Takács Zoltán: Blohm und Voß BV-222 "Wiking"

Blohm und Voß BV-222 "Wiking"

A BV-222-re, mint az Atlanti-óceán északi vonalaira szánt utasszállítóra, 1937-ben a Lufthansa adott megbízást. A gépnek a Berlin és New York közötti 7000 km-es utat 16 utassal a fedélzetén 20 óra alatt kellett volna megtennie. A BV-222-t a háború kitörése miatt sosem használták utasszállításra, de a Luftwaffe bevetette csapatszállításra és tengeri távolfelderítésre. Az első bevetését 1942. őszén repülte a Földközi-tenger térségében. Összesen 12 gép készült. A gépekhez parancsnokot, 1. gépészt és 1. rádióst a Lufthansa bocsátott rendelkezésre. Három alapváltozat épült.

Blohm und Voß BV-222 A-sorozat

Az első prototípus, a BV-222 V1, D-ANTE polgári lajstrom alatt repült hat darab 1000 LE-s BMW-Bramo 323 R motorral. Belső berendezése a 16 utas számára minden elképzelhető kényelemmel el volt látva. A háború kitörése után a gépet a Luftwaffe vette át, mint kisegítő-szállítót, amely BV-222 A jelzést kapott. Megváltoztatott berendezéssel, de fegyverzet nélkül, 76 teljes felszerelésű katonát lehetett szállítani. A BV-222 V1-et 1942. végén vesztették el, amikor Athén kikötőjében akadályra szállt le és elsüllyedt.


BV-222 V-1

Blohm und Voß BV-222 B-sorozat

Az eredeti civilváltozat további öt prototípusa, BV-222 V2-től V6-ig, ugyanazzal a kilenchengeres, léghűtéses csillagmotorral, direkt a katonai igényeknek megfelelően lett elkészítve. Ezek BV-222 B-ként 110 katonát szállíthattak. Fegyverzetüket három forgatható tözs-toronyban egy-egy iker-MG 131, vagyis hat darab 13 mm-es MG 131 és öt további 7,9 mm-es MG 81 jelentette.


BV-222 B


BV-222 B

Blohm und Voß BV-222 C-sorozat

A BV-222 V7 volt az első, hat 1000 LE-s Junkers Jumo 207 C dízelmotorral épített gép. Ez a változat, mely felépítésében nem különbözött elődeitől, a BV-222 C jelzést kapta. Összesen öt szériagép készült a C-sorozatból, egy további a háború végén építés alatt állt a Finkerwerder-gyárban.


BV-222 V-8

Típus: Hatmotoros óriás repülőcsónak szállításra és tengeri felderítésre.
Szárny: Szabadonhordó, teljesen fém vállszárny. A téglalap alakú középrészben 33 m hosszú, átmenő cső-főtartó, amit hét válaszfal közbeiktatásával tettek alkalmassá a teljes üzemanyagmennyiség tárolására. Mindkét külsőrész központi dúralumínium főtartóval rendelkezik. Kúszójárat a középrészben a motorok repülésközbeni belső megközelítéséhez. A szárnyak elülső része kinyitható a motorok mellé, hogy azokat a vízen is el lehessen érni. A külsőrészek belépőéle meleg levegővel jégteleníthető, ehhez a két külső motortól vezetik el a levegőt. A középrész belépőéle nem jégteleníthető, mivel ezt a kipufogógázok járják körül. A külsőrészeken kétrészes csűrők. A kisebb, külső részt a főrészen található Flettner-lappal együtt a botkormánnyal mozgatták, a belső részt pedig a Flettner-lap. Osztott, réselt féklapok elektromos mozgatással a középrész kilépőélének teljes hosszán, a Fowler-rendszer alapján szétnyíló lapokkal minden lap kilépőélén. A réselt féklapok 41o-os kitérítésével automatikusan 40o-ra kijöttek a szétnyíló lapok is. A megengedettnél nagyobb torlónyomás esetén egy túlterhelés-biztosító gondoskodott a szétnyíló lapok visszatérítéséről.
Csónaktörzs: Kétfokozatú, teljesen fém héjszerkezetű úszótörzs. Korrózióálló könnyűfémlemezek 3 és 6 mm-es vastagság között.
Vezérsík: Szabadonhordó, merőleges elrendezésű teljesen fém vezérsíkok. Valamenyi kormány kiegyensúlyozva. Az oldalkormány Flettner-kormánnyal működik. Mindkét magassági kormány három részre osztott. Az elektromotor által működtetett külső részek csak trimmelésre szolgálnak. A kisméretű középrészt közvetlenül botkormány mozgatta, ez pedig a nagyméretű középrészt szervomotorral állította.
Úszók: Osztott támasztóúszók a szárnykülsőrészek alatt. Mindegyik felet teljesen be lehet húzni befelé, vagy kifelé elektromosan. Teljesen fém szerkezet.
Motor: Hat 1000 LE-s Junkers Jumo 207 C folyadékhűtéses, hathengeres ellendugattyús dízel sorosmotor. 3,30 m átmérőjű, háromtollú állítható VDM-légcsavarok fekete, könnyű fatollakkal. 20700 l-es üzemanyagkapacitás a középrész főtartójában. 1120 l kenőanyag.
Személyzet: Tíz fős személyzet és 110 teljes felszerelésű katona.
Fegyverzet: Két forgótorony két-két 13 mm-es MG 131-gyel a törzsön és négy 7,9 mm-es MG 81 külön állásokban. A C-sorozat változatait kísérletképp ellátták a két belső gondola alatt egy-egy állással, valamint a két külső gondola vége fölött egy távvezérelt forgótoronnyal.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához