Takács Zoltán: Junkers Ju-188

Junkers Ju-188

A háborús tapasztalatok alapján a Ju-88 A-4-et teljesen átdolgozták és kifejlesztették a Ju-188-at. Ez a Ju-88-től az ívesen, teljesen üvegezett orrban különbözött. Ezt a Ju-88 B és E változatokból fejlesztették ki és a személyzetnek jóval nagyobb mozgásszabadságot biztosított. A fesztávolságot a szárnyvégek meghosszabbításával növelték, a függőleges vezérsík körvonalát pedig a Ju-88 G-hez hasonlóan megváltoztatták. Az erősebb motorok miatt megnövelhették a tömeget és a bombaterhet. Az 1942-től 1945-ig tartó gyártás alatt összesen 1036 gép készült el, ebből 466 bombázó és 570 felderítő volt. Az egyes években a következőképpen alakutak a gyártási számok: 1942-ben 165 bombázó, 1943-ban 406 gép (301 bombázó, 105 felderítő), 1944-ben 432 felderítő és 1945-ben 33 felderítő.

Junkers Ju-188 A-sorozat

Habár ez a Ju-188-as típus egyetlen nagyobb számban gyártott változata, csak az E-sorozat után készült el, mivel addig nem állt rendelkezésre a kiszemelt Jumo 213-as motor.

Ju-188 A-1

Vízszintes és zuhanóbombázó széria. A végszerelést a Junkersnél végezték Bernburgban.


Ju-188 A-1

Típus: Kétmotoros közepes vízszintes és zuhanóbombázó.
Szárny: Szabadonhordó alsószárny. Kétmotoros teljesen fém szárny. A kilépőél teljes hosszában kormányok, kívül kétrészes csűrők, a belsőkön két-két trimmlappal, belül féklapok. Rácsszerű zuhanófékek a motorgondolán kívül, az elülső főtartó alatt. Meleglevegős belépőéljégtelenítés.
Törzs: Teljesen fém héjszerkezet ovális keresztmetszettel. Az orrot egy teljesen üvegezett küzdőtérként alakították ki.
Vezérsíkok: Szabadonhordó, merőleges elrendezésű vezérsíkok teljesen fém szerkezettel. A vezérsíkok lemezzel, a kormányok vászonnal borítottak. Minden kormányon trimmlapok, a magassági kormányon a teljes kilépőélen.
Futómű: Merőleges, behúzható futómű. Megegyezik a Ju-88 A-4-ével.
Motor: Két 1750 LE-s Junkers Jumo 213 A folyadékhűtéses nyolchengeres fordított V-motor.Gyűrű alakú hűtő. Háromágú állítható légcsavarok.
Személyzet: Négy fő az orr küzdőterében. Elrendezésük ,mint a Ju-88 A-4-nél.
Fegyverzet: Egy-egy 20 mm-es MG 151/20 kézi működtetéssel az orr A-állásában, illetve a kabin tetejének forgatható B1-állásában. Emögött egy kézi működtetésű 13 mm-es MG 131 a B2-állásban. Egy MG 131, vagy egy kétcsövű 7,9 mm-es MG 81 Z a kézi C-állásban. 3000 kg-os bombaterhelés. Belső terheket a Ju-88 A-4-hez hasonlóan csak hátul helyezhettek el. Négy külső függesztő a szárnyközép alatt.

Ju-188 A-2

Megfelelt a Ju-188 A-1-nek. A gépek egy részének kipufogójára lángrejtőket szereltek az éjszakai bevetésekhez. Licencben gyártották az ATG-nél.

Ju-188 A-3

Torpedóbombázó változat két külső függesztővel a motorok és a törzs között. Tengerszinten 427 km/h-t ért el. Ezenkívül szerkezetileg megegyezett a többi A-variánsnak.

Junkers Ju-188 C-sorozat

A Jumo-motoros Ju-188 A-1 átalakítása főként a szárazföld fölötti bevetésekhez. Emiatt a védőfegyverzetet megerősítették. A farokban kialakítottak egy hátrafelé tüzelő, távirányítású FHL 131 Z állást, ami két, egymás fölött elhelyezett 13 mm-es MG 131-ből állt.

Ju-188 C-1

A C-sorozat egyetlen, csak kisebb számban előállított bombázóváltozata.


Ju-188 C-1

Junkers Ju-188 D-sorozat

A Jumo 213 A motorokkal ellátott A-sorozat átalakítása felderítőfeladatokhoz. A víz-metanol-befecskendezésnek köszönhetően vészteljesítményen 7000 m-es magasságban elérte az 560 km/h-ás sebességet. Fegyverzet és személyzet, mint a Ju-188 A-nál.

Ju-188 D-1

A Ju-188 A-1-ből kialakított felderítő.

Ju-188 D-2

A Ju-188 A-2 felderítő kivitele.

Junkers Ju-188 E-sorozat

A Ju-188 első sorozatváltozata, mivel a használt, 1700 LE-s BMW 801 D motorok könnyen elérhetők voltak. Alapvető felépítésében nem különbözött a Ju-188 A-tól.

Ju-188 E-1

Bombázó sorozatváltozat. Fegyverzete megegyezett a Ju-188 A-1-ével, de a B1-állás forgatható tornyában az MG 151/20 helyett egy 13 mm-es MG 131 volt.


Ju-188 E-1


Ju-188 E-1

Junkers Ju-188 F-sorozat

Felderítő. A Ju-188 D átszerelése két 1700 LE-s BMW 801 D-re, amik elérhetőbbek voltak. Sebessége 545 km/h, hatótávolsága 3000 km volt.

Junkers Ju-188 G-sorozat

Tervezett változat a törzs alá épített gondolával, ami a bombateher megnövelését eredményezhette volna. Hogy még több bombát vihessenek, a törzstartályok méretét is csökkentették volna. Egyebekben a típus megfelelt a Ju-188 C-1-nek, de a fegyverzet más volt. A B2-állást elhagyták és négy 13 mm-es MG 131-et helyeztek el a távirányítású farokállásban. A számított sebesség 6200 m-en 538 km/h volt, az 1500 kg bombateher melletti hatótávolság 3130 km lett volna.

Junkers Ju-188 H-sorozat

Tervezett felderítő megváltozott farokkal és a Ju-188 C távvezérelt forgótornyával. Minden másban a Ju-188 D-nek felelt volna meg. 6200 m-es magasságban 525 km/h-ás legnagyobb sebességet és 400 km/h-s utazósebességnél 3130 km-es hatótávolságot vártak el a géptől.

Junkers Ju-188 J-sorozat

Jelentősen továbbfejlesztett magassági nehézvadász, később átnevezték Ju-388 J-vé.

Junkers Ju-188 K-sorozat

Jelentősen továbbfejlesztett magassági bombázó, később Ju-388 K-vá nevezték át.

Junkers Ju-188 L-sorozat

Jelentősen továbbfejlesztett magassági felderítő, később Ju-388 L-lé nevezték át.

Junkers Ju-188 R-sorozat

Tervezett éjszakaivadász-változat fegyvergondolával a törzse alatt. Fegyverzete négy 20 mm-es MG 151/20-ból, vagy két 30 mm-es MK 103-ból állt.

Junkers Ju-188 S-sorozat

A Ju-188 C átalakítása magassági bombázóvá túlnyomásos kabinnal és háromfős személyzettel. Két Jumo 213 A, vagy BMW 801 TM motort akartak alkalmazni. Csak tervezet.

Junkers Ju-188 T-sorozat

A Ju-188 S tervezett átalakítása túlnyomásos magassági felderítővé három kamerával.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához