Takács Zoltán: Arado Ar-198

Arado Ar-198

Arado az Ar-198-at egy 1937-38-ban kiírt közelfelderítő-pályázatra fejlesztette ki, mint a BV-141 konkurrensét. A gép szabadonhordó, vállszárnyas volt, és törzsét nagymértékben üvegezték. A BV-141-gyel ellentétben, ami köztudottan teljesen aszimmetrikus elrendezésű volt, az Ar-198 egy hagyományos építésű, modern koncepció alapján, speciálisan a célnak kialakított gép lett. A gép mégsem elégítette ki az igényeket, mivel a repülési tulajdonságok nem voltak megfelelőek. Csak egy prototípus, az Ar-198 V1 (D-ODLG) készült, 1938-ban. Később a Focke-Wulf átvette a típust, de ott sem fejlesztették tovább. A gép ezek után a berlini repülési múzeumba került.


Ar-198 V-1

Típus: Egymotoros, taktikai közelfelderítő.
Szárny: Szabadonhordó, vállszárny. Kétrészes, kétfőtartós, tiszta fém építésű. Súlyokkal és trimmlappal kiegyenlített réselt csűrő. Trimmelhető réselt féklapok a törzs és a csűrők között.
Törzs: Az elülső rész hegesztett acélcsőváz lemezborítással, a hátsó héjszerkezetű. Nagymértékben üvegezett felső, és hasi rész. A szélvédő és az oldalsó ablakok szilánkmentes keményüvegből, a többi plexiből készült.
Vezérsíkok: Hagyományos, szabadonhordóak. Fémszerkezetűek, a vezérsíkok lemez-, a kormányok vászonborításúak. Az oldal-, és az átmenő magassági kormány egyaránt rendelkezik trimmlappal, iletve -lapokkal, valamint ez utóbbi ki is van egyensúlyozva.
Futómű: Hagyományos, merev burkolt futómű farokkerékkel. Fékezhető főkerekek a törzs aljához csatlakozó, szabadonhordó, rugós szárakon.
Motor: Egy 900 LE felszállóteljesítményű BMW Bramo 323 A kilenchengeres, léghűtéses csillagmotor NACA-burkolattal. Háromtollú, állítható légcsavar.
Személyzet: Három fő (pilóta, rádiós és megfigyelő).
Fegyverzet: Két 7,9 mm-es MG 17 a szárnyakban, egy-egy 7,9 mm-es MG 15 az Arado-féle forgatható B-, illetve a "lengő" C-állásban. A törzsben elhelyezhető egy kis, vagy közepes kamera. Négy 50 kg-os bomba függeszthető. Tervezték egy torpedó elhelyezését is, de ezt a gyakorlatban nem próbálták ki.


Ar-198 V-1

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához