Sci-Fi
Fodor Csaba   Zlin-142, Aeroteam, 1:72

Repülőnapokon gyakran találkozhatunk ezzel az aprócska, de sokoldalú repülőgéppel. Használják alapfokú kiképzésre, műrepülésre és vitorlázó repülőgépek vontatására is.
A gép egy nagyobb típuscsalád tagja. A történet 1967-ben kezdődött, amikor egy októberi napon felszállt az első kétüléses Zlin-42 típusú repülőgép. A család következő tagja a Zlin-42M volt, állandó sebességű légcsavarral és megnagyobbított hátsó résszel. Ez a gép volt az alapja a négyüléses Zlin-43-nak.
1979-ben készült el a család legújabb kétüléses tagja, a Zli-142. A gépet apróbb változtatásokkal tnC jelzéssel az 1990-es évek közepéig gyártották. A család utolsó tagjai (az 1990-es években) a Zlin-143 és a Zlin-242 volt. A 143-as négyüléses volt, de alapjában megegyezett a kétüléses Zlin-242-vel. A típuscsalád érdekessége, hogy már az első (hatvanas évekbeli) gépeknél alkalmaztak műanyag borítást.

A gépcsalád tagjait csak kevés makettgyártó vette fel kínálatába. A Legato több Zlin gépet is gyárt, sajnos csillagászati áron... A Zlin-142C-t az Aeroteam készítette el. Az aprócska és feltűnően vékony dobozban egy szürke öntőkeretet találunk, egy vákuumformázott kabintető, egy A/5 méretű matricalap és az összeállítási útmutató társaságában. Az öntőkereten 25 világosszürke alkatrészt találunk. Kevés sorja van rajtuk, de ennek az eltávolítása nem jelenthet gondot.

A külső részletek kidolgozottsága átlagos, a panelvonalak vésettek. A belső részletek már nem ilyen szépek. Botkormányt például nem kapunk és a műszerfal is csak egy sima műanyaglap. A nagyméretű kabintető miatt mindenképpen el kell készítenünk a hiányzó részleteket. Ehhez az útmutató is ad némi támpontot, hiszen méretarányos rajzokat és részletfotókat is tartalmaz az eredeti gépről. Egyébként nem nehéz információt találni a gépről, elég ellátogatni a www.airliners.net oldalra. Itt rengeteg értékes információt találunk a gépről.

A kabintető nagyon szép, de óvatosan kell vele bánni. A matricalap gyönyörű, a Propagteam gyártmánya. Négy géphez kapunk jelzéseket. Az első egy csehszlovák repülőklub gépe, a szokásos "száznegyvenkettes" színekkel. A második a cseh légierő gépe 1993-ból. Érdekessége, hogy ez a gép terepszínű festést kapott. A harmadik gép a kanadai Snowbirds műrepülő csapat gépe. A negyedik gépnek van némi magyar vonatkozása is. A gép eredetije a Malév szolgálatában állt, onnan került német tulajdonba. Ez a gép is a típusra jellemző festést viseli.

Összeségében elmondható, hogy nem túl nagy összegért egy igazi ritkaságot kapunk. A típus ritkasága kárpótol minket a hiányzó részletekért. Egy nagy baj van: ha magyar gépet akarunk készíetni, akkor nekünk kell matricákat gyártanunk. De manapság már ez is megoldható. Már nagyon várom, hogy nekikezdjek az építésnek. Szeretném a győri repülőklub gépét elkészíteni.

Fodor Csaba