Sci-Fi
Pintér György   MiG-15-ök "álruhában", KP/Kopro, 1:72

1:72-es széria-szerűség KP/Kopro módra

Makettező múltam első kicsinye (1:72) a ZTS-Płastyk eléggé csúnya Airfix utánérzése, a MiG-15 volt. Egyedül az ára volt emlékezetes, hisz édesapán 15 forintért vette. No, de ez az idő elmúlt, a MiG itt maradt. Azóta sok makett került ki a kezem alól, szebbek is, jobbak is, mint AZ, de olyan jelentőségük talán egyiküknek sem volt, mint annak a merev, kemény műanyagból készített alkatrészhalmaznak.

No, de miért írtam le mindezt. Néhány hete kezembe került a MiG-15 néhány változatának makettje. Látszólag. Szakkörünk ifjú titánjai ezt az ősi típust próbálták megépíteni. Végül is háromféle elnevezésű és katalógusszámú makett került az asztalra.

A KP/Kopro előadásában láthattam a Ji-2 fedőnevű makettet szép, kínai kukac mintával. A másik dobozon észak-koreai (v. kínai) önkéntesek által használt MiG-15 süvít a következő doboz képén. A harmadikat a Minicraft, lengyel cég által jegyzett Lim-2 (a MiG-15 lengyel licencben gyártott változata) az egyik Varsó környéki ezred gépének - vörös villámmal díszített példányának - kicsinyített makettjét kaptuk.

Mindháromnál más-más matricalap található. A Ji-2-nél a három kínai mellett, (következetesen "Kínai Néphadsereg"-nek nevezve a Kínai Népi Felszabadító Hadsereget) az egyik Tiranát védő albán ezred gépének matricáit találjuk, a Lim-2-nél az említett lengyel ezred jelzéseit láthattuk, míg az "eredeti" MiG-15-nél egy szovjetnek látszó géphez adnak matricát, hisz az ötágú, vörös csillag kerete nem volt arany színű, még az NDK-ban sem! Emellett különféle "gyanús" észak-koreai gépre illő matricák. Hogy miért gyanús? Egyszerű: az "A.M. Karelin", illetve a "J. Pepeljajev" nevek nem kimondottan a koreai telefonkönyvek tucat -nevei. Inkább az egyik - ott északi - szomszéd lakónyilvántartóiban található névsorra emlékeztet. No, mindegy!

Maga a típus jelentős szerepet játszott Hegyeshalomtól keletre. Ez volt az első nagyszériás sugárhajtású vadászgép, kis hazánkban is. A MiG-15 egészen 1976-ig volt rendszerben a magyar repülőknél. A tervek szerint Ausztria és Észak-Olaszország egét kellett volna csíkjaikkal összefirkálniuk, a levegőből támogatva az előre törő magyar páncélos ékeket. - Miért jut eszembe a királyi honvédség Gyorshadteste?? (Ennél izgalmasabb szerepet már csak az Il-28-as magyar bombázók kaptak volna, miután az első gyakorlat után egy darab "ejtőlőszer", azaz bomba sem volt raktáron - néhány cikk szerint!)

No, de miért írok ennyit erről a közismert típusról ahelyett, hogy örülnék annak, hogy szinte minden méretarányban kapható a nagy előd. Egyszerű! Mert a három dobozban ugyanaz az egyetlen, még a KP által gyártott makett rejtőzik!!! Ez ugyan nem baj, de kevéssé hozzáértők számára megtévesztő. Az átlátszó alkatrész - fülketető - egy kicsivel átlátszóbb, a sorja, öntési hiba kicsit kevesebb - talán felújították a szerszámokat? Ami ennél a bábeli zavarnál kellemetlenebb, hogy továbbra is a MiGmix került a dobozokba.


A 4+ kiadványából.

A KP makettjének sok erényét fel lehet sorolni. Egy: könnyen javítható, de bosszantó hátránya azonban van. A gép készítői nem döntötték el, hogy a nálunk "Sas" fedőnévvel repült korai, vagy a bisz változatot készítsék el. Így elkészült mindkettő - majdnem. A géptörzs alján látható, négyszögletes ablak a bisz sajátossága, ráadásul az ennyire a törzs síkjából kiemelkedő az eddig nem is emlegetett, csehszlovák változat, az S-102-es sajátossága! A farokrész alatti egy darab kerek szerelőnyílás fedele a koraié. A biszen kettő volt! Mindehhez a korai változat kis méretű és más alakú féklapjait álmodták a fúvócső két oldalára, de úgy, hogy az orrnál, a beömlőnyílást megosztó idom felső részéből kispórolták a beépített reflektort, hogy csak a látványos hibuskákat említsem. Így az igényes munkát kedvelő makettezőnek el kell döntenie, melyik változat megalkotásával fogja tölteni idejét.

A mellékelt fegyverzet behatárolja a lehetőségeket. Ha magyar '15-öst kívánsz a polcodra, nem rakhatsz rá rakétafegyverzetet. A kapott nem irányítható rakétákat eddig csehszlovák, illetve szovjet gépeken láttam, a 8-as SR-55 indítótubus is inkább szovjet, NDK-s és csehszlovák gépek fegyverzete volt. Kapunk még "mindhárom" géphez SRP-1 gyorsítórakétát is, valamint a használt, legalább négy fajta póttartályból egyet, a 400 litereset. A korai változathoz, fixen a szárny alá épített, 260 (300) literes, vízcsepp alakú tank dukál, lásd a Fujimi által elkövetett MiG-15 hasonlatnál! Létezik még a 600 literes "családi csomagolású" póttartály is! (Bombákat fel lehetett szerelni kis hazánk MiG-jeire is, de azokhoz sem a hozzájuk tartozó D3-40, illetve BD3-40 bombatámaszokat nem kapjuk, bár előbbit könnyen ki lehet alakítani a kapott rakétaindító sínekből.)

Szóval, ahogy Arkagyij Rajkin, a nagy orosz komikus mondta: "Fálámi fán, tá nem ász ikaszí!"

Pintér György
pigyu2@freemail.hu