeiből készült pár együléses műrepülő változat is (pl. Z-526AFS). A típuscsalád gyártása több mint 1400 elkészült gép után 1974-ben fejeződött be a Zlin-726K változattal.

1960-tól Magyarországra több, mint 50 gép érkezett. Mára sajnos kevés maradt belőlük. A legtöbből egyszerűen "kirepülték" az üzemidőt, de repülőkiképzés során is több összetört, valamint jó pár darabot külföldi vevőknek adtak el. Nekem legjobban az HA-TRD jelű gép története tetszik. Selejtezés után évekig egy kis dunántúli falu főterén állították ki. A kilencvenes évek elején viszont a cseh Aerotechnik vállalatnál újra repülőképes állapotba hozták. Több évig szolgálta a győri sportrepülőket vontatógépként, majd némi kényszerszünet és egy motorcsere után nemrég újra szolgálatba állt.

A típuscsalád gépei közül jó párat elkészítettek cseh makettgyártók (Legato, MikuModel, AeroTeam). Mondanom sem kell, hogy ezek a makettek nálunk nem kaphatók...
Nekem az AeroTeam műgyanta készletét sikerült megszereznem, bár nem volt egyszerű. A gyártó honlapján csak cseh címre lehetett rendelni, így egy szlovákiai munkatársam Csehországban tanuló fiát kértem meg a segítségre. Így némi kerülő után, de megérkezett hozzám a várva várt makett.

A makett eredete kicsit zavaros... Az AeroTeam-től rendelt dobozon Propagteam felirat van, de a dobozban egy AMC makettet találunk... Valószínűleg az AMC a régi (1995 körül megjelent) AeroTeam fröccsöntött makett alapján készítette el műgyanta 226-osát és ezért dobozolhatta a makettet az AeroTeam is. Bár azt már tényleg nem értem, hogy miért Propagteam néven... :)

A vékonyka dobozban alig több, mint tíz, nagyon szépen öntött műgyanta alkatrészt találunk egy felejthető minőségű vákuumformázott kabintetővel kiegészítve. Az összerakási és festési útmutató egyetlen A4-es lapból áll, de ez tökéletesen elég. Ha alaposabban megnézzük az alkatrészeket, akkor elég vegyes kép fogad. A makett külső felületei gyönyörűek, nagyon jól adják vissza az eredeti gép alakját, borítását. A méretek is elég pontosak, a fesztáv és a hossz is mindössze 1 mm-rel kisebb a helyes értéknél. A belső részletek elég gyengék. Pilótaülésen és botkormányon kívül mást nem is kapunk. Mindenképpen szükséges a műszerfalak és az egyéb belső berendezések pótlása. Nem vár ránk túl nagy munka, a gép kabinbelsője elég spártai módon volt berendezve. A kabintető sajnos elég csúnya, teljesen hullámos a felülete. Ehelyett sajnos újat kell készítenünk.

A matricalap nagyon szép, a Propagteam gyártmánya. Magyar jelzést sajnos nem mellékeltek, de két csehszlovák és egy brit géphez kapunk matricákat. Ismerve a gépek változatos festését a két egyszínű csehszlovák gép helyett inkább egy látványosabb festésű géphez is adhattak volna matricákat. Bár ez engem nem nagyon érint, ugyanis az előbb már említett sárga-piros festésű HA-TRD jelzésű gépet szeretném elkészíteni.
A makettet bátran ajánlom mindenkinek, akit érdekel a sportrepülés, de a nehéz beszerezhetőség sajnos gondot okozhat. Érdemes egy csehországi nyaralás során próbálkozni az ottani makettüzletekben. Ez persze hozza a következő problémát: a család nőtagjainak ellenkezését. De nem is igazi makettező, aki nem tudja kezelni ezt a helyzetet... :)
A dobozfedélrajz
A dobozfedélrajz
A műgyanta alkatrészek
A műgyanta alkatré…
A műgyanta alkatrészek
A műgyanta alkatré…
Összeállítási útmutató 1. oldal
Összeállítási ú…
Összeállítási útmutató 2. oldal
Összeállítási ú…
A mellékelt matricaív
A mellékelt matrica…
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
Zlin Z-226 Tréner
A Z-226 kabinja
A Z-226 kabinja
2007.11.21.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Charger
2012.03.10. 20:43:41
Szia!

Köszi a cikket!
Hol tudom beszerezni ezt a kittet?

Andris
Fodi
2012.03.11. 10:10:51
Szia, ezt szerintem mar nem gyartjak, de az AzModel kiadott egy par Zlin-t 1:72-ben, froccsontott kit formajaban. Erdemes megrendelni valmelyik webshopban, vagy varni Movar2012-ig, ott biztosan lesz ezekbol a makettekbol az arusoknal.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció