Takács Zoltán: Blohm und Voß BV-238

Blohm und Voß BV-238

A BV-238 a BV-222 megnagyobbított változataként jött létre úgy, hogy felépítésében megőrizte az előd alapvonásait. Akárcsak a BV-222-t, a BV-238-as repülőcsónakot is az Atlanti-óceán feletti forgalomra szánták eredetileg, s így 40, külön kabinokban elhelyezett utast kellett volna szállítania. Fejlesztése során azonban többcélú repülőgéppé alakították át nagyhatótávolságú csapatszállítóként, vagy fegyveres felderítőként való alkalmazásra. Az első gépet, a BV-238 V1-et 1941. végére tervezték meg. Az áramlástechnikai adatok megállapítására egy cseh mérnökcsoportot, a prágai "Repüléstechnikai Gyártási Társaságot" a BV-238 repülőképes modellének megépítésével bíztak meg. Ez a modell az FG-227 jelölést kapta. A - valószínűleg szabotázs céljából - elnyújtott tervezés és gyártás eredménye az a különös tény lett, hogy a BV-238 V1 előbb elkészült, mint a próbacélokra készített modell, ami 1944. szeptemberében repült először. 1942. júliusában kezdték építeni és 1943. augusztusában szállt fel először először a BV-238 V1. Erőforrásul eredetileg hat darab 1800 LE-s BMW 801 kettős csillagmotort szemeltek ki. De mivel ezek a motorok nem érték el névleges teljesítményüket, hat 1750 LE-s Daimler-Benz DB 603-ast építettek be. A BV-222-estől finomított felépítésében, kétszintes törzsében és egyrészes támasztóúszóiban különbözött. A berepülés után a fegyvertelen V1-et átrepülték a Hamburghoz közeli Schaalsee-re, ahol gondosan álcázták. Folyamatos karbantartással állandóan nagytávolságú bevetésekre készen tartották, de néhány héttel a háború befejezése előtt hat ellenséges vadász felfedezte és elsüllyesztette. A BV-238 V2 törzse az einswardeni Weser Flugzeugbaunál készült éppen, amikor 1943-ban az RLM elrendelte a típus gyártásának leállítását. A V2 fesztávolsága kisebb volt, mint a V1-nek, de törzse hosszabb volt. Ez a változat szerkezetileg nem különbözött a V1-től, s ez kapott volna elsőként erős védőfegyverzetet.


BV-238 V-1

Típus: Hatmotoros óriás repülőcsónak szállításra és tengeri felderítésre.
Szárny: Szabadonhordó, teljesen fém szerkezetű felsőszárny központi cső-főtartóval. A szárny felépítése hasonló a BV-222-éhez.
Csónaktörzs: Teljesen fém, kétfokozatú úszótörzs héjszerkezettel. A belső teret két fedélzetre osztották.
Vezérsíkok: Szabadonhordó, merőleges vezérsíkok teljesen fém felépítéssel. Valamennyi kormány kiegyensúlyozott és Flettner-lap segítségével mozgatható.
Úszók: Támasztóúszók a külső szárnyfelek alatt. Ezek elektromosan teljesen behúzhatók befelé a szárnyba.
Motor: Hat 1750 LE-s Daimler-Benz DB 603 folyadékhűtéses, tizenkéthengeres fordított V-motor. 38800 l-es üzemanyagkapacitás.
Személyzet: Tíz fős személyzet és 150 teljes felszerelésű katona.
Fegyverzet: Két-két távirányítású, becsukható A-, illetve C-állás az orr és a farokrész két oldalán, mind a négyben egy 20 mm-es MG 151/20-szal. Egy-egy forgatható torony a törzs tetejének B-állásában és a farokrészben, két-két 13 mm-es MG 131-gyel. A BV-238 egyik változatánál fegyvergondolát terveztek elhelyezni a szárny középső, illetve külső részének csatlakozásánál. Mindkét gondola egy előre és két hátrafelé tüzelő állást kapott volna. Fegyveres felderítéshez 5000 kg bombát helyezhettek el a szárnyközéprészen belül. Lehetőség volt négy 1000 kg-os bomba külső függesztésére is.


BV-238 V-2

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához