Leukoplaszt-bombázó

Messerschmitt Me-321 Gigant

1:72, Italeri No.115
Pintér György - Múzeumi krimik Miután kezembe vettem a világ legnagyobb vitorlázógépének makettjét, egyik szemem sírt, a másik nevetett. Az olasz cég makettje néhány X-szel felettem van, ami sajnos meg is látszik bizonyos "részleteken". Az első, hogy a Me-323-as makettje miatt annak ablakait "betömték" a vitorlázón, amit illik lecsiszolni. De, ha már itt vagyunk, akkor lecsiszolhatnánk a vásznazás elnagyolt hullámait is. Tudniillik a vászon csak ívelt felületeken (ívelt bordázatra ragasztva) "szívódott be". Mivel az orr-részt nyitva is el lehet készíteni, mindenképpen érdemes elgondolkodni az impozáns belső tér feljavításán. Sajnos (szinte) lehetetlen eltitkolni a fal vastagságát, ami a valóságban csak vászon volt (a csőváz mellett). Ha nem szeretnénk, hogy leseggeljen a kész makett, kb. 16 tonna súlyt kell az orrba rakni. Ha nyitva készítjük el a makettet, vagy egy 1:72-es ólom-járművet, vagy más rakományt érdemes a raktérbe helyeznünk. Én próbálkoztam a deszkapadló ólomra cserélésével, de a 2 mm-es fémdarab messze nem volt elegendő. Egyéb hely csak a szárnyakban van, de ezek olyan közel esnek a súlyponthoz, hogy rengeteg ólomra lenne szükség, amit nem biztos, hogy kibír a makett.

Mellesleg az általam fellelt irodalom alapján a szárnynak a törzsön belüli részét nem (mindig) vásznazták le, így az alsó szárnyfelet szétvágtam (nem kissé csökkentve a szerkezet teherviselő képességét). Ugyanakkor elkészítettem a főtartónak az ide eső részét, mivel eléggé látszik, s eléggé dekoratív. Ha a rácsszerkezet kidolgozásába kezdtem, akár le is cserélhetném a törzs belsejébe öntött féldomborműveket... és így tovább, amíg meg nem unja az ember (úgyis a felét hozzá kell építeni).

És akkor még nem esett szó arról, hogy a főfutó tengelye nem igazán bírja el a kész művet, főleg nem a kiegyensúlyozottat: acélpálcára cserélendő az alkatrész...

A készletből megépíthető W1+SX jelű gépet földi tesztekre (is) használták, amiben a szárny külső részeit leszerelték, és a rakterét próbálták telezsúfolni minden elképzelhető módon (két szinttel is).

A kabin szokás szerint eléggé puritán. Alakhibák nemigen fordulnak elő, de az illesztéssel lesz dolgunk. Másrészt ez egy ekkora makettnél eldolgozható. Az összeállításhoz készüljünk pár tubus Puttyval!

A makett elkészítéséhez felbecsülhetetlen értékű segítség Nowarra: Die Giganten c. munkája, ami évtizedek óta beszerezhetetlen. Sajnos ezt valaki más is tudta és eltüntette a Bolyai Makett Klub könyvtárából... Kegyelettel emlékezünk rá :-(
2007.11.19.
Mekett
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció