Takács Zoltán: Junkers Ju-322 "Mammut"

Junkers Ju-322 "Mammut"

1940. őszén lefújták az "oroszlánfóka (Seelöwe) hadműveletet", amelyben német csapatok szálltak volna partra a dél-angliai partokon. Ennek a fontos stratégiai döntésnek az egyik fő oka az a felismerés volt, hogy nem áll rendelkezésre olyan szállítóeszköz, amely légiúton tudna ellátni nehézfegyverekkel egy hídfőállást. Még ugyanebben az évben Varsó fedőnéven megbízást adtak a Messerschmitt és a Junkers cégeknek egy-egy óriás tehervitorlázó kifejlesztésére. Követelmény volt, hogy a tehervitorlázó szállíthassa a legnehezebb fegyvereket, tehát egy Panzer IV-et, egy rohamlöveget, egy 8,8 cm-es légvédelmi ágyút vontatóval, kezelőszemélyzettel és lőszerrel. Ezentúl az Anglia elleni egyszeri bevetést tartották szem előtt. Néhány hónapon belül előállt a Me-321 és a Ju-322 hatalmas szerkezete, amelyeknek kipróbálására 1941. elején a Fliegerkorps XI.-en belül két különleges parancsnokságot állítottak fel. Ezek közül 1941. áprilisában a Sonderkommando Merseburg vette át a Ju-322 "Mammut" prototípusát. A "Mammut" faépítésű, szabadonhordó konstrukció volt elképesztő, 82,35 m-es fesztávolsággal. Alacsonyan elhelyezett, magas profilú szárnyakkal rendelkezett, valamint kisméretű ládatörzzsel, ami vezérsíktartóként szolgált. A nagyméretű vezérsíkok megegyeztek az öreg Junkers G 38-éval. A törzs és a szárny raktereiben 140 teljes felszerelésű katona, vagy 16000 kg teher számára volt hely. A rakodás elöl történt a szárnyközép levehető belépőélén át, amit három körkilátású állásban egy-egy 7,9 mm-es MG 15-tel láttak el. A pilótafülke - két egymás melletti üléssel - a tehertéren kívül, a bal szárnyon volt. Az irányítás szervókon keresztül történt, a fékezőtüskék és a féklapok elektromosan működtek, amihez akkumulátor szolgáltatta az áramot. A leszálláshoz négy széles csúszó volt, kettő-kettő egymás mellett, illetve mögött. A starthoz egy négytengelyes, 32-kerekes kocsit terveztek, ami kioldás után automatikusan lefékezett volna. A "Mammut"-nak a maga 8000 kg-jával meghatározott sebességnél fel kellett emelkednie anélkül, hogy a kocsit magával ragadná, vagy felemelné. Csak egy amerikai motorokkal felszerelt Ju-90 állt rendelkezésre egyedüli vontatóként az első startnál, amikor a kocsi mégis felemelkedett, majd összezúzódott. Vontatás közben a Ju-322 V1 annyira lengett a függőleges tengelye körül, hogy le kellett kapcsolni. A függőleges vezérsík megnagyobbítása ellenére a további startok során sem voltak kielégítőek a repülési jellemzők. 1941. májusának elején a Me-321 "Gigant" javára ejtették, s a próbák előtt beindult sorozatgyártást leálították.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához