Pintér György: Jelzések a magyar katonai repülőgépeken a teljesség igénye nélkül

Jelzések a magyar katonai repülőgépeken a teljesség igénye nélkül

A Magyar Néphadsereg Repülő Csapatai sokszor, sokféle jelzést alkalmaztak. Ezek sokszor csupán alkalmi vagy rövid ideig alkalmazott jelzések voltak. Teljes, átfogó elemzés ebben a témában még nem jelent meg. Ez - amit összegyűjtöttem - sem az! A tudnivalókat típusonként csoportosítottam. Természetszerűen azok a típusok, amelyek sok évig szántották a magyar eget, több, amelyek csupán rövid ideig, kevesebb nyomot hagytak maguk után. Az adatokat a szaksajtó ezzel a témával foglalkozó cikkeiből gyűjtöttem ki. Csak azok kerültek be, amelyeket legalább két, egymástól független forrásból gyűjtöttem be. Ettől függetlenül biztosan hiányos és elképzelhető, hogy itt-ott nem pontos. Kérlek benneteket, ne nézzétek el ezt nekem! Ha pontosítani tudtok, írjatok!


MiG-15

- általában natúr szín, csak a 907-es lemezei voltak sötétebbek ("néger", "kreol")
- egyes gépek póttartályának orrára vörös csillagot festettek
- 1953-tól a 25. (taszári) vadászrepülő hadosztálynál a függőleges vezérsíkon fekete vízszintes háromszöget és

a 24. vadászrepülő-ezrednél (Sármellék) A
az 50. iskolaezrednél (Taszár) B
a 35. vadászrepülő-ezrednél (Taszár) C
a 25. vadászrepülő-hadosztálytörzsnél (Taszár) D
betűjelzést viseltek a MiG-15-ök.
- 1956-ban ideiglenes felségjelzést viseltek a : 817, 061 bisz, 775 UTI,
- 1968-ban a "Zala" hadgyakorlaton (ez az 1968-as Csehszlovákia elleni bevetés fedőneve volt) résztvevő gépek törzsére piros azonosító gyűrűt festettek (pl.: 350, 806, 809).
- 1971-ben az OLP javaslatára világosbarna-zöld-világoskék terepszín került kipróbálásra.
- 1972-ben a felderítő repülőszázad (Szolnok) gépeit festették sötétbarna-világosbarna-zöld-világoskék álcázó színekre. Ezek: 059, 060, 061, 077, 115, 338, 677, 684, 707, 708, 711, 724, 806, 818,... MiG-15 bisz és 033, 507, 518, 114, 031
- A Pestvidéki Gépgyárban RF1/70 és RF3/71. számú technológia festőtérképe alapján festettek és kerek típusú oldalszámokat használtak.
- A kerek formájú oldalszámokat a kecskeméti, a nyújtott formájúakat a szolnoki javítóműhelyben festették.
- Rövid ideig - az átadások után - repültek fekete, szovjet számozással is gépek.
- Az ekkori UTI-kon orosz "u" betű is szerepelt az oldalszám előtt (?)
- MiG-15T célvontató gép: 721, Barócsi Tibor szds, 061, (bisz)

A típus 1976-os kivonása után több gép különféle haditechnikai parkokba került. Jutott még a szigetvári vár udvarára is! Minek?
A többit szétbontották. Létezik a Bakony egyik kis falujának egyik portáján egy szépen karban tartott példány is.

A '90-es évek elejének nagy történelmet átíró hulláma elérte a MiG-15-öt is. Elrettentő példának, néhány becsületben megőszült gépre felkerült az 1991-ben bevezetett ék felségjelzés is.

(Az Aviátor, az Aeromagazin és a TOP GUN anyagai alapján összeállította: Pintér György)

Vissza a listához