Sci-Fi
Fodor Csaba   Jakovlev UT-2, Amodel, 1:72

Egy újabb Amodel készlet az összerakatlan maketteim között... Ezt a nagyon egyszerű szerkezetű repülőgépet 1935-ben tervezték. A szakemberek érdeklődését nagyon felkeltette a gép, hiszen a - napjainkban már legendás - U-2 (Po-2) iskolagépet ideje volt korszerűbb géppel helyettesíteni.

A repülőgép teljesen faépítésű volt, egy burkolat nélküli M-11E motor forgatta a merev légcsavart. Hasonló motor található a Po-2-ben és a Jak-18-ban is.

A dobozban három szürke és egy aprócska átlátszó öntőkeretet találunk, összesen több, mint 50 alkatrésszel. Az átlátszó alkatrészeket jobb saját készítésűre cserélni, mert az eredeti sajnos nagyon vastag. A főbb alkatrészek mérete jó, és a felületek kidolgozása is nagyon szép. A szárnyakon és a törzsön alig látható, de nagyon valósághű vásznazást találunk. A kevés számú panelvonal vékonyan vésett. A kabinberendezés is egész szép, kapunk botkormányokat, pedálokat, műszerfalat és egész szép üléseket. A kabin belső oldalán pedig a belső (fából készült) rácsszerkezet látható.

A gondok az apróbb alkatrészek kidolgozásával kezdődnek. Sajnos nagyon sok a sorja, így például a botkormányt, vagy a gép oldalára kerülő Venturi-csöveket sem tudjuk felhasználni. Sajnos teljesen használhatatlan a szintén mellékelt beszélőcső, ami a két pilóta közötti beszédet könnyítette meg. Ezeket az alkatrészeket otthon kell legyártani.

A gép több változatát is megépíthetjük. Kétfajta motorburkolatot és háromfajta futóművet találunk a dobozban (burkolatlan, burkolt, sítalp). Sajnos arra szinte semmi információt nem találunk, hogy melyiket melyik géphez használjuk fel.

A festési útmutató négy gépet ír le. Három szovjet és egy lengyel géphez találunk útmutatást. A választási lehetőségek:
- szürke alapszín piros díszítéssel és számmal, burkolt futóművel
- szürke gép, fekete szovjet polgári jelzésekkel
- zöld/fekete/világoskék kamó fehér számmal, vöröscsillaggal
- zöld/világoskék lengyel gép fehér számmal, katonai felségjelzéssel

A maketthez melléket matricaív.

Viszont a matricalapon vár még minket egy kis meglepetés... Megtalálhatók ugyanis annak az UT-2-nek a jelzései, amit katonáink a keleti fronton zsákmányoltak és használatba vettek. Sajnos a festési útmutató már hiányzik hozzá. A gép a G-001 jelzést kapta, és RLM zöld/szürke festést kapott. A matricalapon viszont R-230 jelzést találunk a géphez. Ki tudja??? Lehet... Ha van 1945 utáni magyar felségjelzésünk, akkor akár azt is rakhatunk rá, hiszen Magyarországra is elég sok jutott ebből a gépből.

Összefoglalva a készletből nem túl sok extra munkával látványos kis gépet készíthetünk. Én kíváncsian várom, hogy mivel lep még meg minket az Amodel. A készletek ugyan nem világszínvonalúak (főleg a plexialkatrészek), de igazi ritkaságok tulajdonosai lehetünk egész baráti áron. Szerintem az UT-2 is jó vétel!

Az egyik gép eredetije - www.samolet.co.uk
Sok Jak, köztük az UT-2 is - www.aviation.ru
Infó az UT-2-ről: Aeromagazin 2001/1, Modell és Makett 1994/5

Fodor Csaba
fodor_csaba@freemail.hu