Takács Zoltán: Arado Ar-232

Arado Ar-232

Az Ar-232-t 1941-42-ben a Ju-52 és a motorizált tehervitorlázók közti láncszemként fejlesztették ki. Mindenféle katonai teher szállítására alkalmas gépként képesnek kellett lennie az első vonalba repülni, valamint függetlennek kellett lennie előkészített fel-, illetve leszállóhelyektől. Ennek okán egy teljesen újszerű futóművet fejlesztettek ki. A hagyományos futómű három nagyméretű, alacsony nyomású kerékből állt, amelyek olajrugózású tartókon voltak elhelyezve. Teljesen kiengedett állapotában ez szolgált előkészített repterekről történő fel-, és leszállásra. Félig behúzva ezek egy szintben voltak a 22 kicsi kerékkel, amelyek párosával helyezkedtek el a törzs aljának hoszában. Ez a sokkerekes futómű, melynek merev kialakítású kis kerekei után a gép az "ezerlábú" nevet kapta, lehetővé tette a startot és a landolást rossz minőségű terepről is. Az Ar-232 be-, illetve kirakodása ugyancsak leeresztett törzzsel történt. A négyszögű "ládatörzset" speciálisan nagy, terjedelmes terhek befogadására alakították ki, belső merevítések nélkül, s a farokhoz is csak egy csőként nyúlt ki. A vezérsíktartó csatlakozásánál a "ládatörzs" alját le lehetett nyitni, és a rakodásnál rámpaként lehetett használni. 1942. elejétől repült az Ar-232 V1, amit kezdetben két darab 1600 LE-s BMW 801 kettős csillagmotorral láttak el és még fegyvertelen volt. Az Ar-232 V2 megegyezett a V1-gyel, de a későbbi sorozatváltozatokra jellemző védőfegyverzettel rendelkezett.

Arado Ar-232 A-sorozat

A két BMW 801 motorral felszerelt változat kapta az Ar-232 A-jelölést. Ezt csak néhány példányban építették, mivel a BMW 801 más gépeknek, különösen a Fw-190-esnek volt fenntartva.


Ar-232 A-0

Típus: Kétmotoros katonai szállítógép.
Szárny: Szabadonhordó vállszárny. Háromrészes, kétfőtartós, tisztán fémépítésű. A középső, motorokat tartó rész téglalap alakú, míg a külsők trapéz formájúak. Középen Fowler-lapok, kívül kettős csűrők.
Törzs: Speciálisan a rakodás céljaira tervezett "konténertörzs" négyszögletű keresztmetszettel, teljesen fém héjszerkezettel. Az orrban elkülönített személyzeti fülke, emögött belső merevítők nélküli tehertér. Rakodási lehetőség a hátul található padlóajtón át, amely egyben a törzs borítása is. Emögött a törzs fémszerkezetű cső vezérsíktartóban folytatódik.
Vezérsíkok: Szabadonhordóak. A két függőleges vezérsík a kétrészes vízszintes vezérsík végein. Valamennyi kormány súlyokkal kiegyenlítve és trimmlapokkal ellátva. Fémszerkezet, a vezérsíkokon lemezburkolattal, a kormányfelületeken vászonborítással.
Futómű: Behúzható, hárompontos. A főkerekek hidraulikusan befelé, a szárnyba, az orrkerék félig az orrba, hátrafelé húzódik be. Mindhárom kerék olajrugózású csuklós szárakon, amelyek két helyzetben rögzíthetők. Alacsonyabb állásnál a törzs 22 kis kiegészítőkeréken nyugszik. Ezek a légtömlős, merev kerekek párosával vannak rugalmasan felfüggesztve a törzs hossztengelye alatt.
Motor: Két 1600 LE felszállóteljesítményű BMW 801 léghűtéses, tizennégyhengeres kettős csillagmotor. Háromágú állítható légcsavarok.
Személyzet: Négy fő az orrban kialakított zárt, teljesen üvegezett, kétkormányos kabinban.
Fegyverzet: Egy 13 mm-es MG 131 az orrban (500 lövés), egy 20 mm-es MG 151/20 forgatható toronyban a törzs tetején (500 lövés), két 15 mm-es MG 151 a tehertér végében (100-100 lövés).


Ar-232 A-1

Arado Ar-232 B-sorozat

Az Ar-232 B jelzés alatti verzió sárkányában megegyezett az A-változattal, de a két BMW 801 helyett négy BMW Bramo 323 R-2-t helyeztek a szárnyak belépőélére. A B-széria első gépe 1942. májusában repült.

Motor: Négy 1000 LE-s, kilenchengeres léghűtéses BMW 323 R-2 csillagmotor. Háromtollú állítható légcsavarok, 2700 l üzemanyagkapacitás.


Ar-232 B

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához