Takács Zoltán: Heinkel He-59

Heinkel He-59

Ezt a kétmotoros duplafedelűt 1930-ban fejlesztette ki Reinhold Mewes, mint szárazföldi, vagy tengeri többcélú repülőgépet. Bár a konstrukció 1933-ban már elavultnak volt tekinthető, az új Luftwaffe a vízi változatot távolfelderítésre és később tengeri mentőgépként vette át. Erre a feladatra a gép kiválónak bizonyult, és a tengeri repülők kívánságára a háborúig gyártották.

He-59 A

A szárazföldi változat prototípusa. Az úszók helyetti futómű kivételével megegyezett a He-59 W-vel. Ellenben az orr egyszerűbb volt, a törzs hátán és a farok alatt található állások burkoltak voltak. A futók "gatyás" burkolattal rendelkeztek és a törzshöz, illetve a szárny külső részéhez voltak merevítetve. Ezt a változatot nem gyártották sorozatban.


He-59 A

He-59 W

Alap sorozatváltozat két úszóval. A sorozatgyártást licencben folytatta Bachmann cég a mecklenburgi Ribnitzben. Walter Bachmann - egy régi repülő - 1922. óta osztozott Heinkellel Warnemündében az egykori tengeri repülőgépes kísérleti alakulat hangárjain, amikor ott Aerosport néven javítóüzemet működtetett. 1942-ig új üzemben folyt csak a He-59-esek gyártása és javítása. A tengerészeti változat kétféle kivitelben készült. A He-59 B részben üvegezett, a C pedig formailag javított és üvegezetlen orral épült.


He-59 B

Típus: Kétmotoros tengeri többcélú repülőgép.
Szárny: Kéttávtartós, feszített, egyenlő fesztávolságú szárnyak, lépcsőzés nélkül elhelyezve. A motorokat a középső tartóktól belülre építették. Kívül két párhuzamos, sodronnyal keresztben feszített tartó. Csűrők az alsó és a felső szárnyon. A faszerkezetű szárnyak kétfőtartósak. Belépőélük furnérlemezzel, többi részük vászonnal borított.
Törzs: Dobozos törzs közelítőleg téglalap alakú keresztmetszetel. A vázszerkezet tengervíznek ellenálló hidronaliumból készült, amit vászon borított.
Vezérsíkok: Merőleges elrendezésű merevített vezérsíkok. Hidronalium szerkezet vászon borítással. A vízszintes vezérsíkot "létramerevítők" támasztották a törzshöz. Valamennyi kormány kiegyensúlyozva, a magassági kormány aerodinamikailag is ki van egyenlítve. Minden lapon trimm.
Úszók: Két egylépcsős, könnyűfémből készült úszó merevítőkkel a törzshöz és az alsó szárnyhoz kötve.
Motor: Két 660 LE-s BMW VI 6,0 ZU folyadékhűtéses tizenkéthengeres V-motor. A motorgondolákat a szárnyak között, a középső merevítők közt "szabadon" helyezték el. A tartók alsó része burkolt konzolként funkcionált. Merev, négyágú fa légcsavar 3,85 m átmérővel. 2700 l üzemanyag.
Személyzet: Négy fő (pilóta a nyitott fülkében, navigátor-lövész, rádiós-lövész és egy lövész).
Fegyverzet: Felderítőként három lövészállásban: egy-egy 7,9 mm-es MG 15 a nyitott A-állás forgókoszorúján, a B-állás lafettáján és a zárt C-állás lencselafettáján. Tengeri mentőként fegyvertelen, csak mentőfelszerelés.


He-59 C

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához