Takács Zoltán: Junkers Ju-90

Junkers Ju-90

A leállított Ju-89-es bombázóból fejlesztette ki 1937/38-ban Zindel mérnök a 40 utas szállítására képes Ju-90 utasszállítót. A szárnyat egy az egyben átvették, a vezérsíkokon kisebb változtatásokat vittek véghez. Teljesen új volt a törzs, ami az orrtól indulva a következő részekből állt: személyzeti fülke, konyha, elülső csomagtér és ruhatár, dohányzó, illetve nemdohányzó osztály, két toalett, hátsó ruhatár és postatároló.

Junkers Ju-90 A-sorozat

Az első prototípust, "A nagy dessaui"-t (Der große Dessauer", D-AALU), 1938. júniusában repülték be. Ezzel a négy 950 LE-s DB 600-as motorral felszerelt géppel 1939-ben Kindermann kapitány különböző rekordokat állított fel.


Ju-90 V-1

Junkers Ju-90 B-sorozat

További öt prototípus kapott különböző erőforrásokat, ebből az egyik nagyobb teljesítményű amerikai csillagmotorokat. Ez a változat volt az egyetlen, amelyiket bevonhatták a nagy tehervitorlázók vontatásába, míg a német motorokkal ellátott gépek mind túl gyengének bizonyultak. Hogy végül mégis egy sorozatban gyártható változathoz jussanak, a tervezett B-szériában BMW 132-es motorokat kívántak alkalmazni.


Ju-90 B

Ju-90 B-1

Habár megmutatkozott, hogy a BMW-motorok nem rendelkeznek a nehéz Ju-90 számára elegendő teljesítménnyel, a Lufthansa megrendelt néhány gépet, amelyek Ju-90 B-1-es jelzést kaptak és a háború kitöréséig forgalomba álltak. Ezután cspatszállítóként alkalmazták őket.

Típus: Négymotoros óriás utasszállítógép.
Szárny: Szabadonhordó alsószárny. Ötrészes, teljesen fémépítésű, sokfőtartós szárny teherviselő síklemezborítással. A törzshöz erősített középrészen a törzs alatt átmenő kétrészes féklap. A belső motorok a közbülső, a külsők a külső szárnydarabon. Levehető belépőél meleglevegős jégtelenítéssel. A közbülső és a külső részek teljes kilépőélén Junkers-féle kettős lapok, beljebb féklapként, kívül trimmlapos csőrőként funkcionálva.
Törzs: Teljesen fém héjszerkezetű törzs ovális keresztmetszettel és sima lemezborítással.
Vezérsíkok: Szabadonhordó vízszintes vezérsík, az oldalkormánytól kifelé "trimmszarvként" kialakítva. A magassági kormány kétrészes Junkers-szárny. Két véglapként elhelyezett függőleges vezérsík. Oldalkormány kiegyenlítőszarvval. Teljesen fém szerkezet, az oldalkormány néhány hullámlemez-borítású részének kivételével síklemezborítás mindenhol.
Futómű: Behúzható, hagyományos futómű. A villás szárakon elhelyezett főkerekek a motorgondolákba, a farokkerék a törzsbe húzódhatott be.
Motor: Négy 750 LE-s BMW 132 H léghűtéses csillagmotor kilenc hengerrel. Külön egységként voltak kialakítva és 30 perc alatt kicserélhetők voltak. Háromágú fém állítható légcsavarok csuklós fordulatszámmérővel, 3,50 m-es átmérővel. 4400 l üzemanyagkapacitás.
Személyzet: Négy fő: pilóta és másodpilóta egymás mellett a kettőzött kormányoknál, rádiós a pilóta mögött és steward. Az utaskabinban negyven utas számára volt ülőhely.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához