Takács Zoltán: DFS-194

DFS-194

Helmuth Walter, a kieli kémikus 1936-ban bocsátott a DVL rendelkezésére egy kísérleti rakétahajtóművet, ami a "hideg" módszerrel üzemelt. Ennek égésterében sűrített levegő segítségével hidrogén-peroxidot fecskendeztek egy szilárd katalizátorra. Így 45 másodpercig 135 kp tolóerőt lehetett elérni. A DVL-nél Dr. A. Beaumker-t elkezdte foglalkoztatni a rakétahajtómű gondolata, amelyet egy kis nagysebességű kísérleti gépbe akart beépíteni. A munkatársán, Dr. Lorenz-en keresztül megbízást adott Lippisch professzornak, hogy a DFS-39 és a DFS-40 tapasztalatai alapján tervezze meg ennek a gépnek a sárkányát. Mind a DFS-39, mind a DFS-40 jó teljesítményt és kiváló stabilitást mutatott a göttingi szélcsatornában valamint a repülések alkalmával egyaránt. Emiatt Lippisch a DFS-194-es jelzést kapott gépen átvette az elődtípusok szárnyformáját, de a szárnyvégek helyett a farokrészen helyezett el egy függőleges vezérsíkot, mivel az előbbiek nagy sebességeknél flatter-jelenséghez vezettek. A DFS-194 építése "Projekt X" név alatt történt. A szárnyak a DFS-nél, a törzs a Heinkel-műveknél készült. Mivel a DFS-nél nem lehetett folytatni a projektet, 1939. januárjában Lippisch két munkatársával átköltözött a Messerschmitt AG-hez, ahol "L csoport"-ként dolgoztak tovább. A kutatóintézetből az iparba való átköltözés felkeltette az RLM érdeklődését a terv iránt, és a nagysebességű projekt már ennek irányítása alatt kapta a Me-163-as jelzést. Az eközben készült DFS-194-et átvitték a Messerschmitt-művekhez, ahol néhány változtatás után - hogy beépíthessék a Walter HWK I-203 rakétahajtóművet - a tervezet kis, és közepes sebességű próbáihoz akarták használni. De a hajtómű nem készült el 1940. elejéig. A DFS-194-et a repülési próbákhoz átszállították Peenemünde-Karlshagen-re. A tesztek 1941. nyarán kezdődtek Heini Dittmar kapitánnyal. A 300 kp tolóerejű kis Walter HWR I-203-mal a DFS-194 550 km/h körüli sebességeket ért el. Általános felépítésében a DFS-194 majdnem teljesen megegyezett a Me-163 V1-gyel és V2-vel, amelyek már az erősebb, 750 kp-os Walter HWK R II-203-mal voltak ellátva (lásd: Messerschmitt Me-163).


DFS-194

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához